Мета: формувати вміння вчитися - самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, працювати у відповідності з правилами роботи в групі; брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів роботи групи; дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватись у контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу; виховувати толерантність у взаємодії з учителем, учнями; виховувати почуття гордості і любові до Батьківщини.
Обладнання: плакати із зображенням Державного Прапора України, Державного Герба України, запис Державного Гімну України; малюнок чарівної скриньки, картки із завданням для роботи в групах, аркуші паперу, різнокольорові пелюстки.
Хід уроку
I. Духовно – естетичний етап.
(Учитель вітає дітей із початком нового навчального року, висловлює побажання здоров ’я, успіхів у навчанні, гарного настрою.)
Учні читають вірші:
Увага! Увага! Скінчилось літо!
А скільки пригод неймовірних прожито!
Поїздки до моря, веселі походи,
Ігри та сонце, дарунки природи!
Від серпня я пройшов місток,
У вересень ступив лиш тільки - Сухий березовий листок Спурхнув метеликом із гілки.
І другий крутиться млинком.
А я біжу на шум і галас,
Де першим радісним дзвінком До мене школа обізвалась!
Учитель. Пограймо в гру «Інтерв’ю» і дізнаємось, чи добре ви відпочили. (Підготовлений учень задає питання учням класу.)
- Чи гарно ти відпочив улітку?
- Як ти допомагав своїм близьким?
- Як спілкувався з однокласниками протягом літа?
- Хто із задоволенням йшов сьогодні до школи?
- Хто скучив за товаришами?
- Про що думав по дорозі до школи?
Учитель. Давайте привітаємо один одного словами:
«Привіт, привіт, тобі, мій друже!
Я радий бачить тебе дуже.»
II. Організаційно – мотиваційний етап.
(На слайді малюнок чарівної скриньки.)
Учитель. Діти, у цій скриньці знаходиться вислів про світло, але це слово вжито в переносному значенні. І якщо ви здогадаєтесь, про яке світло йдеться, то скринька відчиниться і з’явиться сам напис.
Метод «Мозковий штурм». (Після припущень учнів учитель робить висновок і на наступному слайді з’являються записані слова української поетеси Л. Костенко: «Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом».)
III. Змістовно – пошуковий етап.
Учитель. Ми сьогодні будемо говорити про світло душі, яке робить людину справжньою, досконалою. Будемо вчитися бачити в людях кращі риси та співпрацювати так, щоб всім було затишно і приємно.
Робота в групах. (У класі три ряди - три групи. Кожна група отримує окреме завдання, на виконання якого відводиться 3 хвилини.)
Учитель. Що потрібно для того, щоб виросла:
I група - отримує малюнок квітки;
II група - отримує схематичний малюнок людини;
III група - отримує малюнок людини, що посміхається.
(Представник групи захищає колективну роботу групи і пояснює
зображення на малюнку.)
Під час перевірки застосовуються слайди:
I слайд: біля квітки з’являються слова: «сонце» як джерело світла і тепла, «повітря», «вода», «ґрунт».
II слайд: біля схематичного малюнка людини з’являються слова: «сонце», «повітря», «вода», «їжа», «інші люди».
III слайд: біля малюнка усміхненої людини з’являються слова: «сонце», «повітря», «вода», «їжа», «інші люди», «доброта», «турбота», «розуміння», «співчуття».
Учитель. Як бачите, діти, що, для того щоб людина стала щасливою, потрібно дуже багато чинників, які залежать від інших - наших рідних, близьких, знайомих і всіх тих, хто нас оточує. Усі люди мають бути уважними один до одного, уміти помічати поганий настрій інших, співчувати і розуміти тих, хто знаходиться поруч. Не можна ображати інших. Але це також наука, якої варто навчатися. Саме цьому ми і будемо вчитися не лише на першому уроці сьогодні, а і впродовж всього шкільного життя. Тренінги.
Г ра «Чарівна перлина».
Учитель. Хочу вам запропонувати гру, яка навчить вас бути уважними один до одного. Я тримаю в руках чарівну перлину. Вона чарівна тому, що завдяки їй говорити може лише той, хто її тримає, при чому говорити лише хороше про людину, від якої її отримав. Пригадайте випадок, коли товариш вас виручив чи допоміг, або якщо ви можете назвати позитивну рису характеру, що відрізняє цього учня (ученицю) від інших. Перлину будемо передавати по черзі, адже кожен з однокласників неповторний і цінний для нашого класу. Ще одна головна умова - не тримати довго перлину в руках - говорити швидко і голосно, дивлячись в очі однокласнику. Щоб налаштувати вас на певний настрій, я увімкну спокійну музику.
(Діти грають в гру.)
Учитель. Як бачите, говорити хороші слова чи пригадати позитивні риси не завжди легко. Цьому вмінню треба вчитися, тож в цю гру ви можете грати в будь - який вільний час, щоб більше дізнатися один про одного. А подбати про гарний настрій іншого дуже легко. Я відкрию вам таємницю - для цього достатньо зробити щось приємне, як ми сьогодні - сказати комплімент чи подарувати щось, навіть дрібничку.
Г ра «Готуємо сюрприз».
Клас об’єднується в групи: хлопці і дівчата. Кожна група отримує аркуш формату А4 і пелюстки квітки за кількістю дітей у групі. За хвилину діти в групі повинні приклеїти пелюстки так, щоб вийшла квітка в подарунок іншій групі.
(Аркуш паперу навмисне має бути невеликий, щоб діти вчилися співпрацювати, не ображаючи один одного. Ідеальний варіант, коли квітка вийшла і всі пелюстки видно, жоден не заклеєний іншими пелюстками.)
Після роботи вчитель прикріплює на дошці сюрпризи й аналізує, хто краще вміє співпрацювати - хлопці чи дівчата, робота якої групи була більш спокійною та організованою.
VI. Систематизація вивченого матеріалу
Учитель. Ми бачимо, наскільки несхожі результати отримали. Це відбувається тому, що всі люди різні, усі працюють по-різному, але є особливі риси, що відрізняють одні народи від інших. Прослухайте вірш і скажіть, про які таланти в ньому йдеться.
Коли це все було - ніхто не знає,
Але легенда так розповідає:
Надумав Бог про всіх подбати,
Талантами людей обдарувати.
Французам дав красу та елегантність,
А німцям - дисципліну та педантність,
Любов до моря дарував англійцям,
Росії - владність,
А голландцям - квіти.
Ну, як таким дарункам не радіти!
Підвівся Бог зі свого трону,
Вдоволено поправив він корону.
І тут побачив дівчину в куточку,
Одягнену у вишиту сорочку.
- Чом плачеш ти?
- Як звуть тебе, дитино?
Вона відповіла: Я - Україна.
А плачу, Боже, бо не бачу меж Від пролитої крові і пожеж.
Чому, скажи мені, така зла доля?
В своїй землі немає правди й волі!
- Та он яка історія твоя!
Та тільки всі роздав таланти я - Скоріше треба було підійти.
І тут дівчина вже хотіла йти,
Та Бог підняв правицю, зупинив.
І з дівчиною знов заговорив:
- Неоціненний скарб один я маю,
Уславить він тебе у світі, знаю.
Бери його та бережи.
Це - пісня.
Взяла дарунок, до грудей притисла,
І понесла ту пісню по межі:
«Нам, Боже, Україну збережи!».
(Відповіді дітей.)
Учитель. Наша країна на сучасному етапі переживає складні часи. Що може допомогти українцям?
Учитель. Звичайно, уміння розуміти один одного, допомагати один одному, співпереживати почуття іншої людини. Українці мають славну історію і традиції. Щоб Україна стала сильною державою, нам усім треба вміти співпрацювати, чути і розуміти один одного. А в будь-які складні часи переживати всі негаразди допомагала пісня. Одна з головних - Гімн України. Давайте прослухаємо і пригадаємо правила поведінки людей під час його виконання.
Звучить Гімн України.
Учитель. У нашого народу є багато прислів’їв про Батьківщину. Пригадаймо їх.
* Люби і знай свій рідний край.
* За рідний край і життя віддай.
* Україна рідненька, як батько і ненька.
* Та земля мила, де мати народила.
Учитель. Ми з вами знаємо, як співпрацювати в групі, як жити в школі, щоб усім було добре. А тепер я пропоную вам спробувати скласти правила для громадян нашої держави, для українців та інших народів, що живуть на території України. Складати правила будемо разом, поважаючи думку інших, не перебиваючи, не повторюючись.
Правила для громадян України:
1. Поважати один одного.
2. Не ображати ні словом, ні ділом іншу людину, якої б національності вона не була.
3. Ставитися із розумінням до інших людей.
4. Допомагати один одному.
5. Бути чуйним і уважним.
6. Сприймати людину такою, якою вона є.
VII. Контрольно – рефлексійний етап.
- Про що йшла мова на уроці?
- Чого ми навчалися сьогодні?
- Що найбільше запам’яталося?
- Хто хотів би запалити світло власної душі?
( Учні прикрашають карту України серцями і пишуть та озвучують свої побажання країні )