Відкритий урок "Складання та виразне читання тексту художнього стилю мовлення"

Про матеріал
Відкритий урок для дітей з інтелектуальними порушеннями. Мета: формувати вміння добирати найбільш влучні слова під час складання тексту художнього стилю мовлення, розвивати зв’язне мовлення та логічне мислення, спостережливість, уміння порівнювати і спів ставляти, підвищувати орфографічну грамотність; збагачувати словниковий запас, удосконалювати навички виразного правильного і свідомого читання тексту, учити дітей складати твір - розповідь з елементами опису художнього стилю мовлення. Шляхом вирішення цікавих завдань закріпити знання з української мови, одержані на попередніх уроках. Виховувати у дітей глибокі почуття любові до символів української природи, розширити знання дітей про калину як рослину-символ України, показати, як оспівував її український народ.
Перегляд файлу

1

 

Тема уроку«Складання та виразне читання тексту художнього стилю мовлення» (Слайд №1)

Мета:  формувати вміння добирати найбільш влучні слова під час складання тексту художнього стилю мовлення, розвивати  зв’язне мовлення та логічне мислення, спостережливість, уміння порівнювати і спів ставляти, підвищувати орфографічну грамотність; збагачувати словниковий запас, удосконалювати навички виразного правильного і свідомого читання тексту, учити дітей складати твір - розповідь з елементами опису художнього стилю мовлення. Шляхом вирішення цікавих завдань закріпити знання з української мови, одержані на попередніх уроках.  Виховувати у дітей глибокі почуття любові до символів української природи, розширити знання дітей про калину як рослину-символ України, показати, як оспівував її український народ.

Обладнання: опорна таблиця  «Стилі мовлення», таблиця «»Текст», роздатковий матеріал, підручник, ілюстрації, індивідуальні картки, мультимедійна дошка,  тлумачний словник, картки-пам’ятки для складання текстів, ілюстрації з зображенням калини, книга «Кобзар», портрет Т.Г. Шевченка,  портрет Дмитра Білоуса; плакат «Калина – символ України», глечик з кетягами калини,тарілка, оздоблена народним розписом, на ній хліб і калина; висловлювання українських поетів, вірші, пісні про калину

Тип уроку: інтегрований урок

Міжпредметні  зв’язки:

- українська  література

- музичне мистецтво

- природознавство

- основи здоров’я

                                                    ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина (Слайд№2)

   Як довкруг чудес багато,

   Навіть в класі й біля класу,

   Тож поспішимо їх пізнати,

   Зрозуміти, розгадати,

   Вирушаймо в світ калини

   До мови барвінкової.

Вітання друзів                                                               

- А тепер, діти, доторкніться один до одного, усміхніться один одному й подаруйте чудовий настрій. (Слайд №3)

- Девіз нашого уроку:  «Красиво читаємо

                                        Чітко розповідаємо,

                                        Мову свою розвиваємо». (Слайд №4)

ІІ. Загальнокорекційна частина

 - Розпочинаємо урок з української мови і проходить він в тиждень, присвячений  Дню української мови та писемності. (Слайд №5)

 

 

Мова – це основний засіб спілкування людей, вираження й повідомлення їхніх думок, почуттів. Ти навчаєшся і спілкуєшся українською мовою. Вона є державною мовою України. Мовлення – це мова в дії. (Слайд  №6)

   1. Психологічний настрій.  Прослухайте вірш       (Виразне читання вірша з метою створення емоційного настрою,  активізації слухового та чуттєвого сприйняття , уяви, збагачення образної лексики)

           Квітку у садочку,

          Зернятко у полі,

          Пташку, що в гайочку,

          Гори, ріки, доли,

         Хату, шлях, будівлю,

         Сонце в небі синім

        Ми звемо чарівним

        Словом – Батьківщина.

   2. Фронтальне опитування (Слайд №7)

      -  Мовлення буває…..(усним і писемним)

      - Із зв’язаних між собою речень, що пов’язані між собою за змістом

        складається…..( текст)

     - З яких частин складається текст? (зачин, основна частина, кінцівка)

     - Які типи текстів ви знаєте? (розповідь, опис, роздум)     

     - До тексту додається….. (заголовок)

     - Які стилі мовлення вам відомі? (розмовний, художній, науковий,  

       публіцистичний, офіційно-діловий)

   ІІІ. Актуалізація опорних знань

         - За різних умов спілкування використовуються різні стилі мовлення.

         - Відомий український поет Дмитро Білоус написав вірш

                        Що таке стиль?

          Є стиль художній і розмовний

          (усім знайомий, не новий),

          Є науково-популярний

          І офіційно-діловий.

          Чи помічав у людей творчих,

          Чиї б ти творів не зустрів, -

          Своя манера, власний почерк,

          Свій стиль у кожного з майстрів?


  1. Робота по таблиці «Стилі мовлення» (Слайд №8)

 

  1. Словниковий  диктант (Учні «ланцюжком» називають та записують  слова та вносять їх до таблиці «Стилі мовлення»).

Жовтогарячий, закон України, інтелігенція, заява, рідненький, розквітає, довідка, Великий Чумацький Шлях.

  1. Виразне читання тексту. Інтонація
  • Прочитайте вірш, знайдіть у ньому власне українські слова, поясніть їх значення. Зверніть увагу на урочисто-піднесений відтінок у ставленні до описуваних явищ, якого надають віршу власне українські слова (Слайд №9)

                       Україні

Калино моя – Україно! В твоїм кущі –

Я кетяг багряний! Це літо горить для мене,

І хмари цвітуть, і гудуть молоді дощі,

І я достигаю в долині твоїй зеленій…

               …Калино моя, Україно! Рука грози

Сваволить в гілках твоїх – струнах,

                                        Гуде бандура.

Говорить бандура про те, що жива єси

І житимеш вічно в лунких солов’їних бурях.

                                        (І. Жиленко)

  1. Перевірка домашнього завдання. (Вправа № 51,  с.29) (Слайд №10)

            Вправу ви приготували,

            Що додому задавали?

            Почнемо перевіряти

            ЇЇ голосно читати.

        (Учні  читають та пояснюють виконання вправи)

        - Повинна сказати, старались немарно, з домашнім завданням впорались

         гарно! 

  ІV. Вивчення нового матеріалу

        1.Повідомлення теми, мети уроку (Слайд № 11)

 - Сьогодні на уроці з української мови ми продовжимо вивчати тему

«Стилі мовлення. Художній стиль». Художній стиль використовується в художніх творах. Мета – намалювати живу картину, зобразити предмет, подію, передати почуття. Художнім стилем мовлення написано художні твори, вірші. Під час уроку ви будете вчитися правильно виражати свої думки, будувати речення і складати їх у текст, описувати побачене, писати та виразно читати твір-опис художнього стилю мовлення.

          Ми поговоримо про символ природи України – калину. Саме вона користується особливою любов’ю  українського народу. Адже недаремно говорять «Без верби і калини – нема України». А сьогодні, коли відбувається відродження культури та національних традицій українського народу, ми хочемо теж збагатити сої знання одним із символів України: мені хочеться, щоб цей урок заграв на струнах ваших сердець, щоб вони перейнялися глибиною народної мудрості. Попереду вас очікують цікаві  види робіт: вчитися працювати колективно, допомагати один одному, працювати в групах.

          - Споконвіку калина в Україні була символом краси, достатку, вірності, працелюбності. Важко уявити сільське подвір’я в Україні, де б не ріс цей чудовий кущ.  Ми вирушаємо з вами калиновими шляхами і побачимо, що калина є вірною супутницею людини від її народження і до останніх днів. Калину оспівано у піснях, казках, легендах, віршах, прислів’ях, приказках.

    2. Відгадування загадок (Слайд №12)

      - Які прислів’я та приказки ви знаєте?  (Відповіді учнів)

        Без верби і калини нема України.

        Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною – коли росте.

        Молода дівчина така гарна, як калина.

        Україна – мов калина.

        Калина хвалилась, що з медом солодка.

        - Які загадки ви знаєте?

         Навесні зацвіла, влітку загоріла

         Червоні коралі восени наділа (Калина)

          І не дівка, а червоні стрічки носить. (Калина)

 

        За хатиною в садочку

        У зеленому віночку,

        У червоному намисті

        Дівчинонька чепуриться.

        І збігаються всі діти,

       Щоб на неї поглядіти.

       За намисто кожен – смик,

       Та й укине на язик. (Калина)

  3. Виразне читання учнями легенди «Калина і верба»

  4. Хвилинка чистопису. Запишемо каліграфічно

       Калина, калинник, калиновий, калинонька, калинка, калиночка

  5.  Гра «Так чи ні»

       - Зіграти хочеться мені з тобою друже, в «Так чи ні». Тобі питання задаю, готуй же відповідь свою. Відповідай, коли мастак, «ні» чи «так».

      - Слово «калина» – це іменник? (так)

      - Слово «калина» відповідає на питання «хто?» (ні)

      - Іменник «калина» жіночого роду? (так)

   2.2 Слово калина розібрати як частину мови – іменник, що?; одн.; ж.р.; Н.в.

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

      1. Повідомлення вчителя

          - Давайте продовжимо нашу роботу. Розглянемо ілюстрації із зображенням кетягів калини.

          -  А що ви знаєте про калину? (Відповіді дітей)

          - На нашій планеті росте понад 200 видів калини, а в Україні росте калина цілолиста.

          -  Калина росте у лісі, у лузі, біля річки, біля хати, біля криниці.

          -  Ягоди у неї кислі й трохи гіркуваті, але додають сили і бадьорості.

          -  Калина – лікарська рослина.

     2. Робота з тлумачним словником (Слайд № 13)

            - Як пояснюється значення слова «калина», «кетяг» в тлумачному словнику?

           Калина – це кущова рослина з білими квіточками та гіркими чи кисло-солодкими ягодами, зібраними в кетяг.

          - А що таке «кетяг»?

         Кетяг – це пучок ягід або квітів на одній гілці, стеблині, китиці, гроно

Люди називають калину символом українського народу, подивіться на її суцвіття – то ніби сім’я, на кожній гілочці кілька схожих суцвіть, рідних між собою, з одного кореня – родина, а весь кущ – то ніби весь український народ.

     3. Творчі вправи (Слайд №14)

            Я вам пропоную зі слів, що знаходиться у конвертах, скласти речення.

         1. Калина – невисокий, але пишний кущ.

         2. Навесні зацвітає вона білим цвітом

         3. Восени на калині червоніють важкі кетяги

         4. Люди здавна шанують лікувальні властивості калини.

     4. Словникова робота (Слайд №15)


             Червоні, соковиті, кислуваті, гіркі – ягоди.

             Темне,зелене, багряне – листя.

              Важкі, розкішні, червоні – кетяги.

              Духмяні, запашні, білі – квіти.

           (На які питання відповідають дані слова? До якої частини мови вони

     відносяться?)

 

     5. Підготовчі вправи

5.1. Прочитайте текст. Доберіть заголовок до тексту.

       Над водою росте пишний кущ калини. Восени його гілля прикрасило коричнево-вишневе листя. Воно згадує про свої біляві весняні квітки. А червоні кетяги калини важко нахилилися. Здалеку вони червоніють над водою. Кожна ягідка наливається соком. Навіть взимку серед білого снігу вони палахкотять, мов жар.

           -Чи подобається вам цей текст? Чому?

          5.2  Конкурс на добирання кращого заголовку до тексту.

    6.Поетична хвилинка (Слайд №16)


 

-  Діти, погляньте на портрет Т.Г. Шевченка. Він дуже любив цю

чудову рослину. Він з особливою пошаною поетизував одвічні українські символи – калину, вербу, які символізували любов до рідної землі, до свого народу. Тарас Григорович  ужив слово «калина» в «Кобзарі» аж 385 разів.

  Вірш «На вічну пам'ять Котляревському» прочитає нам учень.

       7.  Робота за таблицею «Текст» (Слайд №17)

             Пояснення вчителя


            - Сьогодні ми з’ясуємо, що слова відіграють важливу роль у побудові 

             тексту. Щоб наші тексти були правильними і цікавими, ми будемо

             вчитися вдосконалювати їх, уникати повторювань одних і тих самих

             слів, складати текст.

             (Повторення учнями вивченого про текст)

            Зачин – це одне або кілька речень, в яких розповідається про час або  

             місце дії, дійових осіб, про яких іде мова в тексті.

            Основна частина – кілька речень, логічно пов’язаних між собою, в  

            яких розкривається тема тексту.

            Кінцівка – одне-два речення, які завершують текст.

       8. Робота біля дошки  з деформованими реченнями

Зі слів кожного рядка склади й запиши речення. Дайте назву складеному тексту.

        Червоніють, важкі, восени, кетяги, калини.

Роси, від, наливається, калина, соком.

Шанують, за, здавна, люди, красу і чарівність, калину.

   9. Читання плану, поданого на дошці (Слайд №18)

   - Готуючись писати чи говорити на якусь тему, продумайте і складіть план. План допомагає висловлювати думки послідовно, не пропустити чогось важливого.  

    - Як називають калину в народі?

    - Де вона росте?

    - Як цвіте калина?

    - Коли достигають її плоди?

    - Опис ягід.

    - Чим корисна калина?

    - Як потрібно ставитися до калини?

 


             (Усні розповіді.  (2-3 учня).

    10. Опрацювання робочих матеріалів

  1. Калина – лісова красуня.
  2. У лісі, в полі, за тином, біля хати, біля криниці
  3. Квіти, білі, пишні, зібрані в суцвіття
  4. Кетяги, пізньої осені
  5. Яскраво – червоні, соковиті, кислувато-гіркі.
  6. Калина – лікарська рослина.
  7. Потрібно саджати, оберігати

(Складання твору за планом, робочими матеріалами та опорними словосполученнями)

      11. Опрацювання пам’ятки.

             У кожного з вас на парті є пам’ятка. Прочитайте її  і пригадайте  

             умови написання тексту.

             Пам’ятка

             Працюючи над текстом, керуйся запитаннями та правилами:

  • Кожну частину тексту писати з абзацу.
  •  Речення будувати невеликі.
  • Послідовно викладати свої думки.
  • Стежити за мовленням.

      - Під час написання складних слів користуватися орфографічним словником.(Слайд №19)

     12. Складання твору-розповіді з елементами опису художнього стилю мовлення

  • Діти, ми складатимемо  твір-розповідь з елементами опису художнього стилю мовлення. (Запис твору у зошити.) (Слайд № 20)

                                   Українська калина

            Калина – лісова красуня.

            Пишні кущі калини ростуть в лісі, за тином, біля хати, біля криниці. Калина цвіте білими пишними квітками, які зібрані в суцвіття. Пізньої осені достигають її плоди. Це кетяги ягідок. Ягідка яскраво-червона, соковита, кислувато - гірка, терпка.  Калина має лікувальні властивості.

              Калину потрібно саджати й оберігати   

13. Фізкультхвилинка. Зоровий диктант (Слайд № 21)

        - Діти, калина символізує дух нескореності українського народу, і саме тому вона оспівана в піснях. Ці пісні чудові, мелодійні, звучать, немов струмочки дзвенять. На уроках музичного мистецтва ви теж учили багато пісень про калину. Відомі пісні: слова Т. Г. Шевченко, музика А. Філіпенка «Зацвіла в долині…»;  «Калинова пісня» слова М. Сингаївського, музика В. Верменича.  Народні пісні «Ой, є в лузі калина».

         - Зараз ми з вами колективно заспіваємо пісню, яка  називається «Одна калина» та і відпочинемо. (Слайд №22)

 

 

 

VІ. Осмислення і узагальнення нових знань (Слайд №23)

    1. Самостійна робота з індивідуальними картками

    2. Тренувальні вправи

  1. Виконання вправи з творчим завданням. (Вправа № 89, с. 49)
  2.  Опрацювання пам’ятки читання

Читаючи – думай, шукай основне.

Намагайся зрозуміти кожне речення, кожну фразу, слово.

Пам’ятай: читання – одне з найважливіших занять у самоосвіті і ставитися до нього треба серйозно.

    2.3 Прочитайте виразно текст та визначте в ньому зачин, основну частину, кінцівку, визначте стиль тексту, поясніть вживання великої букви (Слайд №24)

                                             

                                       Калина - символ України

        Калина – символ України. Народ шанує її за пишну вроду й цілющі властивості. Немає такого села, де б за тином чи біля криниці, у лузі чи на березі водойми не росла, не квітла калина рясним білим цвітом навесні, не рум’яніла червоними ягідками аж до зими. В Україні є понад 100 населених пунктів із назвами, утвореними від слова «калина»: Калинівка, Калинове, Калинівці тощо.


 VІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів

        1. Робота з підручником. (Виразне читання тексту с.30 Вправа № 53)

        2. Індивідуальна робота з учнями

        3. Цікаво знати! 

            Нема України без верби і калини, говорять у народі. У кожного народу свій символ, свої рослинні обереги, своя емблема. Кленовий листок став емблемою Канади, шипшина – Англії, сакура – Японії, а у нас в Україні – калина. Вона є вірною супутницею людини від її народження й до останніх днів. А як потрібна калина під час проведення весілля! Коли випікали весільний коровай, його неодмінно прикрашали ягодами чи цвітом калини. Стала червона калина символом отчого дому, її вишивали на рушниках, сорочках, скатертинах. А ще, діти, з гілки калини роблять сопілки. У народі існувало повір’я: якщо зробити з гілочок калини сопілку, то неодмінно в сімї з’явиться продовжувач роду – син.

4.  Хвилинка здоров’я (Слайди №25- №27)

        Не було в народній медицині корисніших ліків від застуди, ніж калиновий чай. Настій калини п’ють як вітамінний, зміцнюючий засіб, який використовують у медицині для лікування кашлю, захворювань горла, загоєння ран.  Свіжі ягоди з медом вживалися серцевих захворюваннях. Соком калини очищали обличчя, щоб рум’янилося та використовують у дерматології.   Рецепт приготування настою плодів калини. 10 г, або дві столових ложки сировини на 200мл окропу. Вживати по третині склянки на день.     Плоди калини (свіжі, протерті, з цукром, перероблені на джем, сік тощо) вживають при нервовому збудженні, гіпертонічній хворобі.  

       5. Поетична хвилинка. Прослуховування віршів Дмитра Павличка «Калина», Івана Франка «Червона калино, чого в лузі гнешся».(Слайд №28)

         Отже, діти, посадіть біля свого будинку пишний кущ калини, який символізує дух боротьби за волю й щастя України. Хай він прикрашає ваше подвір’я,  хай у ньому зів’є гніздо соловейко і співає вам, любі діти.

VІІІ.   Оцінювання. Домашнє завдання (Вправа № 94,с.51) (Слайд №28)

ІХ.  Підсумок уроку.  Рефлексія (Слайд №29)

 Годинник невтомний наказує враз,   

 Що нашу роботу закінчити час.

              

  

 

 

 

 

 

 

 

 


 

doc
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
1265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку