10 клас Тема: Підготовка до написання твору у форматі ЗНО
Мета: Навчити учнів писати твори у форматі ЗНО, будувати твір за алгоритмом, моделювати частини твору, зокрема тезу, за допомогою спеціальних слів, виразів, розвивати мислення, виховувати почуття відповідальності за прийняте рішення.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення
Обладнання: текст твору-роздуму, пам’ятка для написання твору-роздуму
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми
Сьогодні крок за кроком пройдемо той шлях, що подумки ви пройдете на ЗНО, отримавши зошит із тестовим завданням, в якому тема для твору-роздуму. В першу чергу важливо осмислити всі поняття, збагнути підтекст вислову, дібрати переконливі аргументи й прилади, і нарешті, викласти чітко, послідовно й логічно свої міркування.
III.Актуалізація опорних знань
Відновимо ваші знання, використавши прийом «мережа». У вас на парті роздатковий матеріал, а на дошці напис. Підберіть відповідними, утворіть мережу
На дошці
Типи мовлення— опис, розповідь, роздум Текст твору-роздуму— тези, аргументи, приклад Теза — Аргументи — Приклад Висновок |
Стиль— публіцистичний |
Точність, логічність, офіційність, піднесеність
Ви даєте відповідь «Так» або «Ні»
Усний диктант
Ви знаєте які є вимоги до твору-роздуму?
IV. Робота над змістом уроку
Варіант 1
Аргумент 1 Аргумент 2 Приклад до аргументу 1, 2 Висновок |
Варіант 2
Аргумент №1 Приклад №1 Аргумент №2 Приклад №2 Висновок |
Структура висловлення
Варіант I
Теза. (Як я вважаю?) Я думаю так...
Аргумент 1. (Чому я так вважаю?) Я так думаю, тому що...
Приклад до аргументу 1. Цей аргумент підтверджує ситуація, у яку потрапив герой твору…
Аргумент 2. (Чому ще я так вважаю?) Я думаю так ще й тому, що...
Приклад до аргументу 2. Цей доказ можна проілюструвати…
Висновки. Отже, можна зробити висновок....
Варіант II
Теза. (Як я вважаю?) Я думаю так...
Аргументи 1, 2. (Чому я так вважаю?) Я думаю так, тому що, по-перше, …, по-друге, ...
Приклад до аргументу 1. Як ілюстрацію до першого аргументу можна навести…
Приклад до аргументу 2. Другий аргумент підтверджує...
Висновки. Отже,.... таким чином
(У творі може бути вступ, який не впливає на оцінювання змісту)
(З тези)
(Знайти ключові слова, словосполучення, що вказують на твою позицію стосовно проблеми)
(З історії, літератури, біографії видатних людей, суспільного чи власного життя)
(Перефразувати тезу, зберігаючи лінію підтвердження чи спростування тези)
(От же, таким чином, можна зробити висновок)
«Комп’ютерні ігри для підлітків: самовдосконалення чи саморуйнування»
Комп'ютерні ігри для підлітків: самовдосконалення чи саморуйнування?
Я вважаю, що комп'ютерні ігри — це серйозна проблема сучасного суспільства i шлях саморуйнування для представників молодшого покоління.
По-перше, через захоплення комп'ютерними іграми люди починають забувати, що в житті насправді цінне. Ми маэмо радіти спілкуванню близькими людьми и природою, що варто прагнути подорожувати, пізнавати незвiдане отримувати нові знання. А віртуальний світ стає на заваді цьому всьому, забирає дорогоцінний час.
По-друге, через захоплення комп'ютерними іграми в людини часто спотворюються бачення світу, вона забуває про закони реальності й сама опиняться в депресивному стані, з якого важко вийти.
На підтвердження першого аргументу згадаю сюжет фільму «Геймер» у якому головний герой Джон Тілман бореться з віртуальним світом майбутнього, де кожна людина вже не відчуваю себе окремою особистістю із власними потребами й бажаннями, а перетворюється на подобу людину без почуттів. У фіналі фільму Джон перемагає, a соціум отримує шанс на звичайне людське життя.
Другий аргумент проілюструє історія мого знайомого Валерія. Він захоплювався комп'ютерними іграми, майже не бував у школі й не будував жодних планів на майбутнє. Коли хлопець програв у черговій віртуальній сутичці, то в нього просто не витримали нерви. Його довелося довго лікувати від психічних розладів. Ось які наслідки, здавалося б, звичайної гри.
Отже комп'ютерні ігри — це шлях до саморуйнування. Це проблема сучасного світу, яку треба вирішувати, аби не потрапити в пастку віртуальної реальності.
Аналіз твору
(Приклад. Як із вищесказаного бачимо: комп’ютерні ігри можуть шкідливо впливати на людину. Вона забуває про свої інші справи, про своїх близьких та рідних, забуває про зв’язок людини з природою.)
(З тези)
(Знайти ключові слова, словосполучення, що вказують на твою позицію стосовно проблеми)
Є різні способи формування тези.
Твір можна почати з:
Викладіть свій погляд на проблему: Кожна людина — коваль свого щастя?
Завдання I групі
Сформулюйте тезу відповідно до теми .
Я погоджуюсь… (на мою думку, ця тема людського щастя була і буде актуальною)
Я вважаю, що …
Завдання II групі
Наведіть аргументи до даної теми
По-перше… (люди часто звинувачують долю у своїх життєвих негараздах)
По-друге… (Сильний шукає можливість, а слабкий причину)
Завдання III групі
Наведіть докази
1 Приклад з літератури… (Григорій Многогрішний «»Тигролови», І. Багряний «»Сміливі завжди мають щастя»)
2 Приклад із життя… ( Ніколас Джеймс Вуйчич)
ЗВІТИ ГРУП
Учениці нашого класу було задано випереджувальне завдання написати твір у форматі ЗНО, пропоную його прослухати.
Ось який твір вона написала.
Кожна людина — коваль свого щастя
На мою думку, ця тема людського щастя була і буде актуальною, і я з нею, безумовно, погоджуюсь. Люди часто звинувачують «долю» у своїх життєвих негараздах і поразках. Але якщо проаналізувати проблеми багатьох, то можна помітити, що тільки вони винні в тому, чого не досягли. Так само і з щастям. Людина — коваль свого щастя.
По-перше, як я зазначила, інколи люди звинувачують свою долю через те, що в них щось не виходить. Насправді ж, вони заслуговували на це. Яскравим прикладом є головна героїня Т. Г. Шевченка Катерина з однойменної поеми. Вагітну, її покидає москаль, виганяють з дому батьки. У цій ситуації вона винна сама, адже її всі попереджали, чим це може закінчитися.
По-друге, часто можна почути: «Сильний шукає можливості, а слабкий причини». Афоризм, як на мою думку, дуже влучний, бо сильна духом людина самостійно «гне свою лінію». Прикладом можуть слугувати наші воїни-інваліди, які брали участь у проекті «Нескорені» канал 1+1. Вони не тільки не здалися під натиском обставин, а й довели як треба жити далі після отриманих травм. Вони брали участь у фотосесії, їздили по містах України, презентували фото, збирали кошти для придбання протезів воїнам-інвалідам.
Отже, кожен сам творець власної долі. Ніхто не завадить тобі досягти великих успіхів, якщо ти будеш багато і наполегливо працювати. Так само й в прірву ніхто тебе не зможе затягнути, крім самого себе.
Підсумок уроку
Нагадую:
1 рядок - це 1 слово іменник.
2 рядок - це 2 прикметники які характеризують іменник.
3 рядок - це 3 дієслова
4 рядок - речення
5 рядок - іменник, синонім до першого слова
Текст
структурований, тематичний
Думаємо, формулюємо, пишемо
Треба писати за певним алгоритмом
Твір
Д/з Написати твір-роздум
"Кожна людина - коваль свого щастя"
1