Інтегрований урок з літературного читання та предмета “Я досліджую світ”.
Зима щедра святами
Мета: формувати уявлення учнів про календарно-обрядові свята, зимові місяці, збагачувати знання дітей про традиції українського народу; поповнювати словниковий запас учнів; розвивати морально-етичні навички, мовленнєву культуру школярів. Виховувати почуття любові до Батьківщини, природи рідного краю.
План уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Учитель. – Ми проведемо наш урок в формі калейдоскопа. Хто може пояснити значення слова “калейдоскоп?”
(Калейдоскоп – це трубка з дзеркальними пластинками і уламками різнокольорового скла, в якій можна спостерігати за симетричними красивими візерунками).
– На протязі уроку ми, виконуючи завдання, будемо збирати окремі картинки. І якщо виконаємо всю роботу, то побачимо незвичайну картину. До нас завітала гостя і принесла нам своє завдання.
Завдання 1. Послухайте і відгадайте загадку.
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались?Я….
Діти. Зима.
Зима. Ви мене кликали і я прийшла.
Діти. Ні, не кликали, ми тебе відгадали.
Зима. Тоді скажіть, які зміни відбуваються в неживій і живій природі?
Ранній сніг помережаний листям кленовим.
Синій дим осідає на білі дахи.
Одяглись перехожі в зимові обнови,
І, як завжди, радіють зимі дітлахи.
Мов червоні троянди, горять їхні щоки,
Розгорілись іскри в дитячих очах.
Немов рій мурашиний – на гірці високій,
Бо настала пора ковзанів і санчат.
Зима
Давайте швиденько на двір вибігайте
І на санчата сідайте.
Учитель
Ой ти, зимо – зимонька, постривай!
Наших учнів з уроку не викликай.
Ти до нас приєднайся
Почитай з нами, поспівай
І в цікаву гру пограй.
А тепер дружно починаймо –
Скоромовку повторяймо:
Йде зима в поля, гаї,
Ми вже бачили її
В неї сніг та хуртовина,
Довга ніч, коротка днина.
Завдання 2. “Народ скаже, як зав’яже”.
Учитель. Нашій гості буде приємно, якщо ми пригадаємо прислів’я про зиму.
– Які прислів’я, діти, ви знаєте про зиму?
Прислів’я:
Учитель. Рада буде зима, якщо прикмети ви її нагадаєте.
Прикмети:
Завдання 3. Завдання зими.
Зима у гості прийшла –
Завдання нові на урок принесла
Їх тільки уважно вам слід прочитати,
Щоб добре навчитись читати.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Учитель
– Яку тему ми вивчали на уроці Я у світі? (“Зима щедра святами”).
– Як ви думаєте, діти, ми повністю вивчили тему про зимові свята? (Ні).
– Тож, сьогодні на уроці позакласного читання ми продовжимо наше знайомство з зимовим циклом свят.
Перед початком вивчення цієї теми послухайте казку.
Жив собі старик-роковик. Де проживає – ніхто не знає. Пішов по землі та непомітно вище гір, вище хмар виріс. Як хмару головою пробив, став махати рукавом та запускати птахів. І кожна птаха зі своїм ім’ям. Ось махнув старик-роковик перший раз, і полетіли перші три птахи. Од крил холодом, морозом повіяло, з пір’я білий сніг посипався.
– Що це за птахи?
– Так: грудень, січень, лютий. Тож, першим місяцем, якого випустив старик-роковик був грудень.
Грудень – останній місяць року, але перший зимовий місяць. Чому він так називається?
– А назва його, на думку вчених,пов’язана з тим, що мокра від осінніх дощів земля замерзає і дорога стає грудкуватою. В народі цей місяць називають “студень”, що означає “холодний”.
Учитель. В цьому місяці є одне з найулюбленіших свят дітей. Що це за свято?
Послухайте і продовжте вірш:
Сніги покрили гори й поля
Блистить інеєм ліс і гай
До нас прийде крізь ниви, бори...
(Святий угодник Миколай)
Учитель. Що він несе в своїм торбині? –
Діти. Багато гарних забавок, несе для чемних діточок.
Учитель. А що він принесе нечемним діточкам?
Діти. А для нечемних – жмут різок.
Демонструє рис. на тему “Святий Миколай завітав до нас”.
Учитель. Слухаємо загадку про другий місяць, який випустив старик-роковик.
Вже морози розгулялися навколо,
Та в будинки не пускаємо лютий холод.
Снігурі злетілися на збори –
Це який настав зимовий місяць?
(Січень)
– Чому цей місяць називається січнем?
Назва його походить від старослов’янського слова “сікти”. Від основи слова “сікти” – “сік” і утворився іменник “січень”. Деякі вчені вважають, що ця назва пов’язана з великими морозами, які ніби січуть у обличчя. У деяких українських говірках січень називають “просинець”, від слова “синь”, що означає “ясний”, адже у цьому місяці стає більше сонячних днів.
Учитель. Січень – цар морозів і великих снігів. Традиційно на нього припадає найбільше свят. Зимовий період дозволив селянам перепочити від тяжкої фізичної праці . Вільного часу було удосталь, тому в цьому місяці починаються Святки – назва походить від словосполучення “святі вечори”.
– Який день особливий у січні і чому?
– Коли відзначаємо це свято?
Це Різдво (7 січня). Різдво – у давнину це слово звучало як “Род’здво” – народження всього живого). У кожній домівці чути колядки, щедрівки, щирі дитячі засівання золотими зернятками пшениці і добрими побажаннями здоров’я і достатку.
Демонструє рис. на тему “Різдво – родинне свято”.
Учитель. У своїй поштовій скриньці я знайшла конверт із завданнями. Хто прислав його дізнаємося, коли прочитаємо загадку.
Коляда принесла завдання
Читання загадки (див. додаток 1).
Читання чистомовок (див. додаток 2).
– Скажіть, що таке колядки і щедрівки?
Колядки – це величальні пісні, у яких славлять господарів дому, бажають їм здоров’я, щастя, щедрого урожаю, достатку, за що отримують нагороду.
Учитель. Колядування є поза церковним звичаєм, однак із часом він був частково християнізований. Тому в тематиці колядок представлені як релігійні, так і світські мотиви – мирної хліборобської праці, козацьких військових походів, громадського та сімейного побуту тощо.
Щедрівки – новорічні обрядові пісні, різновид колядок. Їх співали господареві, господині, усій родині. Були щедрівки дитячі, жартівливі. У них теж прославляли господарів хати, бажали здоров’я.
– Читання колядки (див. додаток 3; книга “Віншування, посівання, колядки, щедрівки…”)
Аналіз прочитаного:
– Яку радісну звістку несли колядники ?
– Що обов’язково несли з собою колядники?
– Для чого їм зірка? Чому саме зірка?
– Для чого їм дзвіночки?
– Які побажання висловлюють у колядках і щедрівках?
Відповіді:
– Щоб рясно родила садовина.
– Щоб бджоли велися на медок – солодок.
– Щоб у коморі та оборі зерна були гори.
– Щоб вівці та корови були в господаря здорові.
Учитель. За Різдвом Христовим настає Старий Новий рік, а ще він зветься святом Василя. Він приходив не сам, а з дівчиною Маланкою. А тоді ми зустрічаємось з щедрувальниками, які з піснями-щедрівками відвідують сусідів. Бажають їм здоров’я, щастя в Новому році.
Закінчуються святки 19 січня. Саме в цей день на Йордані був хрещений Христос. В пам’ять про цю подію завжди святять воду, а свято називається Водохрещення або Йордана. Так непомітно минає місяць січень, про який в народі говорять:
Скільки днів – стільки свят (демонстрація рис.).
– Ось ми дійшли до третього зимового місяця.
Учитель. Слово “лютий” – слов’янського походження, означає “злий”, “жорстокий”. Закріпилося воно за останнім місяцем зими, очевидно тому, що лютневі морози бувають дуже сильними.
– Як цей місяць називають в народі?
“Сніжень”, “крутень”, “лютень”, “вітровій” – називали у народі цей місяць. Ще його називали “лежнем”, бо довго був останнім місяцем року, стояв ніби на межі між роками.
Учитель. За календарем древніх римлян рік ділився на 10 місяців, січня і лютого у ньому не було – вони з’явилися пізніше. Лютому при розподілі залишилося 28 днів. Він залишився місяцем – карликом. А ще його називають “зимо-бором”, бо весна з зимою зустрічається. Це свято називається Стрітенням.
У лютому морози справді пробирають до кісток. Бояться їх люди, і звірі. Особливо холодно у дні Стрітення. Ох, як не хоче зима поступатися місцем весні. Хоче налякати, щоб тікала світ за очі. Але весна не лякається, хоробро вступає у двобій.
Послухайте, як про це розказує народ (див. додаток 4).
ІV. Підсумок уроку.
Ось і закінчився наш урок.
– Про що ми говорили на уроці?
– Яке свято із зимового циклу ви чекаєте з нетерпінням?
Огляд дитячих малюнків.
Віддаючи шану минулому, беручи все найкраще у наше сьогодні, ми відроджуємо все найдорожче, що є в народі: пісню, мову, історію. Традиції та звичаї об’єднують минуле і майбутнє народу, старші і молодші покоління.
– Що пообіцяєте, діти?
Діти
Про минуле пам’ятати
Хочемо пообіцяти,
З давніх-давен і донині
Знати історію, мову, пісню, казку Вкраїни.
Додаток 1
1. Зарядка для язичка.
– Де ж наш пустун – язичок?
Заховався за біленький тиночок
Ліг на бочок і мовчок.
А ми зараз його розбудимо!
– Поплямкали губками.
Поверни на місце слова, які розігнав вітер чаклун.
Сійся, жито і пшениця
Буде дітям __________ .
3. Чистомовки.
Ма – ма – ма – скоро вже зима.
Ми – ми – ми – снігу намете.
Ем – ем – ем – саночки візьмем.
Дем – дем – дем – ялинку принесем.
4. Прочитай.
оуаиіе
дн лд
вх сп
др дк
кз вк
5. Гра “Не зібюсь”.
Зірка зірка гірка зірка
6. Прочитай вірш і встав замість зірочок слово.
* * *
* в повітрі мерехтить,
На ялинку * летить.
Сипле * , немов з мішка, –
З хати нас не випуска.
7. Гра “Кучугури” (робота з індивідуальними картками).
а) сніг різдво коляда
сніги різдвом колядки
снігом різдвяні колядники
снігова різдвяними
сніговик
снігурочка
б) сію
зи . ма
ві . таю
сій . ся
пше ни ця
Додаток 2
Відгадай загадку.
НаРіздвовкожномуселі
Вк…пц… д…т…ньк… м…л…
Ж…дн…ї х…т… не минають,
Г…сп…д…рів в…лич…ють.
Що ж сп…в…ють всі, ск…жи,
І догуртутежбіжи.
(Колядка)
Додаток 3
Прочитай чистомовки.
Для 4 класу:
А – А – А – засвітилась зіронька.
І – І – І – ясні в неї промінці.
У – У – У – виплив місяць в човнику.
О – О – О – срібне в нього веселечко.
И – И – И – залунали колядки.
Е – Е – Е – вже Різдво іде.
Для 2 класу:
А – А – А – колядка нова.
О – О – О – засівай зерно.
У – У – У – ялинку приберу.
І –І – І – пампушки смачні.
И – И – И – колядувати ходи.
Е – Е – Е – вже вертеп іде.
Додаток 4
Скоромовка.
Взимку вітер Ти не вій,
вовком виє, не вий, Вітриську,
всіх лякає до весни вже зовсім
сніговієм. близько.
Прочитай прислів’я.
Це цікаво.
Дочекалися люди Стрітення Господнього – “Стрічань”. В цей день зима іде туди, де було літо, а літо – де була зима. По дорозі вони зустрічаються і говорять між собою:
– Боже поможи тобі,зимо! – каже літо.
– Дай, Боже, здоров’я ! – відповідає зима.
– Бач, зимо, - дорікає літо, – що я наробило і напрацювало, ти поїла й попила!
Ясна і тиха погода в цей день віщує добрий урожай поля і роїння бджіл. Вітер – погана ознака. Відлига – жди пізньої весни і бережи пашу та хліб, бо в поле вийдеш нескоро.
В цей день у церквах освячують воду, а разом з водою – свічки. Посвячені на Стрітення свічки звались “громичними”, їх запалювали і ставили перед образами під час грози, щоб оберегти людей і худобу від грому.
В день Стрітення, коли приходили з церкви , запалювали “громичну” свічку – щоб весняна повінь не зашкодила посівам і щоб мороз дерева не побив.
Коли святили воду в церкві, селяни набирали тієї води в новий посуд, приносили додому і берегли. Цій воді приписувалась магічна сила. За народним уявленням це – цілюща вода. Нею натирали хворі місця і вірили, що допоможе.
Стрітенською водою ще кропили скот і давали йому пити – щоб “скот не хворів”. Пасічники берегли цю воду весь рік і кропили нею вулики.
Додаток 5
“Різдвяне диво”хода з колядою та вертепом
Традиції Надвечір’я Христового Різдва