Педагогічний тренінг "Від вмотивованого вчителя- до вмотивованого учня"

Про матеріал
Розробка тренінгу з педагогічними працівниками "Від вмотивованого вчителя- до вмотивованого учня" допоможе в роботі з педагогами усвідомити важливість мотивації , розвиток креативності, критичного та творчого мислення та покаже, як використовувати інноваційні технології в діяльності.
Перегляд файлу

Педагогічний тренінг

 

Тема. Азбука впевненого педагога

Мета : розвиток у педагогів особистісних тенденцій, навчання навичкам впевненої поведінки, активізація творчого потенціалу кожного педагога; стимулювання бажання підвищувати свій професійний рівень.

Завдання : гармонізація відносин;  поглиблення процесу самопізнання;  пізнання себе за допомогою групи;  відпрацювання прийомів  формування позитивної самооцінки й усвідомлення унікальності особистості кожної людини.

Очікувані результати: усвідомлення педагогами важливості особистого самовдосконалення, розвитку креативності, критичного та творчого мислення, використання інноваційних технологій у роботі.

Форма проведення : педагогічний тренінг.

Цільова група: педагоги.

Ресурси: аркуші А4, маркери, папір, стікери, капелюх, зображення соняшника, «зернятка», картки з написами, дзеркало.

Хід тренінгу

І. Активізація уваги учасників.

 Ознайомлення з темою тренінгу, режимом роботи

  1. Слово ведучого.  «Учителем школа стоїть» - воістину правдиві слова. І дискутувати, хто в навчальному закладі важливіший – учитель чи учень – немає сенсу, бо без жодного з них не існуватиме школа.

     Ні для кого не секрет, що праця вчителя складна, важка і     надзвичайно відповідальна. В.О. Сухомлинський, розмірковуючи про    унікальність учительської професії, писав: «Працю вчителя ні з чим не

можна ні порівняти,  ні зіставити. Ткач уже через годину бачить плоди  своєї роботи. Сталевар    через кілька годин радіє з вогненного потоку

металу. Хлібороб, сіяч через кілька місяців милується колосками і

 жменею зерна, вирощеного в полі... А    вчителеві треба працювати роки,

 щоб побачити предмет свого творіння, буває, минають десятиріччя, і

 ледве-ледве починає позначатися те, що ти замислив. Нікого так часто не  відвідує почуття незадоволення, як учителя, ні в якому ділі помилки і невдачі не ведуть до таких наслідків, як в учительському». Тому основу педагогічної майстерності має становити педагогічна культура. Про що К.Ушинський сказав : «У навчанні та вихованні все має ґрунтуватися на особистості педагога. Ніякі статути, ніякі програми, ніякий штучний організм... не може заступити  особистість... тільки характером можна формувати характер». Та чи всі ми можемо впевнено відповісти на, здавалося б, просте  запитання» чи добре я себе знаю, чи я впевнений у собі?»

Свого часу Стівен Кові говорив : «Швидше за все вчишся у трьох випадках – до 7 років, на тренінгах, і коли життя загнало тебе в кут.” Тому сьогодні ми  зібралися з вами  саме на  тренінг.  Він спрямований, в більшій мірі, на формування уявлень про такий компонент особистості як  упевненість у собі. Сьогодні ми спробуємо розібратися в тому, що  це за феномен, які складові входять в його структуру, і якими ж правами, як особистості, володіємо ми для того, щоб повірити в себе і зробити наше життя щасливішими. Крім того,  ми не тільки  спробуємо дізнатися про себе і колег щось нове, а й отримаємо можливість розслабитися, відпочити, пограти  і, найголовніше, - висловити один одному радість від зустрічі.

2. Привітання

Вправа «Плем'я Бумба-юмба»

Уявіть собі, що сьогодні ми з вами потрапили в плем'я Бумба-юмба.  Привітаймо ж  його жителів так, як прийнято в їх племені. За сигналом - один хлопок в долоні - ми повинні доторкнутися ліктями один до одного, по сигналу - два хлопки в долоні - потертися спинами, за сигналом - три хлопки в долоні - потертися плечима.

Зворотній зв’язок :

- Які почуття ви відчували?

2. Знайомство

Вправа «Знайомтесь, я…»

Я дуже рада вас вітати! І я хочу, щоб кожен з вас привітався, назвав своє ім’я і сказав: «Я  Ніна, і я пишаюся собою тому, що…». Дуже добре, ось ми і привітались.

Зворотній зв’язок :

- Що було незвичним при виконанні вправи?

- Що нового ви змогли дізнатись?

- Чи складно було відкривати себе для навколишніх? Якщо складно, тоді чому?

ІІ. Повідомлення мети, завдань тренінгу

Для нашої роботи потрібно визначити мету нашого заняття та чітко окреслити очікуваний результат.

 Для цього я  попрошу кого-небудь із вас спробувати піднятою вгору рукою дотягнутися до мітки на стіні. Справилися ? А тепер спробуйте дістати паличку, розміщену дещо вище поставленої мітки.  Зробили і це?  А якщо я ще ускладню завдання , і  цього разу треба буде повісити паличкою капелюха ще вище. Неймовірно, але й з цим завданням ви впоралися.

 Ця проста фізична вправа наочно демонструє ефект поставленої мети. Отже, мета нашого тренінгу – сформувати впевненість у правильному виборі професії, вчитися діяти та спілкуватися в колективі та під час роботи з учнями, підвищувати свій професійний рівень, знаходити вихід із будь якої ситуації.

3. Очікування

Вправа «Соняшник»

На підготовлених стікерах, які знаходяться  у вас  на спинці стільця, сформулюйте свої очікування від тренінгового заняття та кожний стікер-зернинку прикріпіть на голівку соняшника, яка знаходиться на фліп-чарті і поки що не заповнена.

4. Вироблення правил роботи

Вправа «Правила роботи у групі»

Наша сьогоднішня робота, як і будь-яка інша, передбачає певні правила . (Вироблення правил групи проводиться  за допомогою мозкового штурму та записуються  на аркуші ватману:

Гра — справа серйозна. Як ми граємося, так і живемо. 

Будьмо позитивними. 

Толерантність — це повага, у першу чергу, до самого себе. 

Світ навколо вирує, а ми — ТУТ і ЗАРАЗ — вчимося. 

Найдорогоцінніше, що в нас є, це — час, використаймо його як найефективніше. 

Правило вимкнутого мобільного телефона.

Правило « Вільної ноги»).

ІІІ. Інформаційний блок

Розвиток впевненості в собі починається з усунення демона, який називається страх; цей демон сидить у людини на плечі і 
нашіптує йому: «Ти не зможеш це зробити ...» 
Н. Хілл. Закон успіху

1. Завдання групам

За допомогою стікерів з позначками зазначені тези виставити в порядку значущості.

Впевненість в собі - мінлива, рухлива змінна в рівнянні щасливою самодостатньої особистості. Це не вроджена якість, воно формується протягом всього нашого життя і саме тому ми повинні докласти зусиль, щоб повірити в себе. Як було б просто, якби всі ми народжувалися з певним рівнем впевненості - раз, і я вірю в себе! А якщо у когось низький рівень впевненості, то можна опустити руки і сказати: що вже поробиш, я таким вродився.

Головна особливість невпевненої в собі особистості полягає в тому, що в соціальній діяльності така людина прагне уникати будь-яких форм особистого самовияву. Демонстрація власної думки, досягнень, бажань чи потреб або вкрай неприємна (внаслідок страху, сорому, провини, пов'язаних з самопроявом), або неможлива (через відсутність відповідних навичок), або не має сенсу в рамках його системи цінностей і уявлень.

Існують також цілком очевидні і прості для спостереження характеристики поведінки, що відрізняють упевнених в собі людей. Упевнені в собі люди говорять голосно, але не кричать, часто дивляться в очі співрозмовнику, але не «свердлять» його очима, завжди витримують певну дистанцію спілкування, не наближаючись до співрозмовника впритул. Вони вміють тримати паузу в розмові, рідко перебивають партнерів, здатні ясно і чітко висловлювати свої думки. Упевнені в собі люди говорять відкрито про свої почуття, бажання і претензії, супроводжуючи їх коротким і чітким обґрунтуванням, часто використовують займенник «Я», не бояться висловлення особистої думки. Від впевнених в собі людей рідко можна почути образи, докори, звинувачення. Всі претензії до оточуючих вони висловлюють особисто. Не можна сказати, що ці здібності формуються самі собою, або що людина вже народжується впевненою в собі. Як і всі соціально-психологічні якості особистості, впевненість в собі формується в ході соціалізації, а ті є у взаємодії з соціальним оточенням.

Таким чином, під упевненістю в собі розуміють здатність людини висувати і втілювати в життя власні цілі, потреби, бажання, домагання, інтереси, почуття щодо свого оточення.

V formie oblaka (3)2. Інтерактивний метод «Хмари тегів»

Із хмаринок тегів  обрати ознаки впевненої людини.

Упевнені в собі люди характеризуються:

•незалежністю; 
• самодостатністю.

Зовнішні ознаки впевненої людини:

• виглядає спокійною; 
• шанується; 
• відкритий погляд; 
• рівна постава; 
• спокійний і впевнений голос.

Впевнена в собі людина вміє:

• відстоювати свою позицію мирно; 
• відверто висловлюватися без ворожості і самозахисту; 
• відстоювати свої права, не нехтуючи при цьому правами інших. Це              пряма, відкрита поведінка, що не ставить за мету заподіяти шкоду іншим.

3. Вправа «Хвальки»

Зараз  я хочу поговорити про ваші успіхи. Життя таке різноманітне, що в ньому завжди знайдеться сфера, в якій ви досягли значних успіхів. Згадайте, будь ласка, якесь досягнення, яке відбулося останнім часом, при цьому не має значення, велике воно чи маленьке, головне, щоб це було важливим для вас. Подумайте про це 1-2 хвилини.

А зараз вам необхідно повідомити про свої досягнення якомога більшій кількості людей. Спробуйте показати, наскільки вас це потішило. Людина, якій ви розкажете  про успіх, відповідає: «Я рада за тебе!».

Зворотній зв’язок :

- Чи легко було говорити про свої успіхи ?

- Дізналися ви щось нове про кого-небудь?

- Чи легко було радіти разом з іншими?

- Як ви  почувалися, коли говорили про свої досягнення?

4. Вправа «Без маски»

Ми вже переконалися в тому , що можемо бути відвертими. Давайте ще раз спробуємо розповісти один одному щось про себе, але вже без будь-якої попередньої підготовки. Перед вами в центрі кола набір карток. Обираючи по черзі по одній картці - відразу продовжуйте фразу, початок якої написаний на ній. Ваше висловлювання повинне бути гранично щирим і відвертим! Присутні  мають уважно слухати вас, і, якщо вони відчують фальш у ваших словах, доведеться взяти іншу картку з новим текстом і спробувати відповісти ще раз. 

Зміст карток:

1. «Особливо мені подобається, коли люди, що оточують мене ...» 
2. «Мені дуже важко забути, але я ...» 
3. «Чого мені іноді по-справжньому хочеться, так це ...» 
4. « Мені буває нудно, коли я ... » 
5. « Особливо мене дратує те, що я ... » 
6. « Мені особливо приємно, коли мене ... » 
7. « Іноді люди не розуміють мене, тому що я. .. » 
8. « Вірно, що я ще ... » 
9. « Думаю, що найважливіше для мене ... » 
10. « Мої друзі рідко ... » 
11. « Я пишаюся тим, що ... » 
12. « Моя сильна сторона в професійній діяльності ... » 
13. « У мене виникає почуття сумніву, коли ... » 
14. « Я заслуговую на те, ..... » 
15. « Я абсолютно впевнена, що ...... » 
16. « Я поки ще не навчилася ...... »
17. «Я завжди хочу бути ....» 
18. «Я завжди радію ......» 
19. «Я прагну до того ......»

5. Вправа «Моє відображення»

У будь-кого, хто обрав педагогічну професію, з часом формується певний норматив чи ідеальний образ, вихователя, вчителя тощо. Цей образ може існувати у вигляді абстрактної або конкретної особи, чітко усвідомленої або неусвідомленої. Але в будь-якому разі прагнення особистості відповідати нормативу або ідеалу природне. Якщо під час порівняння робляться висновки на користь близькості своєї особистості нормативу, то педагог переживає почуття задоволення, у нього підвищуються самоповага та рівень самосприйняття.    Коли ж ні, то актуалізуються дві тенденції: або зниження самоповаги, зростання незадоволеності, які не супроводжуються прагненням до удосконалення; або на фоні схвалення себе розвиваються мотиви професійного самовиховання. Зараз ми спробуємо виявити ваше ставлення до самих себе. Завдання кожного - уважно подивитися на себе в дзеркало і спробувати сприйняти себе дещо відсторонено, якщо б він бачив не своє відображення, а обличчя незнайомця, який зацікавив його увагу. Зосереджено вивчіть цю людину, а потім спробуйте відповісти на наступні запитання:

- Що привабливого ви бачите в цій людині?

- За що її можна любити?

- Що в ній викликає повагу, а можливо, і захоплення?

Постарайтеся бути гранично чесними. Це зажадає від вас певної частки мужності.

Зворотній зв’язок :

- Що ви відчували під час виконання цієї вправи?

- Хто відчував сильний опір і так і не зміг сказати на свою адресу нічого хорошого? (Це сигнал для серйозних роздумів про себе і про своє життя.)

6. Вправа «Скульптура»

Тепер на практиці ми спробуємо «виліпити»   дві скульптури. Для цього ми маємо розділитися на дві підгрупи (за кольорами стікерів). Одна має «виліпити» скульптуру людини з почуттям власної гідності, інша - людини без почуття власної гідності. Фігура ліпиться з одного з учасників, якому всі учасники групи надають необхідну позу, створюють йому міміку. Кожна підгрупа обирає екскурсовода, який буде описувати свою скульптуру. Екскурсанти (члени іншої підгрупи) можуть погодитися або не погодитися, внести свої корективи.

Зворотній зв’язок :

- Що ви відчували в процесі «створення» скульптури?

- Що відчували самі «скульптури»?

7. Вправа «Я в тобі впевнений»

Об'єднаєтеся в пари. Сядьте один навпроти одного. Посидьте деякий час мовчки, просто дивлячись в очі. Це важко, не зовсім звично, але ви ж знайомі. Тепер по черзі висловлюйтеся, кожен раз починаючи фразу наступними словами: «Я впевнена, що ти ...» Наприклад: «Я впевнена, що ти допоможеш мені, якщо мені буде потрібно», «Я впевнена, що ти ніколи не скажеш про мене погано ». Ще раз підкреслюю, що ви говорите по одній фразі, передаючи слово один одному.

Зворотній зв’язок :

- Що ви відчуваєте зараз?

- Чи змінювалися ваші почуття протягом вправи?

- Який з етапів вправи здався вам найбільш складним?

ІУ. Релаксація

1. Вправа «Сон героя»

(Звучить  спокійна музика)

Ми довго грали і втомилися. Сядьте зручніше і закрийте очі. Зробіть три глибокі вдихи і видихи ...Ваші руки абсолютно спокійно лежать на колінах. Ваші ступні стоять на підлозі і розслаблені. Ваші руки і ноги стають спокійними і важкими. Напруга зменшується. Ваше тіло відпочиває ... Уявіть собі, що кожен з вас заснув, влаштувавшись на відпочинок під великим розлогим деревом. Вам сниться прекрасний сон. Кожен бачить самого себе через п'ять років ...

Зверніть увагу на те, як ви виглядаєте через п'ять років ...

Де ви живете...

Що ви робите...

Уявіть, що ви дуже задоволені своїм життям. Чим ви займаєтесь? За що відповідаєте? Ким працюєте? Хто знаходиться поруч з вами? ..

Витратьте деякий час на те, щоб детально розглянути окремі образи свого сну. Час від часу до вас доноситься дружній голос. Можна розібрати окремі фрази: «Ти чудова ... Ми тебе любимо ... У тебе все вийде ...» 
Ці слова допомагають дивитися ваш чудовий сон.

(Пауза 1 хвилина.)

Тепер ви відчуваєте, що настав час повертатися сюди до нас ...

Коли я дорахую до трьох, ви прокинетесь і будете бадьорі і впевнені. Спробуйте запам'ятати все, що побачили про самого себе.

 Один , два, три.

А тепер візьміть аркуш паперу, ручку і напишіть, якими ви будете через п'ять років: де будете жити і працювати, хто буде поруч, як досягли цього? (10 хвилин.)

Зворотній зв’язок :

- Чи задоволені ви побаченим  таким чином майбутнім?

- Що сподобалося найбільше?

- Чи було щось, що не сподобалося?

- Що хотіли б змінити в своєму образі майбутнього? Які кроки для цього потрібно зробити?

2. Вправа «Психологічна зарядка»

Щоб досягти омріяного майбутнього, вам знадобиться не тільки віра в себе, а й  невичерпний запас енергії. Тому зараз я пропоную вам поповнити свої запаси енергії таким чином: одночасно виконуйте рух і промовляйте фразу, повторюючи кожну вправу 3-4 рази.

  • Стоячи, звести лопатки, посміхнутися, підморгнути по черзі лівим, правим оком.

           "Дуже я собою горджуся, на багато що годжуся".

  • Покласти на чоло ліву долоню, потім праву.

           "Я вирішую будь-які завдання, адже зі мною- любов і удача".

  • Встати навшпиньки, підняти руки, зімкнути їх над головою в кільце.

           "Я зігріта сонячним промінням і гідна найкращого"

  • Руки в сторони, кулаки стиснути, робити обертання руками.

          "На моєму шляху немає перешкод, і все виходить так, як потрібно".

  • Руки на поясі, робити нахили вправо-вліво.

          "Спокій і посмішку завжди бережу, і мені всі поможуть, і я    

           поможу".

  • Руки на поясі, нахили вперед-назад.

          "Ситуація мені підвладна, світ прекрасний, я прекрасна".

  • Підстрибувати на правій нозі, потім на лівій.

           "Я бадьора і енергійна, усі справи йдуть на «відмінно".

3. Вправа «Серце колективу»

Напишіть своє ім'я на аркуші паперу і складіть його. Це треба для того, щоб кожен з вас міг потім витягнути жереб з чиїмось ім'ям. Я думаю, що ні для кого не секрет,  що у кожного колективу є своє серце. Сьогодні я принесла імпровізоване велике серце, яке і стане серцем нашого колективу. Придумайте дружню приємну фразу на адресу того, чиє ім'я ви витягли за жеребом. Візьміть маленьке сердечко і запишіть на ньому те, що ви придумали, і давайте разом наповнимо наше велике серце колективу любов’ю - вашими  маленькими сердечками.

4. "Формула любові до себе"

Зазвичай , ми звикли віддавати свою любов. Я ж пропоную вам отримати «формулу любові до себе», прослухавши притчу.

 Колись давно старий індієць відкрив своєму онукові одну життєву істину. В кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло - заздрість, ревнощі, грубість, агресію. Інший вовк представляє добро - світ, любов, вірність, чуйність. Маленький індієць, зворушений до глибини душі словами діда, на деякий час замислився, а потім запитав: - А який вовк у кінці перемагає? Старий індієць посміхнувся і відповів: - Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш".

Я дуже сподіваюся на те,  що після нашого заняття у вас не буде сумніву в тому, якого вовка в собі вам треба годувати! Інакше цю думку можна виразити так: ніщо не навчить жити, ніхто не допоможе бути щасливим, тільки я сам можу змінити себе і своє життя. Ніяка техніка не встановить гармонію в душі. Душевні рухи завжди йдуть попереду, техніка тільки формує їх. Згадайте відомий мультфільм про маленького сіренького ослика, якому набридло бути осликом. І він став спочатку метеликом, потім, якщо не помиляюся, пташкою, потім кимось ще... поки, нарешті, не зрозумів, що для нього самого і для усіх інших буде краще, якщо він залишиться маленьким сіреньким осликом. Тому, прошу вас, не забувайте щодня підходити до дзеркала, дивитися собі в очі, посміхатися і говорити: "Я люблю тебе (і називати своє ім'я) і приймаю тебе такою, яка ти є, з усіма чеснотами і недоліками. Я не боротимуся з тобою, і мені абсолютно немає чого перемагати тебе. Але моя любов дасть мені можливість розвиватися і удосконалюватися, самій радіти життю і приносити радість в життя інших".

Тренінг підійшов до завершення, і час перевірити, чи справдилися ваші очікування . Давайте поглянемо на наш «соняшник» і перевіримо, чи багато в ньому «пустого» насіння, яке потрібно викинути в сміттєвий бак. Здається,  такого немає , отже майже все можна споживати. Смачного! Дякую за співпрацю та до зустрічі.

 

 

Використана література :

  1. Учитель школи інновацій: навчаємо новим ролям за новими правилами: Методичні рекомендації/ Ірина Казначей, Наталія Дутко, 2019.-138 с.

 

docx
Додано
23 березня
Переглядів
34
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку