Урок-мандрівка «Подорож в країну Знань!»
Мета. Познайомити першокласників із поняттями «школа», «клас», «вчитель», «урок», дати перше уявлення про правила для учнів. Сприяти формуванню у дітей позитивної мотивації до навчання, учнівської активності. Актуалізувати знання, отримані раніше (знання казок, уміння розгадувати загадки та виконувати арифметичні обчислення). Вчити робити узагальнення та висновки. Виховувати бажання навчатись, дружити, а також комунікативні якості.
Обладнання: плакат до свята Першого дзвоника, ілюстративний матеріал шкільні предмети, малюнок чарівного потяга, модель Сонечка «сумного та усміхненого», хмаринок, сонячних промінців по кількості учнів класу, модель дерева без листочків, модель листочків та квіточок, записи пісень про школу.
Хід уроку
І. Організація класу. Привітання
Ранок розпочавсь цікаво,
Світить сонечко ласкаво,
В календарик заглядає
І від посмішки аж сяє.
Знає сонце гомінливе –
День сьогодні особливий!
ІІ.Оголошення теми уроку.
- Ми розпочинаємо довгу цікаву подорож дивовижною країною Знань. У вас з’являться новi друзi, з якими ви дiлитимете свої радощi й сумнiви, перемоги й невдачi, будете вчитися разом робити гарнi справи.
ІІІ. Основна частина.
1. Вступне слово вчителя.
Яке ж сьогодні число, місяць ? А рік?(На дошку прикріплюється хмаринка з написом « 1 вересня»)
- А чому ви посміхаєтесь? Зараз спробую відгадати, чому ви веселі та радісні Якщо відгадаю, плесніть у долоні, домовились?
- У вас сьогодні день народження?
- Ви виграли приз в лотерею?
- Ви повернулися з космічної подорожі?
- У вас є новий портфель?
- Вам купили шкільну форму?
- Ви стали школярами?
- Ось чим особливий сьогоднішній день, ось чому усмішки сяють на ваших обличчях!!!
Я від щирого серця вітаю вас, діти з цим святковим днем, ви стали на першу сходинку Країни Знань. Ця Країна - безмежний простір, у якому сьогодні з’явилася нова планета. Подивіться на дошку, здогадалися, як називається ця планета?
- 1-Б!!!
- Це планета, створена саме нами.
2. Знайомство. Практична робота.
Не можна відправлятися в подорож не знаючи один одного. За моїм сигналом поверніться до сусіда по парті, назвіть своє ім’я, посміхніться і потисніть один одному руки.
3. Вправа «Мікрофон».
Перед початком подорожі дайте, будь ласка, невелике інтерв’ю:
- А чому навчають дітей у школі? (Відповіді дітей)
В школі вчать дітей читати
І писати будуть вчить.
Будуть вчити рахувати,
Танцювати і співати,
На екскурсії водить.
Ще навчать, як в світі жити,
Зі всіма дітьми дружити.
Вчать у школі працювати,
Труднощі перемагати.
Завжди правду говорити.
В світі лиш добро творити!
- Отже мета нашої подорожі – навчитися читати, писати, рахувати, малювати, співати, дружити та багато чого іншого корисного робити. Але для цього треба дотримуватись правил поведінки у школі.
4. Гра «Правила для учнів»
Давайте складемо « Правила життя в нашій родині».
* Щоб наша родина була доброю, потрібно…( не сваритись, не битись).
* Щоб вона була розумною, потрібно -…(гарно вчитися, багато читати).
* Щоб вона була щедрою, -…(ділитися, допомагати).
* Щоб була веселою,…(посміхатися, радіти).
Отже, «загадаємо» жити дружно, гарно вчитися, більше посміхатися. А щоб ці бажання здійснилися , скажемо такі слова:
Ми усі - одна сім’я,
Неповторні – ти і я,
Будемо усі дружити,
В мирі і злагоді жити.
- Інструктаж пройдено! Команда 1-Б класу до подорожі готова! Займаємо місця у нашому чарівному потязі (малюнок потяга).
5. Фізкультхвилинка.
– Приготуватись до подорожі! (Діти встають.)
– Ключ на старт! (Діти витягують руки вперед і роблять кругові рухи кистями.)
– Завести мотори! (Діти виконують кругові рухи руками перед собою.)
– Поїхали! (Рухи під пісеньку «Веселий потяг»)
6. Загадки-добавлянки.
- Наш веселий потяг привіз на галявину Знань. Що це з нею? Вона зовсім невесела. Ні квіточок, ні травички, ні листочків на дереві.
- Допоможіть листочкам повернутися на дерево, відгадайте загадки.
(Загадки записані на листочках. Діти відгадують, вчитель прикрашає
цими листочками дерево на галявині)
Цю найпершу в школі книжку
Знає будь-який школяр.
До усіх книжок доріжку
Прокладає наш … ( Буквар ).
Є чарівник у школі в нас,
Ану, впізнайте, хто він?
Озветься – тиша йде у клас.
Озветься ще раз – гомін.
Щоб не спізнились на урок,
Нам голос подає… ( дзвінок ).
Вчить читати й рахувати,
І писати, і співати
Всіх дітей довкола
Наша люба… ( школа ).
Виводить букви і слова
Ота цікава штучка,
В руці виблискує здаля
Нова, гарненька… ( ручка ).
Всяк школяр його шанує,
Бо він пише і малює.
Хто ж цей славний молодець?
Це звичайно…( олівець ).
Ручки й олівці, щоб знали
Ми кладемо у … ( пенали ).
7. Казкова вікторина.
- Дерево стало набагато веселішим. Але де ж квіточки? Квіточки розквітнуть, якщо ми відгадаємо назви казочок (кожна відгадана казка – квіточка на галявині):
Підробив він голосок -
Став на маминім співати.
Здогадалися малята:
Вовк – не наша мати. («Вовк і семеро козенят»)
Знайшов півник колосок,
Змолов борошна мішок.
Спік негайно у печі
Пиріжки та калачі.
Мишенят не пригощав,
Бо жоден з них не помагав.(«Колосок»)
Виріс цей хлопчина
З малої деревини.
У печі зміючку спік,
Сам на дерево утік.
Його гусятко врятувало,
На крилечка свої взяло.
Принесло до тата й мами
Частувати пирогами. («Івасик-Телесик»)
Хто утік від баби з дідом, -
Не міг всидіти на вікні,
зустрів у лісі різних звірів
і кожному співав пісні? («Колобок»)
На городі виростала,
Восени велика стала.
Дід почав усіх гукати:
«Час красуню нашу рвати» («Ріпка»)
- Молодці! Добре виконали завдання!
Погляньте, якою красивою стала наша галявина.
Але сонечко чомусь сумне… Чого йому не вистачає? (Промінчиків.)
8. Практична робота
- Візьміть аркушики жовтого паперу, які нагадують промінці, та олівці і надрукуйте своє ім’я великими літерами. Хто написав, підходить до Сонечка і прикріплює йому промінчик.
- Увага! Чарівна хвилинка. Давайте закриємо очі
і промовимо чарівні слова «Один, два, три. Сонечко, гори!»
(Вчитель швидно змінює сумне сонечко на усміхнене)
– А тепер подивимося, що у нас вийшло!
Наше Сонечко нам всміхається! Бо воно дуже задоволене дітками нашого класу. І нехай Сонечко всміхається вам, дітки, завжди, а я і ваші батьки будемо радіти за вас, пишатися вашими успіхами.
9. Гра «Я-не я».
А тепер давайте грати – треба вам відповідати.
Коли правда – кажіть «Я» , а неправда – то «Не я».
Рано-вранці хто піднявся?
А хто сонечку всміхався?
Хто одягатись не хотів?
А зарядку хто робив?
Свої ручки хто не мив?
Добре зранку готувався хто?
А ще й досі не вмивався хто?
Хто здоровим хоче стати?
А знання хто хоче мати?
Ви довели, що ви справжні школярі.
Діти отримують посвідчення першокласника.
ІV.Підсумок уроку.
- Ось і добіг кінця наш перший урок. Ви зробили перший крок на шляху до знань – стали першокласниками. Нехай цей шлях буде для вас радісним і цікавим! Нехай наша школа стане для вас другою домівкою!
А зараз за доброю українською традицією кожен з вас повинен скуштувати чарівного короваю. В ньому захована чарівна сила, яка зробить дорогу до знань легкою і цікавою.
Під веселу музику діти куштують коровай.