«Мова – це форма нашого життя,
життя культурного і національного,
це форма національної організації…
Мова – це найясніший вираз нашої психіки,
це найперша сторожа нашого психічного я.
А поки живе мова – житиме й народ
яко національність»
(Іван Огієнко).
Без мови нашої, юначе, Й народу нашого нема. (В. Сосюра)
Тема: «Мова та професія»
Тип: майстер-клас
Мета: Ознайомити присутніх зі збірником вправ; розкрити актуальність цих вправ, які вміщенні у збірнику, відповідність обраній темі, можливість застосування їх на уроках української мови для учнів ПТНЗ , як засіб мотивації важливості вивчення мови для кваліфікованого робітника тієї чи іншої професії та засіб виховання любові у учнів до обраної професії.
підготувала викладач І категорії
Мурогіна Наталія Миколаївна
Мова як інструмент здобуття знань, як засіб життєдіяльності людини має велике значення для всіх. Оскільки мова не тільки обслуговує сферу духовної культури, а й пов'язана з виробництвом, з його галузями і процесами, із соціальними відносинами, вона — елемент соціальної сфери.
У сучасному житті по-новому розглядаються питання функціонування мови. Старий поділ на професії «інтелігентні» та «неінтелігентні» зникає. Основний критерій — знання свого фаху, рівень володіння професійною термінологією.
Ми пропонуємо збірник ,який містить три розділи вправ ,щоб довести, що вивчення мови не тільки необхідне, а й може бути ще й цікаве , а також пов'язане з професіями,які обрали наші учні.
Вправи у збірнику спрямовані на:
Зміст збірника
Вступ …………………………………………………….2
Розділ І Вправи для професії « Слюсар з ремонту автомобілів, слюсар з механоскладальних робіт»……………………………………………………...4
Розділ ІІ Вправи для професії« Оператор комп’ютерного набору».............11
Розділ ІІІ Вправи з для професії « Електромонтер з обслуговування електроустаткування»……………………………………………..………… .17
Додатки …………………………………………………………………………..23
Список літератури…………………………………...........................................36
Цей додаток мітить лише окремі вправи зі збірника.
Розділ І
Вправа №1 Встановіть відповідність між картинкою та назвою.
Відповідь ______________________________________________________________
Вправа №3 . Розставте в правильній послідовності кроки заміни колеса. Почніть з того , що перший крок при заміні колеса це (д).
1 (д) 2 () 3 ( ) 4 () 5 () 6 () 7 () 8 () 9 () 10 ()
Зробити синтаксичний розбір двох речень на ваш вибір
Зробити фонетичну транскрипцію слів: затягніть, ззаду
Морфологічний розбір слів: механічна коробка передач
а) вам необхідно видалити стару шину з-під автомобіля і опустити автомобіль;
б) візьміть запасне колесо з багажника і переконайтеся, що воно знаходиться в хорошому стані;
в) перевірте ще раз, щоб переконатися, що колісні гайки добре затягнуті;
г) зніміть шину і покладіть її під автомобіль, поряд з домкратом;
д) поставте автомобіль на передачу (механічна коробка передач) або в парктронік (автомат);
е) використайте домкрат, щоб підняти автомобіль;
є) необхідно підібрати запасне колесо і затягнути колісні гайки;
ж) знайдіть дві цеглини або великі шматки дерева та покладіть їх попереду і позаду протилежних коліс;
з) трохи послабте гайки кріплення колеса;
і) послабте гайки кріплення колеса все більше і видаліть їх.
Відповідь __________________________________________________
Розділ ІІ
Вправа №2 Визначте, яка складова комп’ютера згадається в наступних термінах
Визначте, яка складова комп’ютера згадається в наступних термінах
Проц — це «мозок» комп’ютера. Саме він керує роботою всіх пристроїв. У ньому відбуваються всі операції, які виконує комп’ютер.
оперативна пам'ять — це місце для інформації, з якою працює комп’ютер. У ній зберігаються програми, вхідні дані, результати роботи. Після вимкнення комп’ютера інформація з неї зникає. Тому інформацію для зберігання записують на вінчестер, на компакт-диск (лазерний диск).
(інша назва — жорсткий магнітний диск) — місце на комп’ютері, де зберігається вся інформація (музика, фільми, текстові документи тощо).
- На його екрані з’являється інформація про роботу, яку виконує комп’ютер. Можна сказати, що він — це пристрій для виведення інформації.
- на ній є клавіші із зображеннями цифр, букв та інших символів. За допомогою неї в комп’ютер вводять інформацію. Вани розрізняють за різноманітними характеристиками: зручність, кольорове оформлення, наявність додаткових мультимедійних можливостей тощо.
Миша - слугує для керування комп’ютером. Вони бувають з різною роздільною здатністю, різних типів та форм. Багато сучасних, особливо ігрових, обладнані додатковими кнопками.
Вправа № 3 Розгадайте кросворд
1. Службові комп’ютерні програми, які призначені для для захисту даних і пристроїв комп’ютера від шкідливих програм.
2. Назва міста і вірусу.
3. Черв’яки комп’ютерних мереж: інша назва.
4. Програми, які знешкоджують віруси, а при неможливості знешкодження можуть видаляти заражені об’єкти або розташовувати їх у спеціальних папках.
5. Програми, що аналізують обмін даними комп’ютера користувача з іншими комп’ютерами в мережі.
6. Поліморфні віруси: інша назва.
7. Узагальнена назва всіх видів шкідливих комп’ютерних програм.
8. Віруси, що розміщують свої копії у складі файлів різного типу.
9. Ці програми постійно знаходяться в оперативній пам’яті комп’ютера з моменту завантаження операційної системи, а також це – пристрій виведення даних у множині.
10. Інша назва програм-детекторів, а також це – пристрій введення даних у множині.
11. Програми, що добре маскуються під корисні програмні продукти.
Відповідь Ключове слово – __________________
Розділ ІІІ
Вправа № 2 Розставити у правильній послідовності питання і відповіді (цифри до букв). Зробіть морфологічний розбір слів електромонтажними, складається, електромережа, квартирна
1. Де використовуються послідовне і паралельне види з'єднання?
2. Які роботи називають електромонтажними?
3. З яких елементів складається квартирна електромережа?
4. Яких правил безпеки необхідно дотримуватись при виконанні електромонтажних робіт?
5. Основна небезпечність у роботі?
6. Яке призначення електричних запобіжників?
А. Роботи виконувати тільки справним інструментом; використовувати засоби індивідуального захисту; роботи виконувати за відсутності напруги; не перевіряти наявність напруги пальцями; складену схему вмикати тільки після дозволу вчителя.
Б. Для розмикання електричного кола і від'єднання його від напруги при короткому замиканні та при перевантаженні мережі.
В. складається з: електролічильника, запобіжників, електроарматури (вимикачі, розетки, патрони, світильники і інше) та електропроводів.
Г. Послідовне з'єднання використовується, наприклад у новорічних гірляндах, а всі решта споживачі електричної енергії у побуті з'єднуються паралельно.
Ґ. Ураження електричним струмом унаслідок доторкання до оголених проводів під час роботи під напругою та травмування під час роботи несправним інструментом.
Д. Називаються роботи, які пов'язані з складанням електричних кіл, установкою електроарматури, електропроводів, кріпильних та інших деталей. При цьому використовуються різноманітні інструменти.
Відповідь _____________________________________
Вправа № 10 Розгадай ребуси. Зроби морфемний розбір слів. (див. додаток № 3)
1=Т
Відповідь ______________
2.
Відповідь ______________________
Відповідь ______________________
5.
Відповідь ______________________