Конспект лекції з навчальної дисципліни «Природничі науки: Біологія» на тему: «Будова двомембранних органел клітини»

Про матеріал

Підсумкова робота слухача курсів підвищення кваліфікації

за навчальною програмою «Інноваційні методи викладання: новітнє в європейській освітній практиці»

Конспект лекції

з навчальної дисципліни «Природничі науки: Біологія»

на тему: «Будова двомембранних органел клітини»

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Донецький національний університет економіки і торгівлі

імені Михайла Туган-Барановського

 

 

 

 

 

Підсумкова робота слухача курсів підвищення кваліфікації

за навчальною програмою «Інноваційні методи викладання: новітнє в європейській освітній практиці»

 

Конспект лекції

з навчальної дисципліни «Природничі науки: Біологія»

 на тему: «Будова  двомембранних органел клітини»

 

 

 

 

 

Виконала:

Кишинівська Альона Олександрівна

викладач ВСП «Криворізький фаховий коледж

Національного авіаційного університету»

 

 

 

 

Кривий Ріг

2023

 

Тема лекції: Будова  двомембранних органел клітини.

Мета лекції: ознайомити здобувачів освіти з інформацією про особливості будови мітохондрій  і пластид та зв’язок їх з функціями органел; розвивати вміння встановлювати логічний зв’язок між будовою і функціями органел; формувати в учнів  науковий світогляд.

Методи навчання: пояснювально-ілюстративний метод, гра «Впізнай мене», постановка проблемних питань, метод візуалізації теоретичного матеріалу, евристична бесіда, метод рефлексії, онлайн-тестування.

План лекції

  1. Будова і функції мітохондрій.
  2. Будова і функції пластид.
  3. Зв’язки між пластидами різних типів.
  4. Автономія мітохондрій і хлоропластів у клітині.
  5. Фотосинтез. Хемосинтез.

 

Рекомендовані навчально-методичні матеріали

Основна література

  1. Біологія. Великий довідник для школярів та абітурієнтів. Тернопіль, Навчальна книга - Богдан, 2001.
  2. Данилова О.В. та ін. Загальна біологія, X.: Торсінг, 2001.
  3. Дербеньова АГ, Шаламов Р.В., Загальна біологія, 10-11 класи. X.: Світ дитинства, 1998.
  4. Кучеренко М.Е., Вервес Ю.Г., Балан П.Г. та ін. Загальна біологія, 10-11 класи. - К.: Генеза, 1998, 2000, 2001.

Допоміжна література

  1. «Програма для загальноосвітніх навчальних закладів» авторів Данилової О.В., Балана П.Г., Вихренко А.С. та ін. (Київ, «Перун», 2005).
  2. Ченцов Ю.С. Введение в клеточную биологию: Уч. для вузов. – М.: ИКЦ «Академкнига», 2004. – 495с

 

Зміст лекції

  1. Актуалізація опорних знань, уявлень та чуттєвого досвіду.

Гра «Впізнай мене»

- великий компартмент рослинної клітини, що заповнений клітинним соком;
- мембранні мішечки із ферментами;
- стопка мембранних цистерн;
- перетравлюють речовини та відмерлі клітинні структури, що вже відслужили клітині;
- на поверхнях мембран відбувається багато хімічних реакцій;
- упаковуються білки та інші речовини для виведення з клітини;
- запасає поживні речовини;
- на її структурах синтезується білки;
- відшаровуються від апарату Гольджі.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Постановка проблемних (зацікавлюючих) питань.

Що ж надає різнобарв’я нашому рослинному світу. Звідки ми маємо енергію? Що допомагає нам утримувати її в організмі?

  1. Викладання змісту лекції.

Розповідь з використанням слайдової презентації (метод візуалізації теоретичного матеріалу) та елементами евристичної бесіди.

 

Двомембранні органели клітини. Мітохондрії та пластиди – органели клітин еукаріотів, поверхневий апарат яких складається з двох мембран, розділених міжмембранним простором. Вони просторово не пов’язані з іншими органелами. Ці органели беруть участь в енергетичному обміні.

