Підготовка до НМТ.
Другорядні члени речення. Означення
Означення (вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який? чий?). Наприклад: Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива. Мамина випічка завжди смачна.
Означення бувають узгоджені та неузгоджені.
Узгоджені: мають такий самий рід, число й відмінок, що й означуване слово: Червона осінь сіла спочивать.
Неузгоджені: поєднуються з означуваним словом зв′язком керування чи прилягання, виражаються іменниками з прийменниками чи без них: Зіграй мені осінній плач (чий?) калини. Ми заклали сад (який?) із фруктових дерев.
Зверни увагу! Слід правильно ставити запитання й визначати синтаксичну роль іменників у таких конструкціях:
вареники → які?→ з сиром; мішок → який? → на картоплю; дорога → яка? → до крамниці.
Практичне завдання 1. Виділіть узгоджені й неузгоджені означення.
Усі глянули на дітей. Дівчинка років семи сором’язливо опустила великі чорні оченята й шуснула за комин. А хлопчина, якому можна було дати років десять, сміливо дивився на незнайомців з-під острішкуватого білявого волосся.
Практичне завдання 2. Замініть узгоджені означення неузгодженими і навпаки.
Батьківські збори – доручення вчителя – план на рік – польова царівна – морська вода – ділянка при школі – сонячне проміння – подвір’я школи – Шевченків «Заповіт» – робоче місце –
Практичне завдання 3. Складіть речення за схемами:
Практичне завдання 4. Підкресліть означення, визначте, які вони:
узгоджені чи неузгоджені.
Зійшов над хатою місяць уповні. Час розплати настав. Оце його заповітне творіння. Чоловік років тридцяти стояв на зупинці. Попрощалось ясне сонце з чорною землею. На картині переважають фарби червоного кольору. Хлібозбиральні машини готові до роботи. Русло Дніпра дуже забруднене. Пальто аж до п′ят було незручним. Газета без оголошень не цікава. Суха деревина лежала на подвір′ї.
Практичне завдання 5. Неузгоджене означення є в реченні.
А Зіграй мені осінній плач калини.
Б Морозний сніг, блискучий та легкий, здається, падає на серце прямо.
В Зелене, вічне і широке, вкриває листя землю вщерть.
Г Добрий вечір тобі, зелена діброво!
Д Стоїть в задумі сива мати. А листя пада золоте.
Практичне завдання 6. Означення, виражене прислівником, є в реченні.
А На кожному крилі городу росли кущі барвінку.
Б Зійшов над хатою місяць уповні.
В Нарешті настав час розлучатись.
Г Молодість здатна творити неймовірне. Д Я вірші став писать під вечір золотий.
Практичне завдання 7. Неузгоджене означення є в реченні А Людина – найскладніша і найтонша система.
Б У всякого своя доля і свій шлях широкий.
В Щойно прочитаний учителем вірш справив на мене неабияке враження.
Г Сьогодні мав з’явитися тисячний відвідувач. Д Думка про землю будила Маланку по ночах.
Практичне завдання 8. Означення виділено в реченні:
А Серед неба ходить білолиций.
Б Ходімо вип’ємо кави.
В Талант малювати я відкрив у собі нещодавно. Г Мене попросили почекати в приймальні.
Практичне завдання 9. Означення виділено в реченні:
А Для захисту від ворогів звели дерев’яну фортецю. Б Дорога праворуч була коротшою.
В Усім мешканцям вдалося врятуватися.
Г Буду мріяти й жити на крилах надій.
Практичне завдання 10. Неузгоджене означення є в усіх реченнях, крім:
А Кава по-віденськи смакує з корицею.
Б Сніг на околиці зробився жовтим.
В До мене пізно прийшло бажання вчитися.
Г На гетьмані був жупан з великими ґудзиками.
Практичне завдання 11. З’ясуйте, яким членом речення є виділене слово:
1 Підмет А Майбутнє солодко манить своєю незвіданістю.
2 Присудок Б Діти зазвичай люблять їсти кашу з молока
3 Означення В Перехожі з цікавістю дивилися на юнака.
4 Обставина Г Після роботи хочеться відпочити.
Практичне завдання 12. Означення є в реченні А Дід був старим.
Б Минула тривожна ніч.
В Хай він чекає.
Г Осінь була тривожною. Д Дві верби говорили-балакали.
Практичне завдання 13. Виділене слово є означенням у реченні:
А Капуста-то гарна, та качан гнилий.
Б Дерево криве , а плоди солодкі.
В Моя хата небом укрита, землею підбита. Г Достигле яблуко саме з дерева падає.
Практичне завдання 15. Неузгоджене означення э в реченні:
А ХОЛОДНИЙ вітер різкими голками впивався в обличчя.
Б Вітер тихо гойдає ЗАСНІЖЕНІ квітами віти.
В Сльози гарячими солоними струмками побігли по щоках ДІВЧИНИ. Г СТАРИЙ віл не піде на ріллю.
Практичне завдання 16. Неузгодженого означення немає в реченні А Схід СОНЦЯ я вийшов зустрічати у поле.
Б Вода В РІЦІ сурмила срібно-срібно.
В Настає час РОЗСТАВАТИСЯ.
Г Ця земля не знала жодного мосту З КАМЕНЮ.