Перший урок на тему: "Земля – наш спільний дім»
Мета:
Обладнання:
Хід уроку
Вчитель: вступне слово, привітання зі святом
Відеоролик «Наша планета»
Виклик: Кожного ранку ми відкриваємо двері нашого дому в новий день. По один бік дверей залишається наш маленький домашній світ, родина, дитинство; а по другий – світ зовнішній. Цей світ величезний, ім’я якому – Земля.
Вчитель:
Усі ми з вами жителі безмежно прекрасної планети Земля.
Вона нас радує своїми безкрайніми просторами, вона – наша рятівниця і годувальниця, а ми – її діти.
Ми багато і часто говоримо про красу довкілля. Нас справді вражають своєю безмежністю й величчю неозорі простори Землі, гори, що ніби вросли у блакить неба, казкові ліси. Все це сприймається нами як належне: як повітря, як сонце. Ми навіть не припускаємо думки, що раптом все це може зникнути, стати отруєним для всього живого... Якась страшна помилка, недогляд — і все зникне!
Прокиньтесь, люди!
Опам'ятайтесь, люди!
Земля жива кричить од болю!
Рятуйте Землю.
Планету. Зону. Землі не буде,
і нас не буде!
Сьогодні ці тривожні рядки звучать для кожного з нас як сполох, як заклик, як наказ і нинішнім поколінням, і майбутнім, і всьому людству. Поняття Земля для всіх нас нерозривно пов'язане з її природою. Туманний ранок і осінній день, гречане поле і літній степ, солов'їний гай і вишневий садок, озера і океани, пустелі і джунглі — усе це зливається в єдиний образ Землі — нашого спільного дому..
Вчитель: Як ви гадаєте: чи є проблеми на нашій планеті, серед такої краси природи?
Відповіді учнів
Вчитель: Життя нерозривно пов’язане з природним середовищем.
Відео: знищення природи
Вчитель: Давайте з вами пограємо в екологічну гру і дізнаємось, чи вміємо ефективно використовувати ресурси природи.
Гра Екологічне лото ( дві команди)
Ведучий 2:
Тож у стосунках з природою людство зіткнулося із серйозними і складними проблемами. Цілком очевидно, що вплив людини на природу нині значно перевищує здатність біосфери до саморегуляції і ставить загалом під загрозу можливість її існування як системи.
Вчитель:Зараз пропоную Гру «Так-ні»
Гра
НІ(пластмаса).
(Нью-Йорка).
(1-2 роки).
Вчитель: що буде потім, мало хто замислюється. Ну, припустімо, води вистачить усім. А газ, нафта, вугілля? Повітря, на перший погляд, нікуди не дінеться, але ж яке воно? У селі це не так помітно, а в місті, особливо великому, дихати вже просто нічим, бо повітря забруднюють і автомобілі, і труби заводів та фабрик, і навіть листя восени двірники згрібають у великі кучі та спалюють. А якби прикопали та воно перегнило, було б подвійна користь: і добрива непогані, і повітря без диму. Забруднюється повітря - забруднюються наші легені. Викидає завод у річку відходи виробництва - і отруюється все навкруги: трава, яку їдять корови, вода, яка згодом потрапляє до нашого водопроводу .Таким чином виходить, що людство "рубає гілку, на якій сидить". Людина й суспільство повинні докорінно змінити своє ставлення до природи та її ресурсів.
Це стиль життя, коли людина не створює сміття та не викидає його на звалище; непотрібні речі стають матеріалом для створення інших речей; життєвий простір організовується так, щоб речі можна було використовувати повторно.
Це важливо не тільки тому, що це допомагає мінімізувати кількість відходів, але також це допоможе зберегти ресурси, які використовуються, щоб виготовити те, що ми купуємо. Щоб не витрачати ресурси (електрика, вода, нафта, бавовна, інші матеріали) марно, ми маємо сказати «ні» і відмовитись від тих речей, які нам зовсім непотрібні. Якщо нам усе ж потрібне щось, варто скоротити його споживання. Якщо у нас уже є певні речі, варто подумати як можна розумно скористатись повторно ними, а не купувати схожі за функціонуванням. Якщо ми більше не можемо використовувати певні предмети або вони нам уже не потрібні, не варто просто викидати їх, краще сортувати та переробляти, щоб можна було створити з них щось нове та подовжити цикл життя матеріалів. Скоріш за все, більша частина того, що залишиться після виконання попередніх кроків, буде органікою. Її важливо сумлінно компостувати, щоб не дати можливість отруйним газам потрапляти в атмосферу зі звалища.
Питання для обговорення
Вправа «Якою я хочу бачити свою планету»
Учні роблять наліпки на чорно-біле зображення планети, які виготовлені заздалегідь з кольорового паперу –квітки, листочки дерева, трава тощо і вивішують карту на дошку
Роздуми над проектом «Сортування сміття у моєму селі» та мета цього проекту
Роздуми про те, чи всі люди мають однаковий доступ до природніх ресурсів, до природніх багатств.
Вчитель: Діти, ми можемо допомогти нашій планеті.
Давайте разом придумаємо правила.
Вправа «Віночок»
Я перша:
Флешмоб «Спільне читання в колі віршів», звучить музика
Довкілля наше неповторне,
Довкілля наше чарівне.
То сонечко тебе пригорне,
То злегка вітерець дихне.
То дощик рясно землю вмиє,
А то веселка зацвіте.
То небо знову заясніє,
З землі зернятко проросте.
Наш світ живий і розмаїтий,
Довкілля наше чарівне.
Он на лугах розквітли квіти
І все це радує мене!
Гартуй свій дух і волю й тіло,
Берися за роботу сміло.
Уже тепер з маленьких літ
Іди добро творити в світ!
Свій голос віддаю за матінку-природу
За чистоту Землі, красу і вроду.
За екологію довкілля і душі.
Ставай і ти й діла свої верши.
Очистимо Землю від бруду і скверни,
Посіємо скрізь доброти й квітів зерна!
Хай буде планета красива й зелена
Для щастя, добра і для тебе й для мене!
Давайте боротись за чистоту природи.
Планеті не будем наносити шкоди.
Посадимо ліс і гайочки зелені,
Сади і діброви — планети легені!
Очистимо струмки і будуть жити ріки,
Бо із малих струмків течуть річки великі.
Вода — це є життя, без неї не прожити.
Вже час прийшов для нас — природі послужити!
Ми посадим довкола берізки і клени.
Хай наш край розцвітає і буде зелений.
Ми очистимо землю свою від сміття
Й буде в нас чарівне і здорове життя!
Назавжди запам’ятай —
Бережи свій рідний край!
Це твоя земля, країна,
Край батьківський — Батьківщина!
Ліс не рубай, а вчасно захисти,
Дай дереву ще вище підрости.
Ліс виросте і захистить тебе —
Повітря дасть і небо голубе!
Рукотворні гори — це відходи,
Роблять на Землі багато шкоди.
Треба там заводи збудувати
Й сміттєзвалища заставить працювати!
Про екологію напишемо ми гасла,
Щоб іскра доброти в душі не згасла.
І щоб людина з самих юних літ
Добро несла в казковий білий світ.
У світі цім людина ти,
Тому на все життя запам’ятай:
Ніколи у довкіллі не сміти,
А рідний край свій заквітчай!
Природі другом будь і пам’ятай:
Не нищ нічого, квітку не ламай.
Хай все голубить сонечко ясне —
Життя на цій Землі у всіх одне.
Вчитель:
Тож пам'ятаймо , що Земля — це неоціненний дар, наш спільний дім, і берегти її — наш священний обов'язок, бо Землі не буде, і нас не буде!
Молодці, ви гарно попрацювали і я сподіваюсь, що з сьогоднішнього уроку ви винесете з собою нове бачення екологічних проблем і нове ставлення людини до природи, до інших людей і мешканців планети!