Конспект уроку з української мови 7 клас на тему:"Розряди прислівниів за значенням" за творчістя Василя Сухомлинського. У розробці використано диферанційний вправи, творчі завдання.
Українська мова 7-й клас
Тема. Розряди прислівників за значенням
Мета: ознайомити учнів з розрядами прислівників за значенням; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, визначати їхній розряд за значенням, створювати власні висловлювання за поданим початком, вживаючи прислівники різних розрядів за значенням, розвивати мислення, творчу увагу, усне і писемне мовлення, виховувати любов до природи на прикладі творів В.О. Сухомлинського .
Тип уроку: формування мовної компетенції
Обладнання: портрет В.Сухомлинського, пейзажі природи.
Хід уроку
І Організаційний момент (- Доброго дня! Я вітаю Вас на уроці і бажаю Вам гарного настрою та плідної праці.
Сьогодні з вами ми полинемо у світ краси природи. А допоможе нам у цьому Василь Сухомлинський.
ІІ Мотивація навчальної діяльності
- Подивіться на дошку, що вам відомо про людину, портрет якої ви бачите?
Картина Картина Вислів В Сухомлинського
«Природа, її невичерпне багатство
і різноманітність – головне джерело думки,
головна школа розвитку розумових здібностей.»
Портрет Сухомлинського |
Учень. - Перед нами портрет письменника і вчителя В. О. Сухомлинського, який все своє життя з 17 років працював у школі.
Він учив своїх вихованців грамоти, математики, літератури, історії. Але більш за все вчив бачити красу природи, розуміти її, спілкуватися з нею, помічати її складові, закликав оберігати і шанувати світ, що нас оточує.
Учитель - Зачитаймо вислів Василя Сухомлинського, який записаний на дошці, (учень зачитує вислів)
Зверніть увагу на картини відомих художників, вдумайтеся у зміст прочитаного. Що ще ви можете додати до сказаного про В.Сухомлинського?
Учень – А ще В.Сухомлинський любив мистецтво. Разом зі своїми вихованцями він захоплювався музикою і живописом , проникав у чарівний світ мистецтва сам і вміло вів за собою своїх учнів. Саме пейзажі відомих художників допоможуть нам здійснити подорож у чарівний світ природи
Учні нашого класу присвятили поетичні рядки відомому педагогу і письменнику, прослухаймо їх!
Учениця. Він жив, творив, заповідав
Цінить любов і щастя,
Казки він дітям дарував,
Його ім’я не згасне.
Учень. Дітей у Школу Радості повів
Під небом світлим голубим.
Природи неповторність він розкрив,
Дитячу душу ясним промінням освітлив.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель. - До нас сьогодні завітав Прислівник, з яким ми познайомилися на попередньому уроці, а його роль сьогодні виконує …..
Учень-Прислівник (біля дошки)
Я - Прислівник.
Вас вітаю,
І до дружби закликаю.
Бліц-інтерв’ю (5хв)
- До якої групи частин мови я належу? ( Ти - прислівник самостійна незмінна частина мови)
- Що я виражаю ? ( ознаку дії – піднятися вгору, ознаку предмета - сад восени, ознаку іншої ознаки – дуже слабкий)
- На які запитання я відповідаю ? (Де? Куди? Скільки? В якій мірі? Наскільки? Коли? Навіщо?)
- Яку синтаксичну функцію я найчастіше виконую ? (обставина, рідше присудок – Вчора надворі було сонячно..)
Учитель - Ви відповіли на запитання прислівника, а тепер ще порадуйте його домашніми творами з тем, які давав В.Сухомлинський своїм учням? Учні презентують домашні твори-мініатюри з використанням прислівників .( Читаю - називаю) 2-3 учні.
Прислівник - Дякую щиро! Ви повели мене у світ природи, і я хочу залишитися з вами.
Учитель. - Дякую і я тобі , прислівнику, може, ти маєш нові завдання для своїх друзів?
- Так. Ось вони: (Прислівник передає конверт із завданнями вчителю)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми продовжуємо вивчати особливості прислівника як частини мови. І тема нашого уроку: розряди прислівників за значенням, (Запис дати і теми в зошит).
А завдання Прислівник нам дав такі:
( зворотній бік дошки)
1. Навчитися визначати розряди прислівників за значенням
2.Розвивати творчі здібності і вміння.
3.Працювати з творами В, Сухомлинського.
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
(- Учитель. Щоб виконати ці завдання ми пограємо у гру «Сніжна кулька».
Гра «Сніжна кулька» ( Сніг - слово, кулька – речення (за картинами) –питання - значення)
(10 хв.)
(записи на дошці)
Як?
Гарно (як?). Як гарно змальований художниками осінній пейзаж ! - якості ознака.
Де?
Всюди (де?) Небо всюди захмарене. - місця
Коли?
Восени (коли?) Восени сонце вже не пече. - часу
Чому?
Мимовільно (чому?) Дерева мимовільно змінюють своє вбрання. - причини
навіщо?
Навмисне ( навіщо?) Вітер немов навмисне порушує спокій беріз. - мети
яким способом?
По-осінньому (яким способом?) По - осінньому пахне в повітрі . - спосіб дії
Якою мірою?
Удосталь ( Якою мірою?) Удосталь набралася тепла земля . - ознака кількості
Зверніть увагу на правопис прислівників, запам’ятайте їх
Таблиця!
Отже, прислівники поділяються на такі розряди: якісно-означальні, кількісно-означальні, способу дії, часу, місця, причини, мети.
Робота з підручником. Стор 172. «Ланцюжок»
- На які дві групи можна поділити прислівники? Чому?
Учитель. – Бачу трохи ви стомились, тому попрошу прислівника провести з вами хвилинку відпочинку
Руханка (проводить Прислівник)
Руки вгору підійми,
Руки вбік ти розведи,
Вниз спокійно опусти.
Вправо, вліво похились.
Тричі все це повтори.
Учитель. - Дякую тобі, Прислівнику, а зараз ми перевіримо , наскільки уважними були твої друзі.
Назвіть прислівники, які щойно назвав прислівник. (1-2 учні)
VІ. Виконання вправ на закріплення матеріалу. ( Учитель. - А зараз виконаємо завдання на закріплення )
1.Вибіркове списування ( вид роботи записати.) Завдання (зачитує учень) ( 1.Зачитати текст.
Самостійно виписати прислівники , поставити запитання, назвати розряд Це завдання виконуєте у парі зі своїм сусідом. Яка пара виконає завдання, піднімає знак «дружби» (Знайди – вкажи) (5 хв )
(зачитати текст) Кмітливий скляр (уривок)
Звечора у ставку спокійно плавали качки. Прийшов Юрко вранці до ставка і бачить диво. Ставок усюди був покритий тонким склом. А під склом вода ніби напоказ грає.
(за В.Сухомлинським)
Звечора – (коли?) - прислівник часу;
спокійно – (як?) – прислівник якісно-означальний:
вранці – (коли?) – прислівник часу;
усюди – (де?) - прислівник місця;
напоказ – (з якою метою?)- прислівник мети.
(1 учень зачитує прислівник і питання, інший – розряд)
Учитель. - Які з них є обставинні ? Які означальні ?
Зверніть увагу на правопис прислівників, всі вони пишуться як ? - разом. Запам’ятайте, будь ласка, їх написання.
2.Творча робота( записати вид роботи ) (5-8 хв.) ( Учитель. - Перед кожним з вас лежить завдання творчої роботи, ознайомтеся з ними і виберіть відповідний колір завдання і просигналізуйте).
Сигнальні картки. Кожен учень вибирає свій колір завдання і сигналізує карткою перед початком роботи.
☺Зелений
Поширити речення прислівниками, прислівники підкреслити, вказати розряд.
☻ Синій (5 -6 речень) та ☻☻ Червоний (7- 8 речень) рівень
Поширити і продовжити оповідання за поданим початком, вживаючи прислівники різних розрядів, прислівники підкреслити, вказати розряд.
Учитель. Перед тим як виконувати роботу я прошу Вас вслухатись у ці слова. Силу природи В.Сухомлинський порівнював із силою музики .Тому казав, що музика – це могутнє джерело думки, а музика і природа - це мова почуттів, найтонших відтінків настрою. Тому пропоную виконати запропоноване завдання під музику Роберта Шумана. Т. 28 (8хв)
Конвалія в саду
Петрик прийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик стояв перед нею «Зірву квітку, поставлю у вазу на столі», - подумав хлопчик…
(За О.Сухомлинським)
(Учні зачитують завдання а потім свої роботи ) 2-3 учні
Учитель. А тепер прослухайте як В. Сухомлинського розповів про пригоду Петрика.
(Зачитати твір В.Сухомлинського для порівняння.)
Конвалія в саду
Петрик уранці прийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик довго стояв перед нею.
«Зірву квітку, поставлю в вазу на столі, - подумав Петрик. – Красиво буде в кімнаті»
Він простяг руку, щоб зірвати квітку, та враз уявив собі: що станеться із садом без конвалії? Затулив долонями квітку, і в саду стало похмуро і затишно. На зелені листки впала сіра тінь, замовкли пташки.
Петрик відтулив квітку, і на деревах знову заграли зелені листочки, знов почувся пташиний спів.
«Ой яка ти, дивовижна квітко , - подумав Петрик. – Хіба ж можна тебе зривати й нести до кімнати».
VIІ Підведемо ж підсумок
Отже, підведемо підсумок нашої роботи
- Чи виконали ми завдання, поставлені на початку уроку? (Зворотній бік дошки)
Що ви взяли із сьогоднішнього уроку, чого навчилися , що зрозуміли…..
Рефлексія ( продовжіть речення).
Я навчився на уроці…
Я змінив своє ставлення до…
Я зрозумів…..
Оцінювання учнів
VІІI Домашнє завдання Вивчити ст..172 , виконати впр.365. ☻ завд.2, опис скіфського степу, вжив прислівники всіх розрядів..