Підготовка металу до зварювання

Про матеріал
Урок виробничого навчання "Підготовка металу до зварювання". формування первинних професійних знань, умінь і навичок виконання прийомів і операцій технологічного процесу з підготовки металу до зварювання (очищення металу від іржі, розмічання; рубання); виховання свідомої дисципліни , прагнення до розвитку професійних здібностей; розвиток вимогливості до себе.
Перегляд файлу

План

відкритого уроку виробничого навчання

Група:№ 16.

Професія: «Електорогазозварник, електорозварник на автоматичних та напівавтоматичних машинах».

Майстер виробничого навчання: Нерадко І.Р.

Об’єкт, на якому проходить виробниче навчання: електрозварювальна майстерня.

Тема програми: « Підготовка металу до зварювання».

Тема уроку: « Підготовка металу до зварювання».

Мета уроку:

формування первинних професійних знань, умінь і навичок виконання прийомів і операцій технологічного процесу з підготовки металу до зварювання (очищення металу від іржі,  розмічання; рубання);

виховання свідомої дисципліни , прагнення до розвитку професійних здібностей;

розвиток вимогливості до себе.

Тип уроку: урок формування початкових умінь виконання прийомів, операцій і видів робіт.

Методи навчання:

  • словесні: пояснення, інструктаж;
  • наочні: ілюстрування;
  • практичні: виконання вправ

Міжпредметні зв’язки:

  • « Матеріалознавство» – тема: «Низьковуглецеві сталі»;
  • «Охорона праці» - тема: «Дотримання правил з охорони праці при рубанні металу»;
  • «Креслення» - тема: «Інструменти для площинного та просторового розмічання».

Матеріально – технічне забезпечення :

пристрої: мультимедійний проектор, ноутбук, екран;

обладнання: слюсарний верстак;

інструмент: металева щітка, молоток, рисувалка, рулетка, лінійка, штангенциркуль, кутник, зубило, напилок.

матеріали: штабовий метал(полоса), пруток, листовий метал.

Навчально-методичне забезпечення: презентація « Підготовка металу до зварювання».

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина.

  • Перевірка присутності учнів.
  • Перевірка готовності учнів до уроку.

 

ІІ. Вступний інструктаж.

  • Цільова настанова: повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

Майстер в/н. Тема уроку: « Підготовка металу до зварювання». Наша мета: сформувати первинні професійні знання, уміння і навички виконання прийомів і операцій технологічного процесу з підготовки металу до зварювання. Підготовка металу до зварювання є невід’ємною складовою в процесі електрозварювальних робіт. З’ясуємо, як ви засвоїли матеріал на уроках теоретичного навчання.

  • Перевірка знань учнів за матеріалом, вивченим на уроках теорії, а також на попередніх уроках виробничого навчання, пов’язаних з даним уроком.

 

  1. Усне опитування учнів за запитаннями:

1.Які види операцій з підготовки металу до зварювання ви знаєте?

Відповідь: зачищення металу від іржі, виправлення, розмічання, рубання, різання, гнуття, складання.

2. Яким інструментом проводять очищення металу від іржі?

Відповідь: очищення від іржі проводять металевою щіткою (листовий метал), а також напилком
( труби, профільний метал).

3. Яке буває розмічання металу?

Відповідь: розмічання буває площинне і просторове.

4. Чим відрізняється площинне розмічання від просторового?

Відповідь: Площинне розмічання – нанесення ліній контурів деталі на одну площину заготовки.

Просторове розмічання – нанесення ліній контурів деталі на декілька площин заготовки, сполучених між собою під різними кутами.

5. Які інструменти для розмічання ви знаєте?

лінійка, кутник, рулетка, циркуль, штангель-циркуль, рисувалка.

 

  • Формуванням орієнтовної основи дій учнів.
  • Пояснення характеру і призначення порядку виконання вправ.

Майстер в/н. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати основні операції, які виконують при підготовці металу до зварювання. А це: очищення металу від іржі,  розмічання, рубання.

  • Перегляд відеоролика «Розмічання та рубання металу».
  • Опрацюванням регіонального компоненту «Рубання листового металу великогабаритних розмірів»: перегляд відеоролика.

 

  • Ознайомлення учнів з інструментами, приладами, які застосовуватимуться на уроці.

Майстер в/н. Для виконання операцій з підготовки металу до зварювання ми будемо використовувати

обладнання: слюсарний верстак;

інструменти: металеву щітку, молоток, рисувалку, рулетку, лінійку, кутник, зубило, напилок;

матеріали: штабовий метал (полосу), пруток, листовий метал.

 

  • Пояснення і показ найбільш раціональних прийомів, способів і послідовності виконання завдань, а також способів контролю  якості роботи.

Майстер в/н. ( майстер показує і коментує прийоми виконання робіт).

Робота електрозварника, як робота пов’язана з металом, включає в себе не тільки зварювальні роботи, а й підготовку металу до зварювання. Першою операцією є очищення металу від іржі та пилу. Очищення проводиться за допомогою щітки по металу (листовий, штабовий метал), а також напилками (труби, профільний метал). У першому випадку беремо металеву щітку і зчищаємо іржу до блиску металу, а при використанні напилка зчищаємо не площиною напилка, а гранню, де є насічки. При виконанні цієї операції потрібно слідкувати, щоб пил, кусочки іржі не попали в очі, намагатись при користуванні інструментом робочий хід робити від себе, а холостий на себе.

Наступна операція, яку ми розглянемо - це розмічання. Як ви знаєте із уроків креслення, розмічання буває площинне і просторове. Сьогодні ми будемо  розглядати площинне. Розмічанням називається операція нанесення на оброблювану заготовку розмічальних ліній (рисок), що визначають контури майбутньої деталі чи місця, яке потрібно обробляти. Розмічання слід проводити точно, бо помилки можуть призвести до того, що деталь буде бракованою. Основні інструменти, які ми будемо використовувати сьогодні, -- це лінійка, кутник, рисувалка, рулетка. Відміряємо потрібний нам розмір за допомогою рулетки (великомірні розміри.), або лінійки (маломірні розміри). Прикладаємо лінійку і рисувалкою з легким нахилом в сторону розмітки з достатнім нажимом розмічаємо заготовку. Рисувалку проводять лише один раз. При виконанні цієї операції потрібно слідкувати, щоб рисувалка не зіскочила через край лінійки і не поранила руку.

Рубанням називається операція, коли за допомогою зубила (різального інсрумента) та молотка (ударного інструмента) з поверхні заготовки видаляють зайвий шар металу або розрубують заготовку на частини. При рубанні металу потрібно стояти в півоберта до лещат. Молоток потрібно тримати за ручку на відстані 15-20 мм від кінця, наносити ним сильні удари по центру головки зубила. При цьому слід дивитись на лезо зубила, а не на його головку, тому що лезо може зіскочити з розмітки і рубання буде виконано неправильно. Зубило потрібно тримати таким чином, щоб відстань від ударної частини до руки була не меншою 20-25 мм. Заготовки із листового металу можна перерубувати в лещатах по рівню губок лещат. Для цього заготовку закріпляють в лещата так, щоб розмічальна лінія збігалася з рівнем губок. Штабовий метал (полосу) перерубують на плиті чи наковальні. Попередньо на обидві сторони полоси наносять лінії перерубування. Полосу кладуть на плиту, встановлюють зубило вертикально по розмічальній рисці і сильними ударами молотка перерубують полосу на половину її товщини. Потім полосу перевертають і надрубують з другої сторони, після чого відрубану заготовку відламують. Пруток відрубують таким же чином, як полосу, тільки після кожного удару пруток прокручують. Надрубавши пруток по кругу, відрубану частину відламують.

При рубанні слід дотримуватись таких вимог з охорони праці:

  • ручка молотка має бути добре закріплена;
  • надійно фіксувати заготовку в лещатках;
  • для запобігання пошкодження рук працювати в рукавицях.

 

  • Розгляд типових помилок, способів їх попередження і усунення :

Майстер в/н. Найпоширеніші помилки при підготовці металу до зварювання:

  • неякісно очищені поверхні від іржі, пилу;
  • допущені прорахунки при розмічанні;
  • при використанні лещат при рубанні металу розмічальну рису розміщують не чітко по губках лещат;
  • при рубанні зубило встановлюють не перпендикулярно до заготовки.

 

  • Розгляд вимог охорони праці.

Майстер в/н. При виконанні операцій по підготовці металу до зварювання необхідно дотримуватися таких вимог охорони праці:

1. Інструменти повинні бути справні.

2. Очищення металу від іржі та пилу слід проводити від себе.

3. При розмічанні потрібно слідкувати, щоб рисувалка не зіскочила через край лінійки і не поранила руку.

4. При рубанні металу слідкувати, щоб рубання в лещатках не проводити в напрямку людей, щоб відрубана частинка металу не поранила людину.

  • Закріплення і перевірка засвоєння учнями матеріалу вступного інструктажу, проведення пробного виконання учнями нових прийомів.
  1. Усне опитування учнів за запитаннями:

1. Як правильно слід проводити очищення металу від іржі?

2. Яка операція називається розмічанням ?

3. Які інструменти використовують при розмічанні?

4. Яку операцію називають рубанням?

5. Яких вимог з охорони праці слід дотримуватись при рубанні?

  1. Відтворення учнями нових прийомів:

1. Очищення металу від іржі.

2. Розмічання деталей.

3. Рубання металу.

 

  • Видача завдань і розподіл учнів по робочих місцях.

 

№ п/п

Прізвище, ініціали учня

Зміст роботи, яку необхідно виконати на уроці

1

Ланка №1

Опацький М. – ланковий.

Левашов В., Рябов С.

 

Очищення металу від іржі.

2

Ланка № 3

Спенжар О. – ланковий.

Стеблюк О., Смалій Ю.

 

Розмічання на листовому металі заготовок розміром 300мм*120мм (18 штук).

3

Ланка № 4

Филенко В. – ланковий.

Футрак О., Левашов В.

Рубання листового металу.

4

Ланка №5

Шемякін А. – ланковий.

Шарпило Є., Шостак А.

Рубання штабового металу (полоси), прутка.

 

ІІІ. Поточний інструктаж під час вправ (самостійної роботи) учнів.

  • Виконання учнями тренувальних вправ за розробленими майстром завданнями.
  • Цільові обходи майстром робочих місць.
  • Перший обхід: перевірка, чи всі учні приступили до роботи, чи немає організаційних утруднень, що заважають її виконанню.
  • Другий обхід: перевірка, чи правильно організовані робочі місця, чи не припускаються помилки при виконанні роботи; ступінь засвоєння показаних прийомів, раціональне використання матеріалів, інструментів, дотримання вимог охорони праці.
  • Третій обхід: перевірка способів виконання завдань учнями.
  • Четвертий обхід: перевірка ступеня засвоєння показаних прийомів.
  • П’ятий обхід: перевірка раціонального використання параметрів та інструментів.
  • Здача учнями майстру готової або незавершеної роботи, прибирання ними своїх робочих місць та майстерні.

IV. Заключний інструктаж.

  • Самооцінка учнями результатів своєї роботи.
  • Підсумки роботи кожного учня і групи в цілому.
  • Виставлення оцінок.
  • Визначення учнів, які домоглися відмінної якості робіт
  • Розгляд найбільш характерних недоліків в роботі учнів.
  • Завдання додому.

Описати процес розмічання та рубання штабового металу (полоси розміром 900*40*12мм).

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
12 березня 2020
Переглядів
3498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку