Урок "Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Любов до матері - одна з визначальних цінностей життя."

Про матеріал
Даний матеріал можна використати на підсумковому уроці за творчістю О.Уайльда при вивченні казки "Хлопчик Зірка".
Перегляд файлу

5 клас.  Зарубіжна література

Дата 10.11.2016р.  слайд №1

Тема уроку: Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Любов до матері - одна з визначальних цінностей життя.

Слайд №2

Мета: вчити учнів аналізувати художній твір та працювати в малих групах; удосконалювати навички виразного читання, переказу; розвивати вміння давати розгорнуту відповідь на поставлені запитання; сприяти вихованню доброти, поваги та любові до матері; розвивати логічне мислення, творчу уяву учнів.

Обладнання: портрет О.Уайльда; ілюстрації учнів до казки; роздатковий матеріал; таблиці з висловами В.Симоненка, Т.Шевченка та з Біблії;

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній основі умінь і навичок.

Епіграф: Можна вибрать друга і

по духу брата,

Та не можна рідну

матір вибирати.

           В.Симоненко

Прости, Боже, прости, мамо,
Коли що було не так,
Хоч покаятись - це мало,
Та усе ж це добрий знак.
Роман Кузенко

Перебіг  уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Вчитель.

- Діти, ви любите казки? - Тож розпочинаємо свою казку:
      «Не за синіми морями, не за високими горами, а у центрі мальовничого села Филенкового  стоїть школа. А у тій школі є п'ятий клас, де навчаються гарні хлопчики й дівчатка. Чорняві, біляві, русяві, високі, низенькі, повненькі і не дуже. Якось до їхнього класу завітала кореспондент журналу "Слово про казку". Їй захотілося взяти інтерв'ю у дітей з метою виявлення інтересу до казок та їх знань.

2. Кореспондент:

- Добрий день, шановні п'ятикласники, шановна вчителько та гості уроку.

 Як вам уже повідомили, я – кореспондент  Варнавська Анна. 

Мені цікаво дізнатися, яку казку ви вивчаєте зараз на уроці?
- Хто автор казки "Хлопчик-зірка"?

- Як називається збірка, до якої входить ця казка?
- А чому казка розпочинається описом зими?
- Що знайшли лісоруби в лісі?
- Чому лісоруб вирішив взяти собі знайдену дитину?
- Як ставилися у сім'ї лісоруба до Хлопчика-Зірки?
- Чим він відрізнявся від інших дітей лісоруба?
- Яким зовні був Хлопчик-Зірка, з чим порівнює його автор?
- А яким було серце у Хлопчика-Зірки?
- Так, у Хлопчика-Зірки було кам'яне серце. Як ви розумієте вислів "кам'яне серце"?
- Я задоволена вашими відповідями. Дякую вам. Бачу, вам справді сподобалась казка. Я бажаю, щоб у вас ніколи серце не ставало "кам'яним".

Слайд №3

3. Встановити сюжетну відповідність. Робота у групах. (три)

1. Розваги Хлопчика-Зірки

2. Три завдання злого чарівника

3. Прощення

4. Мороз у лісі

5. Красива, але жорстока зоряна дитина

6. Рішення хлопчика спокутувати провину перед матір’ю

7. Добрий та милосердний правитель.

8. Незвичайна знахідка.

9. Перетворення на огидну потвору.

10. Чарівне перетворення хлопчика.

11. Падаюча зірка.

12. Відмова від рідної матері.

Правильна відповідь: 4; 11; 8; 5; 1; 12; 9; 6; 2; 10; 3; 7.

ІV. Оголошення теми уроку.

Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про материнську любов, про любов до матері, про ставлення Хлопчика-Зірки до своєї матусі і про його поневіряння в пошуках мами. Слайд №4

Тож тема нашого уроку: «Любов до матері-одна з визначальних цінностей життя» (учні записують тему в зошити).

V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

Учитель: На минулому уроці ми дійшли висновку, що єдиною людиною, яка по - справжньому любила Хлопчика-Зірку була мама.

- 3ачитайте, як виглядала, ця жінка.(с.109)

- Чому вона так виглядала? Що довелося витерпіти матері Хлопчика-Зірки, поки вона його шукала?

Учитель: І от вони зустрілися! Зачитайте цей уривок.

2.Читання в особах зустрічі матері з Хлопчиком-Зіркою.(с. 110)

3. Продовження бесіди.

- Чому Хлопчик-Зірка так себе повів? Оцініть цей вчинок (звертання до епіграфа).

Слайд №5

- У творі є слова: «І він підійшов до жебрачки ближче, і став кидати в неї камінцями, посміхатися, і вона з жахом дивилася на нього і не могла відвести погляду» Чим був викликаний цей жах?

Учитель: Але всі ми знаємо, що може трапитися, коли діти

зрікаються своїх батьків. Слайд №6

Бо, хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того люди цураються

 

В хату не пускають.

Чужі люди проганяють.

І не буде тому

На всій Землі безконечній

Веселого дому.

                  Т.Шевченко

- Що ж сталося з Зоряним хлопчиком?

- А чому на жабу-ропуху?

- Чи справедлива була така кара?

Доведіть свою думку.

Висновок: Страшний гріх скоїв Хлопчик-Зірка. Він відмовився від матері, принизив, зганьбив її. Кожна людина приречена на страждання, якщо вона не усвідомить, що любов до матері-це одна з визначальних цінностей життя. Саме це хотів сказати своїм читачам О.Уайльд, який любов до своєї матері проніс крізь усе життя.

- Чи зміг би Хлопчик-Зірка задуматись над своїми вчинками, якби з ним не сталося біди?

- Як поставилися до Хлопчика-Зірки його колишні товариші?

- Хто пожалів хлопчика?

- Чому вона не відвернулася від нього, як інші?

- А чому Хлопчик-Зірка відмовляється від підтримки наймолодшої доньки Лісоруба?

- Чи усвідомив Зоряний хлопчик, за що його покарано?

Учитель: Він усвідомив, що поводився погано і має спокутувати свій гріх. Без любові до матері людина позбавлена справжньої краси. Саме любов до матері допомагає усвідомити герою людські цінності, подолати жорстокість і себелюбство.

- Розкажіть про внутрішній стан хлопчика?

Вчитель зачитує уривок, в якому автор описує блукання лісом Хлопчика-Зірки.(с. 111)

Учитель: В серці не гоїться рана,

Душу біда напекла.

Матусю,рідненька,

Чому ж ти навіки від мене пішла?

- Чому ніхто із стрічних не захотів допомагати хлопчикові?

Фізкультхвилинка слайд №7

Встаньте, діти, посміхніться

Землі рідній уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться

Вліво, вправо нахиліться

Веретенцем покрутіться

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

Коментар учителя: Діти, я хочу вам розкрити один із авторських секретів: Оскар Уайльд був людиною дуже набожною. Він вірив у Добро, у Бога. І тому часто звертався до біблійної істини: «Кожному воздасться по справах його!». Тому і хлопчику ніхто не допоміг у біді. Він отримав по справах своїх. Слайд №8

- Скільки часу Хлопчик-Зірка шукав свою матір?

- Як ви думаєте, чому він ніяк не міг її наздогнати? Кому потрібно було вчинити такі тяжкі випробування героєві?

Коментар учителя: Це потрібно авторові. Він дає нам зрозуміти, що зраду матері можна спокутувати лише великою жертвою, треба заслужити прощення стражданнями. Жорстока душа не може відразу перетворитись на добру. Потрібен довгий час, щоб людина усвідомила все сама, а не хтось їй з боку підказував, щоб її власне серце зробилось милосердним,здатним на співчуття, щоб воно позбавилось тієї гордині, яка занапастила його душу.

- Чи виникає у вас співчуття до героя? Чому?

- Визначте епізод, у якому вам найбільше шкода хлопчика. («Втрата вроди», «Каяття», «Подорож у рабство».).

Робота з підручником.

- Зачитайте опис хлопчика. Що з'явилося В його очах? (с.118)

- І в цей час він побачив матір.

- Прочитайте в особах про другу зустріч хлопчика з матір'ю. (с.118)

- Чому він благав матір пробачити йому і дозволити повернутися до лісу?

Учитель:  хлопчик омив матір слізьми. Він усе зрозумів. Слайд №9 А мати, як кожна мати, пробачила своєму синові.

- Яким володарем він став. Зачитайте. (с.118)

- Які вічні людські цінності усвідомив Хлопчик-Зірка?

- Коли Хлопчик-Зірка відчув себе щасливим? 

- У чому ж найбільша цінність людського життя?

- Що робить людину по-справжньому красивою?

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Учитель: Зоряний хлопчик переміг у своїй душі зло. Але цього мало: треба сотворити стільки (багато) добра, щоб виправити всі свої життєві помилки. А чи зробив це Хлопчик-Зірка?

1.Робота в парах.

Завдання: Шлях духовного очищення Хлопчика-Зірки.

Перед вами лежать листочки, на яких записано шлях духовного очищення Хлопчика-Зірки. Але в них не вистачає слів. Вам слід заповнити їх.

ШЛЯХ ДУХОВНОГО ОЧИЩЕННЯ ХЛОПЧИКА-ЗІРКИ

1. Зрозумів свою провину, свій... (гріх)

2. Вирішив знайти... (матір)

3. Відчув себе самотнім, стало дуже важко на душі, заплакав гіркими…(сльозами)

4. Став просити...(пробачення)    у всіх божих створінь.

5. Терпів приниження, образи від...(людей)

6. Шукав матір, до крові збиваючи босі...(ноги)   об гостре каміння.

7. Визволив бідне... (Зайченя )    із  пастки мисливця.

8. Пожертвував собою задля…(прокаженого)

9. Навколішках  випросив у Матері…(прощення)

10. Став милосердним і справедливим…  (володарем)       для всіх.

11. Лісорубові та його дружині послав багато дорогих … (подарунків).

12. Нікому не дозволяв поводитися жорстоко з птахами й звірами і всіх учив...  (любові)  ,...(доброти)  та...(милосердя).

Перевірка завдання. Кожна пара по черзі зачитує речення.

 

2. Робота в групах. Інтерактивна вправа «Сонечко». Слайд №10.

1 група - схарактеризувати головного героя до перетворення на потвору (самозакоханий, егоїстичний, жорстокий, пихатий, грубий, невдячний)

2 група - схарактеризувати головного героя в кінці казки  (милосердний, терплячий, добрий, самовідданий, щирий, безкорисливий)

3 група – дібрати епітети до образу мами

Вчитель.

 Любов до матері - одна визначальних, найголовніших окрас людини. Вона возвеличує людей.  А зараз до вашої уваги вірш Романа Кузенка «Поклін матері» слайд №11

Вірш читає Голуб Вікторія
Поклін матері
Встаньте! Встаньте на коліна,
Рідну матір попросіть,
Лиш одна вона єдина
Допоможе і навчить.
Бог і матір на цім світі
Справедливий нам суддя.
Бог і матір- це суцвіття,
Бо святішого нема.
Рідна мати нас з дитинства
На добро благословить
Рука ніжна материнська
Нагодує і приспить
Отож, Богу помолімося,
За здоров'я матерів
І у пояс поклонімося
За сердечність їх дарів
Прости, Боже, прости, мамо,
Коли що було не так,
Хоч покаятись - це мало,
Та усе це добрий знак.
Встаньте! Встаньте на коліна.
Свою гордість ви зломіть.

Пісня і танець «Мамі»  слайд №12
- Діти, хай зігріває вас материнська ласка і любов. Бережіть своїх матерів, цілуйте їхні руки, говоріть їм ніжні і ласкаві слова.
Мама, матусенька….
Ось і закінчилася наша казка.

«Мікрофон»  слайд №13

- Чого ж навчила вона вас?

Слайд №14

ІV. Домашнє завдання: скласти сенкан на тему «Хлопчик-Зірка»;

підібрати 3-4 прислів'я про маму.

Слайд №15

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
22 жовтня
Переглядів
201
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку