Підготовка до НМТ.
Другорядні члени речення. Обставина
Обставина (вказує на місце, час, мету, спосіб дії, міри і ступеня, причину, умови, допуск і відповідає на питання де? коли? для чого? як? яким способом? у якій мірі? чому? за якої умови? незважаючи на що? та ін.)
Способи вираження обставини:
✓ Прислівник: Я радісно влетів у клас.
✓ Дієприслівник: Засмутившись, я вийшов.
✓ Прислівниковий зворот: Далекий ліс також видавався не сірим, як раніше, а бархатно-чорним.
✓ Дієприслівниковий зворот: Працюючи над цією вправою, шалено втомився.
✓ Порівняльний зворот: Дівчина, мов клубочок щастя, радісно стрибала по кімнаті.
✓ Іменник у непрямих відмінках: Молодь вся була на полі.
✓ Інфінітив: Дівчина прийшла потанцювати.
Практичне завдання 1. Підкресліть обставини, вкажіть вид.
Літо минуло швидко. Перед екзаменом я дуже хвилювався. Перед університетом стоїть пам′ятник Тарасу Шевченку. Я зробив це навмисно.
Я зробив це не подумавши. Машини вийдуть на вихідні рубежі для атаки.
Зосередившись, ти з цим упораєшся. Попри хвилювання, я склав екзамени добре.
Школярі прийшли прибрати у класі.
Практичне завдання 2. Складіть і запишіть текст, щоб подані слова були обставинами часу: увечері, з ранку до ночі, опівночі, майже через рік, другого дня, день і ніч, вдосвіта.
Практичне завдання 3. Складіть речення, щоб інфінітив виконував роль обставини.
Пригадайте!
Практичне завдання 4. У реченні Я тут колись бродив між осокою і спочивать сідав на купині виділене слово є
А підметом Б присудком
В додатком
Г означенням
Д обставиною
Практичне завдання 5. У реченні Ні, то на хаті спросоння клацнув дзьобом лелека виділена обставина має значення
А способу дії
Б причини
В мети
Г місця
Д міри і ступеня
Практичне завдання 6. Позначте речення, у якому прислівник виступає обставиною:
А У садку було прохолодно.
Б Він робив це навмисне.
В У будинку неподалік світилося.
Г Квартира праворуч ще не заселена.
Практичне завдання 7. Позначте рядок, у якому є обставина, виражена інфінітивом:
А Обрій почала огортати все густіша і густіша темрява.
Б І, наче на її очах, узявся рости горох.
В І зараз же довелося жінці порати подвір’я.
Г Жайворонки сідали відпочити на спинах лелек.
Практичне завдання 8. Позначте речення, в якому виділене слово є обставиною:
А Я хочу спати.
Б Дівчина пішла спати рано.
В Відчуваю необхідність перепочити.
Г Івана попросили почекати кілька хвилин.
Практичне завдання 9. Обставину мети вжито в реченні:
А Попід горою, яром, долом, мов ті діди високочолі, дуби з гетьманщини стоять.
Б Од переляку на його лобі виступив холодний піт.
В Кулі прошивали повітря щоразу густіше.
Г Бурлаки завернули в яр на відпочинок.
Д Між осик білих по траві стежки навхрест переплутались.
Практичне завдання 10. Обставину виділено в реченні:
А Вік ПРОЖИТИ - не поле перейти.
Б Хлопець з переляку НАКИВАВ П’ЯТАМИ.
В Жовтокоса осінь сіла СПОЧИВАТЬ.
Г Цвіт ЯБЛУНІ був ніжно-рожевим.
Д Весна захлиналася буйним цвітом ВИШЕНЬ.
Практичне завдання 11. Обставину умови вжито в реченні:
А На ній були чобітки з високими підборами.
Б Я не міг зігрітися, хоч згинався в три погибелі.
В При вологій погоді озимина буде доброю.
Г Всупереч волі батьків вони все-таки одружилися.
Практичне завдання 12. Обставина причини є в реченні:
А Місяць зажурено загортався в небесну синяву.
Б Хворий зблід від нестерпного болю.
В У дощ хату не покривають, а в погоду сама не капає.
Г Чоловіки звернули в яр на відпочинок.
Порівняльний зворот як різновид обставини
Одним із різновидів обставин способу дії є порівняльні звороти, які вводяться в речення сполучниками як, мов, наче, неначе, ніби, ніж, немовбито, нібито, неначебто тощо. Такі звороти відокремлюються комою.
Наприклад:
Зорі мигтіли, як перед дощем.
І підходить товариш до мене, мов дитину, під руку бере…
Порівняльний зворот не виділяється комою, якщо:
- є фразеологізмом: Дощ ллє як з відра.
- входить до складу присудка: Діти неначе заснули.
- входить до складу іменного складеного присудка: Дівчина – немов польова царівна.
- вводяться у речення за допомогою сполучника як і мають значення «у ролі кого, чого»: Розглядаємо вашу відповідь як згоду.
- у виразах більш як (ніж), менш як (ніж). (не) раніше ніж. (не) довше ніж: Сидів не більш як півгодини. Розпочнемо не раніше ніж за два дні.
Практичне завдання 13. Визначте порівняльні звороти, підкресліть їх як члени речення.
Немов барвінок, зацвіли світанки. Ніч наче озеро в берегах неба. Руки зробилися як лід. Зникло лихоліття, наче уві сні. Він з′явився як сніг на голову.
Батько сьогодні ходив як у воду опущений. Пісня широко пливе, як Дніпро-ріка.
Практичне завдання 14. Замініть виділену обставину способу дії порівняльним зворотом.
І проліском серце розквітне, схвильоване серце моє.
Вовчицею ніч за вікном чигала.
І пада сонце пташкою до рук.
Попереду стояв стіною темний ліс.
І місяць по небі котиться підковою.