Тема. Розряди прислівників за значенням

Про матеріал

Конспект уроку з української мови 7 клас на тему:"Розряди прислівниів за значенням" за творчістя Василя Сухомлинського. У розробці використано диферанційний вправи, творчі завдання.

Перегляд файлу

     Українська мова                       7-й клас

 

Тема. Розряди прислівників за значенням

Мета: ознайомити учнів з розрядами прислівників за значенням; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті,  визначати їхній розряд за значенням, створювати власні висловлювання за поданим початком, вживаючи прислівники різних розрядів за значенням, розвивати мислення,  творчу увагу, усне і писемне мовлення, виховувати любов до природи на прикладі творів В.О. Сухомлинського .

 

Тип уроку: формування мовної компетенції

Обладнання: портрет В.Сухомлинського, пейзажі природи.

 

                                   Хід уроку

І Організаційний момент (- Доброго дня! Я вітаю Вас на уроці  і бажаю Вам гарного настрою та плідної праці.

 Сьогодні з вами ми полинемо у світ краси природи. А допоможе нам у цьому Василь Сухомлинський.

ІІ  Мотивація навчальної діяльності

- Подивіться  на дошку,  що вам відомо про людину, портрет якої ви бачите?

 

    Картина          Картина                Вислів В Сухомлинського 

                                                             «Природа, її невичерпне багатство

                                                        і різноманітність –  головне джерело думки,

                                                      головна школа розвитку розумових здібностей.»                                     

Портрет Сухомлинського

 

 

 

 

 

Учень. -  Перед нами портрет письменника і вчителя В. О. Сухомлинського, який все своє життя з 17 років працював у школі.

    Він учив своїх вихованців грамоти, математики, літератури, історії.  Але більш за все вчив бачити красу природи, розуміти її, спілкуватися з нею, помічати її складові, закликав оберігати і шанувати світ, що нас оточує.

 

Учитель -  Зачитаймо  вислів Василя Сухомлинського,  який записаний на дошці, (учень зачитує вислів)

 

Зверніть увагу на картини відомих художників, вдумайтеся у зміст прочитаного. Що ще ви можете додати до сказаного про В.Сухомлинського? 

 

Учень – А ще В.Сухомлинський любив мистецтво. Разом зі своїми вихованцями він захоплювався музикою і живописом , проникав у чарівний світ мистецтва сам і вміло вів за собою своїх учнів. Саме пейзажі відомих художників допоможуть нам здійснити подорож у  чарівний світ природи

 

 Учні нашого класу присвятили поетичні рядки відомому педагогу і письменнику, прослухаймо їх!

 

 

Учениця. Він жив, творив, заповідав

                 Цінить любов і щастя,

                 Казки він дітям дарував,

                 Його ім’я не згасне.

 

Учень. Дітей у Школу  Радості повів

             Під небом світлим голубим.

             Природи неповторність він розкрив,

             Дитячу душу  ясним промінням освітлив.  

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. -  До нас сьогодні завітав Прислівник, з яким ми познайомилися на попередньому уроці, а його роль сьогодні виконує ….. 

 

      Учень-Прислівник (біля дошки)

            Я  - Прислівник.

            Вас вітаю,

            І до дружби закликаю.

 

Бліц-інтерв’ю  (5хв)

 - До якої групи частин мови я належу? ( Ти -  прислівник  самостійна незмінна частина мови)

-  Що  я   виражаю ? ( ознаку дії – піднятися вгору, ознаку предмета -  сад восени, ознаку іншої ознаки – дуже слабкий)

- На які   запитання  я  відповідаю ? (Де? Куди? Скільки? В якій мірі? Наскільки? Коли? Навіщо?)

- Яку синтаксичну функцію я  найчастіше виконую ? (обставина, рідше присудок –  Вчора надворі було сонячно..)

 

 Учитель - Ви відповіли на  запитання  прислівника, а тепер ще порадуйте його домашніми творами   з тем, які давав В.Сухомлинський своїм учням?   Учні презентують домашні твори-мініатюри з використанням прислівників .( Читаю - називаю) 2-3 учні.

 

 Прислівник - Дякую щиро! Ви повели мене у світ природи, і я хочу залишитися з вами.

 

Учитель.   - Дякую і я тобі , прислівнику, може, ти маєш нові завдання для своїх друзів?

- Так. Ось вони: (Прислівник передає конверт із завданнями вчителю)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми продовжуємо  вивчати особливості прислівника як частини мови. І тема нашого уроку: розряди прислівників за значенням,  (Запис дати і теми в зошит).

А завдання Прислівник нам дав такі:

          ( зворотній бік  дошки)

                                         1. Навчитися визначати розряди прислівників за значенням

                                         2.Розвивати творчі здібності і вміння.

                                         3.Працювати з творами В, Сухомлинського.

ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

 (- Учитель. Щоб виконати  ці  завдання ми пограємо у гру «Сніжна кулька».

Гра «Сніжна  кулька» ( Сніг - слово,  кулька – речення (за картинами)   –питання  - значення) 

 (10 хв.) 

(записи на дошці)

                            Як?

 Гарно (як?). Як гарно  змальований художниками осінній пейзаж !     -  якості ознака.

                                        Де?

Всюди  (де?)     Небо всюди захмарене.                                                      -         місця

                                  Коли?

Восени   (коли?)   Восени сонце вже не пече.                                                  -      часу

                                                          Чому?

Мимовільно (чому?) Дерева мимовільно змінюють своє вбрання.        - причини                                                  

                                                 навіщо?

Навмисне ( навіщо?)   Вітер немов навмисне порушує спокій беріз. -  мети

                                                                  яким способом?

По-осінньому (яким способом?)   По - осінньому пахне в повітрі .   -  спосіб дії

                                                       Якою мірою?

  Удосталь ( Якою мірою?)   Удосталь набралася тепла земля  .         - ознака кількості

 

Зверніть увагу на правопис прислівників, запам’ятайте їх                                    

Таблиця!

Отже,   прислівники поділяються на такі розряди: якісно-означальні, кількісно-означальні, способу дії, часу, місця, причини, мети.

Робота з підручником. Стор  172. «Ланцюжок»

 

-   На які дві групи можна поділити прислівники? Чому?  

 

    Учитель. Бачу трохи ви стомились, тому попрошу прислівника провести з вами  хвилинку відпочинку

                                                  Руханка    (проводить Прислівник)

                Руки вгору підійми,

                Руки вбік ти розведи,

                Вниз спокійно опусти.

                Вправо, вліво похились.

                Тричі все це повтори.

 

Учитель. - Дякую тобі, Прислівнику, а зараз ми перевіримо , наскільки уважними були твої друзі.

Назвіть прислівники, які щойно  назвав  прислівник. (1-2 учні)

 

VІ. Виконання вправ на закріплення матеріалу. (  Учитель.   - А зараз виконаємо завдання на закріплення )

 

1.Вибіркове списування ( вид роботи записати.) Завдання  (зачитує учень)   ( 1.Зачитати текст.

 Самостійно виписати  прислівники , поставити запитання, назвати розряд Це завдання виконуєте  у парі зі своїм сусідом. Яка пара виконає завдання, піднімає знак «дружби»  (Знайди – вкажи)  (5 хв )

 

   (зачитати текст)                          Кмітливий скляр (уривок)

    Звечора у ставку спокійно плавали качки. Прийшов Юрко вранці до ставка і бачить диво. Ставок усюди був покритий тонким склом. А під склом вода ніби напоказ грає. 

                                                                                       (за В.Сухомлинським)

Звечора – (коли?)  -  прислівник часу;

спокійно – (як?) – прислівник якісно-означальний:

вранці – (коли?) – прислівник часу;

усюди – (де?)   - прислівник місця;

напоказ – (з якою метою?)- прислівник мети.

 (1 учень зачитує прислівник і питання, інший – розряд)

 

Учитель.  - Які з них є обставинні ? Які означальні ?

Зверніть увагу на правопис прислівників, всі вони пишуться як ? -  разом. Запам’ятайте, будь ласка,  їх написання.

 

2.Творча робота( записати вид роботи ) (5-8 хв.)  ( Учитель. - Перед  кожним з вас лежить завдання творчої роботи, ознайомтеся з ними і виберіть відповідний колір завдання і просигналізуйте).

Сигнальні картки. Кожен учень вибирає  свій колір завдання  і сигналізує карткою перед початком роботи.

 ☺Зелений

Поширити речення прислівниками, прислівники підкреслити, вказати розряд.

 

☻ Синій (5 -6 речень)  та ☻☻ Червоний (7- 8 речень) рівень

Поширити і продовжити оповідання за поданим початком, вживаючи прислівники різних розрядів, прислівники підкреслити, вказати розряд.

 

  Учитель. Перед тим як виконувати роботу я прошу Вас вслухатись у ці слова.  Силу природи В.Сухомлинський порівнював із силою музики .Тому казав, що музика – це могутнє джерело думки, а музика  і природа - це мова почуттів, найтонших відтінків настрою. Тому пропоную виконати запропоноване завдання під музику  Роберта Шумана.   Т. 28  (8хв)

 

             Конвалія в саду  

  Петрик прийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик  стояв перед нею «Зірву квітку, поставлю у вазу на столі», -  подумав хлопчик…

                                                                                                                                                                                          (За О.Сухомлинським)    

(Учні зачитують  завдання а потім свої роботи )  2-3 учні

 

Учитель. А тепер прослухайте  як  В. Сухомлинського розповів про пригоду Петрика.                                                            

   (Зачитати твір В.Сухомлинського для порівняння.)

                       Конвалія в саду

   Петрик уранці прийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик довго стояв перед нею.

   «Зірву квітку, поставлю в вазу на столі, - подумав Петрик. – Красиво буде в кімнаті»

  Він простяг руку, щоб зірвати квітку, та враз уявив собі: що станеться із садом без конвалії? Затулив долонями квітку, і в саду стало похмуро і затишно. На зелені листки впала сіра тінь, замовкли пташки.

     Петрик відтулив квітку, і на деревах знову заграли зелені листочки, знов почувся пташиний спів.

«Ой яка ти, дивовижна квітко , - подумав Петрик. – Хіба ж можна тебе зривати й нести до кімнати».                                    

 

VIІ Підведемо ж підсумок

 

Отже, підведемо підсумок нашої роботи

 

 - Чи виконали ми завдання, поставлені на початку уроку? (Зворотній бік дошки)

 

Що ви взяли із сьогоднішнього уроку, чого навчилися , що зрозуміли…..

Рефлексія ( продовжіть речення).

 

 Я навчився на уроці…

Я змінив своє ставлення до…

Я зрозумів…..

Оцінювання учнів

 

VІІI Домашнє завдання Вивчити ст..172 , виконати впр.365.  ☻ завд.2, опис скіфського степу, вжив прислівники всіх розрядів..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
3906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку