Перетворення води. Кругообіг води в природі. Значення води в природі і для людей. Охорона води та її економічне використання

Про матеріал
Формувати уявлення про перетворення води з одного стану в інший, дати уявлення про кругообіг води в природі;визначити значимість води;розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки; виховувати бережне ставлення до води, спостережливість.
Перегляд файлу

 

 

 

Тема. Перетворення води. Кругообіг води в природі. Значення води в природі і для людей. Охорона води та її економічне використання

 

Мета. Формувати уявлення про перетворення води з одного стану в інший,  дати уявлення про кругообіг води в природі;визначити значимість води;розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки;

          виховувати бережне ставлення до води, спостережливість.

 

Обладнання. Мультимедійна презентація (Додаток 3.3)

Хід уроку

  1.         Організація класу

 

  1.         Підсумок фенологічних спостережень
    1. Яка зараз пора року?
    2. Який місяць?
    3. Що ви можете сказати про стан неба?
    4. Яка сьогодні температура повітря?
    5. Чи є надворі вітер?
    6. Чи спостерігали якісь інші явища?
  2.       Перевірка домашнього завдання
  1. Робота на картках
    • Вода – унікальна речовина, яка може перебувати у __ станах: _______________________________  

__________________________________________                   

  • Властивості води-рідини:  ___________________

__________________________________________

__________________________________________

__________________________________________

__________________________________________

  • При нагріванні вода перетворюється на _______
  • Коли вода замерзає, то перетворюється на _____
  • У воді розчиняються: _________________________________________________________________________________________________________________________ .

У воді не розчиняються : __________________________________________________________________________________________________________________________ .

  1. Гра «Так чи ні»

- Давши відповіді на запитання, дізнаєтесь про себе дещо цікаве

 

 

так

ні

1

Без дощу і трава не росте.

м

п

2

В морі прісна вода.

р

о

3

Ріки, озера – це теж вода.

л

д

4

Райдуга може з’явитися вночі.

х

о

5

Без води не було б життя на Землі

д

а

6

Вода ніколи не може замерзнути.

у

е

7

Дніпро протікає територією України.

ц

щ

8

Без води людина зможе обійтися.

я

ь

  1. Актуалізація опорних знань.
    1. Розгадати ребус (вода).

 

 

 

 

  1. … Вода! В тебе нема ні смаку, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не відаючи, що ти таке. Не скажеш, що ти необхідна для життя: ти – саме життя. Ти – найбільше багатство на Землі, але й найвибагливіше…                 Антуан де Сент – Екзюпері
  2. Повідомлення теми уроку.
  • На сьогоднішньому уроці ви пригадаєте вивчене раніше про властивості води.
  • Пригадаєте, в яких станах буває вода.
  • Дізнаєтесь про перехід води з одного стану в інший під впливом сонячного тепла і повітря.
  • Обговоримо питання охорони води
    1. Асоціативний кущ (вода).
  • Де в природі ми бачимо воду?

  1. Властивості води
  • Про які властивості води ви дізнались на попередніх уроках?

               

  1. Дослід (кипіння).

Пояснити побачене.

  • Вода кипить.
  • Випаровується.
  • Після остигання пара перетворюється в краплини води.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

1. Дидактична гра «Подорож з краплинками води» з використанням таблиці «Кругообіг води в природі» та анімації

-  Послухайте розповідь про пригоди, що сталися з краплинками води, і допоможіть пояснити, чому вони відбулися.

У синьому морі плескалися краплинки води. Пригріло ясне Сонечко, і краплинки випірнули на поверхню погрітися. Але раптом вони стали легкими-легкими і піднялися вгору.

- Що сталося з краплинками? (Вони перейшли з рідкого стану в газоподібний, перетворилися на водяну пару).

Краплинкам сподобалося бути легкими і літати. Вони піднімались все вище і вище. Та раптом їм стало холодно, і вони знову стали важкими.

- Чому краплинки стали важкими? На що вони перетворилися? (Знову стали рідиною, а деякі – кристаликами льоду, бо при охолодженні водяна пара переходить у рідкий або твердий стан).

З краплинок і кристаликів льоду високо над Землею утворились хмари. Та тісно було на хмарках краплинкам. Вони наштовхнулись на кристалики льоду і примерзли до них. Кристалик до кристалика – і утворились… А що утворилось, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте загадку:

Зірки ніжно-білі

На рукав злетіли,

Поки ніс я їх сюди,

Стали краплями води. (Сніжинки)

Утворились сніжинки, які вже не могли залишатись на хмарі, бо стали важкими, і впали на Землю. Узимку сніжинки долітають до Землі, і випадає сніг.

  • А чи можуть влітку сніжинки долітати до Землі? Чому? (Улітку сніжинки тануть, бо тепло, тоді падає дощ).

З дощем чи снігом повернулися назад і наші краплинки. Але на ньому їхня подорож  і пригоди не закінчилися. Вигляне Сонечко, і вони знову помандрують.

- Отже, вода у природі постійно рухається, мандрує. З поверхні Землі і повітря, а звідти назад на Землю.

- Переміщення води у природі і перехід її з одного стану в інший називається кругообігом води. (Показ анімації)

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Робота з підручником. Опрацювання статті «Кругообіг води в природі»

  1. Фізкультхвилинка.

Певно важко вам сидіти,

Треба трішки відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки,

І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть,

Розведіть їх в сторони,

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу – все, гаразд.

  1. Хвилинка – цікавинка (сніжинки).
  • Чи приємно спостерігати таку картину? (снігопад).

 

 

 

 

 

 

  • Прочитайте, як утворюється сніг.
  • Більше 5 тисяч мікроплівок із зображеннями сніжинок зібрали вчені.

 

  • Двох однакових немає.

 

 

  1. Проблемне завдання

- Глобус – це об’ємне зображення нашої планети, на якій ми живемо. Подивіться на нього. Ви побачите різні кольори на глобусі. Це – кольорове позначення суші і води.

 Коли з космосу космонавти вперше побачили нашу планету, вони були дуже здивовані і зачаровані її красою і назвали Землю «блакитною планетою».

- Так скільки ж води на нашій планеті? Вчені підрахували. Уявно кількість води можна позначити так. Візьми аркуш паперу, поділи його на 4 рівні частини. Це буде поверхня нашої Землі. 3 частини замалюй блакитним кольором – це вода. 1 частина – суша.

- Як ви думаєте, чи треба берегти воду? Як це зробити?

 

 

Робота в групах

- Розподіліться на дві групи. Поясніть свій вибір.

 

 

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Дидактична гра «Закінчи речення»

- Тверда вода – це … .

Газоподібна вода – це … .

Щоб перетворити лід чи сніг у рідку воду, їх потрібно … .

Якщо воду заморозити. Вона стане … .

Якщо воду нагріти, вона стане … .

Водяна пара переходить у рідкий стан, якщо її … .

2. Дайте оцінку вчинкам людей

а) водій зупинив автомобіль біля річки, щоб його помити.

б) Мама попросила Дмитрика закрити кран.

Хлопчик відповів:

  • З нього тече тільки краплинка.

в) Дівчинка приїхала до бабусі, яка жила на березі річки. Позамітавши подвір’я, вона висипала сміття у воду.

3. Робота в зошиті з друкованою основою

 

V. Підсумок уроку 

- Що нового дізналися? Що запам’яталося? Які висновки для себе зробили?

VІ. Домашнє завдання

С. 96-98, відповідати на запитання

docx
Додано
24 січня 2020
Переглядів
1069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку