Тема: Вона на світі одна-єдина, наша Україна
Мета: розширити й поглибити поняття громадянськості; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю і особистої причасності до всього, чим живе народ.
На дошці запис: Святе слово – рідна мати;
Єсть іще святиня
Вища, Богові миліша –
Рідная Вкраїна.
(П. Куліш)
Учитель : Земле рідна , мозок мій світліє
І душа ніжністю стає,
Як твої сподіванки і мрії
У життя вливаються моє (В.Симоненко).
Які прекрасні слова, хвилюючі, сповнені почуття – любові. Бо звернені вони до того, що для нас найдорожче. Мати, Україна, мова, народ, земля. І до кожного слова – епітет «рідний» .
Україна – це наша Батьківщина, це земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки.
Творче завдання: «Улюблена Батьківщина»
Дошка поділена на дві половини і учні називають різні епітети до слів «Батьківщина» і «мати» - записуються.
Батьківщина: |
Мати |
Щедра Добра Ніжна Любляча Захищаюча |
Ласкава Добра Ніжна Любляча Чуйна Співчуваюча |
На земній кулі є країни – гіганти, які займають величезну територію – Росія, Австралія, Канада, Китай, США. За кількістю населення до найбільших належать – Китай, Індія. Є на нашій планеті і зовсім маленькі країни – і за площею і за кількістю населення: князівство Монако. За площею менше 2 кв.км і населенням менше 30 тис.
Україна за світовими мірками і не велика, і не маленька. Але в Європі, після Росії, наша країна має найбільшу територію (603,7 тис. км. ) за кількістю населення вона посідає п’яте місце в Європі після Німеччини, Італії, Англії, Франції.
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани…
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть…
Та тільки одну Батьківщину ми маєм,
Її Україною звуть.
Учитель: Так у кожного одна Батьківщина і кожен має любити її. Що ж являє собою наша Україна, що в неї визначного, знаменитого, милого і рідного, за що її можна любити.
Учень 1 - ий: Україна- це прекрасна, чудова земля, яка простягається на тисячі кілометрів із заходу на схід, на сотні – із півночі на південь.
Учень 2 – ий: На такій величезній території й велика різноманітність природи: це гори, низовини, височини, балки і яри і багато-багато великих і малих річок.
Учень 3 – ий: Наша Україна розташована в центрі Європи, через усю Україну протікає могутній Дніпро – одна з найбільших річок Європи. На берегах Дніпра розкинувся красень Київ – столиця нашої держави. На заході здіймаються в небо вершини Карпат, а на півдні – Кримські гори. Густі ліси на півночі – це Полісся, далі природні пейзажі переходять у великі степи. Ось така дивовижна природа нашої України.
Учитель: Україна складається з різних регіонів: Буковина, Волинь,Полісся, Таврія, Карпатські гори, Донбас… Але серед них найкраще, наймиліше те місце, де ми народилися і виросли.
Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу,
Виростуть з тобою приспані тривоги.
За тобою завше будуть мандрувати
Очі материнські і білява хата. (В.Симоненко)
Кожна людина – патріот своєї держави, її свідомий громадянин.
Патріот – це людина, яка любить свою вітчизну, віддана своєму народу.
Громадянин – той, хто належить до постійного населення якої-небудь держави, користується її правами і виконує обов’язки, встановлені законами цієї держави. Кожний справжній громадянин – це патріот, який працює на благо своєї країни, бореться за її незалежність, щастя та процвітання.
Давайте пригадаємо прислів`я та крилаті вислови про нашу країну.
( Робота з книгою на стор. 10 - колективне обговорення висловів).
Давайте поглянемо на карту України та порівняємо її із нашою областю .
Який висновок ми зробимо ? ( Іде керований пошук правильної відповіді).
Проблемне запитання: Чи може бути щасливою Україна , якщо її частина - ні? Що ж нам , українцям, треба робити, щоб стати щасливою
та багатою країною?( Мозковий штурм ).
Чи може школяр відчувати себе справжнім громадянином своєї вітчизни, її патріотом? Що для цього треба робити? ( головне завдання школярів – оволодівати знаннями, щоб у майбутньому принести користь своїй країні ).
Слова, що йдуть від серця – найщиріші та найтепліші. А зараз ми складемо колективно вірш. Я почну, а ви будете добирати останнє слово 2 – го рядка в риму:
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Батьківщина — найкраща у світі!
Моя Батьківщина — це ліс і озерця ,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
Красиві пейзажі і гори високі ,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Міста старовинні і замки прекрасні ,
Великі будови і дуже сучасні.
Сади чарівні , мальовничії села ,
Моя Україна — це пісня весела.
Це щира , багата , як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна , чудова!
Її обереги — верба і калина ,
Найкраща у світі — моя Україна.
Бо нам найрідніша, Вітчизна і мати.
То як же нам , дітям , її не кохати!
Моя Україна — козацькая слава!
Така волелюбна і мирна держава.
Вона дорога нам , і рідна , і мила ,
Бо світ перед нами, як мати , відкрила.
Вітчизна свята , дорога Україна ,
Для кожного з нас ти у світі — єдина.
Заключне слово: Кожна людина – це патріот своєї держави, її свідомий громадянин. Ви – громадяни України, і саме вам належить її майбутнє.
На світі білому єдине,
Як і Дніпрова течія –
Домашнє вогнище родинне,
Оселя наша і сім’я.