Урок : " Зима щедра святами"

Про матеріал
формувати уявлення учнів про календарно-обрядові свята, зимові місяці, збагачувати знання дітей про традиції українського народу; поповнювати словниковий запас учнів; розвивати морально-етичні навички, мовленнєву культуру школярів. Виховувати почуття любові до Батьківщини, природи рідного краю.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з літературного читання та предмета “Я досліджую світ”.

 

Зима щедра святами

Мета: формувати уявлення учнів про календарно-обрядові свята, зимові місяці, збагачувати знання дітей про традиції українського народу; поповнювати словниковий запас учнів; розвивати морально-етичні навички, мовленнєву культуру школярів. Виховувати почуття любові до Батьківщини, природи рідного краю.                            

 

План уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель. – Ми проведемо наш урок в формі калейдоскопа. Хто може пояснити значення слова “калейдоскоп?”

(Калейдоскоп – це трубка з дзеркальними пластинками і  уламками різнокольорового скла, в якій можна спостерігати за симетричними красивими візерунками).

– На протязі уроку ми, виконуючи завдання, будемо збирати окремі картинки. І якщо виконаємо всю роботу, то побачимо незвичайну картину. До нас завітала гостя і принесла нам своє завдання.  

 

Завдання 1. Послухайте і відгадайте загадку.

Стало біло навкруги –

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Води сковую в льоди,

В дружбі з дітьми я всіма.

Здогадались?Я….

Діти. Зима.

Зима. Ви мене кликали і я прийшла.

Діти. Ні, не кликали, ми тебе відгадали.

Зима. Тоді скажіть, які зміни відбуваються в неживій і живій  природі?

Ранній сніг помережаний листям кленовим.

Синій дим осідає на білі дахи.

Одяглись перехожі в зимові обнови,

І, як завжди, радіють зимі дітлахи.

Мов червоні троянди, горять їхні  щоки,

Розгорілись іскри в дитячих очах.

Немов рій мурашиний – на гірці високій,

Бо настала пора ковзанів і санчат.

 Зима

Давайте швиденько на двір вибігайте

І на санчата сідайте.                

Учитель

Ой ти, зимо – зимонька, постривай!

Наших учнів з уроку не викликай.

Ти до нас приєднайся

Почитай з нами, поспівай    

І в цікаву гру пограй.

А тепер дружно починаймо –

Скоромовку повторяймо:         

Йде зима в поля, гаї,

Ми вже бачили її

В неї сніг та хуртовина,

Довга ніч, коротка  днина.

Завдання 2. “Народ скаже, як зав’яже”.

Учитель. Нашій гості буде приємно, якщо ми пригадаємо прислів’я про зиму.

  Які прислів’я, діти, ви знаєте про зиму?

Прислів’я:

  • Варвара кусок ночі увірвала, а дня приточила.
  • Тріщи не тріщи – вже минули Водохрещі.

Учитель. Рада буде зима, якщо прикмети ви її нагадаєте.

 

Прикмети:

  • Який перший день грудня, така й уся зима буде.
  • Якщо на Василя на деревах  біло, то буде і в коморі мило.
  •    Як на Стрітення капає зі стріхи, то надійся з літа потічки.

 

Завдання 3. Завдання зими.

Зима у гості прийшла – 

Завдання нові на урок принесла

Їх тільки уважно вам слід прочитати,

Щоб добре навчитись читати.    

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

Учитель

 – Яку тему ми вивчали на уроці Я у світі? (“Зима щедра святами”).

  Як ви думаєте, діти, ми повністю вивчили тему  про зимові свята? (Ні).

– Тож, сьогодні на уроці позакласного читання  ми продовжимо наше знайомство з зимовим циклом свят.

Перед початком вивчення цієї теми послухайте казку.

Жив собі старик-роковик. Де проживає – ніхто не знає. Пішов по землі та непомітно вище гір, вище хмар виріс. Як хмару головою пробив, став махати рукавом та запускати птахів. І кожна птаха зі своїм ім’ям. Ось махнув старик-роковик перший раз, і полетіли перші три птахи. Од крил холодом, морозом повіяло, з пір’я білий сніг посипався.

– Що це за птахи?

– Так: грудень, січень, лютий. Тож, першим місяцем, якого випустив старик-роковик був грудень.

Грудень – останній місяць року, але перший зимовий місяць. Чому він так називається?

– А назва його, на думку вчених,пов’язана з тим, що мокра від осінніх дощів земля замерзає і дорога стає грудкуватою. В народі цей місяць називають “студень”, що означає  “холодний”.

 Учитель. В цьому місяці  є одне з найулюбленіших свят дітей. Що це за свято? 

Послухайте і продовжте вірш:

Сніги покрили гори й поля

Блистить інеєм ліс і гай

До нас прийде крізь ниви, бори...

(Святий угодник Миколай)

Учитель. Що він несе в своїм торбині? –

Діти. Багато гарних забавок, несе для чемних діточок. 

Учитель. А що він принесе нечемним діточкам?

Діти. А для нечемних – жмут різок.

Демонструє рис. на тему “Святий  Миколай завітав до нас”.  

Учитель. Слухаємо загадку про другий місяць, який випустив старик-роковик.

Вже морози розгулялися навколо,

Та в будинки не пускаємо лютий холод.

Снігурі злетілися на збори –

Це який настав зимовий місяць?

(Січень)

– Чому цей місяць називається січнем?

Назва його походить від старослов’янського  слова “сікти”. Від основи слова “сікти” – “сік”  і утворився іменник “січень”. Деякі вчені вважають, що ця назва пов’язана з великими морозами, які ніби січуть у обличчя. У деяких українських говірках січень називають “просинець”, від слова “синь”, що  означає “ясний”, адже у цьому місяці стає більше  сонячних днів.

Учитель. Січень – цар морозів і великих снігів. Традиційно на нього припадає найбільше свят. Зимовий період  дозволив селянам перепочити від тяжкої фізичної праці . Вільного часу було удосталь, тому в цьому місяці починаються Святки – назва походить від словосполучення “святі вечори”.

– Який день особливий  у січні  і чому?

– Коли  відзначаємо це свято?

Це Різдво (7 січня). Різдво – у давнину це слово звучало як “Род’здво” – народження всього живого). У кожній домівці чути колядки, щедрівки, щирі дитячі засівання золотими зернятками пшениці і добрими побажаннями здоров’я і достатку.

Демонструє рис. на тему  “Різдво – родинне свято”.    

Учитель. У своїй поштовій скриньці я знайшла конверт із завданнями. Хто прислав його дізнаємося, коли прочитаємо загадку.

Коляда принесла завдання

Читання загадки (див. додаток 1).

Читання чистомовок (див. додаток 2).

– Скажіть, що таке колядки і щедрівки?

Колядки – це величальні пісні, у яких славлять господарів дому, бажають їм здоров’я, щастя, щедрого урожаю, достатку, за що отримують нагороду.

Учитель. Колядування є поза церковним звичаєм, однак із часом він був частково християнізований. Тому в тематиці колядок представлені як релігійні, так і світські мотиви – мирної хліборобської праці, козацьких військових походів, громадського та сімейного побуту тощо.

Щедрівки – новорічні обрядові пісні, різновид колядок. Їх співали господареві, господині, усій родині. Були щедрівки дитячі, жартівливі.  У них теж прославляли господарів хати, бажали здоров’я.

– Читання колядки (див. додаток 3; книга “Віншування, посівання, колядки, щедрівки…”)

Аналіз прочитаного:

– Яку радісну звістку несли колядники ?

– Що обов’язково несли з собою колядники?

– Для чого їм зірка?  Чому саме зірка?

– Для чого їм дзвіночки?

– Які побажання висловлюють у колядках і щедрівках?

Відповіді:

– Щоб рясно родила садовина.

– Щоб бджоли велися на медок – солодок.

– Щоб у коморі та оборі зерна були гори.

– Щоб вівці та корови були в господаря здорові.

Учитель. За Різдвом Христовим настає Старий Новий рік, а ще він зветься  святом Василя. Він приходив не сам, а з дівчиною Маланкою. А тоді ми зустрічаємось з щедрувальниками, які з піснями-щедрівками відвідують сусідів. Бажають їм здоров’я, щастя в Новому році.

Закінчуються святки 19 січня. Саме в цей день на Йордані був хрещений Христос. В пам’ять про цю подію завжди святять воду, а свято називається Водохрещення або Йордана. Так непомітно минає  місяць січень, про який в народі говорять:

Скільки днів – стільки свят (демонстрація  рис.).

– Ось ми дійшли до третього зимового місяця.

Учитель. Слово “лютий” – слов’янського походження, означає “злий”, “жорстокий”. Закріпилося воно за останнім місяцем зими, очевидно тому, що лютневі морози бувають дуже сильними.

– Як цей місяць називають в народі?

“Сніжень”,  “крутень”, “лютень”, “вітровій” – називали у народі цей місяць. Ще його називали “лежнем”, бо довго був останнім місяцем року, стояв ніби на межі між роками.

Учитель. За календарем древніх римлян рік ділився на 10 місяців, січня і лютого у ньому не було – вони з’явилися пізніше. Лютому при розподілі залишилося 28 днів. Він залишився  місяцем – карликом. А ще його називають  “зимо-бором”, бо весна з зимою зустрічається. Це свято називається Стрітенням.

У лютому морози справді пробирають до кісток. Бояться їх люди, і звірі. Особливо холодно у дні Стрітення. Ох, як не хоче зима поступатися місцем весні. Хоче налякати, щоб тікала світ за очі. Але весна не лякається, хоробро вступає у двобій.

 Послухайте, як про це розказує народ (див. додаток 4).   

 

 

ІV. Підсумок уроку.

Ось і закінчився наш урок.

– Про що ми  говорили на уроці?

– Яке свято із зимового циклу ви чекаєте з нетерпінням?

Огляд дитячих малюнків.

Віддаючи шану минулому, беручи все найкраще у наше сьогодні, ми відроджуємо все найдорожче, що є в  народі: пісню, мову, історію. Традиції та звичаї об’єднують минуле і майбутнє народу, старші і молодші покоління.

– Що пообіцяєте, діти?

Діти

Про минуле пам’ятати

Хочемо пообіцяти,

З давніх-давен і донині

Знати історію, мову, пісню, казку Вкраїни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

1. Зарядка для язичка.

– Де ж наш пустун – язичок?

Заховався за біленький тиночок

Ліг на бочок і мовчок.

А ми зараз його розбудимо! 

   Поплямкали губками.

  •   Поклацали зубками.
  •   Посичали гускою: с – с – с.
  •   Подзижчали комариком: з – з – з.
  •   Подирчали трактором: др – р – р.
  •   Пошуміли вітерцем: ш – ш – ш.     
  1. А вітерець нам віршик прислав.

Поверни на місце слова, які розігнав вітер чаклун.

Сійся, жито і пшениця

Буде дітям __________ .  

3. Чистомовки.

Ма – ма – ма – скоро вже зима.

Ми – ми – ми – снігу намете.

Ем – ем – ем – саночки візьмем.

Дем – дем – дем – ялинку принесем.     

4. Прочитай.

                                    оуаиіе  

 

                       дн                           лд

                                               

                вх                                           сп

                                              

 

           др                                                      дк    

                                 

                   кз                                                        вк

 

 

5. Гра “Не зібюсь”.

    Зірка     зірка     гірка     зірка   

6. Прочитай вірш і встав замість зірочок слово.

             * * *

* в повітрі мерехтить,

На ялинку * летить.

Сипле * , немов з мішка, –

З хати нас не випуска.  

7. Гра “Кучугури” (робота з індивідуальними картками).    

 а)   сніг                      різдво                          коляда

сніги                    різдвом                        колядки

снігом                  різдвяні                       колядники

снігова                 різдвяними

сніговик

снігурочка

  •   З’їдемо “на санчатах” із цих “кучугур” слів. Очима тримайтесь за першу букву і намагайтесь прочитати усе слово.      

б)                                      сію

                    зи         .    ма

                ві              .          таю

          сій                  .                  ся

пше                      ни                     ця         

Додаток  2

Відгадай загадку.

НаРіздвовкожномуселі

Вк…пц…   д…т…ньк…   м…л…

Ж…дн…ї      х…т… не  минають,

Г…сп…д…рів   в…лич…ють.

Що ж  сп…в…ють  всі, ск…жи,

І  догуртутежбіжи.

(Колядка)            

  Додаток 3

Прочитай чистомовки.

 Для 4 класу:

А – А – А – засвітилась зіронька.

І – І – І – ясні в неї промінці.

У – У – У – виплив місяць в човнику.

О – О – О – срібне в нього веселечко.

И – И – И – залунали колядки.

Е – Е – Е – вже Різдво іде. 

Для 2 класу:

А – А – А – колядка нова.

О – О – О – засівай зерно.

У – У – У – ялинку приберу.

І –І – І – пампушки смачні.

И – И – И – колядувати ходи.

Е – Е – Е – вже вертеп іде.  

Додаток 4

Скоромовка.

Взимку вітер    Ти не вій,

вовком виє,    не вий, Вітриську,

всіх лякає    до весни  вже зовсім

сніговієм.    близько.     

Прочитай   прислів’я.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Це цікаво.

Дочекалися люди Стрітення Господнього – “Стрічань”. В цей день зима  іде туди, де було літо, а літо – де була зима. По дорозі вони зустрічаються і говорять між собою:

– Боже поможи тобі,зимо! – каже літо.

– Дай, Боже, здоров’я ! – відповідає зима.

– Бач, зимо, - дорікає літо, – що я наробило і напрацювало, ти поїла й попила!

 Ясна і тиха погода в цей день віщує добрий урожай поля і роїння бджіл. Вітер – погана ознака. Відлига – жди пізньої весни і бережи пашу та хліб, бо в поле вийдеш нескоро.

 В цей день у церквах освячують воду, а разом з водою – свічки. Посвячені на Стрітення свічки звались  “громичними”, їх запалювали і ставили перед образами під час грози, щоб оберегти людей і худобу від грому.

 В день Стрітення, коли приходили з церкви , запалювали “громичну” свічку – щоб весняна повінь не зашкодила посівам і щоб мороз дерева не побив.

 Коли святили воду в церкві, селяни набирали тієї води в новий посуд, приносили додому і берегли. Цій воді приписувалась магічна сила. За народним уявленням це – цілюща вода. Нею натирали хворі місця і вірили, що допоможе.

Стрітенською водою ще кропили скот і давали йому пити – щоб “скот не хворів”. Пасічники берегли цю воду весь рік і кропили нею вулики.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5http://vezha.vn.ua/wp-content/uploads/2017/01/kolyadniki_02-1-e1484137363297.jpg

 “Різдвяне диво”хода з колядою та вертепом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://bahmut-police.dn.ua/uploads/kostiantinivka%20foto/2017/01/%D1%81%D0%BE%D1%84%203.jpg

Традиції Надвечір’я Христового Різдва

 

docx
Додано
3 січня 2022
Переглядів
934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку