Електрична ене́ргія або електроенергія — вид енергії, що існує у вигляді потенціальної енергії електричного й магнітного полів та енергії електричного струму. Завдяки зручній технології виробництва, розподілу й споживання, електрична енергія займає чільне місце серед інших видів енергії, що їх споживає людство.
Велика кількість електричної енергії зі швидкістю світла за відносно малих втрат передається на величезні відстані. У наш час діють лінії електропередачі, довжиною більше тисячі кілометрів. Електрична енергія легко розподіляється між приймачами практично будь-якими порціями. Порівняно легко електрична енергія перетворюється в інші види енергії: механічну, теплову, променеву, хімічну. Перетворення електричної енергії в механічну за допомогою електродвигунів дозволяє найбільш зручно, технічно досконало, найощадніше приводити в рух різноманітні машини і механізми в промисловості, сільському господарстві, транспорті, побуті. Електричні джерела світла забезпечують високу якість штучного освітлення.
Електрика є джерелом високої небезпеки, а інтенсивність її використання підвищує загрозу цієї небезпеки. Слід відзначити, що при розробці техніки людина створює її якомога менш небезпечною, створює відповідні засоби захисту від небезпеки, вибирає способи дії з урахуванням небезпеки. Але незважаючи на ці запобіжні заходи, з розвитком електротехніки та зростання використання електротехніки небезпека зростає швидше, ніж людська протидія.
Електрика – сукупність явищ, зумовлених існуванням, рухом і взаємодією електрично заряджених тіл або часток. Електричний струм – це упорядкований (спрямований) рух електрично заряджених часток. Струм у металах зумовлений наявністю вільних електронів, у електролітах – іонів. Наявність електричного струму в провідниках призводить до їх нагрівання, зміни хімічного складу, створення магнітного поля.
Електричні прилади, установки, обладнання, з якими людина має справу, становлять для неї велику небезпеку, яка посилюється тим, що органи чуття людини не можуть на відстані виявити наявність електричної напруги, як, наприклад, теплову, світлову чи механічну енергію. Тому захисна реакція організму виявляється тільки після безпосереднього потрапляння під дію електричного струму. Другою особливістю дії електричного струму на організм людини є те, що струм, проходячи через людину, діє не тільки в місцях контактів і на шляху протікання через організм, а й викликає рефлекторні порушення нормальної діяльності окремих органів (серцево-судинної системи, системи дихання). Третя особливість – це можливість одержання електротравм без безпосереднього контакту із струмопровідними частинами – при переміщенні по землі поблизу ушкодженої електроустановки (у випадку замикання на землю), ураження через електричну дугу.
Особливості впливу електричного струму на організм людини. Електричний струм, проходячи через тіло людини, зумовлює перетворення поглинутої організмом електричної енергії в інші види і спричиняє термічну, електролітичну, механічну і біологічну дію. Найбільш складною є біологічна дія, яка притаманна тільки живим організмам. Термічний і електролітичний вплив властиві будь-яким провідникам. Термічний вплив електричного струму характеризується нагріванням тканин аж до опіків. Статистика свідчить, що більше половини всіх електротравм становлять опіки. Вони важко піддаються лікуванню, тому що глибоко проникають у тканини організму.
Загальні електротравми називають також електричними ударами. Вони є найбільш небезпечним видом електротравм. При електричних ударах виникає збудження живих тканин, судомне скорочення м’язів, параліч м’язів опорно-рухового апарату, м’язів грудної клітки (дихальних), м’язів шлуночків серця. Розрізняють три ступені впливу струму при проходженні через організм людини (змінний струм):відчутний струм – початок болісних відчуттів (до 0-1,5 м. А);невідпускний струм – судоми і біль, важке дихання (10-15 м. А);фібриляційний струм – фібриляція серця при тривалості діє струму 2-3с, параліч дихання (90-100 м. А). Змінний струм небезпечні ший за постійний. При струмі 20-25 м. А пальці судомно стискають узятий в руку предмет, який опинився під напругою, в м'язи передпліччя паралізуються і людина не може звільнитися від дії струму. У багатьох паралізуються голосові зв'язки: вони не можуть покликати на допомогу.
1. Ніколи не працюйте під напругою.2. Використовуйте лише електроізольоваиий інструмент.3. Особливо треба бути уважним під час роботи у вологих приміщеннях.4. Викручуючи чи вкручуючи електролампи, вимикайте струм.5. Не торкайтеся до ввімкнених в електричну мережу приладів мокрими руками.6. Вода поряд з електрикою нерідко призводить до нещасних випадків.7. Не залишайте без нагляду ввімкнений електричний прилад.
Техніка безпеки при користуванні електроприладами. Перед включенням електроприладу необхідно візуально перевірити електрошнур на наявність механічних порушень. Електроприлади повинні бути надійно заземлені згідно з правилами улаштування приладу. Забороняється працювати з електроприладами вологими руками. Не залишати електроприлад без нагляду на довгий час, після закінчення роботи перевірити, чи всі прилади вимкнені. При виявленні або виникненні несправності в електроприладі негайно викликати електрика, що обслуговує прилад. Категорично заборонено виконувати будь-які ремонтні роботи самостійно.
Перевір свої знання1*. Чому небезпечно доторкатися до стовпів високої напруги?2*. Які ізоляційні матеріали найкраще захищають від впливу електричного струму?З*. Як потрібно себе вести під час грози?4**. Чому керамічні ізолятори для зовнішньої електричної проводки роблять у вигляді кола?5**. Чому небезпечний струм короткого замикання?6**. Чому не можна працювати з електричними приладами у вологих приміщеннях?7**. Чому під час заряджання акумулятора автомобіля до нього не можна доторкатися?8**. Чому блискавка найчастіше влучає з вершини гір?9***. Чому блискавка частіше влучає у високий дуб, ніж в інші дерева?10™. У романі Жуля Верна «Діти капітана Гранта» є такий епізод: «У самому розпалі скаженої гри блискавиць на кінці горизонтальної гілки раптом з’явилась повита чорним димом вогняна куля, завбільшки з кулак, покружляла кілька секунд, наче дзиґа, й вибухнула з силою бомби, заглушивши на мить рокотання грози. В повітрі потягло сірчаним газом...»Яке фізичне явище описане в цьому епізоді?
ДЖЕРЕЛАhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0_%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B3%D1%96%D1%8 Fhttp://osvita.ua/vnz/reports/bjd/22819/https://www.google.nl/search?q=%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0+%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B3%D1%96%D1%8 F&rlz=1 C1 CHBD_ru. UA790 UA790&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah. UKEwj98s6d4o7a. Ah. VHKFAKHSLn. D_w. Q_AUICig. B&biw=1920&bih=974#imgrc=_https://www.google.nl/search?rlz=1 C1 CHBD_ru. UA790 UA790&biw=1920&bih=974&tbm=isch&sa=1&ei=V3i7 Wv6a. Gobevg. T-s6 TYAQ&q=%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8 F+%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BA+%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8 F&oq=%D0%B0%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8 F+%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BA+%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8 F&gs_l=psy-ab.3..0.406423.410100.0.410692.11.8.0.3.3.0.460.1195.3-2j1.3.0....0...1c.1.64.psy-ab..6.5.744...0i8i30k1.0.k. M0 B5 Ez5 Rq. E#imgdii=fb. Vm. Sqf4 Gm. Kn. ZM:&imgrc=a8v. W3 Dgwk1c. Xc. M:https://www.google.nl/search?q=%D0%9 F%D1%80%D0%B8+%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D1%96+%D0%B7+%D1%81%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BC%D0%BE%D0%BC+%D0%B7%D0%B0%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D1%8 F%D1%94%D1%82%D1%8 C%D1%81%D1%8 F&rlz=1 C1 CHBD_ru. UA790 UA790&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah. UKEwi96 Nj. O-I7a. Ah. UHJl. AKHS-BCQAQ_AUICig. B&biw=1920&bih=974#imgrc=MKIu. DSg. RVKxj. EM:https://www.youtube.com/watch?v=Dw. FBnkds. KC4https://www.youtube.com/watch?v=IN4 DOyd. SRmghttps://www.youtube.com/watch?v=k. JFb. S70 Dw. Fshttps://www.youtube.com/watch?v=WVDQ27 H3 HVQ«Фізика» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (Бар'яхтар В. Г., Довгий С. О., Божинова Ф. Я., Кірюхіна О. О.)«Фізика» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (Сиротюк).«Фізика» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (Засєкіна).http://narodna-osvita.com.ua/3861--42-vpliv-elektrichnogo-strumu-na-lyudskiy-organzm-zahodi-bezpeki-pd-chas-roboti-z-elektrichnimi-priladami-y-pristroyami.html