|
|
|
Тема. Перетворення води. Кругообіг води в природі. Значення води в природі і для людей. Охорона води та її економічне використання
Мета. Формувати уявлення про перетворення води з одного стану в інший, дати уявлення про кругообіг води в природі;визначити значимість води;розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки;
виховувати бережне ставлення до води, спостережливість.
Обладнання. Мультимедійна презентація (Додаток 3.3)
Хід уроку
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
У воді не розчиняються : __________________________________________________________________________________________________________________________ .
- Давши відповіді на запитання, дізнаєтесь про себе дещо цікаве
|
|
так |
ні |
1 |
Без дощу і трава не росте. |
м |
п |
2 |
В морі прісна вода. |
р |
о |
3 |
Ріки, озера – це теж вода. |
л |
д |
4 |
Райдуга може з’явитися вночі. |
х |
о |
5 |
Без води не було б життя на Землі |
д |
а |
6 |
Вода ніколи не може замерзнути. |
у |
е |
7 |
Дніпро протікає територією України. |
ц |
щ |
8 |
Без води людина зможе обійтися. |
я |
ь |
Пояснити побачене.
1. Дидактична гра «Подорож з краплинками води» з використанням таблиці «Кругообіг води в природі» та анімації
- Послухайте розповідь про пригоди, що сталися з краплинками води, і допоможіть пояснити, чому вони відбулися.
У синьому морі плескалися краплинки води. Пригріло ясне Сонечко, і краплинки випірнули на поверхню погрітися. Але раптом вони стали легкими-легкими і піднялися вгору.
- Що сталося з краплинками? (Вони перейшли з рідкого стану в газоподібний, перетворилися на водяну пару).
Краплинкам сподобалося бути легкими і літати. Вони піднімались все вище і вище. Та раптом їм стало холодно, і вони знову стали важкими.
- Чому краплинки стали важкими? На що вони перетворилися? (Знову стали рідиною, а деякі – кристаликами льоду, бо при охолодженні водяна пара переходить у рідкий або твердий стан).
З краплинок і кристаликів льоду високо над Землею утворились хмари. Та тісно було на хмарках краплинкам. Вони наштовхнулись на кристалики льоду і примерзли до них. Кристалик до кристалика – і утворились… А що утворилось, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте загадку:
Зірки ніжно-білі
На рукав злетіли,
Поки ніс я їх сюди,
Стали краплями води. (Сніжинки)
Утворились сніжинки, які вже не могли залишатись на хмарі, бо стали важкими, і впали на Землю. Узимку сніжинки долітають до Землі, і випадає сніг.
З дощем чи снігом повернулися назад і наші краплинки. Але на ньому їхня подорож і пригоди не закінчилися. Вигляне Сонечко, і вони знову помандрують.
- Отже, вода у природі постійно рухається, мандрує. З поверхні Землі і повітря, а звідти назад на Землю.
- Переміщення води у природі і перехід її з одного стану в інший називається кругообігом води. (Показ анімації)
2. Робота з підручником. Опрацювання статті «Кругообіг води в природі»
Певно важко вам сидіти,
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть,
Розведіть їх в сторони,
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу – все, гаразд.
- Глобус – це об’ємне зображення нашої планети, на якій ми живемо. Подивіться на нього. Ви побачите різні кольори на глобусі. Це – кольорове позначення суші і води.
Коли з космосу космонавти вперше побачили нашу планету, вони були дуже здивовані і зачаровані її красою і назвали Землю «блакитною планетою».
- Так скільки ж води на нашій планеті? Вчені підрахували. Уявно кількість води можна позначити так. Візьми аркуш паперу, поділи його на 4 рівні частини. Це буде поверхня нашої Землі. 3 частини замалюй блакитним кольором – це вода. 1 частина – суша.
- Як ви думаєте, чи треба берегти воду? Як це зробити?
Робота в групах
- Розподіліться на дві групи. Поясніть свій вибір.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Дидактична гра «Закінчи речення»
- Тверда вода – це … .
Газоподібна вода – це … .
Щоб перетворити лід чи сніг у рідку воду, їх потрібно … .
Якщо воду заморозити. Вона стане … .
Якщо воду нагріти, вона стане … .
Водяна пара переходить у рідкий стан, якщо її … .
2. Дайте оцінку вчинкам людей
а) водій зупинив автомобіль біля річки, щоб його помити.
б) Мама попросила Дмитрика закрити кран.
Хлопчик відповів:
в) Дівчинка приїхала до бабусі, яка жила на березі річки. Позамітавши подвір’я, вона висипала сміття у воду.
3. Робота в зошиті з друкованою основою
V. Підсумок уроку
- Що нового дізналися? Що запам’яталося? Які висновки для себе зробили?
VІ. Домашнє завдання
С. 96-98, відповідати на запитання