Перший урок на тему "Земля - наш спільний дім"

Про матеріал
МАтеріал на перший урок для учнів середньої ланки. Можна використати як виховний захід
Перегляд файлу

Перший урок на тему: "Земля – наш спільний дім»

Мета:

  • Ознайомити учнів з основними екологічними проблемами людства.
  • Формувати екологічну культуру учнів, екологічні знання та мислення.
  • Виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до навколишнього середовища, до інших мешканців планети.

Обладнання:

  • Гра «Екологічне лото», ілюстрації, плакати, ноутбук, відеоролики, контурна карта світу, заготовки: листячко, квітки, трава, дерева, тваринки з кольорового паперу

Хід  уроку

Вчитель: вступне слово, привітання зі святом

Відеоролик «Наша планета»

Виклик: Кожного ранку ми відкриваємо двері нашого дому в новий день. По один бік дверей залишається наш маленький домашній світ, родина, дитинство; а по другий – світ зовнішній. Цей світ величезний, ім’я якому – Земля.
 

Вчитель:

Усі ми з вами жителі безмежно прекрасної планети Земля. 
Вона нас радує своїми безкрайніми просторами, вона – наша рятівниця і годувальниця, а ми – її діти.
          Ми багато і часто говоримо про красу довкілля. Нас справді вражають своєю безмежністю й величчю неозорі простори Землі, гори, що ніби вросли у блакить неба, казкові ліси. Все це сприймається нами як належне: як повітря, як сонце. Ми навіть не припускаємо думки, що раптом все це може зникнути, стати отруєним для всього живого... Якась страшна помилка, недогляд — і все зникне!

Прокиньтесь, люди!
Опам'ятайтесь, люди!
Земля жива кричить од болю!
Рятуйте Землю.
Планету. Зону. Землі не буде,
і нас не буде!

          Сьогодні ці тривожні рядки звучать для кожного з нас як сполох, як заклик, як наказ і нинішнім поколінням, і майбутнім, і всьому людству. Поняття Земля для всіх нас нерозривно пов'язане з її природою. Туманний ранок і осінній день, гречане поле і літній степ, солов'їний гай і вишневий садок, озера і океани, пустелі і джунглі — усе це зливається в єдиний образ Землі — нашого спільного дому..

Вчитель: Як ви гадаєте: чи є проблеми на нашій планеті, серед такої краси природи?

Відповіді учнів

 

Вчитель: Життя нерозривно пов’язане з природним середовищем.

Відео: знищення природи

Вчитель: Давайте з вами пограємо в екологічну гру і дізнаємось, чи вміємо ефективно використовувати ресурси природи.

Гра Екологічне лото ( дві команди)

 

Ведучий 2:

Тож у стосунках з природою людство зіткнулося із серйозними і складними проблемами. Цілком очевидно, що вплив людини на природу нині значно перевищує здатність біосфери до саморегуляції і ставить загалом під загрозу можливість її існування як системи.

Вчитель:Зараз пропоную Гру «Так-ні»

Гра

  1. Кожної хвилини 1000 людей умирають від отруєння водою. ТАК.
  2. Більшу частину сміття, що забруднює Землю, становить скло.

НІ(пластмаса).

  1. Кожної хвилини 5-6 видів представників тваринного чи рослинного світу зникають. ТАК.
  2. Кожної хвилини вирубують понад 51 акр лісів. ТАК.
  3. Для того, щоб переробити пластмасу, її необхідно спалити при певних умовах. ТАК.
  4. Кожної хвилини знищується 50 тонн родючого ґрунту через неправильне його використання. ТАК.
  5.     27000 дерев знищується кожен день для виробництва туалетного паперу. ТАК.
  6. Рекордсменами за кількістю побутових відходів є мешканці Києва. НІ

(Нью-Йорка).

  1.     Папір може бути перероблений тільки один раз. Після цього волокна дуже слабкі, щоб триматися разом. НІ (6 разів).
  2. Пестициди – найстрашніший «додаток» до води. ТАК.
  3. 95% усієї води у світі продається у пляшках. НІ(тільки 40%, але це теж багато).
  4. Перше місце за сумарним обсягом викидів шкідливих речовин в атмосферу займає нафто- і газопереробка. ТАК.
  5. Найстарішому дереву у світі 460 років. НІ (4600 років).
  6. Британію називають «смітником Європи». ТАК.
  7. Населення нашої планети збільшується на 77 мільйонів жителів щорічно. ТАК.
  8. Пляшка чи банка з пластмаси, залишена в лісі, пролежить без змін усього3 роки. НІ (100 років і більше).
  9. Сміттєзвалища складаються на 35% з пакувальних матеріалів. ТАК.
  10. Викинутий папір «з’їдять» невидимки-мікроби за 20 і більше років. НІ

(1-2 роки).

  1. Тропічні ліси скорочуються на 100 акрів щохвилинно. ТАК.
  2. Тільки американські компанії використовують папіру достатньо, щоб обгорнути Землю три рази. ТАК.

 

Вчитель:  що буде потім, мало хто замислюється. Ну, припустімо, води вистачить усім. А газ, нафта, вугілля? Повітря, на перший погляд, нікуди не дінеться, але ж яке воно? У селі це не так помітно, а в місті, особливо великому, дихати вже просто нічим, бо повітря забруднюють і автомобілі, і труби заводів та фабрик, і навіть листя восени двірники згрібають у великі кучі та спалюють. А якби прикопали та воно перегнило, було б подвійна користь: і добрива непогані, і повітря без диму. Забруднюється повітря - забруднюються наші легені. Викидає завод у річку відходи виробництва - і отруюється все навкруги: трава, яку їдять корови, вода, яка згодом потрапляє до нашого водопроводу .Таким чином виходить, що людство "рубає гілку, на якій сидить". Людина й суспільство повинні докорінно змінити своє ставлення до природи та її ресурсів.

 

Корисна інформація (дещо для роздумів)

Що таке «zerowaste» («нуль відходів»).

Це стиль життя, коли людина не створює сміття та не викидає його на звалище; непотрібні речі стають матеріалом для створення інших речей; життєвий простір організовується так, щоб речі можна було використовувати повторно.

Що таке правило 5 С? Приклади того, як слідувати цьому правилу.
  1. Скажи «ні» (не бери/не купуй непотрібні речі – соломинки для напоїв, журнали та газети, флаєри, тестери, пластикові пакети та пластикову упаковку, горнятка для кави, УНИКАЙ одноразових речей і т.д.)
  2. Скорочуй (щось, що тобі потрібно, але не у таких великих кількостях, купуй менше – їжа, одяг та взуття, аксесуари, косметика, вироби з пластику, батарейки і т.д.)
  3. Скористайся знову (використовуй те, що у тебе уже є замість того, щоб купувати схожі речі, не викидай непотрібні предмети одразу, придумай їм нове життя, здай на доброчинність, віддай тим, кому це потрібно – скляні та пластикові контейнери, упаковку, сумочки / трубочки для напоїв / скляні або металеві пляшки / засоби гігієни, що можна повторно використовувати, батарейки, одяг та взуття, меблі, книжки, побутові речі і т.д.)
  4.       Сортуй та здавай на переробку (те, що більше не можна використовувати – метал, пластик, папір та картон, текстиль і т.д.)
  5.    Сумлінно компостуй (органіку – шкірку овочів та фруктів, папір, деревину, залишки їжі і т.д.)
Чому важливо дотримуватись саме такого порядку у правилі 5 С?

Це важливо не тільки тому, що це допомагає мінімізувати кількість відходів, але також це допоможе зберегти ресурси, які використовуються, щоб виготовити те, що ми купуємо. Щоб не витрачати ресурси (електрика, вода, нафта, бавовна, інші матеріали) марно, ми маємо сказати «ні» і відмовитись від тих речей, які нам зовсім непотрібні. Якщо нам усе ж потрібне щось, варто скоротити його споживання. Якщо у нас уже є певні речі, варто подумати як можна розумно скористатись повторно ними, а не купувати схожі за функціонуванням. Якщо ми більше не можемо використовувати певні предмети або вони нам уже не потрібні, не варто просто викидати їх, краще сортувати та переробляти, щоб можна було створити з них щось нове та подовжити цикл життя матеріалів. Скоріш за все, більша частина того, що залишиться після виконання попередніх кроків, буде органікою. Її важливо сумлінно компостувати, щоб не дати можливість отруйним газам потрапляти в атмосферу зі звалища.

 

Питання для обговорення

  1. Як ви зазвичай робите покупки? Куди ви складаєте те, що купуєте? Це екологічно? Чому?
  2. Як ви розумієте фразу «zerowaste» або «нуль відходів»?
  3. Що означають 5 С?
  4.    Від чого можна відмовитись, кількість чого можна скоротити, що можна використовувати заново, що можна сортувати та переробляти, що зазвичай компостують?

 

  1. Чому важливо дотримуватись саме такого порядку правила 5 С, коли ви купуєте щось? (1 – Скажи «ні», 2 – Скороти, 3 – Скористайся знову, 4 – Сортуй, 5 – Сумлінно компостуй)
  2. Які неекологічні звички вам легко/важко змінити? Чому?
  3.   У вас вже є звички, дружні до довкілля? Які вони? Чому ви цим займаєтесь?
  4. Чи важко бути дружнім до довкілля? Чому?
  5. Чому важливо звичайним людям ставати більш екологічними? Що це може змінити?
  6. Яку одну звичку з руху «нуль відходів» ви можете запровадити вже сьогодні? Якої звички вам було б важко дотримуватись? Чому?
  7. Чому людям потрібно жити екологічно? Які наслідки можуть бути, якщо цього не робити?
  8. Які плюси життя у стилі «zero waste», окрім піклування про довкілля?
  9. Уявіть, що ви йдете за покупками для сімейної вечері. Що ви можете зробити, щоб зменшити кількість сміття, яке принесете додому?
  10. З якими труднощами ви можете зіткнутись, коли починаєте жити у стилі «нуль відходів»? Як ви можете їх подолати?
  11. Які екологічні альтернативи ви можете знайти своїм неекологічним речам (для кухні, для ванної кімнати, для щоденного використання)?

 

 

Вправа «Якою я хочу бачити свою планету»

Учні роблять наліпки на чорно-біле зображення планети, які виготовлені заздалегідь з кольорового паперу –квітки, листочки дерева, трава тощо і вивішують карту на дошку

Роздуми над проектом «Сортування сміття у моєму селі» та мета цього проекту

 

Роздуми про те, чи всі люди мають однаковий доступ до природніх ресурсів, до природніх багатств.

Вчитель: Діти, ми можемо допомогти нашій планеті.

Давайте разом придумаємо правила.

Вправа «Віночок»

Я перша:

  • не засмічуйте природнє середовище! 
  • прибирайте сміття за собою! 
  • не забувайте загасити вогонь після себе! 
  • піклуйтесь про природу, саджайте рослини і дерева! 
  • не забувайте піклуватись про тварин! 
  • бережіть довкілля! 
  • любіть рідний край і планету Земля! 

 

Флешмоб «Спільне читання в колі віршів», звучить музика

Довкілля наше неповторне,
Довкілля наше чарівне.
То сонечко тебе пригорне,
То злегка вітерець дихне.

То дощик рясно землю вмиє,
А то веселка зацвіте.
То небо знову заясніє,
З землі зернятко проросте.

Наш світ живий і розмаїтий,
Довкілля наше чарівне.
Он на лугах розквітли квіти
І все це радує мене!

Гартуй свій дух і волю й тіло,
Берися за роботу сміло.
Уже тепер з маленьких літ
Іди добро творити в світ!

Свій голос віддаю за матінку-природу
За чистоту Землі, красу і вроду.
За екологію довкілля і душі.
Ставай і ти й діла свої верши.

Очистимо Землю від бруду і скверни,
Посіємо скрізь доброти й квітів зерна!
Хай буде планета красива й зелена
Для щастя, добра і для тебе й для мене!

Давайте боротись за чистоту природи.
Планеті не будем наносити шкоди.
Посадимо ліс і гайочки зелені,
Сади і діброви — планети легені!

Очистимо струмки і будуть жити ріки,
Бо із малих струмків течуть річки великі.
Вода — це є життя, без неї не прожити.
Вже час прийшов для нас — природі послужити!

Ми посадим довкола берізки і клени.
Хай наш край розцвітає і буде зелений.
Ми очистимо землю свою від сміття
Й буде в нас чарівне і здорове життя!

Назавжди запам’ятай —
Бережи свій рідний край!
Це твоя земля, країна,
Край батьківський — Батьківщина!

Ліс не рубай, а вчасно захисти,
Дай дереву ще вище підрости.
Ліс виросте і захистить тебе —
Повітря дасть і небо голубе!

Рукотворні гори — це відходи,
Роблять на Землі багато шкоди.
Треба там заводи збудувати
Й сміттєзвалища заставить працювати!

Про екологію напишемо ми гасла,
Щоб іскра доброти в душі не згасла.
І щоб людина з самих юних літ
Добро несла в казковий білий світ.

У світі цім людина ти,
Тому на все життя запам’ятай:
Ніколи у довкіллі не сміти,
А рідний край свій заквітчай!

Природі другом будь і пам’ятай:
Не нищ нічого, квітку не ламай.
Хай все голубить сонечко ясне —
Життя на цій Землі у всіх одне.

 

Вчитель:

Тож пам'ятаймо , що Земля — це неоціненний дар, наш спільний дім, і берегти її — наш священний обов'язок, бо Землі не буде, і нас не буде! 

Молодці, ви гарно попрацювали і я сподіваюсь, що з сьогоднішнього уроку ви винесете з собою нове бачення екологічних проблем і нове ставлення людини до природи, до інших людей і мешканців планети!

 

docx
Додано
20 вересня 2021
Переглядів
1672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку