Пейзаж у художньому слові.. Ознайомлення з його віршами «Зоре моя вечірняя…», «Сонце заходить гори чорніють…». Порівняння віршів.

Про матеріал
Глибше познайомити учнів з життям і творчістю великого українського поета Т.Г. Шевченка, вчити сприймати зміст поезії на слух, відображати його в малюнках, викликати бажання розповідати вивчені вірші й слухати нові, показати барвистість, красу рідної мови, її мелодійність; вчити виразно, чітко читати вірші, розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, поповнювати словниковий запас учнів; сприяти національному вихованню учнів, виховувати милосердя, доброту, любов до рідного краю, до української мови, до творчості великого Кобзаря.
Перегляд файлу

Урок-презентація колективного проекту учнів 4- В класу

УРОК ЛІТАРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

Тема. Пейзаж у художньому слові.. Ознайомлення з його віршами «Зоре моя вечірняя…», «Сонце заходить гори чорніють…». Порівняння віршів.

Мета. Глибше познайомити учнів з життям і творчістю великого українського поета Т.Г. Шевченка, вчити сприймати зміст поезії на слух, відображати його в малюнках, викликати бажання розповідати вивчені вірші й слухати нові, показати барвистість, красу рідної мови, її мелодійність; вчити виразно, чітко читати вірші, розвивати зв’язне мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, поповнювати словниковий запас учнів; сприяти національному вихованню учнів, виховувати милосердя, доброту, любов до рідного краю, до української мови, до творчості великого Кобзаря.

Обладнання. Виставка книжок (Твори Т.Г. Шевченка для дітей), виставка «Кобзарів» різних років видання, малюнки учнів до віршів поета, картка-схема «Як складати сенкан», «Продовж прислів’я», «Встав пропущені слова», портрет Шевченка, картки із віршами учнів, мультимедійна презентація. Аудіозапис пісні «Реве та стогне Дніпр широкий» та пісні «Зоре моя вечірняя…».

Завдання проекту:

- дослідити грані таланту Великого Кобзаря;

- дізнатися більше про життєвий і творчий шлях поета;

- ознайомитися з новими творами Шевченка Т.Г.;

- провести опитування в 2 - 6 кл. «Що нам відомо про Тараса Шевченка»;

- намалювати ілюстрації до творів Тараса Григоровича;

- створити мультимедійну презентацію «Життєвий і творчий шлях Т. Г. Шевченка».

Підготовча робота

  - заздалегідь сформовані творчі групи: «Біографи», «Літератори», «Художники».

Завдання групам:

І група «Біографи» - підготувати відеоматеріал про те, що відомо учням школи про життя великого українського поета Т.Г.Шевченка.

ІІ група «Літератори» - підготувати виставку книг і розповісти про них.

ІІІ група «Художники» - намалювати малюнки до творів Т.Г.Шевченка і проаналізувати ці вірші.

 

 

Хід уроку

І. Організація класу.

1.1. Слово вчителя

Пролунав уже дзвінок,

починається урок.

Він незвичний і цікавий,

До нас гості завітали.

Повернемось обличчям до гостей

І лагідно промовим: «Добрий день».

Привітання

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм щиро вас.

І запрошуєм ласкаво

на урок в четвертий клас.

- Девіз уроку літературного читання:

Девіз уроку. Ми веселі і кмітливі, до навчання не ліниві. Побажаймо нам натхнення, за роботу, в добрий час!

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

- Сьогодні у нас незвичайний урок, урок-презентація. Що таке презентація, хто пригадає?

 Довідка. Презентація   спосіб подання інформації, що дозволяє повідомити потрібну інформацію в зручній формі.

- Ми з вами будемо презентувати проекти, над яким всі дружно і старанно працювали. Тож про свою роботу звітуватимуть групи «Біографи», «Літератори», «Художники».

- Сьогодні на уроці будемо вивчати вірші відомого українського поета. А про  кого йтиме мова ви, я думаю, здогадаєтесь, коли прослухаємо пісню.

 

2.1. Слухання  музики

(Звучить пісня «Реве та стогне Дніпр широкий» - 1 куплет)

2.2. Бесіда  після  прослуховування  пісні.

- Який  настрій  виник  під  час  прослуховування  пісні? ( Сумний, гнітючий, тривожний, зажуре).

- Музику  написав  Дмитро  Крижанівський

- Кому  ж  належать  слова  пісні? ( Тарасу  Шевченку)

- Тема нашого уроку: «Пейзаж у художньому слові Тараса Шевченка».

- І сьогодні ми ще глибше познайомитися з життям і творчістю великого українського поета, з творами, які він написав.

- Прочитаймо епіграф до уроку. Але спочатку згадаємо: що таке епіграф?

Довідка. Епіграф – влучний вислів чи уривок, який визначає головну думку, тему.

Благословенна хай буде година,

і тая хата, і село,

що Україні принесло

з великих найбільшого сина.

                                                                                                 Богдан Лепкий

- Епіграф визначив головну думку нашого уроку: «Тарас Шевченко – великий син України».

- А чому саме його називають великим і які таланти він мав, ми з’ясовували вже не на одному уроці.  Талановиту людину люблять, шанують і поважають, передають цю любов із покоління в покоління.

IІІ. Актуалізація опорних знань учнів

- Пригадаймо, що ми вже знаємо про Т.Г.Шевченка. (Поет, художник. Дуже любив свою неньку, написав багато віршів, його твори знають і читають не тільки на Україні, а й за кордоном)

- Коли народився Тарас Шевченко? (Народився 9 березня 1814 р.)

- Де саме? (Показують на карті України с.Моринці на Черкащині і прикріплюють прапорець).

- В якій він сім’ї народився?

- Хто такий кріпак?

Довідка. Кріпак – людина закріплена за паном, працювала на нього. Пан міг продати, виміняти чи купити кріпака.

- Малий Тарас гарно співав, добре грав на кобзі і скрипці. От тільки життя в нього було важким.

3.1. Розповідь учнів.

- А зараз коротенько пройдемо сторінками життя Т. Г.Шевченка (розповідають діти)

 

Учень. 9 березня 1814 року в селі Моринцях у сім’ї кріпаків народився Тарас Шевченко. Ріс Тарас лагідною, чуйною та щирою дитиною. Найбільше любив свою матінку.

 

Учень. Але радість і втіха хлопчика були не довгими. Коли йому виповнилося 9 років, померла мама. І почалося страшне сирітське життя.

 

Учень. Коли Тарасові виповнилось 11 років помер і батько. Пішов хлопчина тинятися по чужих людях: був і погоничем, і пастухом,і нянькою.

 

Учень. Прожив Т.Г. Шевченко усього 47 років, із яких 24 роки був кріпаком, 10 років мучився у солдатській неволі і лише 13 років був вільною людиною.

Помер Тарас Шевченко 10 березня 1861 року.

 

ІV. Звіт творчих груп.

- Я бачу, що ви вже багато знаєте про Шевченка. А що знають інші діти нашої школи з’ясовували учні групи «Біографи» (Виступ учнів).

4.1. Виступ групи «Біографи»

Біограф. Ми проводили опитування в 2 - 6 класах. Школярі нам давали відповіді на два запитання:

1. Хто такий Т. Г. Шевченко?

2. Коли він народився?  

Біограф. Пропонуємо вашій увазі наше інтерв’ю. (Відеорепортаж)

Біограф. Як ми бачимо, учні нашої школи знають про Тараса Шевченка.

Вчитель. Дякую учням групи «Біографів». Дуже цікави відеоматеріал. Так, нелегке було дитинство у малого Тарасика. Його  життя  було  коротким, але  яскравим. Він  залишив  нам  великий  спадок – прекрасні  вірші  та  картини.

4.2. Виступ художників

- Про це нам розповість група «Художників».

Художник. Ставши вільним, Шевченко вступив до академії мистецтв. За час навчання одержав 3 срібні медалі за свої художні роботи.

Художник. Медалі він отримав за картини: «Хлопчик - жебрак, що дає хліб собаці», «Циганка-ворожка» та «Катерина».

Художник. Тарас малює портрети, картини, зарисовує пам’ятки минулого, робить ілюстрації до своїх віршів.

Художник. Як група художників, ми підготовили малюнки до віршів Шевченка. У своїх малюнка ми відобразили те, що уявляли, коли читали вірші Т.Г.Шевченка. (група «Художники» демонструє і коментує свої роботи)

- Дякую за виступ. Прошу сідати.

4.3. Виступ літераторів


- Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, - вихід у світ книги віршів «Кобзар» у 1840 р.

- А зараз надамо слово представникам групи «Літератори».

Літератор. В усьому світі відомий «Кобзар» Шевченка. Ця книга називається «Кобзар» тому, що коли Тарас був малий, він любив слухати пісні про народ, його життя. Ці пісні співали дідусі і грали на кобзі. Їх називали кобзарями. Шевченко писав вірші про народ і тому назвав свою книгу «Кобзар».

Літератор. Ми дослідили, що це була невеличка книжечка, у яку було вміщено 8 віршів поета.

4.4. Виставка книг поета.

Літератор. Ще ми підготували виставку книг. Тут ви можете побачити «Кобзар» різних років видання. Також, тут прадставлені книги з творами Тараса Шевченка та книг про Шевченка. В них є вірші про красу природи, про тяжке життя людей, про щасливе майбутнє України. Також є збірник пісень, в якому вірші Шевченка покладені на музику.


Літератор. За своє недовге життя він написав понад 240 поетичних творів. А художніх (портретів, ілюстрацій, пейзажів…) – майже 1200. 60 із них – автопортрети. Ось такою талановитою людиною був наш «Кобзар».

-Дякую групам за цікаве повідомлення і велику творчу роботу творчим.

- Пам’ятає народ свого Кобзаря, вшановує його пам’ять: іменем Шевченка названо вулиці, театри. На майданах міст і сіл споруджено пам’ятники поету.

- Чи вшановано пам’ять Шевченка у нашому селі? (Так. У нашому селі

споруджено пам’ятники поету, а також вулицю на якій знаходиться наша школа)

V. Фізкультхвилинка

Шевченко жив серед народу,

Зайти до нього міг усяк.

І дуже він любив козацький,

Веселий, запальний гопак. (Діти танцюють гопак)

VІ. Робота над віршем « Зоре моя вечірняя…»

6.1. Розповідь вчителя про створення вірша.

 Були в житті великого поета часи, коли він перебував у заслані, далеко від рідного краю. Він дуже сумував за рідними місцями, за природою рідної України. І ось туга за Батьківщиною вилилася у чудовий вірш «Зоре моя вечірняя…». Слова цього вірша були покладені на музику Якова Степового і виникла чудова пісня. Послухайте її і розкажіть, які почуття вас охоплять.

  1.                Слухання пісні у виконанні вчителя і учениці класу.

- Які почуття вас охопили слухаючи вірш?

- Що ви уявили слухаючи пісню?

 

6.3. Розповідь вчителя.

- «Зоре моя вечірняя…» - це уривок із великого твору «Княжна», написаного поетом в Орській фортеці, куди він був засланий царем. Образ вечірньої зорі – це улюблений образ поета.

- Художники малюють  природу фарбами, а письменники і поети змальовують природу словами.

6.4. Словникова робота.

Які незнайомі слова зстрілися у цьому вірші?

Сокорина – осокір, велике листяне дерево з добре розвиненою кроною; чорна тополя.

6.5. Повторне читання вірша учнями.

- З якою інтонацією слід читати вірш? (притишено, зажурено)

6.6. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

- До кого звертається  поет? Прочитайте.

- Що він просить у зорі? Знайдіть ці рядки.

- Яку річку згадує поет у вірші?

- За чим журиться поет?

- Поділіть цей уривок на дві частини. Перша – що бачить поет, друга – що уявляє. Прочитайте уривок, те що бачить поет. А зараз те, що він уявляв.

- Чому, на вашу думку, саме до вечірньої зорі звертається поет.

6.7. Гра «Добери риму»

— Які рими дібрав поет у своєму вірші?

Горою... (тобою);

сідає... (позичає);

розпустила... (похилилась).

6.8. Робота над виразністю та інтонаційністю вірша.

- Де слід робити паузи?

- Які слова треба виділяти в кожному реченні?

- Які почуття викликав у вас цей вірш ? Чому ?(Любов до рідного краю)

6.9. Виразне читання вірша.

- Читаючи вірш передайте смуток, тугу за Україною.

- Куди б вас не закинула доля, де б ви не перебували, завжди любіть своїх рідних, близьких, Батьківщину, так, як любив її Шевченко.

 

VІІ. Робота над віршем « Сонце заходить, гори чорніють…»

- Сьогодні ми познайомимося ще з одним віршем Т.Г.Шевченка написаним на чужині. Це вірш « Сонце заходить, гори чорніють…»

- А ви послухайте і уявіть, які картини зобразив автор.

7.1.Читання вірша вчителем.

- Яку картину описує Шевченко?

- Що з описаного можна побачити, а що почути?

7.2.  Гра «Рибки».

Читання вірша учнями мовчки.

7.3. Аналіз змісту вірша.

- Якими словами поет передає настання тиші?

- Куди лине серце митця? Знайдіть ці рядки.

7.4. Порівняйте прочитані вірші.

-Чи схожі цей та попередній вірші?

- Чи подібні в них пейзажі?     (Так: вечір, захід  сонця, виходить  вечірня  зоря).

7.5. Виразне читання вірша учнями.

7.6. Робота над картиною О. Шупляка

- На с. 40 ми бачемо також картину О. Шупляка. Як вона називається, і в якому році написана? Що на ній зображено?

- Олег Шупляк сучасний українськи художник із західної Укаїни, який пише картини маслом. Ці полотна особливі своїми прихованими образами: вдивляючись у традиційний пейзаж, раптом виявляєш перед собою портрет або зовсім іншу картину. 

7.7. Робота над над репродукцією картини Т. Шевченка

Неповторний нічний пейзаж косаральської землі. Біля піщаної коси непорушно застигли шхуни, поставлені на зимівлю. На березі — перевернуті човни і якір. Маленький собачка дивиться на повний місяць, що видніється з-за хмар. Його сяйво ніби позолотило спокійну поверхню води, місячна доріжка простяглася від берега до неба.

VІІІ. Робота в групах

8.1. Завдання групам

- А зараз попрацюємо в групах. Кожна група отримує творче завдання.

«Біографи» - користуючись карткою,  скласти сенкан по темі Т.Г. Шевченко.

Шевченко

народний, безсмертний

писав, вірив, молився

обличчя українського народу

Кобзар

«Літератори» - користуючись карткою,  доповнити прислів’я про Кобзаря.

Шевченко народ захищав,                           будуть жити віки.

Тараса думки                                                а про себе забував.

Хто Шевченка прочитав,                            буде жити тищу літ.

Шевченківський "Заповіт"                         мов ясні зорі.

Шевченкові твори сяють,                           той багатший серцем став…

«Художники» - користуючись карткою,  прочитайте рядки із віршів. Але в них є пропущені слова. Ви повинні вставити пропущені слова.  

… вишневий коло хати.(Садок)

Поговорим тихесенько в … з тобою (неволі)

Додолу … гне високі,

Горами хвилі підійма. (верби)

… моя вечірняя, зійди над горою…(Зоре)

Поклала … коло хати(мати)

Маленьких діточок своїх

Реве та стогне … широкий(Дніпр)

Сердитий вітер завива.

8.2. Перевірка роботи в групах

- Із завданням уже впорались усі групи?

- Тож послухаємо ваші відповіді. …

- Молодці, гарно впорались із завданням.

ІХ. Підсумок уроку.

- Кому був присвячений сьогоднішній урок?

- Що нового дізналися про життя і творчість Т.Г.Шевченка?

Я  дізнався…                                              Мені  сподобалось…

( про  життя  і  творчість                         (  пісня у виконані однокласниці

Шевченка)                                                                 «Зоре моя вечірняя»)

Я  хочу  ще  більше…                                      Тепер  я  знаю,що…

(прочитати  віршів )                                          (Тараса  Шевченка  називають

                                                                                      Великим  Кобзарем)

9.1. Слово вчителя

- Т.Г.Шевченко сподівався, що його народ колись буде вільним, незалежним, щасливим. І його сподівання здійснилися. А тепер, діти, уявіть таку ситуацію: просто зараз до нас зайшов Т.Г.Шевченко, про що б ви йому розповіли?

9.2. Думки дітей.

(Що зараза уже немає кріпаків, панщини; усі діти ходять до школи і мають можливість вчитися; що унас щасливе дитинство; що кожного року проводиться конкурс віршів Шевченка, і наша учениця виграла шкільний конкур і ІІ місце у районном конкурсі зайняла; у кожній хаті поруч з Біблією є Кобзар. )

9.3.  Декламування віршів учнями

Я б розповів про рідну Україну,

І він зрадів би, що вона жива,

Що недаремно він про неї мріяв,

Їй найкращі присвятив слова.

Я б розказала, що Вкраїна – незалежна,

На ноги, хоч повільно, та встає,

І хоч буває нині в нас сутужно

Та все ж майбутнє в Україні є!

Що ми з народу Президента вибираєм!

Що прагне жити краще весь народ,

І що ми віримо, що все лихе минеться

І ми позбудемось усіх-усіх незгод.

Я б розказала, що живу я добре.

У нас будинок гарний, пишний сад,

Що й нині солов’ї дзвінкі весною

Співають в нас пісень великих влад.

- Молодці. Як бачите, пам'ять про Кобзаря жива і буде жити в наших серцях вічно.

- Куди б не закидала доля Шевченка, він завжди пам’ятав та любив рідний край – Україну. Любіть і ви Україну, як любив її  поет. Бережіть її, як берегли ваші діди та прадіди. Читайте Тарасові твори – і ваша мова теж буде гарною, чарівною, барвистою. Нехай вогник Кобзаря завжди горить у ваших серцях, посилаючи промені любові до природи, людини, рідного слова.

X. Домашнє завдання

Домашнє завдання деференційовано, за тим рівнем який вам підходить:

 1 група – вивчити напам’ять вірш.

 2 група – вивчити напам’ять вірш, малює малюнок.

  3 група – вивчити напам’ять вірш, складає усну розповідь про життя Великого Кобзаря.

Вчитель. Діти, щиро дякую вам за цікавий та повчальний урок – презентацію і підготовку до нього. Урок закінчено. Можна йти на перерву.

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Девіз Ми веселі і кмітливі, до навчання не ліниві. Побажаймо нам натхнення, за роботу, в добрий час!

Номер слайду 2

Творчі групи «Біографи» «Літератори» «Художники»

Номер слайду 3

Реве та стогне Дніпр широкий

Номер слайду 4

Дмитро Крижанівський

Номер слайду 5

«Пейзаж у художньому слові Тараса Шевченка».

Номер слайду 6

Благословенна хай буде година, і тая хата, і село, що Україні принесло з великих найбільшого сина. Богдан Лепкий

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

24 роки - кріпак 10 років - солдат 13 років волі Усього 47 років життя

Номер слайду 14

Петербург 10 березня 1861 року

Номер слайду 15

Звіт групи «Біографи»

Номер слайду 16

Звіт групи «Художників»

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Звіт групи «Літераторів»

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Гопак

Номер слайду 28

“Зоре моя вечірняя…”

Номер слайду 29

Сокорина, осокір – чорна тополя.

Номер слайду 30

« Сонце заходить, гори чорніють…»

Номер слайду 31

Олег Шупляк “Кобзар” 1992р.

Номер слайду 32

Олег Шупляк 

Номер слайду 33

Місячна ніч на Кос-Аралі 

Номер слайду 34

Робота в групах

Номер слайду 35

«Біографи» користуючись карткою, скласти сенкан по темі «Т.Г. Шевченко»

Номер слайду 36

«Літератори» - користуючись карткою, доповнити прислів’я про Кобзаря.

Номер слайду 37

«Художники» - користуючись карткою, прочитайте рядки із віршів. Але в них є пропущені слова. Ви повинні вставити пропущені слова.

Номер слайду 38

Підсумок уроку Я дізнався… Мені сподобалось… Я хочу ще більше… Тепер я знаю, що…

Номер слайду 39

zip
Додано
2 січня 2022
Переглядів
3601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку