Тема. Царство тварин
Мета Розширити знання учнів про різноманітність тварин. Формувати уявлення про земноводних і плазунів, їх розмноження, особливості, значення в природі і житті людини. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, визначати істотні ознаки. Удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки , робити висновки. Виховувати дбайливе ставлення до тваринного світу.
Обладнання: календар спостережень, фотографії видів земноводних і плазунів, тексти «Земноводні», «Плазуни», схеми «Розмноження земноводних», «Розмноження плазунів», кінофільм «Плазуни», картки для оцінювання роботи на уроці ( жовтого, зеленого, блакитного кольорів), порівняльна таблиця.
Хід уроку
І. Організація класу.
( Запис на дошці.
Природа – єдина книга, кожна сторінка якої сповнена глибокого змісту.
Вчитель читає запис )
І ми сьогодні продовжимо знайомитися зі змістом цієї книги і зробимо ще один крок до пізнання природи.
ІІ, Актуалізація опорних знань.
( Учні відповідають за планом: 1. Дата.
2.Температура повітря.
3.Вітер (слабкий, сильний, помірний).
4.Стан неба.
5.Опади.
- А шо нам говорить народний календар?
( Виступ учня.
21 лютого – свято Захара Серповидця. Селяни присвячували цей день одному з надзвичайно важливих знарядь праці – серпу. Серпом жали жито і пшеницю, тому Захарію молилися про щедрий урожай. Діставали серпи з комор, оглядали їх, точили, кропили свяченою водою й промовляли: «Не тоді серпа точили, як на жнива йти», «не наточиш до пуття серпа, не вженеш і снопа». Вважали, що чим холодніший буде цей день, то теплішим буде березень.
Прикмети. Грім гримить на Захарія – навесні і влітку будуть сильні вітри.
На деревах 21 лютого лежить іній – цього року вдасться зібрати багато
Муду. )
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Під водою ця тварина
Плаває немов рибина,
А на березі – ти ба! –
Жвавим м’ячиком стриба. ( Жаба )
( Демонстрація фотографії тварини )
Земноводні
Тіло земноводних вкрите вологою шкірою – це їхня істотна ознака. Шкіра зволожуються завдяки слизу, який виробляється залозами, що містяться у ній і захищають її від пересихання. Якщо шкіра пересохне, тварина загине. Усі земноводні дихають киснем, а отже, не можуть довго перебувати під водою. Тому частину життя земноводні проводять на суші, частину – у воді. Живляться переважно комахами. Земноводні наділені липким язиком, яким миттєво ловлять здобич. Ковтають здобич цілком. Земноводні улітку активні, а восени шукають затишні місця для зимівлі. Багато земноводних, на перший погляд, не здаються привабливими або цікавими. Але з точку зору біології, вони унікальні і неповторні. Вони були першими, хто почав освоювати земні простори.
Як вірьовка в’ється.
Спритна, влучна та холодна.
Як вона зоветься? ( Гадюка )
Плазуни
Більшість плазунів живе на суші: в лісі, горах, пустелях, степах. Вони різні за зовнішнім виглядом. Але спільною ознакою є те, що шкіра у них суха, вкрита роговими лусочками або щитками, які надійно захищають її від пересихання. Ящірки і змії поїдають мишей, комах, слимаків. Черепахи живляться рослинами, крокодили – птахами і звірами. Навесні відкладають яйця у ямки на суші, які добре прогріваються сонячним промінням. Через деякий час з яєць вилуплюються маленькі плазуни, які вилазять на поверхню. ( Схема розмноження плазунів )Більшість плазунів не турбується про своє потомство.
- Яка спільна ознака для плазунів?
- Чим живляться плазуни?
- Як вони розмножуються?
ІV. Закріплення знань.
|
Земноводні
|
Плазуни |
Істотні (спільні) ознаки
|
|
|
Живлення
|
|
|
Розмноження
|
|
|
Турбота про потомство
|
|
|
V. Підсумок уроку
- Що вас найбільше зацікавило на уроці?
- Що нового ви хотіли дізнатися про земноводних і плазунів?
- Оцініть свою роботу на уроці картками ( Жовтий – пасивний, зелений – активний, блакитний – дуже активний).
VІ. Домашнє завдання
Завдання за вибором: 1. Підготувати розповідь про одного представника класу «Земноводні».
2.Підготувати розповідь про одного представника класу «Плазуни».
Додатки
Назви земноводних на фото
1 – часничниця звичайна
2 – райка деревна
3 – ропуха очеретяна
4 – жаба прудка
5 – саламандра
6 – тритон карпатський