Плануючи і проводячи роботу з використання народних прикмет у формуванні знань про природу дітей 5-го року життя, передбачено покращити знання.
З цією метою розроблено тематично-перспективний план заходів за темою «Природа України: народний синоптик».
Перспективне планування використання народних прикмет у формуванні знань про природу дітей 5-го року життя
Дата |
Форми роботи |
Програмовий зміст |
Використані прикмети |
8.02
22.02
24.02
29.02 |
Піші переходи: 1.«Хто живе у зимовому парку»; 2.«Спостереження за горобиною»; 3. «Чудовий світ зими»; 4. «У зимовому парку». |
Мета: знайомити дітей з причинно-наслідковими явищами в природі. Формувати у дітей вміння аналізувати, систематизувати ці явища, робити узагальнення шляхом запитань, порівнянь, пригадувань. Встановлювати зв’язки між природою і погодою. Знайомити з прикметами. Розвивати увагу, пам’ять, мову. Виховувати розсудливість |
Лютий багатий снігом - квітень буде щедрий на воду. Початок лютого погідливий - весну чекай ранню, ясну, погожу. Ворона заховала свого дзьоба під крило - сильно похолодає. Якщо сніг гне гілля, врожай буде рясний. Глибокий сніг узимку - на дощове літо. Лютий без снігу - літо без хліба. Багато ягід на горобині – до холодної зими. Багато ягід горобини – чекай на тріскучі морози. |
14.02
27.02
|
Дидактичні ігри: 1.«Птахи поруч з нами».
2.«Відлітає, не відлітає?».
|
Мета: продовжувати знайомити дітей з природою рідного краю, з народними прикметами, пов’язаними з птахами; розвивати мовлення дітей; активізувати словник дітей назвами птахів. Розвивати логічне мислення. Виховувати доброзичливе ставлення до птахів;
Мета: Уточнити знання дітей про птахів, які відлітають у теплі краї: ластівка. шпак, а зимуючі переселяються ближче до людських осель. Розвивати уявлення, мову, мислення. Знайомити з народними прикмета-ми, пов’язаними з птахами. Виховувати доброзичливе ставлення до птахів. |
Ворона під крило ніс ховає - до холоду. Вранці сорока стрибає з гілки на гілку - на відлигу. Ворони каркають усією зграєю - до морозу, влаштовують в небі хороводи - на снігопад, сідають на землю - до відлиги, вмощуються на нижніх гілках дерев - на вітер. Голуб, відпочиваючи, ховає одну ніжку в пір’я - чекай різкого похолодання.
|
9.02 |
Співбесіди та моделювання мовленнєві ситуації: «Пташина їдальня» (спостереження).
|
Мета: розширити та поглибити знання дітей про пристосування птахів взимку. Продовжувати знайо-мити дітей з прикме-тами, пов’язаними з зимою; розвивати мов-лення дітей, вчити вживати складні речення, збагачувати словник дітей дієсловами. Розвивати мислення, уяву, спостережливість. Виховувати любов до природи. |
Ворони каркають усією зграєю - до морозу, влаштовують в небі хороводи - на снігопад, сідають на землю - до відлиги, вмощуються на нижніх гілках дерев - на вітер. Багато ягід на горобині – до холодної зими. Багато ягід горобини – чекай на тріскучі морози. Ворона під крило ніс ховає - до холоду.
|
10.02
17.02 |
Інтегровані заняття: «Будь природі другом» (рідна природа і валеологія).
«Зимі з Весною помиритись, а вам ніколи не сваритись» (за мотивами Стрітення). |
Програмовий зміст: закріпити знання дітей про характерні особливості сезонних змін у природі, використовуючи прикмети. Вчити орієнтуватись в рослинному і тваринному світі, встановлювати ланцюжок взаємозв’язку явищ в природі. Познайомити дітей з проблемою забруднення навколишнього середовища. Підвести до розуміння необхідності охорони навколишнього середовища. Розвивати спостережливість, пам’ять, увагу. Виховувати почуття радості від співпраці і спільних дій (з однолітками і об’єктами живої природи), дбайливе ставлення до лісу і його мешканців, бажання допомагати природі. Мета: продовжувати ознайомлювати дітей з традиціями українського народу, а саме, зі святом Стрітення, прикметами, пов’язаними з ним, прилучати дітей до духовної культури. Закріплювати уявлення про дружбу і доброзичливі взаємини, спонукати до спільної діяльності, виховувати миролюбність. Закріплювати навички ліплення під час роботи з тістом (скочування, витягування, сплющення частин). |
Ластівки літають низько над землею – буде дощ. Пташки в’ють гніздечка з південної сторони – до холодного літа. Кульбабки закрили квіточки – скоро буде дощ. Багато роси – день без дощу
На Стрітення із стріх капає - бути затяжній весні, якщо тепло, а зі стріх не капає - весна буде рання, суха. Цього дня відлига - на ранню й теплу весну, сніг - на дощову, тривалу, а коли хуга - весна буде пізня й холодна. День Стрітення теплий і сонячний, то і весна тепла.
|
15.02 |
Екологічна стежина: «Сліди на снігу». |
Мета: розширити знання дітей про зимові явища в природі, про зовнішній вигляд та характерні особливості поведінки зимуючих птахів, використовуючи прикмети. Вчити спостережливості; сприяти здобуванню позитивних емоцій, вражень від спостережень, підгодовування птахів. |
Ворона під крило ніс ховає - до холоду. Ворони каркають усією зграєю - до морозу, влаштовують в небі хороводи - на снігопад, сідають на землю - до відлиги, вмощуються на нижніх гілках дерев - на вітер Голуб, відпочиваючи, ховає одну ніжку в пір’я - чекай різкого похолодання. |
21.02
|
Художньо-літературний розвиток:
|
Мета: формувати в дітей узагальнені уявлення про живу й неживу природу. Розвивати пам’ять, зв’язне мовлення. Виховувати інтерес до народної творчості. |
Ворони купаються ранньою весною - до тепла. Журавель прилетів - скоро лід зійде. Птахи в'ють гнізда на сонячній стороні - на холодне літо. Сині хмари - на тепло і дощ. |
13.02
|
Народні перлинки про птахів. |
Мета: вчити дітей Запам’ятовувати народні потішки-забавлянки про птахів, прикмети. Розвивати поетичне сприймання народної творчості, уяву. Виховувати доброзичливість. |
Голуб, відпочиваючи, ховає одну ніжку в пір’я - чекай різкого похолодання. Журавель прилетів - скоро лід зійде. Вранці сорока стрибає з гілки на гілку - на відлигу. |
16.02 20.02 23.02 28.02
|
Читання художніх творів. Л.Костенко «Зимові горобці», П. Сорока «Ранковий обід», Г.Демченко «Пташка», українські народні казки про природу. |
Мета: продовжувати вчити дітей уважно слухати твори, розрізняючи їх за жанром, відповідати на запитання вихователя. Закріпити знання про природу засобами народних прикмет. Розвивати пам’ять, фонематичний слух. Виховувати бажання допомагати тваринам взимку. |
Птахи в'ють гнізда на сонячній стороні - на холодне літо. Притихли кімнатні птахи - на мороз. Буде сильний мороз, якщо в одному дуплі побачите кілька білок. Глибокий сніг узимку - на дощове літо. В лютому дерева вкриваються пухнастим інеєм - на щедру медову взятку. |