Підготовка до НМТ. Другорядні члени речення. Обставина

Про матеріал
Теоретичний матеріал про обставину як другорядний член речення та практичні завдання з цієї теми допоможуть учням швидко та якісно підготуватися до НМТ з української мови
Перегляд файлу

Підготовка до НМТ. 

Другорядні члени речення. Обставина

Обставина (вказує на місце, час, мету, спосіб дії, міри і ступеня, причину, умови, допуск і відповідає на питання де? коли? для чого? як? яким способом?             у якій мірі? чому? за якої умови? незважаючи на що? та ін.)

 

image 

 

Способи вираження обставини:

     Прислівник: Я радісно влетів у клас.

     Дієприслівник: Засмутившись, я вийшов.

     Прислівниковий зворот: Далекий ліс також видавався не сірим, як раніше, а бархатно-чорним.

     Дієприслівниковий зворот: Працюючи над цією вправою, шалено втомився.

     Порівняльний зворот: Дівчина, мов клубочок щастя, радісно стрибала по кімнаті.

     Іменник у непрямих відмінках: Молодь вся була на полі

     Інфінітив: Дівчина прийшла потанцювати.

 

Практичне завдання 1. Підкресліть обставини, вкажіть вид.

Літо минуло швидко. Перед екзаменом я дуже хвилювався. Перед університетом стоїть пам′ятник Тарасу Шевченку. Я зробив це навмисно.            

Я зробив це не подумавши. Машини вийдуть на вихідні рубежі для атаки.

Зосередившись, ти з цим упораєшся. Попри хвилювання, я склав екзамени добре.

Школярі прийшли прибрати у класі.

 

Практичне завдання 2. Складіть  і запишіть текст, щоб подані слова були обставинами часу: увечері, з ранку до ночі, опівночі, майже через рік, другого дня, день і ніч, вдосвіта. 

 

 

 

Практичне завдання 3. Складіть речення, щоб інфінітив виконував роль обставини.

Пригадайте!

image 

 

Практичне завдання 4. У реченні Я тут колись бродив між осокою             і спочивать сідав на купині виділене слово є

А підметом Б присудком

В додатком

Г означенням

Д обставиною

Практичне завдання 5. У реченні Ні, то на хаті спросоння клацнув дзьобом лелека виділена обставина має значення

А способу дії

Б причини

В мети

Г місця

Д міри і ступеня

Практичне завдання 6. Позначте речення, у якому прислівник виступає обставиною: 

А У садку було прохолодно. 

Б Він робив це навмисне. 

В У будинку неподалік світилося. 

Г Квартира праворуч ще не заселена. 

Практичне завдання 7. Позначте рядок, у якому є обставина, виражена інфінітивом:  

А Обрій почала огортати все густіша і густіша темрява. 

Б І, наче на її очах, узявся рости горох. 

В І зараз же довелося жінці порати подвір’я. 

Г Жайворонки сідали відпочити на спинах лелек. 

Практичне завдання 8. Позначте речення, в якому виділене слово                є обставиною: 

А Я хочу спати. 

Б Дівчина пішла спати рано. 

В Відчуваю необхідність перепочити. 

Г Івана попросили почекати кілька хвилин. 

Практичне завдання 9. Обставину мети вжито в реченні:  

А Попід горою, яром, долом, мов ті діди високочолі, дуби з гетьманщини стоять. 

Б Од переляку на його лобі виступив холодний піт. 

В Кулі прошивали повітря щоразу густіше. 

Г Бурлаки завернули в яр на відпочинок. 

Д Між осик білих по траві стежки  навхрест переплутались. 

Практичне завдання 10. Обставину виділено в реченні:  

А Вік ПРОЖИТИ - не поле перейти. 

Б Хлопець з переляку НАКИВАВ П’ЯТАМИ. 

В Жовтокоса осінь сіла СПОЧИВАТЬ. 

Г Цвіт ЯБЛУНІ був ніжно-рожевим. 

Д Весна захлиналася буйним цвітом ВИШЕНЬ. 

Практичне завдання 11. Обставину умови вжито в реченні: 

А На ній були чобітки з високими підборами. 

Б Я не міг зігрітися, хоч згинався в три погибелі. 

В При вологій погоді озимина буде доброю. 

Г Всупереч волі батьків вони все-таки одружилися. 

Практичне завдання 12. Обставина причини є в реченні:

А Місяць зажурено загортався в небесну синяву.

Б Хворий зблід від нестерпного болю.

В У дощ хату не покривають, а в погоду сама не капає. 

Г Чоловіки звернули в яр на відпочинок.

 

Порівняльний зворот як різновид обставини

Одним із різновидів обставин способу дії є порівняльні звороти, які вводяться в речення сполучниками як, мов, наче, неначе, ніби, ніж, немовбито, нібито, неначебто тощо. Такі звороти відокремлюються комою.

Наприклад: 

Зорі мигтіли, як перед дощем

І підходить товариш до мене, мов дитину, під руку бере… 

 

  

Порівняльний зворот не виділяється комою, якщо:

-                      є фразеологізмом: Дощ ллє як з відра.

-                      входить до складу присудка: Діти неначе заснули.

-                      входить до складу іменного складеного присудка: Дівчина – немов польова царівна.

-                      вводяться у речення за допомогою сполучника як і мають значення «у ролі кого, чого»: Розглядаємо вашу відповідь як згоду.

-                      у виразах більш як (ніж), менш як (ніж). (не) раніше ніж. (не) довше ніж: Сидів не більш як півгодини. Розпочнемо не раніше ніж за два дні.

 

Практичне завдання 13. Визначте порівняльні звороти, підкресліть їх як члени речення.  

Немов барвінок, зацвіли світанки. Ніч наче озеро в берегах неба. Руки зробилися як лід. Зникло лихоліття, наче уві сні. Він з′явився як сніг на голову.

Батько сьогодні ходив як у воду опущений. Пісня широко пливе, як Дніпро-ріка. 

 

Практичне завдання 14. Замініть виділену обставину способу дії порівняльним зворотом.

І проліском серце розквітне, схвильоване серце моє.

 

Вовчицею ніч за вікном чигала. 

 

І пада сонце пташкою до рук.

 

Попереду стояв стіною темний ліс.

 

І місяць по небі котиться підковою.

 

pdf
Додано
1 листопада 2023
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку