Мета уроку:
• формувати ключові компетентності та вміння для роботи з перпендикуляром, похилою, поняттям відстані у просторі;
• формувати процедурну, дослідницьку компетентності;
• розвивати комунікативну компетентність;
• створення умов для самостійного пошуку;
• показати роль та можливості математики у пізнанні та описанні реальних процесів і явищ.
Обладнання: стереометричний набір.
Перпендикуляр і похила в просторі.
Мета уроку:
Обладнання: стереометричний набір.
Хід уроку
І. Налаштування на успішну роботу (попросити учнів сісти рівно, а потім покласти одну долоню на лоба, іншу – на потилицю. Потім треба заплющити очі, сконцентруватися на майбутньому занятті та зробити кілька глибоких вдихів-видихів.)
IІ. Перевірка домашнього завдання.
Виправити помилки, допущені в записах при розв’язуванні задач домашньої роботи.
ІIІ. Актуалізація опорних знань
1) Дано площину α, перпендикулярну до неї пряму а і іншу пряму b, яка не лежить в площині α. Укажіть, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні:
а) якщо b || a, то b α; +
в) якщо b α, то а і b мимобіжні; -
б) якщо b α , то b || а ; +
г) якщо b α, то а і b перетинаються. -
2) Точка S лежить поза площиною ромба АВСD, причому SВ⊥ВС, SВ⊥АВ, ∠ВАD = 60°. Які з наведених тверджень правильні, а які – неправильні:
а) пряма SВ перпендикулярна до площини АВС; +
б) пряма АВ перпендикулярна до площини SВС; -
в) пряма ВС перпендикулярна до площини АSВ; -
г) пряма SВ перпендикулярна до прямої ВD? +
А якщо в умові змінити ромб на квадрат, що можна сказати про всі ці твердження?
3) Розв’язати усно задачі на перпендикуляр і похилу до прямої.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Ми згадали поняття перпендикуляра, похилої та її проекції до прямої на площині. В оточуючому нас просторі ви, безперечно мали змогу спостерігати наочні приклади перпендикулярів та похилих до площини земної поверхні, підлоги в приміщеннях. Наведіть приклади. (Прикладами є кріплення телевізійних вишок, антен, штативи для фотокамер)
А тому на практиці потрібно вміти щось виміряти, а щось і обчислити із таких елементів як довжини перпендикуляра, похилих та їх проекцій, а також знаючи їх властивості, створювати відповідні математичні моделі для розв’язування задач. Тому сьогодні ми працюємо над темою “Перпендикуляр і похила у просторі”. Розуміти та вміти застосовувати даний матеріал необхідно тому, що (відповіді учнів – встановити ялинку, виготовити цікаву підставку для квітів, побудувати опори для мосту)
Щоб виміряти глибину річки геодезисти опускають у річку грузило, до якого прив’язані два шнури довжиною m і n з гумовими кулями. Коли грузило опуститься на дно, кулі під дією течії відпливуть на певну відстань і зупиняться в точках А і В. Сфотографувавши їх і вимірявши на знімку відстань між кулями, геодезисти і обчислюють глибину h річки. А як саме? (Змоделювати ситуацію в зошитах)
V. Дослідження властивостей перпендикуляра, похилих та їх проекцій.
За допомогою стереометричних моделей дослідити:
VI. Формування умінь і навичок
Усне розв’язування задач (за підручником А. Г. Мерзляк …)
№35.1 - 1) ДС; 2) С; 3) А
№35.2 - 1); 2) Д; 3)Д.
Письмове розв’язування задач
№35.5 - АС=4см, СД= (см).
Кінезеологічна вправа. Для зняття напруження, притоку крові до головного мозку, для поліпшення уваги виконуємо наступні рухи
Відповідь: SO=12 см; BO=16 см.
2. З вершини A квадрата АВСD проведено перпендикуляр KA до його площини. Знайдіть відстань CK, якщо KA дорівнює 6 см, а сторона квадрата - 4 см.
Розв’язання.
Проведемо діагональ АС квадрата АВСD. ∆АСK – прямокутний, оскільки KAАС за означенням перпендикулярності прямої і площини.
АС = АD = 4∙∙ = 8( см).
З ∆АСK : CK = (см)
Відповідь: CK=10 см.
Робота з підручником (ст. 187) - поняття відстані від точки до площини
3. Знайти відстань від точки А до граней куба, якщо ребро куба дорівнює 10 см
VII. Підведення підсумків
Порівняти довжини похилих на готових рисунках (в презентації).
Проаналізувати урок з точки зору учнів (письмово або усно)
Плюс – мінус - цікаво
+ що сподобалось на уроці, що здалося цікавим та корисним
|
- що не сподобалось, здалося важким, незрозумілим та нудним.
|
Ц факти, про які дізнались на уроці, про що ще б хотілось дізнатися.
|
|
|
|
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати п.35, №35.4, №35.6, №35.13.
Роздатковий матеріал
За допомогою стереометричних моделей дослідити:
1)довжину перпендикуляра і похилої, проведених до площини з точки поза нею;
2) кількість перпендикулярів і похилих, проведених до площини з точки поза нею;
3)порівняти довжини похилих та їх проекцій, якщо похилі проведені до площини з однієї точки мають однакову довжину; різні довжини;
4) що спільного та чим відрізняються властивості перпендикуляра, похилих та їх проекцій в планіметрії і стереометрії; 5)зробити висновки.
Задача 1. Із точки S проведено до площини перпендикуляр SO та похилі SA і SB. Довжини похилих відповідно дорівнюють 13 і 20 см. Довжина проекції похилої AS дорівнює 5 см (рис. 164). Знайти відстань від точки S до площини та довжину проекції похилої SB.
Задача 2. З вершини A квадрата АВСD проведено перпендикуляр KA до його площини. Знайдіть відстань CK, якщо KA дорівнює 6 см, а сторона квадрата - 4 см.
За допомогою стереометричних моделей дослідити:
1)довжину перпендикуляра і похилої, проведених до площини з точки поза нею;
2) кількість перпендикулярів і похилих, проведених до площини з точки поза нею;
3)порівняти довжини похилих та їх проекцій, якщо похилі проведені до площини з однієї точки мають однакову довжину; різні довжини;
4) що спільного та чим відрізняються властивості перпендикуляра, похилих та їх проекцій в планіметрії і стереометрії;
5)зробити висновки.
Задача 1. Із точки S проведено до площини перпендикуляр SO та похилі SA і SB. Довжини похилих відповідно дорівнюють 13 і 20 см. Довжина проекції похилої AS дорівнює 5 см (рис. 164). Знайти відстань від точки S до площини та довжину проекції похилої SB.
Задача 2. З вершини A квадрата АВСD проведено перпендикуляр KA до його площини. Знайдіть відстань CK, якщо KA дорівнює 6 см, а сторона квадрата - 4 см.
За допомогою стереометричних моделей дослідити:
1)довжину перпендикуляра і похилої, проведених до площини з точки поза нею;
2) кількість перпендикулярів і похилих, проведених до площини з точки поза нею;
3)порівняти довжини похилих та їх проекцій, якщо похилі проведені до площини з однієї точки мають однакову довжину; різні довжини;
4) що спільного та чим відрізняються властивості перпендикуляра, похилих та їх проекцій в планіметрії і стереометрії;
5)зробити висновки.
Задача 1. Із точки S проведено до площини перпендикуляр SO та похилі SA і SB. Довжини похилих відповідно дорівнюють 13 і 20 см. Довжина проекції похилої AS дорівнює 5 см (рис. 164). Знайти відстань від точки S до площини та довжину проекції похилої SB.
Задача 2. З вершини A квадрата АВСD проведено перпендикуляр KA до його площини. Знайдіть відстань CK, якщо KA дорівнює 6 см, а сторона квадрата - 4 см.