Тема. Перевтілення по-українськи. (Порівняльна характеристика Лиса Микити та Чандарави)
Мета: дати уявлення про компаративну характеристику героїв, формувати уміння знаходити спільне та відмінне літературознавчому, ідейно-тематичному , змістовому рівнях, поглиблвати уміння будувати власні висловлювання з опорою на текст, розвивати аналітичні навички, мовлення учнів; виховувати інтерес до читання книги, художньої спадщини різних народів
Тип уроку. Урок компаративного аналізу
Обладнання: підручник, ілюстрації до казок, картки для створення порівняльної характеристики, кросворд «Пофарбовані звірі», підручник
Міжпредметні зв’язки: українська література, зарубіжна література
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1.Робота над епіграфом
У казок чарівний край
Нумо, друже, поспішай!
Пам’ятай, йдучи в дорогу:
Казка – вигадка, та втім,
В ній урок повчальний всім
2. Бесіда
- Що об’єднує всі казки?
-А чим відрізняється одна казка від іншої?
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
1. Розгадування кросворду
За цитатами розгадайте кросворд : назвіть пропущені слова
Цитати:
1.У лісовому краю жив шакал, на ймення (1.Чандарава).
2. Жив собі в однім лісі Лис (2 Микита), хитрий-прехитрий.
3.Зібралося довкола чимало звіра, заспокоюють його, дали води напитися. Мавпа (3Фрузя) вистригла йому три жміньки волосся з-між очей і пустила на вітер, щоб так і його переполох розвіявся, але де тобі, все дарма.
4. — Чому ви всі втікаєте? — зупиняв їх Чандарава. — Вам немає чого боятися! Мене сьогодні створив сам (4.Брахман).
5. У діжі, що так несподівано стала йому в пригоді, було більше як до половини синьої, густо на олії розведеної (5.фарби).
6. В тій хвилі де не взявся (6.Вовчик). Він ще вчора був добрий знайомий нашого Микити, але тепер, побачивши нечуваного синього звіра, всього в колючках та гудзах і з таким здоровенним, мов із міді вилитим, хвостом, він аж завив з переляку, а отямившися, як не пішов удирати — ледве хлипає!
7.— Слухайте, любі мої, — говорив Лис Микита, — і тіштеся! Сьогодні рано святий (7 Миколай) уліпив мене з небесної глини — придивіться, яка вона блакитна! І, ожививши мене своїм духом, мовив:
8 – 9 – 10. Новоспечений «цар» подарував (8левові) посаду головного радника, (9тигра) зробив керуючим палацом, (10пантері) довірив охорону царської скарбниці, а вовка призначив палацовим сторожем.
11— Звіре (11.Остромисле)! В звірячім царстві запанував нелад, несправедливий суд і неспокій. Ніхто там не певний свойого життя і свойого добра. Іди на землю і будь звірячим царем, заводи лад, суди по правді і не допускай нікому кривдити моїх звірів!
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
2 |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Бесіда
- Хто створив ці казки і як вони називаються?
- Як звуть героїв?
- Чим вони схожі?
- Заповніть стовпчик №8
ІІІ. Формування знань, умінь та навичок
Пригадаймо що таке казка?
Заповнення таблиці
Народна казка |
Літературна казка |
1.Фантастичні елементи |
1.Фантастичні елементи |
2.Перемагає добро |
2. Перемагає добро |
3. Автор невідомий |
3.Автор відомий |
4. |
4. |
5. |
5. |
Висновок
Спільні риси:
Відмінні риси:
Заповнення таблиці
Паспорт твору
Порівнюємо |
«Фарбований шакал» |
«Лис Микита» |
Жанр |
Народна казка |
Літературна казка |
Коли створена |
|
1899 р.
|
До якої збірки входить |
«Панчатантра» |
«Коли ще звірі говорили» |
Різновид казки |
Про тварин |
Про тварин |
Автор |
невідомий |
І.Франко |
Тема твору |
розповідь про те, як шакал обманув звірів
|
зображення пригод Лиса Микити, його нечесного способу життя та отримання гідної кари.
|
Головний герой |
шакал Чандарава
|
Лис Микита
|
Другорядні герої |
шакали, леви, тигри, пантери, вовки, собаки. Боги: Шіва, Брахман. |
Пси, Вовчик-братик,Ведмідь,Кабан,Олень,Мавпа Фрузя,Орли,Яструби
|
Обсяг твору |
Невеликий за обсягом |
Середній обсяг |
Описи |
Небагато |
Багато |
Спільні риси:
Відмінні риси:
Висновок за таблицею. І. Франко використав сюжет індійської народної казки, але зробив її по-справжньому українською, надавши їй національного колориту
4.. Словникова робота
Національний колорит - відображення в ньому національних ознак, притаманних конкретній літературі та культурі.
А) Поміж коноплі та кукурудзи він заліз безпечно аж до передмістя; огородами, перескакуючи плоти та ховаючися між яриною, дістався аж до середмістя. Але тут біда! Треба було хоч на коротку хвильку вискочити на вулицю, збігати на торговицю і вернути назад. А на вулиці і на торговиці крик, шум, гармидер, вози скриплять, колеса туркочуть, коні гримлять копитами, свині квичуть, жиди шваркочуть, селяни гойкають — одним словом, клекіт такий, якого наш Микита і в сні не бачив, і в гарячці не чував.
Б) Вулицею йшло і їхало людей багато, стояла курява. Лиса мало хто й запримітив, і нікому до нього не було діла. «От Пес так Пес», — думали собі люди. А Микита тому й рад. Знітився, скулився та ровом як не чкурне просто на торговицю, де довгим рядом сиділи жінки, держачи на решетах, у кошах і кобелях на продаж яйця, масло, свіжі гриби, полотно, сім’я, курей, качок і інші такі гарні речі.
В) Додому треба було ще бігти зо дві милі, але на се у нього не ставало вже сили. Тож, покріпившися трохи кількома яйцями, що знайшов у гнізді Перепелиці, він ускочив у першу-ліпшу порожню нору, розгорнув листя, зарився у ньому з головою і заснув справді, як по купелі.
Г) Се незвичайне щастя і та його хитрість зробили його страшенно гордим. Йому здавалося, що нема нічого неможливого для нього.
— Що ви собі думаєте! — величався він перед своїми товаришами. — Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста і просто з торговиці Курку вкраду.
— Ет, іди, не говори дурниць! — уговкували його товариші.
— Що, дурниць! Ану, побачите! — решетився Лис.
— Побачимо або й не побачимо. Там пси купами по вулицях ходять, то вже хіба б ти перекинувся в Блоху, щоб тебе не побачили і не роздерли.
— От же побачите, і в Блоху не перекинуся, і не розідруть мене! — товк своє Лис і поклав собі міцно зараз завтра, в сам торговий день, побігти до міста і з торговиці вхопити Курку.
Д) Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво:
— Любі мої! Не бійтеся мене! Приступіть ближче, я маю вам щось дуже важне сказати.
Але звірі не підходили, і тільки Ведмідь, ледво-не-ледво переводячи дух, запитав:
— А ти ж хто такий?
— Приступіть ближче, я вам усе розповім, — лагідно і солодко говорив Лис. Звірі трохи наблизилися до нього, але зовсім близько не важилися.
— Слухайте, любі мої, — говорив Лис Микита, — і тіштеся! Сьогодні рано святий Миколай уліпив мене з небесної глини — придивіться, яка вона блакитна! І, ожививши мене своїм духом, мовив:
— Звіре Остромисле! В звірячім царстві запанував нелад, несправедливий суд і неспокій. Ніхто там не певний свойого життя і свойого добра. Іди на землю і будь звірячим царем, заводи лад, суди по правді і не допускай нікому кривдити моїх звірів!
Почувши се, звірі аж у долоні сплеснули.
— Ой господи! Так се ти маєш бути наш добродій, наш цар?
— Так, дітоньки, — поважно мовив Лис Микита.
ІV. Узагальнення та систематизація знань
Казка «Фарбований лис» - це українська казка, тому що …. (продовжити думку).
Цю думку доводять такі ознаки: … (продовжити думку)
V. Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон»
На сьогоднішньому уроці я порівнював….
Казки мають спільні та відмінні риси, а саме….
Казка «Фарбований лис» відображає український ……
VІ. Домашнє завдання
1.Створити фанфік «Пригоди Лиса Микити у сучасному селі».
2. Виразно читати уривок з казки обсягом на 1 хвилину