1
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Запорізька Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 87
Запорізької міської ради Запорізької області
Відкритий урок з історії
стародавнього світу
на тему:
«Релігія стародавніх греків»
м.Запоріжжя , 2020 р.
Триєдина мета: (навчальна)на прикладі релігії стародавніх греків показати роль природних і соціокультурних факторів розвитку релігійних уявлень людей, створити в учнів уявлення про особливості давньогрецької релігії, характерних рис давньогрецького пантеону богів, (розвиваюча) сприяти розвитку вміння встановлювати зв'язок між конкретними історичними умовами життєдіяльності людей і особливості їх свідомості; використовувати як джерело літературні твори, давнину; вміти аналізувати їх і робити висновки, розвивати навички роботи в групі , удосконалити навички інтерактивного вивчення нового матеріалу (виховна) виховувати інтерес до античної культури, почуття колективізму.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: презентація , карта «Стародавня Греція»,виставка книг «Міфи Стародавньої Греції», картки з завданнями, навчальні плакати та інші дидактичні матеріали.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання
2.Перевірка готовності до уроку.
3. Рефлексія (створення позитивного психологічного настрою на урок)
ІІ. Основна частина.
Мотивація навчальної діяльності
(Запитання на картках)
1. Як називався півострів на якому розташована Греція? (Балканський)
2. Які моря омивають Грецію? (Егейське, Іонічне, Середземне)
3.Кого називають батьком історії? (Геродот)
4. Як називається влада народу? (Демократія)
5.Як називається форма правління коли влада зосереджена в одних руках?
(тиранія)
6.Назвіть автора Ілліади та Одіссеї? (Гомер)
7.Яке море греки називали Понтом Евксинським? (Чорне)
8.З якою країною постійно вела війну Греція? (Персія)
9.Як називається найвища гора Греції? (Олімп)
Вивчення нового матеріалу
2.Оголошення теми і мети уроку.
- Отже вам вдалося відповісти правильно на запитання і ви дізналися про що йтиме мова сьогодні на уроці.
- Сьогодні ми з вами з'ясуємо особливості давньогрецької релігії, характерні риси давньогрецьких богів і спробуємо пояснити, чому в Греції з'явилися саме такі боги.
- Сьогодні ми з вами познайомимося з богами Стародавній Греції, яким поклонялися жителі Греції. І знайдемо відповідь на питання: Чому саме ці божества з'явилися в Стародавній Греції. Як пов'язані релігія, природні умови і заняття Стародавніх Греків?
3.Бесіда
- Давайте згадаємо які природно-кліматичні умови на Балканському півострові?
- Дуже тепло.Мало річок та опадів.
- Є багато гір, Егейське море, Іонічне море.
- Мало родючої землі і багатих пасовищ. (Передбачувані відповіді)
- А тепер назвіть основні заняття греків, виходячи з природно-кліматичних умов?
- вирощували виноград і оливки;
- мореплавство і морська торгівля;
- розведення овець і кіз, (для великих не вистачало пасовищ);
ремесло;
- війни (боротьба за панування в Егейському морі).
4. Робота з картою
- Показати країну Фессалію, на півночі Греції. Гору ОЛІМП.
На півночі землі, населеної еллінами, знаходиться країна Фессалія. На кордоні з Македонією, серед гір, з усіх боків оточують Фессалийская рівнину, височіє гора Олімп - найвища з усіх гір Еллади.
- Схили її вкриті густими лісами. Там ростуть дуби і каштани, вічнозелений чагарник. Важко піднятися на цю гору, скелясті схили її обривисті, на вершині лежить вічний сніг.
- В ясні дні снігу Олімпу горять на сонці, але вершина гори завжди оповита густими хмарами. Там у височині - житло безсмертних богів. Смертному неможливо проникнути в них. У царстві богів завжди літо. З неба ллється яскраве блакитне світло. Місце, присвячене всім богам, називають пантеоном.
5. Словникова робота
Учні записують у робочий зошит нове історичне поняття.
ПАНТЕОН - місце, присвячене всім богам.
6. Робота з підручником
- Знайдіть у підручнику малюнок «Боги і богині Греції» (стор. 130), уважно розгляньте його. Так виглядали боги Давньої Греції. Зверніть увагу: кожен з них має своє призначення . Використовуючи інформацію давайте з вами заповнимо таблицю.
7. Робота учнів в робочих зошитах. Заповнення таблиці
Ім’я давньогрецького Бога(Богині) |
За що відповідав? (призначення) |
|
|
8. Розповідь вчителя.
- Греки вірили, що всім світом і життям людей керують боги. Їх називали олімпійцями, бо вважали, що вони живуть на горі Олімп. Богів було багато.
- А зараз ми дізнаємося про те, як греки уявляли собі історію «створення світу», появу богів і життя на Олімпі.На високому золотому троні сидить Зевс - цар богів і людей. Поруч з ним його дружина Гера - цариця богів і захисниця сімейного вогнища.
- Тут же діти Зевса - близнюки Аполлон і Артеміда, Афіна, Гермес, Арес і Гефест. Кожному з богів підвладні справи і долі людей.Греки не вірили, що всесвіт створений богами. За їхніми уявленнями, все відбулося якраз навпаки: всесвіт створив богів. Перш за все, з'явилися бог Неба і богиня Землі. Вони і стали першими батьками. Їх дітьми були титани, а онуками - боги-олімпійці.
9. Розповідь учнів (Учні розповідають про грецьких богів, виступи супроводжуються презентацією)
- Вдома ви повинні були підготувати розповідь про одного з грецьких богів. Я запрошую до відповіді.
10.Закріплення знань.
- Отже ми дізналися які Боги існували у Стародавній Греції, з'ясували особливості давньогрецької релігії, характерні риси давньогрецьких богів і вияснили чому в Греції з'явилися саме такі боги. Тепер перевіримо як ви запам’ятали новий матеріал. Зараз я прошу створити 3 групи наступним учням: (_,_,_,_,). Кожна група отримає своє завдання яке повинна буде виконати, а потім представити відповідь.Всім групам час на виконання завдання 5 хвилин.
(Всі інші отримують диференційовану картку з завданням)
Індивідуальне завдання-тест
1.Як називається потворний трьохглавий пес, охороняючий підземне царство?
А) Морфей
Б) Піфон
В) Цербер
2. Яка з давньогрецьких богинь народилася із морської піни?
А) Афіна
Б) Афродіта
В) Артеміда
3. Головні напій та їжа богів, даруюча їм безсмертя.
А) Вино та нектар
Б) Нектар та амброзія
В) Виноград та вино
4. Напівжінки- напівптахи , що заманюють чоловіків своїм мелодійним співом а потім вбивають їх.
А) Данаїди
Б) Сирени
В) Русалки
5. Богиня правосуддя в давньогрецькій міфології.
А) Феба
Б) Феміда
В) Гестія
6. Символ богині Афіни
А) Лелека
Б) Сова
В) Зозуля
7. На честь якої богині споруджено храм Парфенон?
А) Деметра
Б) Афіна
В) Афродіта
8.Змієподібне чудовисько ,що здолав Геракл, під час одного зі здійснень своїх подвигів.
А) Медуза Горгона
Б) Лернейська Гідра
В) Гарпія
9. Три богині долі.
А) Мойри
Б) Ори
В) Океаніди
10. Ім’я парубка який підлетів дуже близько до сонця, на зроблених батьком крилах.
А) Дедал
Б) Ікар
В) Персей
11. Що відбувалося на Землі коли Деметра сумувала за своєю донькою Персефоною?
А) Наступала зима
Б) Пересихали річки та моря
В) Були великі врожаї
12. Як звали жінку, що стала причиною Троянської війни.
А) Єлена
Б) Афродіта
В) Касандра
Групове завдання № 1
Групове завдання № 2
Розгадайте ребуси та напишіть поруч відповідь простим олівцем. (1 ребус – 2 бали)
1.,, + + ,
2. ,,, + , + Р
3. ,,+ , +,, +Р
4. , + , ,, + ,,,
5. , ,,+ , ,,,
6. ,,,,,+,,,+,,,+В+,,
Відповіді: 1.Парфенон. 2.Гомер. 3. Мінотавр. 4. Ахілес. 5. Ікар. 6. Аргонавти.
Групове завдання № 3
Розгадайте кросворд вписавши відповіді у клітинки.(1 правильна відповідь 1 бал) (по вертикалі)
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
А |
ф |
і |
н |
и |
і |
С |
п |
а |
р |
т |
а |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
11.Відповіді сформованих груп, перевірка правильності виконання завдання.
ІІІ. Підсумок уроку.
1.Загальні висновки
-Над якою темою ми сьогодні з вами працювали?
- Які основні Боги складали пантеон Стародавньої Греції?
- Чому саме ці божества з'явилися в Стародавній Греції?
- Як пов'язані релігія, природні умови і заняття Стародавніх Греків?
2.Оцінки за урок
3.Домашнє завдання
- Опрацювати параграф підручника.
- Скласти у зошитах порівняльну таблицю: «Спільне та відмінне у релігії Давнього Єгипту та Давньої Греції»?