Урок узагальнення і систематизації знань "Взаємодія тілю сила -І"

Про матеріал
Даний урок розроблено з метою узагальнення і систематизації знань з теми " Взаємодія тіл, сила",показати взаємозв'язки між основними поняттями даної теми у вигляді структурно - логічної схеми на основі прикладу розв'язування практичних життєвих задач та підготовки до контрольної роботи.
Перегляд файлу

    

 

 

Урок узагальнення і систематизації 

Тема уроку: « Взаємодія тіл. Сила – І »

7 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Розробив:

                                  вчитель фізики Новоданилівської філії

                                 КЗ «ОЗЗСО « Сузір’я»

                                Оріхівської міської ради

                                Євсєєв Юрій Володимирович

 

Урок узагальнення і систематизації у 7 класі

Тема уроку: « Взаємодія тіл. Сила – І »

Мета уроку:

Дидактична:

  1. Узагальнити і систематизувати знання учнів про взаємодію тіл, силу – як міру взаємодії і причину зміни швидкості тілом.
  2. Встановити взаємозв’язки між основними поняттями, використавши для цього поняття інертності та деформації.
  3. Навчити розв’язувати застосовуючи  формули:  для обчислення сил;  графічного додавання сил спрямованих вздовж однієї прямої.

Розвивати:

  1. Мовні навички учнів.
  2. Вміння аналізувати і  робити висновки на основі вивченого матеріалу.
  3. Логічне мислення і вміння використання одержаних знань при розв’язанні практичних задач.

СТРУКТУРА УРОКУ:

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності.
  3. Узагальнення і систематизація знань.
  4. Узагальнення вмінь.
  5. Підведення підсумку уроку, домашнє завдання.

 

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент.

    Ми з вами закінчили вивчати першу частину теми: « ВЗАЄМОДІЯ ТІЛ» і на сьогоднішньому уроці спробуємо  узагальнити вивчений матеріал і встановити взаємозв’язки між вивченими поняттями і показати необхідність одержаних знань в нашому повсякденному життя та підготуватися до написання контрольної роботи.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

          Перед початком нашої з вами роботи я пропоную вам чотири задачі, розв’язок яких ми повинні будемо знайти в ході узагальнення навчального матеріалу вивченої теми вказавши на застосування тих чи інших фізичних положень і закономірностей.

         1.Чому у правилах дорожнього руху у розділі 31  « Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання» п. 31.4.5.  забороняється експлуатація транспортних засобів, якщо залишкова висота малюнка протектора менша:

1,6 мм -  для легкового автомобіля;

1,0 мм – для вантажного;

2,0 мм – для автобуса;

0,8 мм – для мотоциклів і мопедів?

       2.  Чому, п.4.14. тих же правил забороняє  пішоходам  перебігати проїжчу частину дороги перед близько рухаючимся транспортом?

       3.Чому у казці про Ріпку Саме маленька мишка і допомогла витягнути діду ріпку?

       4.  На ділянці шляху, де для автотранспорту встановлено швидкість 30 км/год, водій застосував аварійне гальмування. Інспектор ДП ( дорожної поліції) за слідом коліс визначив, що гальмівний шлях становить 12 м. Чи порушив водій правила дорожнього руху, якщо коефіцієнт тертя (сухий асфальт) становить 0,6?

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.  

       Узагальнення  і систематизація навчального матеріалу здійснюється у формі фронтальної бесіди з поетапним заповненням  учнями заготовленої структурно-логічної схеми і встановленням взаємозв’язків між основними поняттями.

 

     

Питання, які будуть з’ясовуватися в ході фронтальної бесіди:

  • Що називається взаємодією?
  • Що являється результатом взаємодії?
  • Чим характеризується здатність тіла змінювати свою швидкість протягом одиниці часу?
  • Що називається мірою взаємодії тіл,  або їх частинок?
  • Що являється результатом зміни швидкості частинок тіла?
  • Які види деформації ви знаєте?
  • Які види деформації ви знаєте?
  • На які види поділяється пружна деформація?
  • Чим характеризується сила?
  • Як позначається і в яких одиницях вимірюється сила?
  • Як графічно зображається сила?
  • Як додати дві сили спрямовані вздовж однієї прямої і в одному напрямку?
  • Як додати дві сили спрямовані вздовж однієї прямої і в протилежних напрямках?
  • Як називають силу, яка спричинює таку саму дію, як декілька сил разом?
  • На які види за походженням поділяються механічні сили?
  • Які з вивчених механічних сил мають гравітаційне походження?
  • Які з вивчених механічних сил мають електромагнітне походження?
  • За якою формулою обчислюється сила тяжіння?
  • За якою формулою обчислюється вага тіла?
  • В чому полягає відмінність між силою тяжіння і вагою тіла?
  • За якою формулою обчислюється сила пружності?
  • Чим обумовлене виникнення сили тертя?
  • За якою формулою обчислюється сила тертя?

ІV. Узагальнення вмінь.

         Учням пропонується пов’язати зміст кожної з задач з  положеннями і закономірностями навчального матеріалу вивченого в даній темі.  Вказати  в якому блоці структурно-логічній схемі слід шукати відповідь на дану задачу і на основі цього дати правильну відповідь.

     Задача №1.

       а) Сила тертя. Однією з причин, які обумовлюють виникнення сили тертя є шероховатість стичних поверхонь. Чим шероховатіша поверхня, тим більша сила тертя між стичними поверхнями. А значить краще зчеплення під час руху і менший гальмівний шлях під час аварійного гальмування.

       б)  Інертність тіла. Чим інертніше тіло, тим його гальмівний шлях більший, а значить і висота протектора повинна бути більшою.

   Задача №2.

        Інертність тіла. Інерція. Кожне тіло в тій чи іншій мірі обладає інертністю, а значить  транспортний засіб не може зупинитися зразу, а деякий час рухається по інерції проходячи певний шлях до повної зупинки.

   Задача №3.

          Додавання сил. Рівновага сил. Коли Ріпку тягнули дід, баба, внучка, собачка і кішка , то їхня сумарна сила ( рівнодійна) дорівнювала силі тертя ріпки об грунт . Ці сили знаходилися в рівновазі. Коли ж до них приєдналась мишка, то рівнодійна стала більшою ніж сила тертя і рівновага сил порушилася в бік тих хто тягнув ріпку.

   Задача №4.

    Дано:                   СІ                        Розв’язок:

ʋ0 = 30 км/год   = 8,3 м/с     Запишемо рівняння руху у векторній

ʋ = 0 км/год                         формі:  Fт + mg + N = ma  , запишемо

 s = 12 м                               рівняння руху в проекціях на віс ОХ

 µ = 0,6                                   ОХ: - Fт = ma;

ʋo1 - ?                                                Fт = µmg          -µmg = (- ʋo12/2s)m

                                                          a= ʋ2- ʋo12/2s = - ʋo12/2s  

            -µg = - ʋo12/2s        µg = ʋo12/2s         ʋo1=√ 2 µgs                                  

                                    Обчислення:

ʋo1=√ 2·0,6·10 м/с2·12 м   =12 м/с.

Відповідь:   постільки  ʋo1˃ ʋo, то водій порушив правила дорожнього руху.                             

V. Підведення підсумку уроку.

     На даному уроці ми узагальнили і систематизували основні поняття , положення і закономірності , які вивчалися протягом даної теми і встановили взаємозв’язки між ними.

     В ході розв’язання запропонованих задач показали необхідність засвоєних знань у нашому повсякденному житті.

     За роботу на уроці активним учням і учням які розв’язували задачі виставляються оцінки.

VI. Завдання додому.

     Повторити: §22-30   авт. В. Д. Сиротюк,  Фізика 7 клас

  Підготуватися до підсумкової контрольної роботи за тему.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку