Перевтілення по-українськи (Урок компаративного аналізу індійської народної казки "Фарбований шакал" та казки І.Франка "Фарбований Лис"

Про матеріал
Матеріал спрямований на формування умінь порівнювати літературні жанри, встановлювати взамозв'язки різних культур. Завдання сприяють розвитку навичок аналізу, досліджень різних аспектів літературних творів. Передбачено роботу над розвитком виразного читання, мовленнєвих умінь.
Перегляд файлу

Тема. Перевтілення по-українськи. (Порівняльна характеристика Лиса Микити та Чандарави)

Мета: дати уявлення про компаративну характеристику героїв, формувати уміння знаходити спільне та відмінне літературознавчому, ідейно-тематичному , змістовому рівнях, поглиблвати уміння будувати власні висловлювання з опорою на текст, розвивати аналітичні навички, мовлення учнів; виховувати інтерес до читання книги, художньої спадщини різних народів

Тип уроку. Урок компаративного аналізу

Обладнання: підручник, ілюстрації до казок, картки для створення порівняльної характеристики, кросворд «Пофарбовані звірі», підручник

Міжпредметні зв’язки: українська література, зарубіжна література

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1.Робота над епіграфом

У казок чарівний край

Нумо, друже, поспішай!

Пам’ятай, йдучи в дорогу:

Казка – вигадка, та втім,

В ній урок повчальний всім

2. Бесіда

- Що об’єднує всі казки?

-А чим відрізняється одна казка від іншої?

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми будемо детально порівнювати казки. А от які саме, дізнаєтеся, розгадавши кросворд

1. Розгадування кросворду

За цитатами розгадайте кросворд : назвіть пропущені слова

Цитати:

1.У лісовому краю жив шакал, на ймення (1.Чандарава).

2. Жив собі в однім лісі Лис (2 Микита), хитрий-прехитрий.

3.Зібралося довкола чимало звіра, заспокоюють його, дали води напитися. Мавпа (3Фрузя) вистригла йому три жміньки волосся з-між очей і пустила на вітер, щоб так і його переполох розвіявся, але де тобі, все дарма. 

4. — Чому ви всі втікаєте? — зупиняв їх Чандарава. — Вам немає чого боятися! Мене сьогодні створив сам (4.Брахман).

5. У діжі, що так несподівано стала йому в пригоді, було більше як до половини синьої, густо на олії розведеної (5.фарби).

6. В тій хвилі де не взявся (6.Вовчик). Він ще вчора був добрий знайомий нашого Микити, але тепер, побачивши нечуваного синього звіра, всього в колючках та гудзах і з таким здоровенним, мов із міді вилитим, хвостом, він аж завив з переляку, а отямившися, як не пішов удирати — ледве хлипає!

7.— Слухайте, любі мої, — говорив Лис Микита, — і тіштеся! Сьогодні рано святий (7 Миколай) уліпив мене з небесної глини — придивіться, яка вона блакитна! І, ожививши мене своїм духом, мовив:

8 – 9 – 10. Новоспечений «цар» подарував (8левові) посаду головного радника, (9тигра) зробив керуючим палацом, (10пантері) довірив охорону царської скарбниці, а вовка призначив палацовим сторожем. 

11— Звіре (11.Остромисле)! В звірячім царстві запанував нелад, несправедливий суд і неспокій. Ніхто там не певний свойого життя і свойого добра. Іди на землю і будь звірячим царем, заводи лад, суди по правді і не допускай нікому кривдити моїх звірів!

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

10

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

2

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Бесіда

- Хто створив ці казки і як вони називаються?

- Як звуть героїв?

- Чим вони схожі?

- Заповніть стовпчик №8

ІІІ. Формування знань, умінь та навичок

  1. Бесіда

Пригадаймо що таке казка?

  • Як називаються казки, які створив письменник?
  • Чи всі казки мають автора?
  • Як називаються такі казки?
  1. Порівняння народної та літературної казки

Заповнення таблиці

Народна казка

Літературна казка

1.Фантастичні елементи

1.Фантастичні елементи

2.Перемагає добро

2. Перемагає добро

3. Автор невідомий

3.Автор відомий

4.

4.

5.

5.

Висновок

Спільні риси:

Відмінні риси:

  1. Порівняймо індійську народну казку «Фарбований шакал» та казку І.Франка

Заповнення таблиці                    

Паспорт твору

Порівнюємо

«Фарбований шакал»

«Лис Микита»

Жанр

Народна казка

Літературна казка

Коли створена

 

 1899 р.

 

До якої збірки входить

«Панчатантра»

«Коли ще звірі говорили»

Різновид казки

Про тварин

Про тварин

Автор

невідомий

І.Франко

Тема твору

розповідь про те, як шакал обманув звірів

 

зображення пригод Лиса Микити, його нечесного способу життя та отримання гідної кари.

 

Головний герой

шакал Чандарава

 

Лис Микита

 

Другорядні герої

шакали, леви, тигри, пантери, вовки, собаки. Боги: Шіва, Брахман.

Пси, Вовчик-братик,Ведмідь,Кабан,Олень,Мавпа Фрузя,Орли,Яструби

 

Обсяг твору

Невеликий за обсягом

Середній обсяг

Описи

Небагато

Багато

Спільні риси:

Відмінні риси:

Висновок за таблицею. І. Франко використав сюжет індійської народної казки, але зробив її по-справжньому українською, надавши їй національного колориту

4.. Словникова робота

Національний колорит - відображення в ньому національних ознак, притаманних конкретній літературі та культурі.

  1. Робота в парах. Вибіркове читання описів природи та  діалогів

А) Поміж коноплі та кукурудзи він заліз безпечно аж до передмістя; огородами, перескакуючи плоти та ховаючися між яриною, дістався аж до середмістя. Але тут біда! Треба було хоч на коротку хвильку вискочити на вулицю, збігати на торговицю і вернути назад. А на вулиці і на торговиці крик, шум, гармидер, вози скриплять, колеса туркочуть, коні гримлять копитами, свині квичуть, жиди шваркочуть, селяни гойкають — одним словом, клекіт такий, якого наш Микита і в сні не бачив, і в гарячці не чував.

Б) Вулицею йшло і їхало людей багато, стояла курява. Лиса мало хто й запримітив, і нікому до нього не було діла. «От Пес так Пес», — думали собі люди. А Микита тому й рад. Знітився, скулився та ровом як не чкурне просто на торговицю, де довгим рядом сиділи жінки, держачи на решетах, у кошах і кобелях на продаж яйця, масло, свіжі гриби, полотно, сім’я, курей, качок і інші такі гарні речі.

В) Додому треба було ще бігти зо дві милі, але на се у нього не ставало вже сили. Тож, покріпившися трохи кількома яйцями, що знайшов у гнізді Перепелиці, він ускочив у першу-ліпшу порожню нору, розгорнув листя, зарився у ньому з головою і заснув справді, як по купелі.

Г) Се незвичайне щастя і та його хитрість зробили його страшенно гордим. Йому здавалося, що нема нічого неможливого для нього.

— Що ви собі думаєте! — величався він перед своїми товаришами. — Досі я ходив по селах, а завтра в білий день піду до міста і просто з торговиці Курку вкраду.

— Ет, іди, не говори дурниць! — уговкували його товариші.

— Що, дурниць! Ану, побачите! — решетився Лис.

— Побачимо або й не побачимо. Там пси купами по вулицях ходять, то вже хіба б ти перекинувся в Блоху, щоб тебе не побачили і не роздерли.

 

— От же побачите, і в Блоху не перекинуся, і не розідруть мене! — товк своє Лис і поклав собі міцно зараз завтра, в сам торговий день, побігти до міста і з торговиці вхопити Курку.

Д) Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво:

— Любі мої! Не бійтеся мене! Приступіть ближче, я маю вам щось дуже важне сказати.

 Але звірі не підходили, і тільки Ведмідь, ледво-не-ледво переводячи дух, запитав:

— А ти ж хто такий?

— Приступіть ближче, я вам усе розповім, — лагідно і солодко говорив Лис. Звірі трохи наблизилися до нього, але зовсім близько не важилися.

— Слухайте, любі мої, — говорив Лис Микита, — і тіштеся! Сьогодні рано святий Миколай уліпив мене з небесної глини — придивіться, яка вона блакитна! І, ожививши мене своїм духом, мовив:

— Звіре Остромисле! В звірячім царстві запанував нелад, несправедливий суд і неспокій. Ніхто там не певний свойого життя і свойого добра. Іди на землю і будь звірячим царем, заводи лад, суди по правді і не допускай нікому кривдити моїх звірів!

Почувши се, звірі аж у долоні сплеснули.

— Ой господи! Так се ти маєш бути наш добродій, наш цар?

— Так, дітоньки, — поважно мовив Лис Микита.

ІV. Узагальнення та систематизація знань

  1. Метод «Прес»

Казка «Фарбований лис» - це українська казка, тому що …. (продовжити думку).

Цю думку доводять такі ознаки: … (продовжити думку)

  1. Створення «Кола Вена»

Практичне застосування інтерактивних технологій на уроках зарубіжної  літератури у 5 класі при вивченні розділу «Казки народів світу».

 

V. Підсумок уроку.

Метод «Мікрофон»

На сьогоднішньому уроці я порівнював….

Казки мають спільні  та відмінні риси, а саме….

Казка «Фарбований лис» відображає український ……

VІ. Домашнє завдання

1.Створити фанфік «Пригоди Лиса Микити у сучасному селі».

2. Виразно читати уривок з казки обсягом на 1 хвилину

      

 

docx
Додано
22 жовтня 2021
Переглядів
893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку