Періоди та тривалість життя

Про матеріал
Періоди та тривалість життя тварин Тема: Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження: “Визначення віку тварин”. Мета: розглянути періоди життя тварин та їхню тривалість; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи. Очікувані результати: учні називають періоди життя тварин; характеризують періоди життя тварин; визначають вік тварин. Обладнання: зошит, підручник, малюнки, роздатковий матеріал Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Хід уроку I. Організаційний момент. II. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
Перегляд файлу

 Тема: Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження: “Визначення віку тварин”.                                                                                                                              Мета: розглянути періоди життя тварин та їхню тривалість; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.                                                                                                                                            Очікувані результати: учні називають періоди життя тварин; характеризують періоди життя тварин; визначають вік тварин.                            Обладнання: зошит, підручник, малюнки, роздатковий матеріал                            Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

  1.                Організаційний момент.
  2.            Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).

 «Так — ні».

Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ним.

  1.               Для ссавців характерний прямий розвиток.
  2.               Однією зі стадій розвитку жуків є лялечка.
  3.               Розвиток річкового окуня відбувається без перетворення.
  4.               Для плазунів характерний непрямий розвиток.
  5.               Однією зі стадій розвитку клопів є личинка.
  6.               На стадії лялечки відбувається докорінна перебудова організації тіла тварини.
  7.               У метелика личинка зовсім не схожа на дорослу особину.
  8.               До комах з повним перетворенням належать мухи і бджоли.
  9.               Личинки не линяють.
  10.          Личинки коників схожі на дорослих комах.
  11.          Гідра має непрямий розвиток.
  12.          Лялечка — це стадія росту й активного живлення.

 

“Четвертий зайвий”

Визначити зайвий організм з переліку та вказати, за якими ознаками був зроблений вибір.

1. Сарана, тарган, метелик, воша. (Зайвий організм — метелик, який має непрямий розвиток з перетворенням.)

2. Акула, квакша, ставковик малий, лебідь. (Зайвий організм — квакша, яка має непрямий розвиток.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (факти тривалості життя різних тварин)

ІV. Засвоєння нового матеріалу

Періоди та тривалість життя тварин

Розповідь учителя

Післязародковий розвиток тварин — це період життя, який починається після народження або виходу з оболонок, що вкривають зародок, і триває до смерті. За цей час організм росте, набуває здатності до розмноження (зріє), старіє та вмирає. У деяких тварин загибель настає майже одразу після розмноження. У них є два періоди постембріонального розвитку: перед репродуктивний (організми ще статево недозрілі) та репродуктивний (коли набувають здатності до статевого розмноження).

“Мозковий штурм”

Чи можна визначити вік тварин?

Розповідь учителя

Тривалість життя організмів визначається періодом часу від їх народження до смерті. У різних видів організмів тривалість життя дуже різна, наприклад від кількох годин (так, коловертки живуть 50–60 годин) до десятків років.

Технологія  “Мікрофон”

— Що є визначальними факторами життя тварин?

 Очікувана відповідь учнів:

Визначальними факторами життя тварин є кормова база, середовище життя, екологічне благополуччя і забезпеченість спокоєм та можливостями здійснення всіх фізіологічних процесів.

Розповідь учителя

Учені запропонували декілька гіпотез обґрунтування тривалості життя.

  1.               Тривалість життя тварин прямо пропорційна тривалості їх періоду росту і розвитку.
  2.               Тривалість життя тварин перебуває в тісному зв’язку з розмірами і масою їх тіла. Масивні тварини живуть довше, ніж дрібні.
  3.               Тривалість життя організмів має зворотну залежність від їхньої плодючості. Чим вища плодючість тварин, тим меншою є тривалість їхнього життя.
  4.               Тривалість життя тварин пов’язана з ритмом і частотою дихання та серцебиття. Тварини, які мають високий ритм і частоту дихання та серцебиття, живуть недовго.
  5.               Тривалість життя тварин залежить від типу харчування, наприклад травоїдні живуть довше за хижаків.

Робота в групах. Учні об’єднуються в 5 груп, і кожній групі пропонується одна з гіпотез обґрунтування тривалості життя.

Завдання для груп:

— Навести приклади, які підтверджують гіпотезу або спростовують її.

V.     Узагальнення і закріплення знань.

 “Мозковий штурм”

Чому всі рекордні показники тривалості життя різних тварин були виявлені в XII–XIV ст.? (Антропогенний вплив на довкілля був не таким значним, як у XX та на початку XXI ст.)

Лабораторне дослідження

Тема. Визначення віку тварин.

Мета: навчитися визначати вік тварин на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб.

За результатами дослідження сформулюйте висновок.

VІ.  Підбиття підсумків уроку.

VII.    Домашнє завдання.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку