Педагогічний тренінг з профілактики булінгу

Про матеріал
Даний психологічний тренінг направлений на ознайомлення вчителів з поняттям, формами та структурою булінгу; вибір системи дій з метою профілактики та запобігання жорстокого поводження з дітьми; усвідомлення відповідальності за виховання дітей щодо жорстокого ставлення до оточуючого світу; розвивиток вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації та формування навичок відповідальної та безпечної поведінки.
Перегляд файлу

  Педагогічний тренінг з профілактики булінгу

C:\Users\Natasha\Desktop\asset-v1_MON+AB101+2019_T2+type@asset+block@5.png

Розроблено практичним психологом КЗ Обухівська ЗОШ №1 I-III ступенів

Обух Н.В.

 

Мета: ознайомити вчителів з поняттям, формами та структурою булінгу; виробити систему дій з метою профілактики та запобігання жорстокого поводження з дітьми; усвідомлення відповідальності за виховання дітей щодо жорстокого ставлення до оточуючого світу; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки;створення доброзичливої та відвертої атмосфери в групі.

Обладнання:  картки, роздатковий матеріал, стікери, ілюстрації.

                                                           Хід тренінгу

Вступ

Шановні вчителі! Вислів «Діти - наше майбутнє!» не просто красивий вислів. Усі ви маєте різні погляди на життя, різні долі, різний характер, але всіх  вас об’єднує єдине бажання, щоб наші діти були щасливими та гідними людьми. Тому сьогодні ми розглянемо актуальну тему-це попередження насильства та жорстокості в сім’ї та дитячому колективі.

Проблеми сімейного насильства і насильства в підлітковому середовищі є зараз одними з найактуальніших. Проблема насильства не нова, вона існувала завжди й існує у всіх країнах світу. У багатьох країнах світу щорічно квітень проходить під знаком синьої стрічки — такий міжнародний символ захисту дітей від насильства у всіх його проявах.

1. Теоретичні відомості. Історія про синю стрічку квітня

Початок цієї традиції поклала історія, що відбулася навесні 1989 року. Мешканка Норфолка (США) Бонні Фіней довідалася про загибель свого чотирирічного онука Майкла.

Раніше хлопчик знаходився в лікарні з травмами, а потім був уміщений до фостерної (приймальні) на три тижні. Коли після закінчення тритижневого терміну дитину намагалися повернути рідній матері, Майкл плакав, кричав, що мама його не любить, і не хотів повертатися. Бабуся за станом здоров’я не могла піклуватися про дитину і взяти Майкла до себе, хоча розуміла, що йому не можна повертатися додому. Однак суд вирішив, що кращим місцем для дитини буде її рідний дім. Бонні Фіней більше не бачила свого онука. Незабаром її молодша онучка також потрапила до лікарні з переломом ноги в чотирьох місцях, а на руках були опіки від сигарет. І тільки після цього почалися пошуки зниклого Майкла.

Виявилося, що хлопчик був убитий у будинку матері, поміщений до шухляди від інструментів, а потім утоплений у болоті три місяці тому.

Те, що сталося, настільки сколихнуло Бонні Фіней, що вона вирішила присвятити своє життя боротьбі з насильством над дітьми. Під час похорону онука вона прив’язала синю стрічку до антени свого фургона, тим самим вона хотіла привернути увагу людей до цієї проблеми. Незабаром її підтримати різні агентства, ділові кола, місцеві співтовариства. Багато добровольців приєдналися до неї.

Чому синій колір? Бонні Фіней пояснює це тим, що вона не може забути синці на тілі своїх онуків. Синій колір служить постійним нагадуванням про те, що необхідно боротися з насильством і захищати дітей від насилля.

                                                                                                                                               Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлені на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.

Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.

 

2.Вправа. Правила роботи.

Мета: організація групи та створення можливості ефективної роботи.

Для того, щоб наша робота була ефективною, пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого тренінгу.

  1. Активність.
  2. Толерантність. 

3. Бути доброзичливими.

4. Один говорить - усі слухають.

5. "Тут і тепер".

6. Обговорювати дію, а не особу.

7. Конфіденційність.

8. Правило «Вимкненого телефону»

3.Вправа. Очікування.

Мета: налаштувати учасників на роботу, сформувати завдання тренінгу.

Давайте дізнаємося ваші очікування від сьогоднішнього заняття? Перед вами лежать кружечки. Напишіть на них будь ласка свої очікування від сьогоднішнього заняття? Ці кружечки стануть символічними пісчинками, які ми розмістимо у верхній частині намальованого пісочного годинника. А пройде час і, можливо, ваші пісчинки потраплять вниз, виконавши своє призначення, і ми досягнемо мети нашого заняття.

4.Інформаційне повідомлення про проблеми насильства та жорстоке поводження з дітьми..

Насилля у школі – проблема, про яку довгий час було не прийнято говорити. Можливо тому,що раніше це були більш поодинокі випадки, можливо тому, що підліткова жорстокість зараз набула жахливих наслідків…

Булінг (builying, від англ.buily – хуліган, забіяка, грубіян, насильник)соціальне явище,яке визначається як пригноблення, дискримінація, цькування.

Булінгом називається агресія одних дітей стосовно інших, коли наявні нерівність сил агресора та жертви, агресія має тенденцію повторюватися, при цьому відповідь жертви показує, як сильно її зачепило те, що відбувається.

5. Гра «Цукерки» (об'єднання в 3 групи)

Учасникам роздають цукерки кількох видів (скільки команд — стільки і видів цукерок чи фантиків). Команди формуються за видом цукерок.

 

 6. Робота в групах «Форми булінгу»

Учасники намагаються розкрити значення кожної з форм булінгу   

   Булінг може виявлятися у багатьох формах. Він може бути:

  • 1Група
  • Фізичним (завдання ударів, штовхання, пошкодження або крадіжка власності),
  • Словесним (обзивання, глузування),
  • 2 Група.
  • Соціальним (розповсюдження пліток, чуток),
  • Письмовим (написання записок, образливих знаків),
  • 3 Група
  •  Електронним, кібербулінг (розповсюдження образливих чуток, коментарів з використанням електронної пошти, мобільних телефонів і сайтів соціальних мереж)

7. Мозковий штурм (у трьох малих групах)

  

1 група «Рачки». Причини жорстокої поведінки в дитячому середовищі.

2 група «М'ятні». Причини жорстокої поведінки в родині.

3 група «Іриски». Хто і чому може бути жертвою жорстокої поведінки.

Пояснення своїх відповідей кожною групою, обговорення і доповнення у великій групі.

 

Найчастіше агресор – найпопулярніша особистість у школі, у якої багато друзів і партнерів, він сильний фізично й енергетично, виділяється зовнішністю, одягом, манерою поведінки, можливо, економічним і соціальним статусом. Він твердий, холодний, емоційно-чуттєво недорозвинений, біль інших його не хвилює.

 Дитина-жертва найчастіше, самотня (друзі нечисленні, або від страху за себе і зовсім відсутні), слабкіша фізично, соціально нестійка, нестабільна, по природі може бути відособленою, тихою, може мати відмінні від інших риси характеру: тонку душевну конструкцію, плаксивість, уразливість, слабко розвинуте почуття гумору, добродушність, поступливість, не конфліктність. Ці діти не можуть постояти за себе, а захистити їх нікому.  Діти-жертви можуть відрізнятися зовні: особливості фізичної будови, поганий зір, хода тощо.

 Булінг може виникати як компенсація за невдачі:

  • у навчанні,
  • суспільному житті,
  • від тиску та жорстокого  поводження батьків чи інших дорослих,
  • при недостатній увазі з боку дорослих;
  • як крайній засіб, коли учень вичерпав всі інші можливості для задоволення своїх потреб («Золотая молодежь»);
  • у випадках, коли учні протестують проти певних правил, виражаючи невдоволення, прагнучи зруйнувати дещо в своєму оточенні.

  Окрім того, причинами булінгу може бути:

  • помилкове уявлення про те, що агресивна поведінка допустима;
  • бажання завоювати авторитет в очах друзів та однолітків;
  • бажання привернути увагу впливових дорослих;
  • нудьга, здирство;
  • часто діти вважають знущання способом стати популярними, керувати та мати вплив на інших, привернути увагу, змусити інших їх боятися;
  • булінг у шкільному середовищі може виникати і тоді, коли відбувається боротьба між учнями за вищий статус у групі, задоволення своїх соціальних потреб та як інструмент маніпулювання та контролю учнем свого мікросоціуму.

8. Перегляд відео ролику про варіанти поведінки під час діалогу з агресором

Батьки можуть зіграти важливу роль у запобіганні проявів булінгу.                 Ось кілька порад про це:

  • Навчайте дітей вирішувати проблеми конструктивно, без агресивності, хваліть їх, коли в них це виходить.
  • Хваліть їх, коли вони добре поводяться, це допоможе їм підняти самооцінку. Дітям потрібна впевненість у собі, щоб вони могли відстояти свою точку зору.
  • Спитайте в дітей, як пройшов їх день у школі, уважно вислухайте, що вони розповідають про шкільне середовище, своїх однокласників і проблеми.
  • Серйозно поставтеся до булінгу. Більшість дітей соромляться розповідати, що їх ображають. Можливо, у вас буде тільки один шанс на те, щоб допомогти дитині.
  • Якщо ви бачите, що когось ображають, обов'язково заступіться за дитину, навіть якщо кривдником є ваш син чи донька.
  • Закликайте дитину допомагати тим, хто цього потребує.
  • Нікого не ображайте самі. Якщо дітей ображають удома, вони будуть зганяти злість на інших. Якщо ваша дитина бачить, що ви ображаєте когось іншого, глузуєте над ним або брешете про когось, вона буде чинити так само.
  • Підтримуйте шкільні програми боротьби з булінгом. Якщо у школі такої програми немає, організуйте її самі разом з іншими батьками, учителями та волонтерами.

Якщо ваша дитина стала жертвою булінгу

Більшість дітей соромляться зізнатись у тому, що над ними знущаються. Вони можуть нікому про це не розповідати. Якщо ваша дитина все-таки прийшла до вас по допомогу, поставтесь до цього серйозно. Якщо дитина вперше попросила про допомогу, але до неї не поставилися серйозно, вдруге вона вже до вас не звернеться.

Якщо ваша дитина не звертається до вас по допомогу, зверніть увагу на такі ознаки, які свідчать про те, що вона стала жертвою булінгу:

  • Дитина стає замкнутою.
  • Утрачає друзів.
  • Гірше вчиться.
  • Утрачає інтерес до занять, які раніше любила.
  • Її одяг порваний або забруднений.
  • Вона приходить додому із синцями.
  • Просить більше кишенькових грошей.

Якщо ви думаєте, що вашу дитину ображають або ж дитина сама вам про це сказала, ви можете їй допомогти. Батьки найкраще впливають на впевненість дитини в собі й можуть навчити її найкращих способів вирішення проблем.

9.Вправа. Коло ідей «Як зупинити насильство».

 Дуже хочеться, щоб наші діти знали, що ми не залишаємось байдужими до їх проблем та намагаємось всіляко їх підтримати. Пропоную поділитися з ними даною проблематикою і дати можливість їм зрозуміти, що вони не одні, що є люди, які хвилюються за них і готові допомогти в будь-якій ситуації.

Кожен учасник по декілька слів пропонує певні заходи для попередження/профілактики шкільного булінгу

1 група – основна інформація з теми «Булінг»

2 група – поведінка агресора та почуття жертви

3 група – поради дітям з профілактики насильства в сімї та школі

8. Притча «Все залишає свій слід».

 Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше.. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться».

Шановні вчителі! Дозвольте закінчити нашу теплу зустріч щирим словом. Побажати добра вашим родинам і залишити на згадку «Пам'ятку для батьків».

Хай будуть ваші руки сильними, а душі гарячими та сповнені любов’ю.

Хай поруч завжди буде надійне плече і підтримка вірного друга.

Хай кожен вчитель має люблячих учнів та вдячних батьків за такий нелегкий, але такий важливий труд!

 

 

                                                  Пам’ятка для батьків

1.  Діти – основа сім’ї. У процесі виховання враховуйте індивідуальні особливості розвитку дитини.

2. Не ображайте, не бийте, не принижуйте дитину. Пам’ятайте, навчання – це радість ( негативні емоції не сприяють  засвоєнню матеріалу, вбивають бажання вчитися). Криком ви нічого не зміните.

3.Знайдіть час для бесіди з дитиною. Під час спілкування не реагуйте бурхливо, не засуджуйте, а будьте тактовними, толерантними у вираженні своїх суджень, думок. Намагайтеся контролювати режим дня дитини.

4.Пам’ятайте, що дитина – це ваше відображення ( грубість породжує грубість, крик – крик, а взаєморозуміння і доброзичливість – добро і злагоду в сім’ї ). Запитайте себе: «Чи хочу я, щоб моя дитина була схожа на мене?»

5. Дитина – це цілий світ, сприймайте її як цілісну особистість, дорослу людину, яка має свої права ( на навчання, відпочинок тощо ) і певні обов’язки (вчитися, дотримуватись правил для учнів).

6. Якщо ви помітили, що у дитини «важкий» період, тоді підтримайте її.

7.Не віддаляйте дитину від себе – знайдіть час поговорити, зрозуміти, згадати себе в її віці, допоможіть, якщо потрібно, лагідним добрим словом.

8.Не шкодуйте ніжних слів, будуючи стосунки з власною дитиною.

9. Ви дали дитині життя, тож допоможіть зорієнтуватися у бурхливому морі життєвих подій.

Існує відповідальність за заподіяне насильство щодо іншої людини. У Кримінальному кодексі України існують закони, на підставі яких можна порушити кримінальну справу в тих випадках, коли дії кривдника відповідають визначенню різних форм насильства (фізичного, психічного, сексуального), і після того, як ці дії вже були скоєні: побої, погроза убивства чи заподіяння тяжкої шкоди; образа, що принижує честь і гідність; наклеп — поширення помилкових фактів; заподіяння шкоди здоров'ю. (Пам'ятка для вчителів і вихователів «Це необхідно знати кожному дорослому».)

Людина може звернутися по допомогу. Виникає питання: до кого, куди і коли. Показати дитині, що вона не самотня. У критичній ситуації підлітки і діти можуть подзвонити по телефону довіри, звертатися в міліцію, де підкажуть, що робити, куди звернутися. Вони можуть скористатися допомогою людини, якій довіряють (родичі, друзі, вчитель чи психолог школи). Можна звернутися в спеціальні центри: соціальної допомоги родині і дітям, соціально-реабілітаційний центр для неповнолітніх, психолого-медико-педагогічний, до комісії у справах неповнолітніх, у притулок для дітей, де їм буде надана допомога. Номери телефонів розташовані у вестибулі школи.

Єдиний контакт-центр юридичної допомоги: 0800213103

Національна дитяча «гаряча лінія» для батьків та дітей: 116111

 

                              Тест «Виявлення схильності до емпатії»

Інструкція: учень має висловити свою думку ( «не знаю», «ніколи», «іноді», «часто», «майже завжди», «завжди») щодо наступних стверджень.

  1. Мені більше подобаються книги про подорожі, ніж книги про долю людей.
  2. Дорослих людей дратує турбота батьків.
  3. Мені подобається розмірковувати про причини успіхів або невдач людей. 
  4. Серед музичних творів віддаю  перевагу сучасним.
  5. Якщо хвора людина виявляє дратівливість та незадоволення, до цього  слід ставитись поблажливо.  
  6. Хвору людину потрібно постійно підтримувати морально.
  7. Стороннім людям не слід втручатися в особистісні конфлікти, що виникають між двома особами.
  8. Старі люди зазвичай дуже образливі і вимогливі.
  9. В дитинстві сумна музика викликала у мене смуток, навіть сльози.
  10.  Якщо мої батьки роздратовані, то це впливає на мій настрій.
  11.  Мені байдуже, що мене хтось критикує.
  12.  Мені більш до вподоби роздивлятися портрети, ніж пейзажі або натюрморти.
  13.  Я вибачаю батьків, навіть у тих випадках, коли вони не праві.
  14.  Якщо кінь погано працює, його треба бити.
  15.  Коли я читаю про драматичні події з життя людей, то переживаю так, наче це відбувається зі мною.
  16.  Батьки ставляться до дітей несправедливо.
  17.  Не можу залишатися осторонь, коли бачу, як сперечаються підлітки або дорослі.
  18.  Я не звертаю уваги на поганий настрій батьків.
  19.  Мені подобається спостерігати за поведінкою тварин, я навіть відкладаю інші справи.
  20.  Фільми та книги можуть викликати сльози лише у сентиментальних та несерйозних людей.
  21.  Мені цікаво спостерігати  за людьми, їхньою поведінкою мімікою.
  22.  В дитинстві я приносив додому  бездомних кошенят, цуценят.
  23.  Всі люди озлоблені.
  24.  Коли дивлюсь на знайому людину , то  мені хочеться відгадати, яке в неї життя.
  25.  В дитинстві навколо мене збиралася купка молодших за мене малюків.
  26.  Коли я  бачу поранену тварину, намагаюсь їй допомогти.
  27.  Людина почуватиметься краще, навіть якщо просто уважно вислухати її.
  28.  Ставши свідком дорожньої пригоди, намагаюсь залишитись осторонь подій.
  29.  Молодші діти радіють, коли я пропоную їм нову гру або розвагу.
  30.  Люди перебільшують, коли кажуть, що тварини здатні відчувати настрій людини.
  31.  Конфліктну ситуацію людина має вирішувати самостійно, не залучаючи до неї оточуючих.
  32.  Якщо дитина плаче, то в неї на це є причина.
  33.  Молодь має поблажливо ставитись до літніх людей і задовольняти їхні прохання, і навіть причуди.
  34.  Мені хотілося б дізнатися, чому деякі однокласники бувають задумливими.
  35.  Безпритульних тварин потрібно знищувати, щоб захистити здоров’я людей та домашніх тварин.
  36.  Мені не подобається, коли друзі розповідають мені про свої проблеми, і зазвичай я змінюю тему розмови.

Обробка отриманих результатів.

 Перед підрахунком результатів слід перевірити ступінь щирості учня. Якщо він відповів «ніколи» на ствердження за номерами 3, 9, 10, 11, 13, 28, 36 або «завжди» на ствердження 11, 13, 17, 26, то він  не був щирим, а прагнув показати себе у кращому світлі.

 Результатам тесту можна довіряти, якщо учень дав не більше трьох нещирих відповідей.

 Результати тестування підраховувати за наступною шкалою:

Варіант відповіді

Бали

не знаю

0

ніколи

1

іноді

2

часто

3

майже завжди

4

завжди

5

           82- 90 балів. Дуже високий рівень емпатійності. Людина дуже ранима, чутлива до образ, болісно реагує на критику. У спілкуванні тонко реагує на настрій співрозмовника, погано почувається в присутності «важких людей». Досить часто відчуває комплекс провини, побоюючись завдати комусь турбот або образити.

 63-81 бал. Висока емпатійність. Людина чутлива до проблем оточуючих, великодушна, схильна пробачати іншим недоліки та помилки. З інтересом ставиться до людей. Емоційно чутлива, комунікабельна, швидко встановлює контакт і знаходить спільну мову. Намагається уникати конфліктів, знаходячи компромісні рішення. В оцінці довіряє власним відчуттям, ніж аналітичним висновкам.

 37-62 бали. Нормальний рівень емпатійності, властивий більшості людей. У стосунках ця людина більш схильна судити про інших за їхніми вчинками, ніж довіряти власним враженням. Їй властиві стримані емоційні прояви. У спілкуванні делікатна, зазвичай не висловлює свою точку зору, якщо не впевнена у її прийнятності оточуючими.

12 – 36 балів. Низький рівень емпатійності. Людина зазнає труднощів в установленні контактів з оточуючими, незатишно почувається в компанії. Емоційні прояви інших здаються їй незрозумілими і безпідставними. Вона прихильник точних формулювань і раціональних рішень. Друзі і знайомі відмічають її ділові якості і стриманість.

11 балів і менше. Дуже низький рівень емпатійності. Відчуває труднощі у спілкуванні і встановленні контактів з оточуючими, особливо з дітьми та літніми людьми. Енергійна, іронічна, позбавлена сентиментальних проявів, зосереджена на собі. Хворобливо переносить критику на свою адресу. Не схильна поступатися власними інтересами заради почуттів інших людей.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Обух Наталія
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
2 травня 2020
Переглядів
1196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку