Підсумкова робота слухача курсів підвищення кваліфікації
за навчальною програмою «Інноваційні методи викладання: новітнє в європейській освітній практиці»
Конспект лекції
з навчальної дисципліни «Природничі науки: Біологія»
на тему: «Будова двомембранних органел клітини»
Міністерство освіти і науки України
Донецький національний університет економіки і торгівлі
імені Михайла Туган-Барановського
Підсумкова робота слухача курсів підвищення кваліфікації
за навчальною програмою «Інноваційні методи викладання: новітнє в європейській освітній практиці»
Конспект лекції
з навчальної дисципліни «Природничі науки: Біологія»
на тему: «Будова двомембранних органел клітини»
Виконала:
Кишинівська Альона Олександрівна
викладач ВСП «Криворізький фаховий коледж
Національного авіаційного університету»
Кривий Ріг
2023
Тема лекції: Будова двомембранних органел клітини.
Мета лекції: ознайомити здобувачів освіти з інформацією про особливості будови мітохондрій і пластид та зв’язок їх з функціями органел; розвивати вміння встановлювати логічний зв’язок між будовою і функціями органел; формувати в учнів науковий світогляд.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративний метод, гра «Впізнай мене», постановка проблемних питань, метод візуалізації теоретичного матеріалу, евристична бесіда, метод рефлексії, онлайн-тестування.
План лекції
Рекомендовані навчально-методичні матеріали
Основна література
Допоміжна література
Зміст лекції
Гра «Впізнай мене»
- великий компартмент рослинної клітини, що заповнений клітинним соком;
- мембранні мішечки із ферментами;
- стопка мембранних цистерн;
- перетравлюють речовини та відмерлі клітинні структури, що вже відслужили клітині;
- на поверхнях мембран відбувається багато хімічних реакцій;
- упаковуються білки та інші речовини для виведення з клітини;
- запасає поживні речовини;
- на її структурах синтезується білки;
- відшаровуються від апарату Гольджі.
Постановка проблемних (зацікавлюючих) питань.
Що ж надає різнобарв’я нашому рослинному світу. Звідки ми маємо енергію? Що допомагає нам утримувати її в організмі?
Розповідь з використанням слайдової презентації (метод візуалізації теоретичного матеріалу) та елементами евристичної бесіди.
Двомембранні органели клітини. Мітохондрії та пластиди – органели клітин еукаріотів, поверхневий апарат яких складається з двох мембран, розділених міжмембранним простором. Вони просторово не пов’язані з іншими органелами. Ці органели беруть участь в енергетичному обміні.
Постановка питання: «Звідки клітина отримує енергію, необхідну для життєдіяльності?»
Мітохондрії (від грец. мітос – нитка і хондріон – зерно) – органели клітин більшості видів рослин, грибів і тварин. Їх немає лише в деяких одноклітинних еукаріотів, які мешкають у безкисневому середовищі, – анаеробів. Мітохондрії слугують своєрідними клітинними «генераторами енергії». Вони мають вигляд кульок, паличок, інколи розгалужених ниток (завдовжки 0,5–10 мкм і більше). Число цих органел у клітинах різних типів може коливатися від 1 до 100 000 і більше. Воно залежить від того, наскільки активно відбуваються процеси обміну речовин і перетворення енергії. Так, клітина значних розмірів амеби Хаос містить до 500 000 мітохондрій, тоді як у дрібній клітині паразитичних джгутикових – трипаносом (збудників сонної хвороби людини) є лише одна велетенська розгалужена мітохондрія.
Зовнішня мембрана мітохондрії гладенька, а внутрішня – утворює вгини всередину органели – кристи. Кристи мають вигляд дис коподібних, трубчастих чи пластинчастих утворів, що часто розгалужуються. На поверхні крист, що межує з внутрішнім середовищем мітохондрії, є особливі грибоподібні білкові утвори – АТФ-соми (від грец. сома – тіло). Вони містять комплекс ферментів, необхідних для синтезу АТФ.
Внутрішній простір мітохондрій заповнений напіврідкою речовиною – матриксом. Там містяться рибосоми, молекули ДНК, іРНК, тРНК тощо та синтезуються білки, що входять до складу внутрішньої мембрани.
Основна функція мітохондрій – синтез АТФ. Цей процес відбувається за рахунок енергії, яка вивільняється під час окиснення органічних сполук. Початкові реакції відбуваються в матриксі, а наступні, зокрема синтезу АТФ, – на внутрішній мембрані мітохондрій.
Демонстрація фрагменту навчального фільму (метод візуалізації теоретичного матеріалу)
https://www.youtube.com/watch?v=do4Lqtlk2ik
Постановка питання: «Чому квітки на планеті мають різне забарвлення?»
Пластиди (від грец. пластидес – виліплений, сформований) – органели клітин рослин і деяких одноклітинних тварин (наприклад, евглени зеленої). Відомо три типи пластид – хлоропласти, хромопласти, лейкопласти, які різняться за забарвленням, особливостями будови та функціями.
Хлоропласти (від грец. хлорос – зелений) – пластиди, зазвичай забарвлені в зелений колір завдяки наявності пігменту хлорофілу. Але в клітинах певних груп водоростей (червоних, бурих тощо) їхній колір може бути іншим. Це пояснюється тим, що в них, крім хлорофілу, є й інші пігменти – червоні, жовті, бурі та ін.
Як і в мітохондрій, зовнішня мембрана хлоропластів гладенька, а внутрішня утворює вирости, що можуть від неї відокремлюватись. Строма – речовина, що заповнює внутрішній простір хлоропласта. З внутрішньою мембраною пов’язані структури – тилакоїди. Це пласкі цистерни, оточені однією мембраною. Великі тилакоїди розташовані поодиноко, а дрібніші – зібрані в грани, що нагадують стоси монет. У тилакоїдах містяться основні (хлорофіли) та допоміжні (каротиноїди) пігменти, а також усі ферменти, необхідні для здійснення фотосинтезу. У стромі хлоропластів є молекули ДНК, різні типи РНК, рибосоми, зерна запасного полісахариду (переважно крохмалю).
Основна функція хлоропластів – здійснення фотосинтезу. Крім того, у них, як і в мітохондріях, на мембрані тилакоїдів є АТФ-соми та відбувається синтез АТФ. Також у хлоропластах синтезуються деякі ліпіди, білки мембран тилакоїдів, ферменти, які забезпечують реакції фотосинтезу.
Лейкопласти (від грец. лейкос – безбарвний) – безбарвні пластиди різноманітної форми, в яких запасаються деякі сполуки (крохмаль, білки тощо). На відміну від хлоропластів, у лейкопластів внутрішня мембрана може утворювати лише нечисленні тилакоїди. У стромі лейкопластів містяться рибосоми, ДНК, різні типи РНК, а також ферменти, які забезпечують синтез і розщеплення запасних речовин (крохмалю, білків тощо). Лейкопласти можуть бути повністю заповнені зернами крохмалю.
Хромопласти (від грец. хроматос – колір, фарба) – пластиди, забарвлені в різні кольори (наприклад, жовтий, червоний, фіолетовий). Забарвлення цим пластидам надають різні пігменти (переважно каротиноїди), які в них накопичуються. Оскільки хлорофіл у них відсутній, зеленого забарвлення вони не мають. Хромопласти надають певного забарвлення пелюсткам квіток, плодам, листкам та іншим частинам рослин. Внутрішня система мембран у хромопластах відсутня або ж утворена окремими тилакоїдами.
Зв’язки між пластидами різних типів. Пластиди різних типів мають спільне походження: усі вони виникають з первинних пластид клітин твірної тканини – дрібних (до 1 мкм) пухирців, оточених двома мембранами. Крім того, пластиди одного типу здатні перетворюватися на пластиди іншого. Так, на світлі в первинних пластидах формується внутрішня система мембран, синтезується хлорофіл і вони перетворюються на хлоропласти. Те саме характерно і для лейкопластів, які здатні перетворюватися на хлоропласти або хромопласти. Під час старіння листків, стебел, дозрівання плодів у хлоропластах може руйнуватися хлорофіл, спрощується будова внутрішньої мембранної системи і вони перетворюються на хромопласти. Хромопласти є кінцевим етапом розвитку пластид: на пластиди інших типів вони не перетворюються.
Демонстрація фрагменту навчального фільму (метод візуалізації теоретичного матеріалу)
https://www.youtube.com/watch?v=do4Lqtlk2ik
Автономія мітохондрій і хлоропластів у клітині. Хлоропласти та мітохондрії, на відміну від інших органел, характеризуються певною мірою незалежним (автономним) функціонуванням від інших частин клітини. Чим це зумовлене? По-перше, ці органели містять власну спадкову інформацію – кільцеву молекулу ДНК, яка нагадує молекулу ДНК з ядерної зони клітин прокаріотів. По-друге, мітохондрії і пластиди мають апарат, який здійснює синтез власних білків (рибосоми, а також усі види РНК). До того ж, на відміну від інших органел, мітохондрії та пластиди не виникають з інших мембранних структур клітини, а розмножуються поділом. Молекули ДНК у мітохондріях і пластидах забезпечують механізми цитоплазматичної спадковості, бo здатні зберігати та передавати під час поділу цих органел певну частину спадкової інформації.
Постановка питання: «Чому без зелених рослин існування біосфери стало б неможливим?»
Фотосинтез. Слово «фотосинтез» буквально означає: створення під впливом світла. Фотосинтез — це процес, який відбувається у хлоропластах під дією сонячного світла.
Під час фотосинтезу відбувається процес перетворення енергії сонячного світла на енергію хімічних зв'язків органічних сполук (глюкози), які синтезуються з неорганічних сполук — води та вуглекислого газу.
Сумарна формула фотосинтезу має такий вигляд:
6С02 + 6Н20 - С6Н12О6 + 602.
Фотосинтез здійснюється в хлоропластах. Основним фотосинтетичним пігментом вищих рослин є хлорофіл. За хімічною структурою розрізняють декілька видів хлорофілів. Крім хлорофілів, у хлоропластах як допоміжні пігменти присутні каротиноїди (жиророзчинні пігменти, виявлені у всіх рослин).
Процес фотосинтезу складається з двох взаємопов'язаних етапів - світлової та темнової фаз. Світлова фаза відбувається лише за наявності світла, за допомогою фотосинтетичних пігментів у тилакоїдах хлоропластів. Тилакоїди - це мембранні пухирці, розташовані у стромі хлоропластів. У мембранах тилакоїдів є молекули хлорофілу. У світловій фазі фотосинтезу відбувається поглинання світла молекулами хлорофілу і перетворення енергії світла в хімічну енергію молекул АТФ та інших переносників енергії, а також виділення кисню в атмосферу. Темнова фаза не вимагає світла, відбувається у стромі хлоропласта. У ній енергетичні молекули витрачаються на синтез органічних сполук. У світловій фазі фотосинтезу беруть участь дві фотосистеми: фотосистема 1 (ФС1) і фотосистема 2 (ФС2). У кожній фотосистемі є антенний комплекс, який складається з хлорофілу і призначений для вловлювання енергії світла різної довжини хвилі та передачі її на реакційний центр. До реакційного центру ФС1 входять молекули хлорофілу, які поглинають світло з довжиною хвилі максимум 700 нм, а до реакційного центру ФС2 - молекули хлорофілу, які поглинають світло з довжиною хвилі максимум 680 нм. Утворені в результаті фотохімічних реакцій молекули АТФ і НАДФН (переносники енергії) використовуються для здійснення реакцій темнової фази. Під час темнової фази фотосинтезу енергія, накопичена у світловій фазі, витрачається на синтез глюкози. Для цього синтезу потрібен вуглекислий газ, Карбон якого фіксується у циклі Кальвіна, названого на честь ученого Мелвіна Кальвіна, який його відкрив.
Значення фотосинтезу. Фотосинтез має загальнобіологічне значення, оскільки це єдиний процес, у результаті якого на нашій планеті енергія сонячного світла перетворюється на хімічну енергію вуглеводів, а потім на енергію всіх інших органічних речовин будь-яких організмів. В основному завдяки фотосинтезу атмосфера Землі збагачується вільним киснем, який потрібен для дихання більшості мешканців нашої планети, а також для самих рослин. Таким чином, фотосинтез - це не лише первинний синтез органічних речовин, а й процес, унаслідок якого на Землі створюються умови, необхідні для існування живих організмів.
Хемосинтез – це тип живлення, за якого органічні сполуки синтезуються з неорганічних із використанням енергії хімічних реакцій. До хемотрофних організмів належать деякі групи бактерій: нітрифікуючи, залізобактерії, безколірні сіркобактерії та інші. Хемотрофні організми відіграють важливу роль у процесах перетворення хімічних елементів у біогеохімічному колообігу речовин. Процес хемосинтезу відкрив у 1887 році російський мікробіолог С.М. Виноградський.
Нітрифікуючі бактерії послідовно окиснюють аміак до нітритів, а згодом – до нітратів. Залізобактерії одержують енергію за рахунок окиснення сполук двовалентного феруму до тривалентного.
Хемотрофні організми відіграють важливу роль у процесах перетворення хімічних елементів у біогеохімічному колообігу речовин.
1) Метод рефлексії (пропонується закінчити речення «Для мене сьогодні важливим було…»)
2) Виконання онлайн-тесту
https://naurok.com.ua/test/dvomembranni-organeli-573453.html
1. Яка будова поверхневого апарату мітохондрій і пластид?
2. Як будова мітохондрій пов’язана з їхніми функціями?
3. Які ви знаєте типи пластид?
4. Яка будова хлоропластів?
5. Які функції хлоропласти виконують у клітині?
6. Яка будова і функції лейкопластів і хромопластів?
7. Які взаємні переходи можливі між пластидами різних типів?
8. Чому функціонування мітохондрій і хлоропластів у клітині відносно незалежне від інших її структур?
9. Яка роль світлової і темнової фаз фотосинтезу?
10. У чому полягає біологічне і планетарне значення фотосинтезу?
11. Хто такі фототрофи і хемотрофи?
12. Які умови здійснення хемосинтезу?
13. Яке біологічне значення хемосинтезу?