Перший урок у 1-А класі
2015-2016 н.р.
Тема. «Батьківщина, мати, мова – три цілющих, вічних слова.»
М. Сингаївський
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися – зосереджено слухати вчителя, давати відповіді на запитання; громадянської – формування патріотичних почуттів, бережливе ставлення до природи; соціальної – збагачення уявлень дітей про шкільну родину як об’єднання людей;
предметних компетентностей: розширити кругозір учнів про Україну, викликати інтерес до пізнання своєї Батьківщини, розвивати почуття патріотизму, виховувати дружні відносини і взаємоповагу у шкільній родині, почуття гордості за свою школу, країну, готовності бути гідним громадянином України.
Обладнання: карта України; ілюстрації України; відеоролик «Моя Україна»; аудіозаписи пісні «Добрий день, матусю-Україно!», сл. Н. Рубальської, муз. М. Ведмедері; повітряні кульки, які відрізняються кольором, розміром, формою; на партах у дітей кольорові олівці, маркери, аркуші для малювання формату А-4, штучні квіти; мікрофон.
Хід уроку
І. Організація класу.
Воістину благословенна година, коли перша вчителька зустрічає на порозі школи маленьких ангелів і відкриває перед ними дивовижну браму у країну Знань. І тоді у Всесвіті стає ясніше від того, що у храмі Науки спалахують нові зірочки. Так народжуються Школярики.
Я візьму ваші руки, мої діти маленькі,
Тихо, трепетно, ніжно в долоні свої.
Поведу вас у казку, ви не бійтесь, рідненькі,
У незвідані далі, незнані путі.
Будем разом ми з вами скрізь мандрувати,
Перелоги орати, долати мости.
Я навчу вас лічити, читати, писати.
Все, що знаю я – будете знати і ви.
Тож давайте свої руки і ми вирушаємо.
Нерозгаданий світ вже чекає на нас.
У батьків лиш попросимо благословення.
Благословіть же нас, в добрий путь і в добрий час!
Благословення батьків.
О Господи,
Благослови дітей на многії літа!
Благослови на мир і на добро!
Ідуть до школи вперше нині діти, -
Хай вам поможе книжка і перо!
На помисли благослови їх чисті,
На злагоду, на радість, на тепло!
Нехай хвилини перші урочисті
Осяють втіхою їх личко і чоло!
Благослови, о Боже, на навчання.
Здоров’я їм пошли й щасливий час!
Для вас наука – основне завдання!
То хай відмінно вчиться перший клас! –
ІІ. Знайомство.
Мої дорогі діти! Для вас сьогодні – квіти, усмішки, для вас – привітання, вас кличе дзвоник у майбутнє, вас приймає у свої обійми шкільна сім’я. Цей день обов’язково буває в житті кожної людини. АЛЕ БУВАЄ ОДИН-ЄДИНИЙ РАЗ. І, можливо, тому він такий хвилюючий. Усі ми разом – клас. У нашого класу є серце (вчитель показує контурне зображення серця на пінопласті).
Тож давайте ще раз познайомимося. Чи пам’ятаєте, як звати мене? Можливо, за канікули забули ( Учитель прикріплює своє серце посередині). Діти по черзі виходять до дошки, називають себе і прикріплюють своє сердечко.
У нас 2 Діанки та 2 Вікторії, а ще Юстинка, Галинка, Христинка, Анна, Вероніка, Олеся, Надійка, Маргаритка, Марія, Ангелінка, Анастасія та Яна.
2 Ігоря та 2 Остапи, а ще В’ячеслав, Олег, Станіслав, Марк, Ярослав, Теодор, Роман, Віталій, Богдан, Маркіян, Максим та Олександр.
Вчитель пропонує дітям:
Наш девіз:
У нас немає «ти».
У нас немає «я».
Ми – єдиний клас.
Ми – одна сім’я!
- Ви такі яскраві, неповторні, різні, але разом – одна велика дружна сім’я. Тож подаруємо один одному оплески і скажемо разом: «З Днем народження, наша класна родино!».
Великий будинок у місті стоїть,
Та завжди, як вулик бджолиний, шумить.
Як чаша, він повний знаннями,
Ласкавий будинок цей з нами.
(Школа)
Є чарівник у школі в нас,
Ану впізнайте, хто він!
Озветься – тиша йде у клас,
Озветься ще раз – гомін.
Щоб не спізнитись на урок
Нам голос подає …
(Дзвінок)
- Чи знаєте ви, що до школи треба брати тільки шкільні речі? А які ж саме? Запрошую вас пограти у веселу гру.
Гра «Збери портфель».
Загадки:
( Роздача Букварів)
А вона усе злизала.
Олівців моїх сусідка,
Ця вертлява-буквоїдка. (Гумка)
Де ж малюнок? От біда!
Що іще забув я взяти,
Щоб пейзаж намалювати? (Фарби)
Правила поведінки в школі:
Заходить вчитель – треба встать.
Коли дозволить – тихо сядь.
Спитати хочеш – не гукай,
А тільки руку піднімай.
У школі парту бережи
І на парті не лежи.
Щоб урок минув не марно,
Треба сісти рівно, гарно.
- Чудово! Ви довели, що маєте право носити почесне звання «Учень». У цьому класі ви будете кожен день отримувати подарунки. Не цукерки, не тістечка, не іграшки, а знання.
(Вручення посвідчень)
- Шановні батьки, діти витримали екзамен і отримали право називатися «УЧНЯМИ», а чи витримаєте ви залік? Подивимося, діти, як ваші батьки справляться?
( Батькам роздаються листочки, на яких записані початок фрази або її продовження, треба правильно « зібрати» фразу, знайти пару.)
Не відкривати зошити і щоденник у поганому настрої.
Ніколи не виконувати за дітей домашніх завдань.
Сварити своїх дітей тільки в крайньому випадку.
Бути на батьківських зборах обов’язково.
- Молодці! Ви впоралися із завданням, але це були не прості фрази, це звучить, як клятва батьків.
ІІІ. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
Слово вчителя.
Кожна людина має свою сім’ю, родину. Це її маленька батьківщина. Якщо скласти ці маленькі батьківщини докупи, то вийде одна велика Батьківщина.
Вчитель декламує уривок вірша «НЕЗАЛЕЖНА І ЄДИНА».
Що то, діти за країна –
Неба синього блакить,
На ланах у серпні жито
Стиглим золотом блищить?
Люди мудрі, працьовиті
У країні тій живуть.
На чуже не зазіхають
І свого не віддадуть.
У якій іще країні
Так земля родить охоча?
Наче пісня солов’їна –
Мова ніжна і співоча?
Гордо, голосно, дитино,
Ти назви ім’я країни,
У якій, хвалити Бога,
Народився і живеш.
Їй дочкою є чи сином
І, коли ти підростеш,
Будеш їй творити славу,
Розбудовувать державу.
Отже, зветься ця країна,
Незалежна і єдина –
Наша ненька – УКРАЇНА!
Наталія Козленко
- То як називається наша Батьківщина?
- Що для вас означає слово «Україна»? Які асоціації і уявлення викликають у вас із цим словом? (Домівка, родина, вулиця, бабуся, стежка, дідусь, поле, тато, річка, мама, синій гай, ліси, небо, сонце, дощик, сніг).
Бліц-турнір «Моя Батьківщина».
- Сьогодні ви стали першокласниками. Але цьому ми повинні завдячувати нашим воїнам, які відважно захищають нашу землю.
За незалежність, мир, волю, справедливість померло багато наших українців. Тому зараз ми вшануємо їх пам'ять хвилиною мовчання.
(Діти і батьки стоять у колі, на столику стоять квіти, свічка і прапорець, фото небесної сотні ).
У нашому класі навчається Гринус Христинка та Швець Олександр, батьки яких є волонтерами. З їхніх слів ми знаємо, що найбільше піднімають дух воїнам АТО листи дітей. Тому сьогодні ми передамо наше послання у вигляді Голуба Миру.
(Учитель роздає голубів, а діти пишуть своє ім’я).
- Україну ми називаємо ненькою і любимо її як рідну матір. Як ми можемо проявити свою любов до Батьківщини? (Садити рослини, не ламати гілок, не смітити, старанно вчитися, добре поводитися, не бешкетувати, розмовляти українською мовою, поважати старших тощо)
Учитель. На світі є чимало зла та лиха. І щоб якомога менше цього лиха потрапляло до оселі, українці заквітчували своє обійстя рушниками та рослинами-оберегами. Давайте і ми з бажанням вберегти нашу Батьківщину від лиха та з побажаннями Україні щасливої долі оточимо її такими оберегами.
(Діти розповідають вірші про рослини символи України та прикріплюють їх навколо обрисів держави. Фоном звучить пісня «Чорнобривці»)
Щоб наша держава завжди процвітала,
Із сонцем в майбутнє вона мандрувала,
Щоб щастя й добробут були в України,
Навколо посадимо соняхи нині.
Щоб люди були тут красиві й здорові,
Щоб стороною йшли війни і хворі,
Щоб лихо минало нашу Вкраїну,
Посадили ще ми сьогодні й калину.
Щоб в сім’ях вкраїнських був лад і достаток,
Щоб всі проживали й щасливо, й багато,
Щоб родовід свій завжди пам’ятали,
Барвінок ось тут ми прилаштували.
Щоб люди вкраїнські були дужі і сильні,
Щоб вигравали турніри спортивні,
Щоб лиш олімпійську вели боротьбу,
Ось тут у куточку посадим вербу.
А от щоб наука в державі розквітла,
Щоб діти у школі тягнулись до світла,
Щоб розумом славились скрізь українці,
Насадимо нині ми ще й чорнобривців.
Учитель. Коли ми ставимось до землі з пошаною та любов’ю, вона віддячує нам щедрістю та ласкою. Ось і наша країна – Україна багата на врожаї пшениці. Я пропоную вам прикрасити південну частину карти України золотими колосками пшениці.
(Діти прикріпляють колоски на південну частину карти України. Демонструється кліп з краєвидами України під пісню Н. Бучинської «Україна»).
Учитель. Щоб наша пшениця щедро родила, її треба зросити рясними дощами, що проллються з хмар, які прилинуть з північних областей, багатих на вологі ліси, болота та річки.
(Діти прикріпляють хмари на північну частину карти)
Учитель. Подивіться на дошку, яка красива наша Україна, заквітчана і багата. Ми бачимо чисте небо над золотим колоссям. Ця картина знайшла відображення у кольорах державного прапора України.
Ми сьогодні своїми рученятами теплом та любов’ю до своєї Батьківщини створили цю красу. І хоч ми ще маленькі, проте будемо пам’ятати, що майбутнє нашої країни залежить від нас. Батьківщина, як мати, одна. Ми повинні дбати про неї, щоб вона була багатою, квітучою, яскравою. А для цього нам треба любити її, плекати, захищати. Ви, діти, повинні рости розумними, роботящими, щоб перетворити рідну державу на країну ваших мрій.
Благаю, Господи, поглянь на Україну,
Благослови її на спокій, мир і лад.
І збережи її, квітучу і єдину!
Хай кине зброю і обійме брата брат.
Молю тебе, благаю на колінах,
Вже досить крові й материнських сліз,
Неспокою й тривоги у родинах,
Хай буде проклятий, хто меч війни приніс!...
Благаю, Господи, поглянь на Україну,
Пошли промінчик світлої надії!
І приголуб її, свою дитину,
Хай згине зло й здійсняться наші мрії!!!
Любіть своїх батьків, друзів, поважайте усіх, кого ви знаєте і кого зустріли вперше! Любіть людей і вони любитимуть вас! Робіть добро – і світ стане кращим!
Моліться! Дякуйте Богові за подароване життя! Хай Ісус Христос оберігає вас, а Богородиця Діва Марія стане Заступницею та Опікункою. Учіться на радість батькам, на благо рідного краю.
Успіхів вам і наснаги!
Ми сьогодні доклали свою часточку до збереження миру і єдності в нашій Батьківщині. Усі ми сподіваємося, що найзаповітніше бажання українців сьогодні - жити під мирним небом України і не допустити війни здійсниться обов'язково.