Тема: Періоди та тривалість життя тварин. Лабораторне дослідження: “Визначення віку тварин”. Мета: розглянути періоди життя тварин та їхню тривалість; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи. Очікувані результати: учні називають періоди життя тварин; характеризують періоди життя тварин; визначають вік тварин. Обладнання: зошит, підручник, малюнки, роздатковий матеріал Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).
«Так — ні».
Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ним.
“Четвертий зайвий”
Визначити зайвий організм з переліку та вказати, за якими ознаками був зроблений вибір.
1. Сарана, тарган, метелик, воша. (Зайвий організм — метелик, який має непрямий розвиток з перетворенням.)
2. Акула, квакша, ставковик малий, лебідь. (Зайвий організм — квакша, яка має непрямий розвиток.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (факти тривалості життя різних тварин)
ІV. Засвоєння нового матеріалу
Періоди та тривалість життя тварин
Розповідь учителя
Післязародковий розвиток тварин — це період життя, який починається після народження або виходу з оболонок, що вкривають зародок, і триває до смерті. За цей час організм росте, набуває здатності до розмноження (зріє), старіє та вмирає. У деяких тварин загибель настає майже одразу після розмноження. У них є два періоди постембріонального розвитку: перед репродуктивний (організми ще статево недозрілі) та репродуктивний (коли набувають здатності до статевого розмноження).
“Мозковий штурм”
— Чи можна визначити вік тварин?
Розповідь учителя
Тривалість життя організмів визначається періодом часу від їх народження до смерті. У різних видів організмів тривалість життя дуже різна, наприклад від кількох годин (так, коловертки живуть 50–60 годин) до десятків років.
Технологія “Мікрофон”
— Що є визначальними факторами життя тварин?
Очікувана відповідь учнів:
Визначальними факторами життя тварин є кормова база, середовище життя, екологічне благополуччя і забезпеченість спокоєм та можливостями здійснення всіх фізіологічних процесів.
Розповідь учителя
Учені запропонували декілька гіпотез обґрунтування тривалості життя.
Робота в групах. Учні об’єднуються в 5 груп, і кожній групі пропонується одна з гіпотез обґрунтування тривалості життя.
Завдання для груп:
— Навести приклади, які підтверджують гіпотезу або спростовують її.
V. Узагальнення і закріплення знань.
“Мозковий штурм”
Чому всі рекордні показники тривалості життя різних тварин були виявлені в XII–XIV ст.? (Антропогенний вплив на довкілля був не таким значним, як у XX та на початку XXI ст.)
Лабораторне дослідження
Тема. Визначення віку тварин.
Мета: навчитися визначати вік тварин на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб.
За результатами дослідження сформулюйте висновок.
VІ. Підбиття підсумків уроку.
VII. Домашнє завдання.