Урок – узагальнення по темі з розділу «Первісні спільноти. Археологічні культури на Фастівщині.»
Мета: Методом використання ігрового уроку на прикладі експозиції Фастівського Державного краєзнавчого музею «Археологія Фастівщини» узагальнити уявлення учнів про суспільне, господарське та духовне життя людей у первісні часи;
Цільові завдання
1.Вчити застосовувати отримані знання в нових ситуаціях.
2.Створити цілісне уявлення про процес еволюції людини .
3. Перевірити здатність учнів проводити порівняння життя людей в різні періоди давньої історії та пояснювати взаємовплив природних умов та способів господарювання.
4. Вчити висловлювати власну думку
5. Перевірити рівень засвоєння учнями матеріалу теми, а також вміння застосовувати отримані знання.
Очікувані результати
1.Вільно володіти вивченим матеріалом,застосовувати набуті знання та вміння в новій навчальній ситуації.
2. Аналізувати зміни в способі життя і господарювання давніх людей протягом різних історичних періодів та пояснювати роль природничо-кліматичних умов у цьому процесі.
3.Пояснювати різні форми релігійних вірувань первісної людини Сформувати поняття «релігія», «язичництво».
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Вид уроку: урок – рольова гра «Полювання на мамонта»
Учитель. Сьогодні ми відправляємося в далеку подорож до Фастівської стоянки мисливців на мамонта та дикого коня епохи пізнього палеоліту(20–15 тис. років тому) та до мезолітичної стоянки, відкритої на заплавних берегах річки Унави, яка належала збирачам і мисливцям (10 тис. років тому). Подорож буде пов’язана з одним із занять давньої людини - полюванням на мамонта . Для цього нам необхідно об’єднатися в гурт взяти необхідні предмети для полювання та задобрити сили природи, які стануть нам у пригоді. Для того щоб первісні люди прийняли нас за своїх бажано змінити зовнішній вигляд.
Як одягалася первісна людина? Тканину робити не вміли, для цього використовували вискоблену і висушену на сонці шкіру тварини.
(Учні одягають стилізовані костюми первісної людини зроблені кожним на практичній роботі з природніх матеріалів.)
Учитель проводить руханку Хто іде на полювання?
Хто іде на полювання Обіймаймося один з одним
Хто іде на полювання бере з собою палку Тричі тупає ногами
Хто іде на полювання бере з собою списа Тричі плеще у долоні
Хто іде на полювання бере з собою камінь Тричі обертається навколо себе
Хто іде на полювання Видає звук який лякає звіра.
Учитель. Я бачу всі готові відправитись на полювання в час історії який ми називаємо давні археологічні культури, а допоможуть нам в цьому експонати краєзнавчого музею та головний археолог Олена Миколаївна.
Текст екскурсії
Під час екскурсії учитель показує , як добувати вогонь, виготовляти спис для полювання, робити засідку за результатами роботи учні отримують нагороду у вигляді символічної частини мамонта на якого вони полюють.( раніше підготовлений малюнок тварини розрізають на пазли.
Учитель. Ви прослухали цікаву розповідь з давньої історії нашого міста познайомилися з цікавими археологічними знахідками, дізналися про відомих археологів ,які проклали археологічні маршрути Фастівщини.
Далі гурт –мисливців ділимо на три частини і вчимося самостійно складати експозицію для музею по темам: Палеоліт. Мезоліт. Неоліт. використовуючи матеріали у вигляді малюнків та археологічних експонатів наданих музеєм.
Малюнки для експозиції.
мал.1 мал.2 мал. 3
мал.4 мал.5 мал.6
мал.7мал.8мал.9
мал.10 мал.11 мал12
мал.13мал. 14мал. 15
мал 16 мал.17мал.18
мал. 19мал. 20
Кожна група створює експозицію та презентує її у вигляді розповіді, отримує в нагороду наступну частину мамонта на якого полюють.
Приклад завдання
Учитель. Вся ця інформація, яку ви презентували у своїх розповідях дійшла до нас за допомогою речових джерел . Одним із джерел вивчення теми «Первісні спільноти. Археологічні культури» є наскельні малюнки. Ви маєте унікальну можливість залишити свій слід в історії створивши свій паперовий малюнок «Фастівщина в період первісної доби.» Все що почули, побачили, запам’ятали в ході нашої екскурсії відображаємо при допомозі фарб на плакаті.
Приклад завдання
Учні створюють колективний малюнок за результатом роботи отримують наступну частину мамонта.
Учитель. Мандрівник, що вивчав життя давніх народів, писав: «Вони бояться негоди, голоду, хвороб, мертвих людей, злиднів — всього, чого вони не знають».
1. Чи можна на підставі цього висловлювання визначити причини
появи у людей релігійних вірувань? (відповіді учнів)
2. В які надприродні сили вірили первісні люди?( відповіді учнів)
Учитель. Первісна людина не могла одразу пізнати навколишній світ, зрозуміти суть явищ природи. Їй здавалося, що над нею панують грізні, ворожі сили, перед якими вона відчувала свою безпорадність. Саме про різні форми релігійних уявлень представлених у нашому музею подальша розповідь.
Екскурсовод.
Учитель.Працюємо з поняттями «тотемізм», «анімізм», «фетишизм», «магія».
Завдання отримує кожна група
1. Визначте, про яку форму релігійних уявлень ідеться у наведених
прикладах.
а) Орнамент на посуді, вишивка на рушнику — все це речі, яким стародавня людина приписувала захисні властивості. Для захисту від злих чар на тіло колись наносили татуювання, а обличчя розмальовували. Так виникла традиція наносити на обличчя косметику.
б) Якось під час спекотного літа водойма, в якій жили черепахи, висохла. Тоді черепахи вирішили знайти собі нове місце для житла й вирушили в путь. Найтовстіша черепаха, щоб полегшити собі дорогу, зняла панцир. Так і йшла без панцира доти, доки не перетворилася на людину — предка роду Черепахи.
в) Майже всі місця на світі — небо, повітря, земля, гори і ліси — населені, за уявленням роду, різними духами, яких бояться і поважають.( відповіді учнів)
Учитель. Полюючи на мамонта ми отримали цікаву інформацію про історію нашого міста та району у період давньої історії Результатом полювання всі ми задоволені мамонта вполювали (учні збирають пазли отримані під час уроку складають малюнок мамонта) Всі раніше отримані знання вміло використали в новій навчальній ситуації та отримали цілісне уявлення про життя людей за первісних часів.
Учні виконують тест.
Тест.
1. Як називається наука про минуле?
а) географія б) математика в)історія г)етика
2.Де можна отримати інформацію про початок історії виникнення людини та її розселення. Зародження мистецтва та релігійних вірувань. Заняття та спосіб життя первісних людей
а) магазин б) архів в)музей г) церква
4. Яка наука вивчає історію за речовими пам’ятками?
а) геральдика б) сфрагістика в)нумізматика г)археологія
5. Яка наука вивчає історію за датами?
а) хронологія б) хореографія в)географія г)етнографія
6. Які історичні джерела представляють знаряддя праці, наскельні малюнки, житло?
а) писемні б) усні в)речові г)археологічні
ІІ рівень
7. Заповніть таблицю «Заняття первісної людини», вписавши в колонки
таблиці відповідні номери наведених складових.
1) олені; 2) зайці; 3) корінці; 4) птахи; 5) злаки; 6) гриби; 7) ягоди; 8) кози;
9) плоди; 10) кабани.
Збиральництво |
Полювання |
|
|
8. Заповніть таблицю «Знаряддя праці, призначені для жінок і чоловіків», вписавши в колонки відповідні номери наведених предметів
1) спис; 2) скребок; 3) голка; 4) сокира; 5) лук; 6) ніж; 7) гарпун; 8) проколка; 9) стріли.
Чоловічі |
Жіночі |
|
|
9. Хто зображений на малюнку?
______________________
ІІІ рівень
10. Виявіть закономірність і випиши зайві слова.
10.1) Стадо—село— рід —плем’я.
10.2) Мамонт—ведмідь—кролик—олень.
10.3) Цвях—сокира—лук—спис.
11) Як називається тимчасове поселення найдавніших людей?
__________________________________________________________________
IV рівень
12. Вставте пропущені слова.
1. Близько 100 тис. років тому на Фастівщині почалося сильне похолодання,
яке називається ……………………………. періодом.
2. Рештки якої тварини зберігаються в музеї знайдені під час будівництва котлована школи № 7.............................................................................................. .
3. З’явилися великі тварини: ......................................................................
4. У цей час виникає новий вид людини —..............................................., названий на честь місця в Німеччині, де вперше були знайдені залишки цього виду на Фастівщині.
Учитель. Закінчуємо наше полювання «Пірамідою вражень». Починає вчитель протягує руку вперед і промовляє «Сьогодні Я була (задоволена вражена)….. Кожен учень кладе свою руку на долоню попереднього та промовляє «Сьогодні Я дізнався ,відкрив для себе,зрозумів, аналізувати зміни, застосовувати, вільно володіти ……..Таким чином «будується» піраміда вражень від уроку.