Урок на тему "Царство тварин "

Про матеріал
В конспекті уроку доступно і послідовно розкриваються основні ознаки класу «Земноводні» і «Плазуни», особливості їх харчування, розмноження і розвитку. Діяльність учнів під час уроку спрямована на розвиток умінь встановлювати причино-наслідкові зв’язки, робити висновки, порівнювати. Наочний матеріал спрямований на встановлення зацікавленості при вивченні теми.
Зміст архіву
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
Перегляд файлу

Тема. Царство тварин

 

Мета Розширити знання учнів про різноманітність тварин. Формувати уявлення про            земноводних і плазунів, їх розмноження, особливості, значення в природі і житті людини. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, визначати істотні ознаки. Удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові звязки , робити висновки. Виховувати дбайливе ставлення до тваринного світу.

 

Обладнання: календар спостережень, фотографії видів земноводних і плазунів, тексти «Земноводні», «Плазуни», схеми «Розмноження земноводних»,  «Розмноження плазунів», кінофільм «Плазуни»,  картки для оцінювання роботи на уроці ( жовтого, зеленого, блакитного кольорів), порівняльна таблиця.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу.

( Запис на дошці.

Природа – єдина книга, кожна сторінка якої сповнена глибокого змісту.

Вчитель читає запис )

  • Так говорив про природу німецький письменник Йоганн Вольфганг фон Гете.

І ми сьогодні продовжимо знайомитися зі змістом цієї книги і зробимо ще один крок до пізнання природи.

ІІ, Актуалізація опорних знань.

  1. Підсумки фенологічних спостережень.
  • Що можна сказати про погоду сьогоднішнього дня?

( Учні відповідають за планом: 1. Дата.

                                                       2.Температура повітря.

                                                       3.Вітер (слабкий, сильний, помірний).

                                                       4.Стан неба.

                                                        5.Опади.

     - А шо нам говорить народний календар?

           ( Виступ учня.

           21 лютого – свято Захара Серповидця. Селяни присвячували цей день одному з надзвичайно важливих знарядь праці – серпу. Серпом жали жито і пшеницю, тому Захарію молилися про щедрий урожай. Діставали серпи з комор, оглядали їх, точили, кропили свяченою водою й промовляли: «Не тоді серпа точили, як на жнива йти», «не наточиш до пуття серпа, не вженеш і снопа». Вважали, що чим холодніший буде цей день, то теплішим буде березень.

Прикмети. Грім гримить на Захарія – навесні і влітку будуть сильні вітри.

                   На деревах 21 лютого лежить іній – цього року вдасться зібрати багато

                   Муду. )

  1. Бліц – опитування.
  • Які особливі ознаки риб?
  • Чому риби швидко рухаються у воді?
  • На які групи розподіляють риб залежно від типів водойм, у яких вони мешкають?
  • Як називається період розмноження риб?
  • Чи піклуються риби про своє потомство? Поясніть.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  •  Вивчення Царства тварин продовжується. Відгадайте загадку  і ви дізнаєтесь, представником якого класу  є ця тварина.
  1. Бесіда.

Під водою ця тварина

Плаває немов рибина,

А на березі – ти ба! –

Жвавим мячиком стриба.    ( Жаба )

( Демонстрація фотографії тварини ) 

  • Жаба відноситься до класу земноводні . Це найменший за кількістю видів клас. Зявилися земноводні близько 370 млн. років тому. Представниками цього класу є: жаби, саламандра, тритони, ропухи ( перегляд фото: 1 – часничниця звичайна,  2 – райка деревна, 3 – ропуха очеретяна, 4 – жаба прудка, 5 – саламандра, 6 – тритон карпатський ).
  • Як ви гадаєте, чому цей клас має назву земноводні?
  • Земноводні живуть подвійним життям. Цикл життя всіх видів земноводних обовязково проходить через водойму. Зазвичай, в ньому відбувається розмноження. Крім того, гладка шкіра земноводних проникла для води, кисню і вуглекислого газу, що дозволяє дихати як у воді, так і на землі.
  1. Робота в групах. Порівняння видів земноводних.
    1.        Завдання ( Фото: тритон, саламандра, ропуха, жаба )  Діти в групах розглядають фотографії  і знаходять ознаки за якими ці тварини відрізняються.
    2.        Обговорення.
  • Земноводні відрізняються розміром, забарвленням, будовою та формою тіла. У тритона і саламандри тіло видовжене, є хвіст і дві пари ніг однакової довжини, а у жаб і ропух – широке тіло, є голова, тулуб, задні ноги довші, ніж передні, хвіст відсутній.
  1. Робота над статтею «Земноводні». 
    1.        Читання учнями.

Земноводні

Тіло земноводних вкрите вологою шкірою – це їхня істотна ознака. Шкіра зволожуються завдяки слизу, який виробляється залозами, що містяться у ній і захищають її від пересихання. Якщо шкіра пересохне, тварина загине. Усі земноводні дихають киснем, а отже, не можуть довго перебувати під водою. Тому частину життя земноводні проводять на суші, частину – у воді. Живляться переважно комахами. Земноводні наділені липким язиком, яким миттєво ловлять здобич. Ковтають здобич цілком. Земноводні улітку активні, а восени шукають затишні місця для зимівлі. Багато земноводних, на перший погляд, не здаються привабливими або цікавими. Але з точку зору біології, вони унікальні і неповторні. Вони були першими, хто почав освоювати земні простори.

  1.        Осмислення.
  • Яка істотна ознака земноводних?
  • Чому земноводні не можуть довго перебувати у воді?
  • Які особливості харчування?
  1. Розповідь вчителя про розмноження земноводних. Робота з таблицею.
  • Розглянемо розмноження земноводних на прикладі жаби ставкової. З настанням весни, коли прогріваються водойми, жаба відкладає яйця – ікринки. З ікринок вилуплюються пуголовки, що ведуть водний спосіб життя. За своєю будовою вони нагадують риб:  у  них відсутні парні кінцівки, дихають зябрами. Потім з’являються задні, передні кінцівки. Хвіст щоразу стає коротшим і зовсім зникає. Пуголовки перетворюються на жабенят. Жабенята ростуть і стають дорослими жабами. Цей процес триває 2-3 місяці.
  1. Знайомство з класом « Плазуни».
    1.        Бесіда.
  • Кому присвятили цю загадку: Отруйне жало має,

                                                    Як вірьовка вється.

                                                    Спритна, влучна та холодна.

                                                     Як вона зоветься?     ( Гадюка )

  • Гадюка – є представником класу «Плазуни»  ( Фото: черепахи, ящірки, змії, крокодили).
  • Назвіть тварин. Усі ці тварини належать до плазунів.
  • Чому, на вашу думку, ця група має таку назву?
  • На суші вони рухаються тягнучи своє тіло по землі, тобто «плазуючи».
    1.        Перегляд кінофільму.
    2.        Робота над статтею «Плазуни».

Плазуни

Більшість плазунів живе на суші: в лісі, горах, пустелях, степах. Вони різні за зовнішнім виглядом. Але спільною ознакою є те, що шкіра у них суха, вкрита роговими лусочками або щитками, які надійно захищають її від пересихання. Ящірки і змії поїдають мишей, комах, слимаків. Черепахи живляться рослинами, крокодили – птахами і звірами. Навесні відкладають яйця у ямки на суші, які добре прогріваються сонячним промінням. Через деякий час з яєць вилуплюються маленькі плазуни, які вилазять на поверхню. ( Схема розмноження плазунів )Більшість плазунів не турбується про своє потомство.

  1.        Осмислення.

- Яка спільна ознака для плазунів?

- Чим живляться плазуни?

- Як вони розмножуються?

ІV. Закріплення знань.

  1. Робота в парах. Робота з порівняльною таблицею.

 

 

 

Земноводні

 

Плазуни

Істотні (спільні) ознаки

 

 

 

Живлення

 

 

 

Розмноження

 

 

 

Турбота про потомство

 

 

 

 

  1. Значення .
  • Земноводні і плазуни – це частина природи. Вони є їжею для багатьох птахів, звірів і самі поїдають безліч шкідників сільського господарства. Деяких жаб, змій, черепах і крокодилів людина вживає в їжу, навіть розводять на спеціальних фермах. Зі шкіри змій і крокодилів виготовляють одяг, взуття, аксесуари. Отруту змій використовують для виготовлення ліків. У Токіо і Парижі споруджено памятники жабам.
  • Земноводні і плазуни – частина живої природи. Тому їх потрібно охороняти.

V. Підсумок уроку

- Що вас найбільше зацікавило на уроці?

- Що нового ви хотіли дізнатися про земноводних і плазунів?

- Оцініть свою роботу на уроці картками ( Жовтий – пасивний, зелений – активний, блакитний – дуже активний).

VІ. Домашнє завдання

Завдання за вибором: 1. Підготувати розповідь про одного представника класу «Земноводні».

                                 2.Підготувати розповідь про одного представника класу «Плазуни».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     Додатки

 

Назви земноводних на фото

1 – часничниця звичайна

2 – райка деревна

3 – ропуха очеретяна

4 – жаба прудка

5 – саламандра

6 – тритон карпатський

 

 

 

zip
Додано
25 січня 2020
Переглядів
535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку