«Перетворення води.
Кругообіг води у природі»
Тема. Перетворення води. Кругообіг води у природі.
Досліди (визначення умов перетворення води з одного стану в інший).
Мета: формувати уявлення про умови перетворення води з одного стану в інший , про властивості снігу і льоду, про кругообіг води у природі; формувати вміння застосовувати засвоєні знання в подібній і нових ситуаціях, виконувати досліди для перевірки передбачуваних властивостей або умов; виховувати прагнення висловлювати власну думку і доводити її.
Обладнання: склянки з водою, таблиця «Кругообіг води в природі», обладнання для демонстрації досліду (моделі кругообігу води в природі).
ХІД УРОКУ
I.Організація класу до уроку. Психологічний настрій дітей на роботу.
В цьому класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви.
Добрий день тому, хто зліва.
Добрий день тому, хто справа.
Ми –одна сім’я.
(Сідають на місця.)
Розминка
Діти, на минулому уроці ми з вами вивчали властивості води. Давайте пригадаємо їх. Кожен з вас розпочне свою розповідь про воду словами «А чи знаєте ви, що вода…».
Наприклад: А чи знаєте ви, що вода текуча?
II. Хвилинка спостережень за природою.
Виступ синоптика.
Тиждень був складним для Матінки Природи. Адже все навкруг хоче тепла, а приморозки та холод заставляють всіх подумати про зиму. Отже, підсумок такий:
З вами була синоптик ______________________
III. Перевірка домашнього завдання.
1.Фронтальне опитування.
Метод «Кубування».
(Діти кидають кубик, грані якого пронумеровані. Кожен номер має завдання, на яке учні повинні дати відповідь).
1.Що таке водяна пара?
2.Що таке розчин?
3.У яких трьох станах може перебувати вода?
4. Як називають воду у твердому стані?
5.Які ти знаєш властивості води?
6.Коли вода з рідкого стану переходить у твердий?
IV. Повідомлення теми і завдань уроку. Передбачення за малюнком та ключовими словами.
V. Мотивація навчальної діяльності.
Крапля роси
1.Слухання казки.
Рано-вранці на квітці троянди прокинулась Крапля роси.
І захотілося їй знову в небо.
Пригріло Сонечко. Випарувалась Крапля, піднялася високо в небо блакитне, до самого Сонечка. Там – тисячі інших крапель! Зібрались вони в темну хмару і заступили Сонечко.
2.Інтерактивний метод навчання «Коло ідей».Робота в парах.
- Зосередьте свою увагу! Послухайте, будь ласка, запитання. Через 3 хв я надам вам слово. Отже:
- Де взялася Крапля вранці на троянді і як вона змогла піднятися знову високо в небо до самого Сонечка?
(Пари дітей по черзі висловлюються. Після того, як будуть вичерпані всі відповіді, приступають до обговорення поданих ідей. Підбиваються підсумки роботи).
VI. Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
Інтерактивний метод «Щадне опитування».
( Текст підручника розбивається на логічно закінчені частини. Вчитель або сильніші учні читають невеличку частину тексту. Клас розбивається на 2 групи, по рядах, по варіантах. Учитель ставить питання до прочитаного тексту. На нього відповідає перша група. При цьому кожний учень дає відповідь на питання своєму сусіду по парті – учню другої групи. Потім на це ж питання відповідає сильний учень або вчитель. Учні другої групи, вислухавши відповідь учителя, порівнюють його з відповіддю товариша і виставляють йому оцінку. На наступне питання відповідають учні другої групи, а першої їх вислуховують. Тепер вони виконують роль викладача і після відповіді вчителя виставляють оцінку учням другої групи. Таким чином, поставивши 10 питань ми добиваємося того, що кожний учень у класі відповість на 5 питань, прослуховуватиме відповіді вчителя й оцінить свого однокласника.)
Питання до тексту:
2.Робота з підручником «Кругообіг води в природі».
а)Розповідь учителя про кругообіг води, складання схеми.
(Учитель малює сушу. Воду і Сонце.)
(Учитель малює стрілки.)
(Учитель малює хмари.)
(Учитель малює краплини дощу, сніжинки.)
- Куди знову повернулася вода?
- Отже, можемо зробити висновок про перетворення води. Вода в природі постійно рухається. Перетворення води з одного стану інший називається кругообігом води.
б) Самостійне читання тексту учнями.
в) Метод «Вірю - не вірю».
- Хочете вірте хочете ні, але вода ніколи не випаровується з поверхонь річок, озер, грунту, рослин.
- Хочете вірте хочете ні, коли водяна пара піднімається вгору, то там вона перетворюється на повітря.
- Хочете вірте, хочете ні, але водяна пара повертається на землю у вигляді опадів.
- Хочете вірте, хочете ні, але вода в природі постійно рухається.
- Хочете вірте, хочете ні, але перетворення води з одного стану в інший називається випаровуванням.
VII. Закріплення та осмислення знань. Рефлексія.
1. Інтерактивний метод «Місткий кошик».
На аркуші паперу діти малюють кошик, на якому пропонується коротко написати все вивчене про воду. Через певний час учитель зупиняє
гру і просить представників груп зачитати записане. Переможцем виявиться та група, у якої більше записано термінів.
VIII. Підсумок.
1. Гра «Добре, погано».
У простій формі діти пізнають закони діалектики. Ця вправа навчає бачити протиріччя в явищах, поняттях. Клас ділиться на 2 команди «Добре»і «Погано».
* Добре, що є на землі вода. Без неї не було б життя.
* Погано, що люди весь час забруднюють воду.
* Добре, що вода має властивість випаровуватися. Через це йде дощ.
* Погано, що лід на морозі має властивість розширюватись.
Через це у нас в кладові розмерзли банки.
* Добре, що вода любить мандрувати. Вона схожа на мене.
* Погано, що вода текуча. Через це весною бувають повені.
IX. Домашнє завдання.
1. Навести приклади про перетворення води в природі.
2. Намалювати малюнок про кругообіг води в природі.