Підсумковий урок із вивчення повісті Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра"

Про матеріал
Конспект уроку розроблений з метоюв ігровій формі перевірити розуміння учнями прочитаного твору; підвести до розуміння, що гра у повісті є одним з основних прийомів творення образів-персонажів; розвивати образне та асоціативне мислення, вміння творчо підходити до розв'язання нестандартних завдань, удосконалювати навички ігрової взаємодії; закріпити інте¬рес до творчості Марка Твена; виховувати повагу до інших; культуру мовлення.
Перегляд файлу

Підсумковий урок

із вивчення повісті Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра"

Мета: в ігровій формі перевірити розуміння учнями прочитаного твору; підвести до розуміння, що гра у повісті є одним з основних прийомів творення образів-персонажів; розвивати образне та асоціативне мислення, вміння творчо підходити до розв'язання нестандартних завдань, удосконалювати навички ігрової взаємодії; закріпити інте­рес до творчості Марка Твена;  виховувати повагу до інших; культуру мовлення.

Тип уроку: урок узагальнюючого вивчення навчального матеріалу  

Хід уроку

Гра допомагає дітям воскресити

минуле  і заглянути в майбутнє.

У грі роз­кривається характер маленької люди­ни,                                                                    

­її погляди на життя, її ідеали.                   

                                                  Ю. Нагібін

Обладнання: текст твору «Пригоди Тома Сойера»,комп’ютер, мультимедійний пристрій, мережа Інтернет, портрети  Марка Твена, ілюстрації до твору.

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя з елементами бесіди

  Протягом  декількох уроків ми з вами вивчаємо знаменитий твір Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Ви уважно перечитали повість, переглянули екранізацію цікавих пригод живих, веселих, дотепних і сміливих друзів – Тома і Гека.

У місті Ганнібал, у якому народився Семюель Клеменс, стоїть пам’ятник двом нероздільним друзям, дружба яких залишається вічною.

Ш. Актуалізація опорних знань

  "Пригоди Тома Сойєра" — надзвичайно цікава, захоп­лююча і світла книжка. Особливої життєрадісності їй надає гра. Том і Гек стають піратами,розбійниками, шукачами скарбів. І щоразу, гортаючи сторінки повісті і поринаючи у світ безмежної фантазії та невгамовних витівок героїв Марка Твена, ми відчуваємо світлу радість гри.

Відомий російський письменник Юрій Нагібін писав, що у грі розкривається характер маленької людини, її по­гляди на життя, її ідеали.

Сьогодні на уроці, разом із Томом Сойєром та Гекльберрі Фінном, нам випала честь долучитись до великої гри, яку вигадав неперевершений Майстер Сміху — Семюель Ленгхорн Клеменс.

  • Експрес-вікторина

 (за кожну правильну відповідь нараховується один бал).  

• Загадкова скринька "Історія семи речей".

Завдання: з'ясувати, з якими подіями у повісті по­в'язані означені предмети (за кожну правильну відповідь нараховується два бали).

1. Чорна нитка.

Тітка Поллі зашила комір сорочки Тома білою нит­кою. Щоб скупатись у річці, Том вимушений був його розпороти. Намагаючись приховати сліди свого "зло­чину", хлопчисько помилково зашиває комір чорною ниткою. Але Сід викриває Тома, і тітка Поллі дізнається правду.

2. Пантофля(м’яка кімнатна туфля) .

За допомогою цієї речі тітка Поллі прогнала Джіма, що збирався допомогти Томові білити паркан.

3.Дохлий пацюк на мотузці.

За нього Джонні Міллер придбав своє право білити пар­кан.

4.  Весільний пиріг.

Таким пирогом, котрий Беккі сховала на пікніку, діти вгамували голод під час перебування у печері.

5.Дохла кішка.

Її купив Гек в одного хлопця за синій квиток і бичачий міхур для того, щоб виводити бородавки.

6.Коробочка з-під пістонів.

Ця річ належала Томові. У ній жив жук-кусака, а потім лісовий кліщ, якого Том виміняв на свій зуб у Гека.

7.  Шворка від повітряного змія.

Завдяки шворці від повітряного змія Томові та Беккі вда­лося вийти з печери.

 Літературна вікторина «Впізнай героя»

Завдання: впізнати літературного персонажа за мінімальною кількістю характеристик. Кожна на­ступна підказка (яких усього п'ять) зменшує кількість призових балів на дві одиниці. Отже, якщо персонаж відгадується за однією підказкою (першою і найскладнішою), то нараховується 10 балів, за дво­ма — 8, за трьома — 6, за чотирма — 4, за п'ятьма — 2 бали.

Перший персонаж.

1. Він кров'ю підписав присягу.

2. Боявся духа померлого індіанця Джо.

3. Вистежив грабіжників.

4. Лягав спати, коли хотів.

5. Усі діти заздрили йому. (Гекльберрі Фінн).

Другий персонаж.

1. Суддя Тетчер склав про нього щонайкращу думку.

2. Позичив візка у Бенні Тейлора.

3. Мав зведеного брата.

4.Відкрив загальний закон, що керує всіма людськими вчинками.

5. Замість уроків бігав до річки купатися. (Том Сойєр).

Третій персонаж.

1.Боявся старої пані з наперстком.

2.Ніколи не повертався з водою раніш, ніж за годину.

3.Не зміг устояти від спокуси побачити болячку на нозі.

4.Любив наспівувати "Дівчата з Буффало".

5.Замість білої мармурової кульки отримав удар пан­тофлею.(Джім).

Четвертий персонаж.

1.За його провину було покарано іншого.

2.Постраждав за те, що зміг відрізнити чорне від біло­го.

3.Якось йому довелося чути передсмертний стогін.

4. Не любив пустощів.

5. Ледь не втратив брата. (Сід).

  • «Істинне – хибне»
  • Сід був близьким другом Тома, між ними панувало взаємопорозуміння.
  • Том любив працювати, тому з великим задоволенням сприйняв пропозицію тітки Поллі пофарбувати парка.
  • Том з неохотою дозволяв хлопцям з Сент-Пітерсберга допомагати йому у фарбуванні паркану.
  • Том пробачив Сіду, який накликав на нього халепу, вказавши тітці Поллі на його комір, зашитий чорною ниткою.
  • Проходячи повз будинок, де мешкав Джеф Тетчер, Том побачив у садку індіанця Джо.
  • Тітка вийшла з кухні і Том радий, що йому все сходить з рук, миттю схопив цукерницю, але вона вислизнула в нього з рук, упала й розбилася. Сід був у захваті.
  • Том не хотів йти до школи і придумав, що в нього серцевий напад.
  • Том з великим задоволення ходив до церкви і слухав проповідь священика.
  • Всі матусі в містечку щиро хотіли бачити Гека Фінна другом своїх дітей.
  • Том і Гек опинилися вночі на кладовищі, бо хотіли помолитися за упокій старого Вільямса.
  • Тома в школі посадили з дівчатами
  • Еммі Лоренс взяла книгу вчителя і ненавмисно розірвала сторінку.
  • Том пообіцяв Геку взяти його до ватаги розбійників.

 

  • Прийом «Кошик»

У млинок -  кидаємо вчинки Тома і Гека, які розважають

У смітник - кидаємо неправильні вчинки Тома і Гека.

У валізу - кидаємо вчинки Тома і Гека, що візьмемо у життя.

Підведення підсумків уроку

- Чому всі дорослі із задоволенням згадують своє дитинство?

- Чи змінюються люди, коли стають дорослими?

- Як саме і чому?

- Які у вас стосунки з вашими батьками?

- Вас влаштовує все у цих стосунках чи, можливо, ви б хотіли щось змінити?

- Як Том і Гек розуміли щастя?

- Що в їхньому розумінні означало бути схожими на дорослих?

- А чи завжди дорослі чинять правильно і чи у всьому можна наслідувати дорослих?

- Які шкідливі звички дорослих перейняли хлопчики?

- Чи підтримали б ви наших героїв у такій ситуації?

- Щоб ви їм порадили, від чого застерегли б?

 Домашнє завдання: «Кросворд»

Підсумкове слово вчителя

Гра у творі Марка Тве­на — не лише пусті забавки. Саме вона приводить хлоп­чиків уночі на цвинтар, де вони стають свідками жорсто­кого вбивства. Тут уже не до сміху, залишитись би живими. Письменник не приховує від читачів смертельного пере­ляку своїх героїв. Хлопчаки присягаються мовчати. Але, коли з'ясовується, що невинному загрожує шибениця, Том Сойєр, вмираючи від страху й мук сумління, дає свідчення на суді.

Отже, книга Марка Твена не тільки про дитячі забавки, ігри, легковажність, безтурботність, а ще й про совість, чесність та мужність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання

«Кросворд»

1. Ким хотів стати Том? 2. Ким був Том під час гри з Джо?

3. Ім’я  сестри Тома. 4. Риса характеру Том.

5. Чим білив Том паркан?

6. Кого з героїв називали Чорним Месником

Іспанських Морів?

7. Хто обіцяв захищати  Гекльберрі Фінна?

8. Пароль Тома, Гека та Джо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання

«Кросворд»

 

1. Роман «Пригоди Тома Сойєра » написав колишній…2. Лоцман, перевіряючи глибину, кричав «mark twain», що означало… 3. У якому  штаті розташоване місто Ганнібал? 4. Справжнє ім’я Марка Твена? 5. Хто з американських письменників жартома називав себе «друга знаменитість Америки»? 6. До якого українського міста під час мандрівки завітав Марк Твен?  7. Ким працював батько Марка Твена?  8. Марк Твен народився під знаком Стрільця. Яка риса притаманна народженим під цим знаком?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 жовтня
Переглядів
41
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку