Урок узагальнення і систематизації
Тема уроку: « Взаємодія тіл. Сила – І »
7 клас
Розробив:
вчитель фізики Новоданилівської філії
КЗ «ОЗЗСО « Сузір’я»
Оріхівської міської ради
Євсєєв Юрій Володимирович
Урок узагальнення і систематизації у 7 класі
Тема уроку: « Взаємодія тіл. Сила – І »
Мета уроку:
Дидактична:
Розвивати:
СТРУКТУРА УРОКУ:
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент.
Ми з вами закінчили вивчати першу частину теми: « ВЗАЄМОДІЯ ТІЛ» і на сьогоднішньому уроці спробуємо узагальнити вивчений матеріал і встановити взаємозв’язки між вивченими поняттями і показати необхідність одержаних знань в нашому повсякденному життя та підготуватися до написання контрольної роботи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Перед початком нашої з вами роботи я пропоную вам чотири задачі, розв’язок яких ми повинні будемо знайти в ході узагальнення навчального матеріалу вивченої теми вказавши на застосування тих чи інших фізичних положень і закономірностей.
1.Чому у правилах дорожнього руху у розділі 31 « Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання» п. 31.4.5. забороняється експлуатація транспортних засобів, якщо залишкова висота малюнка протектора менша:
1,6 мм - для легкового автомобіля;
1,0 мм – для вантажного;
2,0 мм – для автобуса;
0,8 мм – для мотоциклів і мопедів?
2. Чому, п.4.14. тих же правил забороняє пішоходам перебігати проїжчу частину дороги перед близько рухаючимся транспортом?
3.Чому у казці про Ріпку Саме маленька мишка і допомогла витягнути діду ріпку?
4. На ділянці шляху, де для автотранспорту встановлено швидкість 30 км/год, водій застосував аварійне гальмування. Інспектор ДП ( дорожної поліції) за слідом коліс визначив, що гальмівний шлях становить 12 м. Чи порушив водій правила дорожнього руху, якщо коефіцієнт тертя (сухий асфальт) становить 0,6?
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу здійснюється у формі фронтальної бесіди з поетапним заповненням учнями заготовленої структурно-логічної схеми і встановленням взаємозв’язків між основними поняттями.
Питання, які будуть з’ясовуватися в ході фронтальної бесіди:
ІV. Узагальнення вмінь.
Учням пропонується пов’язати зміст кожної з задач з положеннями і закономірностями навчального матеріалу вивченого в даній темі. Вказати в якому блоці структурно-логічній схемі слід шукати відповідь на дану задачу і на основі цього дати правильну відповідь.
Задача №1.
а) Сила тертя. Однією з причин, які обумовлюють виникнення сили тертя є шероховатість стичних поверхонь. Чим шероховатіша поверхня, тим більша сила тертя між стичними поверхнями. А значить краще зчеплення під час руху і менший гальмівний шлях під час аварійного гальмування.
б) Інертність тіла. Чим інертніше тіло, тим його гальмівний шлях більший, а значить і висота протектора повинна бути більшою.
Задача №2.
Інертність тіла. Інерція. Кожне тіло в тій чи іншій мірі обладає інертністю, а значить транспортний засіб не може зупинитися зразу, а деякий час рухається по інерції проходячи певний шлях до повної зупинки.
Задача №3.
Додавання сил. Рівновага сил. Коли Ріпку тягнули дід, баба, внучка, собачка і кішка , то їхня сумарна сила ( рівнодійна) дорівнювала силі тертя ріпки об грунт . Ці сили знаходилися в рівновазі. Коли ж до них приєдналась мишка, то рівнодійна стала більшою ніж сила тертя і рівновага сил порушилася в бік тих хто тягнув ріпку.
Задача №4.
Дано: СІ Розв’язок:
ʋ0 = 30 км/год = 8,3 м/с Запишемо рівняння руху у векторній
ʋ = 0 км/год формі: Fт + mg + N = ma , запишемо
s = 12 м рівняння руху в проекціях на віс ОХ
µ = 0,6 ОХ: - Fт = ma;
ʋo1 - ? Fт = µmg -µmg = (- ʋo12/2s)m
a= ʋ2- ʋo12/2s = - ʋo12/2s
-µg = - ʋo12/2s µg = ʋo12/2s ʋo1=√ 2 µgs
Обчислення:
ʋo1=√ 2·0,6·10 м/с2·12 м =12 м/с.
Відповідь: постільки ʋo1˃ ʋo, то водій порушив правила дорожнього руху.
V. Підведення підсумку уроку.
На даному уроці ми узагальнили і систематизували основні поняття , положення і закономірності , які вивчалися протягом даної теми і встановили взаємозв’язки між ними.
В ході розв’язання запропонованих задач показали необхідність засвоєних знань у нашому повсякденному житті.
За роботу на уроці активним учням і учням які розв’язували задачі виставляються оцінки.
VI. Завдання додому.
Повторити: §22-30 авт. В. Д. Сиротюк, Фізика 7 клас
Підготуватися до підсумкової контрольної роботи за тему.