Тема: Вода та її властивості
Мета: формувати в учнів уявлення про воду як одну з найпоширеніших і незвичайних речовин у природі; ознайомитися із властивостями води; вчити проводити досліди і робити висновки.
Розвивати мислення, спостережливість, навички дослідницької діяльності.
Виховувати бажання вивчати природознавство; бережливе ставлення до оточуючого світу.
Обладнання: іграшка Капітошка, малюнок вовка із м/ф «Капітошка»; ілюстрація Землі, глобус, ілюстративний матеріал про воду у різних станах; обладнання для проведення дослідів із водою; яблука; картки із завданнями у вигляді краплинок;дзеркальця для кожного учня.
Міжпредметні зв’язки: навчання грамоти, математика, музичне мистецтво.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
2. Гра «Вилучи зайве»
(На дошці предметні малюнки природних та рукотворних тіл)
а) вилучити рукотворні тіла (учні знімають відповідні малюнки);
б) вилучити тіла неживої природи;
в) вилучити організм, що відрізняється від інших (малюнок вовчика із м/ф «Капітошка»)
- Чому вилучили вовченя? (Бо це звір)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми і мети уроку.
(Діти висловлюють припущення)
(Відповіді учнів)
А для цього потрібен ключ від королівства води, щоб його здобути, треба виконати завдання від Капітошки. Ви готові?
( На дошці прикріплені краплинки у вигляді хмаринки, під якою схований ключ. Учитель знімає краплинки, зачитує завдання, поступово відкривається ключ).
ІV. Спільне відкриття нових знань
1.Розповідь учителя.
(Ілюстративний матеріал).
2.Досліди.
а)учитель бере ґрунт і здавлює в грудку.
- Чому вдалося зробити кульку?
Висновок: вода є у ґрунті.
б)Учитель натирає яблуко на тертушці, через бинт віджимає.
- Що ви бачите?
Висновок: сік яблука містить воду.
в)візьміть дзеркальця і подихайте на них. Що ви бачите? Звідки взялися ці маленькі крапельки на дзеркалі?
Висновок: вода є в людині.
3.Фізкульхвилинка
- Подивіться, будь ласка, на свої руки. Вони багато вміють: наприклад, можуть показати метеликів, які літають; струмочок, який весело спускається з пагорбу; квітку. Ми можемо ловити крапельки дощу у долоньки. А ще самі руки можуть розповісти казку без слів.
(Учитель говорить, учні повторюють рухи, звучить музичний запис).
1. Визирнуло сонце (підняли руки вгору й подивитися на них)
2.Слідом за ним з’явилася хмара ( «намалювати» її коловими рухами рук знизу вгору).
3. З хмари закрапали крапельки (зобразити їх по черзі кожною рукою).
4. Крапельок було так багато, що на землі утворились калюжі («намалювати» почергово лівою і правою рукою).
5. Полили крапельки на землю, і на ній почали рости квіти (проводять по черзі кожною рукою знизу вгору, показати, як виростає одна квітка, потім інша).
6. Прилетіли до квітів метелики (покласти схрещені кисті рук одна на одну й легко махати долоньками, нібито крилами).
7. А сонечко дивиться і радіє.
- Сідайте, діти, а продовження казки ви дізнаєтесь на наступному уроці.
4. Практична робота «Ознайомлення із властивостями води».
а)поділ на групи.
- Капітошка приніс нам пляшечки з водою, щоб ви, дослідники природи, визначили властивості води. Для цього потрібно поділитись на групи. А допоможе у цьому чарівна торбинка.
(Діти дістають з торбинки яблука червоного і жовтого кольору, сідають за столи: група «червоних» і група «зелених»)
б)повторення правил роботи у групі;
в) досліди (підручник, с.32)
ДОСЛІД І.
Налити чисту воду в склянку. Понюхайте. Що відчуваєте?
Висновок: Чиста вода не має запаху.
ДОСЛІД ІІ.
Візьміть ґудзик і покладіть його в склянку. Чи добре видно занурений предмет? Чи змінився колір води?
Висновок: Чиста вода – прозора, не має кольору.
ДОСЛІД ІІІ.
Учитель ставить групам воду у колбах.
Висновок: вода не має постійної форми.
ДОСЛІД ІV.
Візьміть склянку з водою. Всипте цукор. Чи бачите цукор? Розмішайте. Чи бачите цукор тепер?
Висновок: Вода розчиняє речовини.
(Чиста вода не має запаху, кольору, форми, вона текуча і розчиняє речовини).
V. Підсумок уроку
- Яку речовину досліджували?
- До якої природи належить вода?
- Які властивості води ви запам’ятали?
- Хто допомагав нам на уроці?
- Капітошка вами дуже задоволений і
на згадку про сьогоднішній урок дарує вам чарівну квітку.
(Кожній групі учитель ставить тарілку і кладе квітку паперову)