Підсумкова контрольна робота з української мови
1. На перший склад падає наголос у слові
2. Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядказаєць, колосся, явір
3. НЕМАЄ лексичної помилки в рядку
А розкрити очі Б відкрити вікно
В поступити в інститут Г небезпечний поворот
Д наступна зупинка
4. Літеру е треба писати в усіх словах у рядку
5. Подвоєні літери треба писати в усіх словах у рядку
6. У якому рядку в усіх словах відбувається спрощення приголосних?
7. У якому рядку всі слова пишуться з м’яким знаком?
Д річ…, сестрон…ко, сидят…, малюєш…
8. Апостроф треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
Мати перша в світі навчила любити солов(1)їні ранки, п(2)янкий любисток, духм(3)яну м(4)яту, зелене верб(5)я.
А 1; Б 2; В 3; Г 4; Д 5
9. Подвоєння літер НЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ в усіх іншомовних словах рядка
10 Правильно записані всі слова в рядку
А кінець кінцем, все-таки, як-от
Б Вінничина, студентство, рік-у-рік
В воз'єднання, матінці, радісттю
Г як-не-як, камінчик, моркв'яний
11. Усі розділові знаки правильно вжито в реченні
А По закінченні війни на тому місці, де стояла хата знайшли тільки кучугуру глини.
Б Першим її свідомим порухом було те, що, коли той попросив заспокоїтися, послухалася, хоч і не відгукнулася словом.
В Щоб краще збагнути навколишню красу, він навчав діток переносити на папір все, що вони бачать, і що їм до вподоби.
Г Природа інколи примхлива до людини, бо останнім часом він відчув, що йому муляє в боки, а дорогі серцю пейзажі починають набридати.
Д Високо поросло розкішне дерево укриваючи холодом землю, на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.
12 Двокрапку треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)
А Високі скелі гордо навислі над морем піддались нарешті море вигризло в них високі і глибокі гроти
Б Спочатку Тимко образився і хотів піти потім передумав і залишився.
В Будеш сіяти з сумом вродить печаль.
Г Виглянуло сонце озеро вмить проясніло.
Д Весна ледачого не любить вона проворного голубить.
13 Кома перед і НЕ ставиться в реченні (розділові знаки пропущені)
А Десь спереду гукнув паровоз і почулася пісня.
Б І жмуриться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад.
В Річка широка та глибока і котиться вона виблискуючи та шумуючи.
Г Жайворонок заспівав для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо.
Д Здалеку приносив лагідніші подихи вітер і зазеленіла на пагорбах земля.
14.Розділові знаки для передачі чужої мови правильно вжито в реченні
А «Добрий вечір вам»: заспівав позаду тоненький дівочий голос.
Б «Ні, – сказав сам собі Василько – щуки я не піймаю, бо вона прудка».
В «Життя мені всміхалося, – говорив Франко, – а діти були промінням».
Г «Коли я сита, то така я добра», ковтнувши жертву, просичала Кобра.
Д Мама сказала: як же ж мені сумно, хочу побачити рідненьку сестру.
15 У котрому рядку порушено норми відмінювання числівників?
А п’ятистам дев’яноста трьом
Б на чотирьохстах дев’яти
В у тисяча сімсот п’ятдесят шостому
Г семистами шістдесятьма чотирма
16. Складнопідрядним з підрядним причини є речення
А Коли ідеш ранковим полем, то грають бризки від роси.
Б Ніч була довга, думалося, що ніколи вже сонце не зійде.
В Люблю людей землі своєї, бо й я землі своєї вірний син.
Г День такий, що жалітися грішно на невдачі, нестачі, біду.
Д Здалося, що якийсь чарівник, як у казці, позолотив дерева.
17 У котрому рядку неправильно вжито відмінкову форму залежного слова?
А завідувач відділом
Б багатий на врожай
В славиться врожаями
Г властивий для людини
18 У котрому рядку порушено норми побудови словосполучень?
А затишне купе
Б яскравий какаду
В високий насип
Г прозора тюль.
19. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Ще виблискують кришталеві роси...» обрати
А і випромінюють веселковий розмай.
Б милуючи око веселим сяйвом.
В але сонце вже осяяло виднокрай.
Г бо тільки займається на день.
Д ранок холодить оксамитові трави.
20. Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.
Приклад речення
А Краще кепсько виконати свій обов’язок, аніж добре – чужий.
Б Бути особистістю – це бути самостійним джерелом дії.
В Звільнишся від зла – у тебе залишиться лише добро.
Г Любов, щирість, милосердя – такі риси має виховувати в собі кожен.
Д Я знаю лише одного тирана – тихий голос мого сумління
Умова вживання тире
1 тире між підметом і присудком 2 тире на місці пропущеного члена речення
3 тире при відокремленій прикладці 4 тире в безсполучниковому складному реченні
21. З'ясуйте тип кожного речення в тексті (цифра позначає наступне слово)
Речення
(1) Щоб стати щасливим, не обов'язково знайти діаманти в купі сміття. (2) Так, коштовні камінці здатні прикрасити жінку, довершити її образ, проте вони не можуть зігріти холодної днини чи втішити, коли в серці біль. (3) Кохана людина, друзі, рідні – ось наше щастя. (4) Але треба пам'ятати: кожний щасливий по-своєму.
Тип речення
А просте ускладнене
Б складносурядне
В складнопідрядне
Г складне безсполучникове
Д складне з різними видами зв'язку
22.З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі. Приклад речення
А Окрім заповідників і національних парків, значну роль у збереженні флори та фауни відіграють заказники.
Б Заказники, місця тимчасової заборони полювання, створюють з метою відновлення природних комплексів.
В Власники природних об’єктів, оголошених заказниками, зобов’язані забезпечити режим охорони та збереження таких територій.
Г Поставивши за мету захист рослин і комах, в Україні створили кілька ботанічних та ентомологічних заказників.
Д Іноді заказник відіграє важливу, фактично вирішальну роль у збереженні й відновленні певного рідкісного виду.
Відокремлений член речення 1 додаток 2 означення
3 обставина 4 прикладка (різновид означення)
23. З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова (цифра позначає наступне слово).
Речення Знов (1)зозулі голос чути (2)в лісі, Ластівки (3)гніздечко звили в стрісі. А вівчар жене отару плаєм, Тьохнув пісню (4)соловей за гаєм.
Член речення А присудок Б підмет
В означення Г додаток Д обставина
24. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак). Аналізуючи збірку «Замість сонетів і октав», (1) розуміємо, ( 2) що Тичина сприйняв настанову Олександра Скрябіна щодо вираження в мистецтві модерних,(3) народжених часом ідей, образів засобами оригінального(4) поетичного стилю –(5) дисонансної співзвучності та нестійкої гармонії.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
А кома 1 – при відокремленій обставині
Б кома 2 – перед підрядною частиною складного речення
В кома 3 – при відокремленому означенні
Г на місці цифри 4 коми немає, оскільки означення не є однорідними
Д тире 5 – при відокремленій прикладці
25. Потребує редагування речення
А Готуючись до іспитів, зазвичай користуються переліком екзаменаційних питань.
Б Розподіливши питання за розділами, позначте неопрацьовані, складіть план дій.
В Проконсультувавшись із викладачем, починаємо повторення складного матеріалу.
Г Систематизуючи інформацію, робіть нотатки, кресліть схеми, використовуйте маркери.
Д Побачивши в такому списку проблемні теми, нехай відчай не охоплює вас.
26. Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова. На шляху більшої … лауреатів і … конкурсів … перешкоди, однак прагнення перемоги завжди… до успіху.
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А половини, дипломатів, трапляються, призводить
Б частини, дипломників, зустрічаються, приводить
В частини, дипломантів, зустрічається, приводить
Г половини, дипломантів, трапляються, призводить
Д частини, дипломантів, трапляються, приводить
27. Установіть відповідність.
Фразеологізм 1. взяти голими руками 2. ускочити вище халяв 3. ганяти вітер по світу 4. давати хропака
|
Тлумачення
|
28. НЕМАЄ орфографічних помилок у варіанті
А Основи правильного харчування та базові фізичні вправи сьогодні знає чи не кожен, хто має бажання почувати себе впевненно за будь яких обставин.
Б Запорукою краси та здоров'я насамперед є збалансованний щоденний рацион та оптимальне фізичне навантаження.
В Вибір продуктів, технологія приготування страв та особливості споживання їх мають бути підпорядковані правилам здорового харчування.
Г Не зважаючи на розмаїття пропонованих практик здорового харчування, їх об'єднує принцип чіткого поділу продуктів на користні та шкідливі.
29. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів(цифра в дужках позначає наступне слово)
З поганим настроєм чини так, як (1)із кульбабкою: скажи (2)йому «пфу!» – і (3)нехай летить собі (4)геть!
А займенник
Б прислівник
В прийменник
Г сполучник
Д частка
30 Вибрати потрібне слово
Американський психолог, педагог, публіцист Дейл Карнегі розробив концепцію спілкування, якої дотримувався й сам. Він жив за принципом: у світі немає поганих людей, є лише обставини, які насправді можемо легко подолати, змінивши ставлення до них і в такий спосіб припинивши псувати настрій як собі, так і (30) __________.
А довкіллю
Б оточуючим
В оточенню
Г середовищу