Тема уроку: Переріз. Класифікація перерізів. Призначення перерізів. Правила їх виконання та позначення.
_______________________________________
Епіграф: Вивчай все не з марнославства, а задля практичної користі
Георг Крістоф Ліхтенберг
Девіз уроку: Не просто слухати, а чути,
Не прости дивитися, а бачити
Не просто говорити, а розуміти, що кажеш.
.
Дидактична мета:
Мета:
Міжпредметні зв'язки: історія, географія, біологія, малювання, геометрія, матеріалознавство (дані про метал, спеціальні предмети, виробниче навчання і т.д….
Тип уроку :
Вид уроку:
Метод проведення:
Матеріально-технічне забезпечення:
Література :
Хід уроку:
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На попередньому занятті ми закінчили тему, яка давала нам поняття про види проекцій, прямокутне проеціювання, про розташування виглядів на кресленні.
Давайте актуалізуємо наші знання і надамо відповідь на такі питання: (презентація до питань)
Зображення предмета на кількох суміщених площинах називають комплексним кресленням.
Комплексні ортогональні проекції мають два виміри і проекціюються на площину без спотворень. Третій вимір, перпендикулярний до площини, зникає. Спосіб має меншу наочність, але відрізняється простотою; за кресленням, виконаним цим способом, легко визначити розміри предмету.
Деталь потрібно розміщувати так, щоб :
8. Що таке допоміжна пряма?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів:
Креслення – мова техніки!
Внутрішня: Досягнення особистісного росту. Прагнення до влади.
Зовнішня: Винагорода
ІV. Повідомлення теми: Переріз. Класифікація перерізів. Призначення перерізів. Правила їх виконання та позначення.
Актуалізація пізнавальної діяльності.
Викладач: Давайте уважно подивимось на цей предмет та виявимо форму предмета. Цей предмет схожий на вал. Скільки виглядів валу зображено на кресленні?
Здобувач освіти: Тут зображено три вигляди: спереду, зверху та зліва.
Викладач: вірно. Я що означають перетнуті лінії по діагоналі?
Здобувач освіти: Лиску, тобто зріз циліндра з одного чи двох боків.
Викладач: Вірно. А скільки поверхонь цього валу має лиску?
Здобувач освіти: Дві поверхні, причому середня частина валу має дві лиски.
Викладач: Так, абсолютно вірно. Як ми можемо визначити, що поверхня циліндрична? Так. А тепер з моделей на столі вибери схожі частини деталі і продемонструй нам.
Здобувач освіти: За розмірами.
Викладач: Не тільки. Ми повинні уважно вивчити всі вигляди, проаналізувати всі зображення і виявити форму всіх складових. А до речі, які геометричні фігури задіяні при зображенні валу?
Здобувач освіти: Циліндр.
Викладач: І не тільки. Ще циліндр з лисками, куб. Ми ще повернемось до цього зображення, а зараз давайте використаємо для уявлення ті речі, які нам близькі і ми зустрічаємось з ними у повсякденному житті
V. Стимулювання навчальної діяльності.
Викладач: Це морква! Яку форму вона має? Чи можна показати зменшення чи збільшення її форми при допомозі креслення.
Здобувач освіти: Конічну. Мабуть да.
Викладач: Подивіться на цьому слайді, як ми будемо зображати моркву. Малюємо трикутник, зверху домальовуємо напівколо. А уявіть, що ми розрізали моркву вздовж. Що ми побачимо?
Здобувач освіти: Трикутник.
Викладач: вірно. Якщо ж різати морку поперек, то кожне коло буде показувати поперечну величину моркви у данному місці.
Уявіть, що будемо різати яблуко. Можемо порізати його навпіл, як показано на малюнку, а можемо порізати кільцями. В першому випадку ми побачимо плоску форму яблука, таку, з якої б починав малюнок художник, у другому - поперечну форму яблука у заданому місці.
Якщо подивитись на перець, то форми уже будуть мати набагато складніші обриси, як на зовнішньому вигляді, так і на внутрішньому.
Ми з вами з’ясували, що іноді креслення не досить наочно передає геометричну форму деталі. То ж на прикладах з морквою, яблуком і перцем ми з’ясували, що в таких випадках на допомогу закличемо переріз – це ті розсічення, які ми щойно побачили на моркві, яблуці, перчині.
VI. Формування нових знань.
Темою сьогоднішнього уроку і є вивчення перерізу.
Відкрийте зошити та запишіть тему. Ми тільки що розв’язували з вами задачу на виявлення форми деталі методом перерізу.
Так що ж таке переріз? Подумайте і дайте визначення.
Здобувач освіти: Переріз це зображення того місця, яке перерізали.
Викладач: Думка вірна. Ну що, ж давайте запишемо визначення перерізу. Перерізом називають уявне розсічення деталі однією чи кількома площинами. Перерізи позначають великими літерами абетки над і під стрілкою, яка вказує напрямок погляду.
Давайте подумаємо, коли і в якому місці потрібно робити переріз. Потрібно зробити аналіз геометричної форми. Якщо переріз накладений, його не підписують. Не підписують переріз і в тому випадку, якщо переріз винесений та з’єднаний осьовою лінією.
Тіло предмета, що потрапило у січну площину, заштриховують тонкою суцільною лінією під кутом 450 (загальне позначення матеріалів у перерізах).
Зараз візьмете опорний конспект, і на другій стороні конспекту є умовні позначення матеріалів. Розглянемо їх, зосередившись на позначенні матеріалів у перерізах. До речі, частиною вашого домашнього завдання буде перенесення в зошит цих малюнків з підписами.
Графічні позначення матеріалів у перерізах і розрізах
Правила виконання перерізів:
- Розглядають зображення деталі та визначають тип потрібного перерізу;
- Якщо переріз винесений, поперечний розмір перерізу відповідає поперечному розміру деталі;
- Зображення штрихується під кутом 45 0. Штриховка – такий же відповідальний елемент деталі, як і інші і до нього потрібно відноситись дуже старанно.
- Місце перерізу позначають рознімною лінією, стрілка показує напрямок погляду, літера – назву перерізу. Зображення, яке виноситься , підписується відповідною літерою.
- Якщо переріз пов’язують із зображенням осьовою лінією, то переріз не підписують;
- Накладені перерізи на зображенні наводять товстою суцільною лінією, штрихують та не підписують.
А тепер згадаємо зображення, яке розглядали на початку пояснення. Ми бачимо, що вал, завдяки перерізам, можна зображати в одному вигляду. За два інших вигляди нам все скажуть перерізи.
До речі, ви подивились у опорному конспекті, як заштриховується який матеріал?
Якщо уважн6о дивились, то побачили, що паралельними штрихами заштриховують метал, штрихами, що перетинаються – неметалеві поверхні, камінну поверхню – паралельними невеликими штришками і т.д.
VIІ.Актуалізація отриманих знань
А зараз послухаємо довідку, яка включає в себе історичний матеріал, географічне положення і власне матеріал потрібний для читання креслення.
Здобувач освіти покаже, як можна поєднати знання з історії, географії, креслення і власне складання невеликого твору з української мови.
Місто Дніпро розташований у південно-східній частині України . Площа Старомостова є центральною частиною, розміщеною недалеко від центрального вокзалу, є однією із основних артерій міста - важливим міським транспортним вузлом.
Площа має (асфальтобетонне) покриття. Раніше площа була вкрита
(камінним) покриттям – брущаткою (мостовою), звідки і назва площі. Посеред площі побудована сучасно споруда з (неметалевих), (склянних) матеріалів. Каркас споруди (металевий). Міст сполучає два береги річки Дніпро: Стамостову площу та вулицю Каруни (металевим) мостом з (бетонним) покриттям.
З двох сторін моста є великі насипи, які раніше були зроблені із (грунту) а зараз мають добре закріплені береги. Поручні моста - (металеві). Площа має два підземні переходи. Стіни виконані з (бетону), облицьовані (неметалевими) матеріалами. Сходинки вирізані з цільних (кам’яних) блоків. Площа має дуже гарне кольорове освітлення, виконане зі (скляних) та (прозорих) матеріалів. Я горджусь нашим містом, яке має виходи (каменю природного), родючі (ґрунти), кольорові суміші (піску та гравію).
Таким чином ми визначили, як виконувати перерізи і як на кресленнях вказувати матеріал.
Дайте відповідь на запитання:
А тепер спробуємо визначити види перерізів, такий собі тренінг.
Ми потренувались у визначенні перерізів, то ж маю надію, що домашнє завдання для вас буде не складним.
ІХ. Домашнє завдання
Отже, ви вже робили це домашнє завдання, але виконували вигляд та ставили розміри. Тепер потрібно ще і побудувати перерізи.
Зразок: як виконати роботу:
Хочу уточнити, що винесені зображення будуть мати такі ж розміри (в даному випадку діаметри), як і на кресленні валу. Тобто наприклад, візьмемо переріз А-А. Діаметр валу дорівнює 40мм. Винесене коло також повинно відповідати цьому розміру – діаметр 40 мм.
Х. Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок
Для вас, верстатників, вкрай необхідно мати подібні знання. При виготовленні деталі, того ж таки валу, ви повинні проаналізувати форму якнайточніше, визначитись з базовою поверхнею, від якої будете виміряти розміри, знати внутрішню будову валу, бо ж вам прийдеться його виточувати, робити шпонкові канавки та лиски на фрезерному верстаті, або задавати програму на верстатах з програмним керуванням. Не маючи цих знань, з вас буде неякісний верстатник! В наш час швидкого прогресу креслення потрібно виконувати в графічних редакторах, але не знаючи азів креслення, ви зробите креслення, яке не буде потрібне нікому, бо воно знову ж таки буде неякісне! Я хочу вам побажати гарних знань, якісних креслень і стати якісними спеціалістами. То ж виставимо оцінки.
ХІ. Використана література
Додатки:
Графічні позначення матеріалів у перерізах і розрізах