Постановка питання: «Звідки клітина отримує енергію, необхідну для життєдіяльності?»

Мітохондрії (від грец. мітос – нитка і хондріон – зерно) – органели клітин більшості видів рослин, грибів і тварин. Їх немає лише в деяких одноклітинних еукаріотів, які мешкають у безкисневому середовищі, – анаеробів. Мітохондрії слугують своєрідними клітинними «генераторами енергії». Вони мають вигляд кульок, паличок, інколи розгалужених ниток (завдовжки 0,5–10 мкм і більше). Число цих органел у клітинах різних типів може коливатися від 1 до 100 000 і більше. Воно залежить від того, наскільки активно відбуваються процеси обміну речовин і перетворення енергії. Так, клітина значних розмірів амеби Хаос містить до 500 000 мітохондрій, тоді як у дрібній клітині паразитичних джгутикових – трипаносом (збудників сонної хвороби людини) є лише одна велетенська розгалужена  мітохондрія.

Зовнішня мембрана мітохондрії гладенька, а внутрішня – утворює вгини всередину органели – кристи. Кристи мають вигляд дис коподібних, трубчастих чи пластинчастих   утворів,   що   часто   розгалужуються. На поверхні крист, що межує з внутрішнім середовищем мітохондрії, є особливі грибоподібні білкові утвори – АТФ-соми (від грец. сома – тіло). Вони містять комплекс ферментів, необхідних для  синтезу АТФ.

Внутрішній простір мітохондрій заповнений напіврідкою речовиною –  матриксом. Там містяться рибосоми, молекули ДНК, іРНК, тРНК тощо та синтезуються білки, що  входять до складу внутрішньої  мембрани.

Основна функція мітохондрій – синтез АТФ. Цей процес відбувається за рахунок енергії, яка вивільняється під час окиснення органічних сполук. Початкові реакції відбуваються в матриксі, а наступні, зокрема синтезу АТФ, – на внутрішній мембрані мітохондрій.

Демонстрація фрагменту навчального фільму (метод візуалізації теоретичного матеріалу)

https://www.youtube.com/watch?v=do4Lqtlk2ik

Постановка питання: «Чому  квітки на планеті мають різне забарвлення?»

Пластиди  (від грец. пластидес – виліплений, сформований) – органели клітин рослин і деяких одноклітинних тварин (наприклад, евглени  зеленої). Відомо три типи пластид – хлоропласти, хромопласти, лейкопласти, які різняться за забарвленням, особливостями будови та  функціями.

Хлоропласти (від грец. хлорос – зелений) – пластиди, зазвичай забарвлені в зелений колір завдяки наявності пігменту хлорофілу. Але в клітинах певних груп водоростей (червоних, бурих тощо) їхній колір може бути іншим. Це пояснюється тим, що в них, крім хлорофілу, є й інші пігменти – червоні, жовті, бурі та ін.

Як і в мітохондрій, зовнішня мембрана хлоропластів гладенька, а внутрішня утворює вирости, що можуть від неї відокремлюватись. Строма – речовина, що заповнює внутрішній простір хлоропласта. З внутрішньою мембраною пов’язані структури – тилакоїди. Це пласкі  цистерни, оточені однією мембраною. Великі тилакоїди розташовані  поодиноко, а дрібніші – зібрані в грани, що нагадують стоси  монет. У тилакоїдах містяться основні (хлорофіли) та  допоміжні (каротиноїди) пігменти, а також усі ферменти, необхідні для здійснення  фотосинтезу. У стромі хлоропластів є молекули ДНК,  різні типи РНК,  рибосоми, зерна запасного полісахариду (переважно крохмалю).

Основна функція хлоропластів – здійснення фотосинтезу. Крім того, у них, як і в мітохондріях, на мембрані тилакоїдів є АТФ-соми та відбувається синтез АТФ. Також у хлоропластах синтезуються деякі ліпіди, білки мембран тилакоїдів, ферменти, які забезпечують реакції фотосинтезу.

Лейкопласти (від грец. лейкос – безбарвний) – безбарвні пластиди різноманітної форми, в яких запасаються деякі сполуки (крохмаль, білки тощо). На відміну від хлоропластів, у лейкопластів внутрішня мембрана може утворювати лише нечисленні тилакоїди. У стромі лейкопластів містяться рибосоми, ДНК, різні типи РНК, а також ферменти, які забезпечують синтез і розщеплення запасних речовин (крохмалю, білків тощо). Лейкопласти можуть бути повністю заповнені зернами крохмалю.

Хромопласти (від грец. хроматос – колір, фарба) – пластиди, забарвлені в різні кольори (наприклад, жовтий, червоний, фіолетовий). Забарвлення цим пластидам надають різні пігменти (переважно каротиноїди), які в них накопичуються. Оскільки хлорофіл у них відсутній, зеленого забарвлення вони не мають. Хромопласти надають певного  забарвлення пелюсткам  квіток, плодам, листкам та іншим частинам рослин. Внутрішня система мембран у хромопластах відсутня або ж утворена окремими тилакоїдами.

Зв’язки між пластидами різних типів. Пластиди різних типів мають спільне походження: усі вони виникають з первинних пластид клітин твірної тканини – дрібних (до 1 мкм) пухирців, оточених двома мембранами. Крім того, пластиди одного типу здатні перетворюватися на пластиди іншого. Так, на світлі в первинних пластидах формується внутрішня система мембран, синтезується хлорофіл і вони перетворюються на хлоропласти. Те саме характерно і для лейкопластів, які здатні перетворюватися на хлоропласти або хромопласти. Під час старіння листків, стебел, дозрівання плодів у хлоропластах може руйнуватися хлорофіл, спрощується будова внутрішньої мембранної системи і вони перетворюються на хромопласти. Хромопласти є кінцевим етапом розвитку пластид: на пластиди інших типів вони не перетворюються.

Демонстрація фрагменту навчального фільму (метод візуалізації теоретичного матеріалу)

https://www.youtube.com/watch?v=do4Lqtlk2ik

Автономія мітохондрій і хлоропластів у клітині.  Хлоропласти та мітохондрії, на відміну від інших органел, характеризуються певною мірою незалежним (автономним) функціонуванням від інших частин клітини. Чим це зумовлене? По-перше, ці органели містять власну спадкову інформацію – кільцеву молекулу ДНК, яка нагадує молекулу ДНК з ядерної зони клітин прокаріотів. По-друге, мітохондрії і пластиди мають апарат, який здійснює синтез власних білків (рибосоми, а також усі види РНК). До того ж, на відміну від інших органел, мітохондрії та пластиди не виникають з інших мембранних структур клітини, а розмножуються поділом. Молекули ДНК у мітохондріях і пластидах забезпечують механізми цитоплазматичної спадковості, бo здатні зберігати та передавати під час поділу цих органел певну частину спадкової інформації.

Постановка питання: «Чому без зелених рослин існування біосфери стало б неможливим?»

Фотосинтез. Слово «фотосинтез» буквально означає: створення під впливом світла. Фотосинтез — це процес, який відбувається у хлоропластах під дією сонячного світла.

Під час фотосинтезу відбувається процес перетворення енергії сонячного світла на енергію хімічних зв'язків органічних сполук (глюкози), які синтезуються з неорганічних сполук — води та вуглекислого газу.

Сумарна формула фотосинтезу має такий вигляд:

6С02 + 6Н20 - С6Н12О6 + 602.

Фотосинтез здійснюється в хлоропластах. Основним фотосинтетичним пігментом вищих рослин є хлорофіл. За хімічною структурою розрізняють декілька видів хлорофілів. Крім хлорофілів, у хлоропластах як допоміжні пігменти присутні каротиноїди (жиророзчинні пігменти, виявлені у всіх рослин).

Процес фотосинтезу складається з двох взаємопов'язаних етапів - світлової та темнової фаз. Світлова фаза відбувається лише за наявності світла, за допомогою фотосинтетичних пігментів у тилакоїдах хлоропластів. Тилакоїди - це мембранні пухирці, розташовані у стромі хлоропластів. У мембранах тилакоїдів є молекули хлорофілу. У світловій фазі фотосинтезу відбувається поглинання світла молекулами хлорофілу і перетворення енергії світла в хімічну енергію молекул АТФ та інших переносників енергії, а також виділення кисню в атмосферу. Темнова фаза не вимагає світла, відбувається у стромі хлоропласта. У ній енергетичні молекули витрачаються на синтез органічних сполук. У світловій фазі фотосинтезу беруть участь дві фотосистеми: фотосистема 1 (ФС1) і фотосистема 2 (ФС2). У кожній фотосистемі є антенний комплекс, який складається з хлорофілу і призначений для вловлювання енергії світла різної довжини хвилі та передачі її на реакційний центр. До реакційного центру ФС1 входять молекули хлорофілу, які поглинають світло з довжиною хвилі максимум 700 нм, а до реакційного центру ФС2 - молекули хлорофілу, які поглинають світло з довжиною хвилі максимум 680 нм. Утворені в результаті фотохімічних реакцій молекули АТФ і НАДФН (переносники енергії) використовуються для здійснення реакцій темнової фази. Під час темнової фази фотосинтезу енергія, накопичена у світловій фазі, витрачається на синтез глюкози. Для цього синтезу потрібен вуглекислий газ, Карбон якого фіксується у циклі Кальвіна, названого на честь ученого Мелвіна Кальвіна, який його відкрив.

Значення фотосинтезу. Фотосинтез має загальнобіологічне значення, оскільки це єдиний процес, у результаті якого на нашій планеті енергія сонячного світла перетворюється на хімічну енергію вуглеводів, а потім на енергію всіх інших органічних речовин будь-яких організмів. В основному завдяки фотосинтезу атмосфера Землі збагачується вільним киснем, який потрібен для дихання більшості мешканців нашої планети, а також для самих рослин. Таким чином, фотосинтез - це не лише первинний синтез органічних речовин, а й процес, унаслідок якого на Землі створюються умови, необхідні для існування живих організмів.

Хемосинтезце тип живлення, за якого органічні сполуки синтезуються з неорганічних із використанням енергії хімічних реакцій. До хемотрофних організмів належать деякі групи бактерій: нітрифікуючи, залізобактерії, безколірні сіркобактерії та інші. Хемотрофні організми відіграють важливу роль у процесах перетворення хімічних елементів у біогеохімічному колообігу речовин. Процес хемосинтезу відкрив у 1887 році російський мікробіолог С.М. Виноградський.

Нітрифікуючі бактерії послідовно окиснюють аміак до нітритів, а згодом – до  нітратів. Залізобактерії одержують енергію за рахунок окиснення сполук двовалентного феруму до тривалентного.

Хемотрофні організми відіграють важливу роль у процесах перетворення хімічних елементів у біогеохімічному колообігу речовин.

  1. Підсумки

1) Метод рефлексії (пропонується закінчити речення «Для мене сьогодні важливим було…»)

2) Виконання онлайн-тесту

https://naurok.com.ua/test/dvomembranni-organeli-573453.html

  1. Контрольні питання

1. Яка будова поверхневого апарату мітохондрій і пластид?

2. Як будова мітохондрій пов’язана з їхніми функціями?

3. Які ви знаєте типи пластид?

4. Яка будова хлоропластів?

5. Які функції хлоропласти виконують у клітині?

6. Яка будова і функції лейкопластів і хромопластів?

7. Які взаємні переходи можливі між пластидами різних типів?

8. Чому функціонування мітохондрій і хлоропластів у клітині відносно незалежне від інших її структур?

9. Яка роль світлової і темнової фаз фотосинтезу?

10. У чому полягає біологічне і планетарне значення фотосинтезу?

11. Хто такі фототрофи і хемотрофи?

12. Які умови здійснення хемосинтезу?

13. Яке біологічне значення хемосинтезу?

doc
Пов’язані теми
Біологія, Інші матеріали
Додано
25 квітня 2023
Переглядів
347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку