. Підсумковий урок на тему « Що я знаю про природу восени?»

Про матеріал
. Підсумковий урок на тему « Що я знаю про природу восени?» Мета: поглибити, узагальнити знання учнів з теми «Що я знаю про природу восени»; повторити, що від неживої природи залежить стан живої природи, а також діяльність людей восени; збагачувати словниковий запас учнів;
Перегляд файлу

Тема. Підсумковий урок на тему « Що я знаю про природу восени?»

Мета: поглибити, узагальнити  знання учнів з теми «Що я знаю про природу восени»; повторити, що від неживої природи залежить стан живої природи, а також діяльність людей восени; збагачувати словниковий запас учнів;

 розвивати пізнавальну активність дітей,  допитливість,самостійність,спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; вчити розуміти, у чому полягає краса і багатство осені; правильно поводитися в природі восени; розвивати вміння знаходити інформацію з додаткових джерел;

виховувати повагу і любов до природи та турботливе ставлення до її мешканців; формувати навички охорони природи.

Учні знатимуть: як від неживої природи залежить стан живої природи; групи птахів; правила збирання грибів; як допомогти тваринам взимку.

Учні вмітимуть: наводити приклади перелітних і осілих птахів своєї місцевості; тварин, які змінюють забарвлення хутра і які готуються до зимової сплячки; розрізняти  види рослин; відрізняти  їстівні гриби від отруйних.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь, навичок

Обладнання: роздатковий матеріал, картки із завданнями та ілюстраціями для групової роботи, ребуси, «горішок знань», квітка «сподівань», таблиця «Будова шапинкового гриба», «скринька» ідей, осінні листочки, мультимедійна презентація.

Методи, прийоми, форми, вправи: розповідь, бесіда, ілюстрація, демонстрація, пошукова діяльність учнів.

                                                               Хід уроку

        І. Мотиваційний етап

 

І.1. Організаційний момент

Повітря, земля і вода – це природа

Природа – це я, і ти – це природа,

пустелі  і гори, поля і ліси,

          і ми – тільки частка цієї краси.

 

І.2.Психологічна розминка.

-  Діти, перед тим, як розпочати наш урок візьміть люстерка,  і,  дивлячись на своє обличчя, відтворіть свій настрій. Я відчуваю ваш настрій. У когось - радість на обличчі, хтось чимось здивований, бачу також спокій та смуток. Для того, щоб настрій у всіх дітей став добрим та радісним...

 

Усміхніться всім навколо:                                                                                                                                                            небу,  сонцю, квітам, людям.                                                   

 І тоді обов’язково                                                                               

 День тобі веселим буде.

- А зараз всі разом скажемо :   Я сьогодні кращий, ніж учора!”

ІІ. Ціле визначення і планування

ІІ.1.Повідомлення теми уроку

        - Сьогодні у нас підсумковий урок на тему «Що я знаю про природу восени». Ми здійснимо уявну подорож в чарівну країну Осінь. Пригадаємо, які зміни відбулися в неживій природі восени та зустрінемося з представниками живої природи.

А що саме вас чекає сьогодні на уроці, ви дізнаєтесь, ознайомившись з завданням від красуні осені.

 

      ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

ІІІ.1. Вправа «Очікування». Робота в динамічних парах: учні говорять сусідові по парті, що очікують від сьогоднішнього уроку.

- Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Я дарую вам квітку сподівань. Зірвіть пелюстку і на вушко сусідові промовте своє очікування, затуливши пелюстку долонькою.                                                                                                         

 ІІІ.2. Бюро погоди. Підсумок фенологічних спостережень.

- Почнемо з повідомлень про погоду.

Черговий учень.  Доброго дня! З вами бюро погоди. Ось і настала пізня осінь. Небо вкрите сірими хмарами, за якими не видно сонечка.  Часто ідуть дощі. Дні стали коротші. Незабаром настане зима. Нехай проблеми та незгоди не роблять нам в житті погоди. Нехай вам щастить і будьте здорові.

Фронтальне опитування.

- Яке розташування Сонця на небосхилі?

- Як змінилась температура повітря?

- Що таке рівнодення?

- Який стан неба переважає?

- Чи змінилась тривалість дня і ночі? ( Запис спостережень у календарі природи)

ІІІ.5. Вправа «Асоціативний кущ». Робота в парі.

- То з якими словами асоціюється у вас слово «осінь»? Що ви уявляєте при вимові цього слова? ( У кожної дитини на парті аркуш паперу із зображенням асоціативного куща. Діти працюють в парі, зачитують свої асоціації.) Н – д:

                     Дощ                    вітер                  листопад              похмуре небо

                                                                 Осінь

                 Зів’ялі квіти           осінні місяці           збір урожаю           відліт птахів

     ІІІ.6. Презентація роботи дослідницьких  груп.

- А зараз ми переходимо до роботи в групах. Разом з нами будуть працювати улюблені герої наших уроків: Синьокрила Сойка, Сонечко Семикрапочка, Їжачок Хитрячок, Карасик Золотенко . Кожна група готувала нам повідомлення і завдання своєї теми.

                                     Група «Рослини»

Синьокрила Сойка цікавиться:

- Як змінюється вигляд рослин восени? Що таке листопад?

1учень. У живій природі з настанням осені теж відбуваються помітні зміни. Рослини змінюють зелене забарвлення. Спочатку починає жовкнути листя на березі. З кожним днем все більше і більше стає жовтого листя на деревах і кущах. У вишні і горобини листя стає червоним, а в дуба – брунатним.

2 учень. Після зміни забарвлення листя починається листопад – пора опадання листя. А ще листопад – це осіннє явище природи. Таким чином дерева і кущі рятуються від снігопадів, які можуть зламати їх гілки. Найбільший листопад починається після перших заморозків.

3 учень. Листя, що впало, теж приносить користь. Розкладаючись, воно збагачує грунт добривами. А ще щільний килим служить хорошою перешкодою для дощової та паводкової води, не дає струмкам розмити родючий шар. Опале листя також є ковдрою для тих, хто лишився зимувати на поверхні грунту.

4 учень. Я хочу розказати про калину. Калина -  улюблений кущ українського народу. А ще – це символ України. Мабуть тому я так люблю калину. Восени її червоні кетяги видно здалеку. . Прибіг зайчик, ягідку з'їв, краплинку роси випив, подякував і побіг далі. Калинові ягоди смакують і лісовим птахам. Калина щедро дарує всім свої ягоди. Найсмачніші вони після першого морозу. . Цвіт і ягоди калини є чудовими ліками від простуди.

5 учень. А ще ми підготували для вас  корисні поради щодо приготування цілющих напоїв з трав, плодів дерев та кущів, що ростуть у наших лісах. Ось деякі з них, що згодяться вам у зимовий час.

- 1 склянку шипшини змолоти. Одержаний порошок всипати в сухий посуд. Брати по 1 ст. ложці і заливати 1 скл. окропу. Пити 2-3 рази на день. Це додасть вам сили і наповнить ваш організм вітаміном С.

- Візьміть 10 бруньок ялини, залийте 1 скл. окропу, охолодіть і полощіть горло чи пийте від кашлю.

- З сухих квіток липи заваріть чай, додайте сухі ягоди і листя малини і залишіть настоятись 30 хв.

-  Група «Рослини» приготувала вам завдання. На розданих зображеннях вам потрібно визначити, до якого виду рослин відносяться дані об’єкти: до дерев, кущів чи трав’янистих рослин. ( Діти називають і обґрунтовують відповідь)

- Молодці, діти. Дякуємо групі «Рослини» за цікаві і корисні повідомлення.

                                               Група «Гриби»

- Діти, пригадайте, які ознаки мають живі організми ? (Всі живі організми народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають).

- Які ви знаєте царства живих організмів? (Рослини, тварини)

- Але це ще не все. Є ще одне окреме царство живих організмів, а як воно називається,  ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:

В теплий дощик народився,

Парасолькою накрився,

Може б з лісу пострибав,

Якби другу ногу мав!

- То що це за окреме царство організмів? (Це гриби)

- Правильно! Це гриби!                 

- А з яких частин складається гриб? (шапки, ніжки, грибниці)

- Яку роль, на вашу думку,  виконує грибниця? (вона живить гриб поживними речовинами)

- Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами. Вони перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на поживні речовини, сприяють родючості грунту. Тому їх ще називають санітарами лісу.

- Вдома групі «Гриби» потрібно було скласти пам’ятку для грибників – початківців. Їжачок-хитрячок хоче послухати ваші повідомлення.

1 учень. Збір грибів – це ціла наука, яка має свої закони. Ранок грибників починається з 6-7 год., тому що в цей час в грибах міститься найбільша кількість корисних речовин. Якщо напередодні ввечері пройшов теплий дощ – наступний ранок буде вкрай врожайним.  Тому в народі кажуть: «Літо з дощами – осінь з грибами».

2 учень. Після тривалої посухи гриби, навпаки, втрачають масу корисних якостей і стають токсичними. При зрізанні гриба не зруйнуйте його корінь, а прикрийте місце зрізу хвоєю, мохом або листям. В таких умовах гриб швидше відновиться. Принісши додому, не забудьте відразу почистити, відварити, а лише тоді смажити і споживати.

3 учень. Не варто забувати про те, що гриби впродовж багатьох років ростуть в одних   і тих же місцях..

Зрозуміло, не варто збирати старі й червиві гриби. Також немає сенсу і у зборі грибочків, що тільки-но пробилися з-під землі, оскільки відрізнити їх від отруйних досить важко. . Не знищуйте  неїстівних грибів! Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців -  ліки і пожива. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший, тим краще і швидше ростуть дерева.

 

 4 учень. Я хочу розповісти  про дуже цікавий гриб трюфель.

Найдорожчими грибами у світі вважаються трюфелі. Ці гриби, схожі на невеликі картоплини, ростуть під землею на глибині до 30 см і знайти їх дуже важко. Це справжній їстівний шедевр природи, який славиться незвичайним ароматом.

У природі поширені два види трюфелів – білий та чорний. Білий трюфель більше ціниться в Італії, а чорний трюфель, або його ще називають «чорним діамантом», у Франції.

Для пошуку цих грибів використовують спеціально навчених свиней або собак. А для того, щоб тварини не з’їдали знайдений гриб, їм перев’язують рот.

 Трюфеля вважаються найдорожчими грибами у світі. Так, в 2008 році на одному із аукціонів мільярдер Стенлі Хоу,  за білий трюфель заплатив 200 тисяч доларів

-  А ще ми пограємо з вами  гру «Так чи ні» про їстівні та отруйні гриби.

Учень.   Підберезовик назвався,        

   Загорів, дивіться як!              

  У руденьку шапку вбрався:                                                  

«Мене можна брати?»                                                          

Діти. ТАК!

 Учень.  Я такий красноголовий,

 Шапочка горить, як мак.

 І на смак я теж чудовий

 Ви мене візьмете?

Діти. ТАК!

Учень.  На моїй червоній шляпці

 Білі цяточки ясні.

 Я красивий, мов у казці.

 Мене хочете ви?

Діти. НІ!

 Учень.  Сироїжки кольорові

 Розрослися гарно як!

 І зелені, й пурпурові.

 Чи візьмете ви нас?

Діти. ТАК!

Учень.  Ми коричневі маслята,

 Шляпки в нас блищать, мов лак.

 Йдіть сюди мерщій, хлоп’ята,

 Нас візьмете в кошик?

Діти. ТАК!

Учень.

Білий гриб міцний і дужий,

 Як справжнісінький козак.

 І мене всі хвалять дуже.

 Справді я найкращий?

Діти. ТАК!

Білий Гриб.

 Ви впізнали нас, хлоп’ята,

 І, звичайно, молодці!

 Можете іти збирати

 Ви тепер грибочки ці!

- Дякуємо групі «Гриби» за повчальні розповіді і корисні поради. Я думаю, що Їжачок-хитрячок задоволений.

     Фізкультхвилинка

                                           Група «Комахи і риби»

- Щоб дізнатися, яка  наступна група, розгадайте ребус.

                                   

Вчитель. Отже, наступна група – «Комахи і риби». Важко знайти на Землі таке місце, де б не було комах. Одні літають, інші повзають, комахи живуть у водоймах, ґрунті, на рослинах. Учені встановили, що налічується понад мільйон комах різних видів. Живляться вони по-різному. Більшість із них живиться рослинами (листям, корінням, деревиною. плодами і насінням). Деякі з них завдають шкоди культурним рослинам. Дуже шкідливою для людини є муха. Вона – переносник багатьох хвороб, розповсюджувач яєць глистів, різних мікробів. Тільки одна муха може за літо привести мільйонну кількість нащадків. До хижих комах належить і сонечко, яке полює на попелиць, і мурашки – санітари лісу.

- Давайте, діти, пригадаємо, яка істотна ознака комах? ( 6 ніг)

- Сонечко – семикрапочка запитує, як змінюється життя комах восени, де вони ховаються?

1 учень. Восени зменшується активність і  комашок. З настанням холодів їх можна побачити все менше. Ховаються вони в щілини кори дерев, залізають у глиб грунту, в опале листя, під пеньки і каміння. А ще вони ховаються в підвалах будинків.

2 учень. Я хочу розповісти про мурашок. Мурашки живуть працьовитими сім’ями. Вони знищують за добу 10-30 тис. комах, більшість з яких є шкідниками. Тому не слід завдавати шкоди цим комахам. Адже якщо їх не турбувати, то домівка на одному місці може існувати майже 100 років. Мурахи не замерзають навіть при 30-ти градусному морозі. А знаєте, чому? Бо в тілі вони накопичують рідину – гліцерин, яка рятує їх від морозу.

–А Карасик Золотенко запитує, як поводяться риби в осінній період? 

3 учень. Короп, лящ, сом залягають спати в глибокі зимувальні ями на дні водойм, зарившись у мул. Жаби також опускаються на дно до весни. Не втрачають активності щука, окунь, плітка. Деякі риби менш рухливі, тому риба восени клює погано.

– Які цікаві відомості про життя риб восени ви дізналися?

4 учень. .Я хочу розповісти про щуку. Щука – це хижак. Її часто називають прісноводною акулою. Має видовжене тіло, половину голови займає рот, озброєний сильними зубами. Довжина тіла цієї риби досягає 1,5 м, маса – 30 кг. Живе понад 20 років. Вона є рибою-санітаром, тому що поїдає переважно малоцінних і хворих риб.

-  Дякуємо за цікаві повідомлення нашим знавцям комах і риб.

                                                    Група «Птахи»  ( Звучить мелодія «Голоси птахів».)

- То яка наступна група буде працювати?(Птахи)

- Назвіть, за якими ознаками цих тварин об’єднують у групу «птахи»? (Тіло вкрите пір’ям, мають крила, дзьоб, літають).

- А чи є птахи, які не літають? ( Так. Пінгвіни, ківі, страуси)

 - Чи плавають птахи? (Так. Качки, гуси, пінгвіни)

Вчитель. Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси, є окрасою парків і садів. Це наші помічники, захисники наших лісів, полів, городів від шкідників. Кожна людина повинна охороняти птахів.  Синьокрила Сойка цікавиться,чому ж птахи відлітають від нас?

1 учень. Причиною відльоту є не холод, а голод унаслідок зменшення кормових запасів. Узимку зникають комахи, втрачають зелене „вбрання” рослини. Та й часу, щоб знайти щось попоїсти у пташок обмаль. Адже зимовий день короткий, а ніч – довга. Тому першими відлітають комахоїдні птахи: стрижі, ластівки, солов’ї.  Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи. Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються перелітними. До перелітних пташок належать ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі.

2 учень. Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який треба буде витратити багато сил і енергії. Перед тим як відлетіти,  птахи довго кружляють у піднебессі, роблячи коло за колом. В такий спосіб вони вибирають собі вожака, лідера, який би повів їх у далеку дорогу. А мені здається, що, кружляючи над певною місциною, вони ще й прощаються з нами, зі своїм гніздом.
3 учень. А чи всі пташки відлітають у теплі краї? Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть знайти собі поживу. Птахи, які не відлітають — це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало. А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі та омелюхи.

 - Сьогодні, коли я йшла на роботу, підслухала розмову двох горобчиків. Вони розповідали, що у нашому класі на уроці присутній якийсь загадковий хлопчик. Хто ж він такий?  (Виходить хлопчик з годівничкою)

- Я – володар птахів. Захочу – прилетять до мене снігурі й горобці, а  захочу – з’являться омелюхи чи синички.

- Можливо ти чарівник?

- Ні, я не чарівник. І у мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд – проста хатка, та у ній чарівна сила.

- Цікаво, що ж це за хатка?

- Ну гаразд, я відкрию свій секрет(показує годівничку). Це годівничка. І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння у годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.

- Спасибі тобі, хлопчику, за таку цікаву пораду. Ми обов’язково скористаємось нею і зимуючі птахи будуть нашими постійними гостями.

- То які корисні справи ви можете зробити, щоб пташкам узимку було що їсти біля пташиних їдалень? (Виготовити їдальні для птахів та підгодовувати їх взимку; назбирати якнайбільше крихт білого хліба і обов’язково сушити.)

 - Дякуємо групі «Птахи» за цікаві повідомлення.

                                                 Група «Звірі»

- А зараз відгадайте загадки:

1. Я веселенький звірок,  плиг з ялинки на дубок. (Білка)

2. Сірий, ікластий, хоче вівцю вкрасти. (Вовк)

3. Довгі ноги скік та скік…
    Ми погнались – він утік (Заєць)

- То яка наступна група працює? (Звірі)

- Яка істотна ознака звірів? (Тіло вкрите шерстю, 4 ноги, вигодовують потомство молоком

- На які групи діляться звірі? (Дикі і свійські)

- Сьогодні ми поговоримо про те, як дикі звірі готуються до зими.

1 учень. З настанням осені звірі починають готуватися до зими. Лісові миші збирають жолуді, насіння різних рослин і ховають їх у норі або у дуплах повалених дерев.

 Кроти, хом’яки риють зимові комори і заповнюють їх зерном. В одній такій коморі може виявитися близько 5 кілограмів зерна. Білки в дуплах ховають горіхи і шишки, гриби розвішують на гілках дерев. Буває, що одна білка запасає на зиму 10-15 кілограмів горіхів. Бобри роблять запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризають і складають у воді біля своїх хатинок.

2 учень. У середині осені в багатьох звірів змінюється забарвлення хутра, відростає пухнаста густа шерсть. Зміни забарвлення і густоти хутра у тварин називають линянням. У білки влітку хутро руде, не помітне поміж стовбурів хвойних дерев. До зими хутро стає густішим і довшим, набуває сірого кольору.  У зайця-русака до зими шубка стає сірою, схожою на пеньок чи камінь, припорошений снігом.

3 учень. У бурого ведмедя, борсука, їжака за літо під шкірою відкладається багато жиру. Жир для цих тварин - зимовий запас їжі.
 Багато тварин переживають холод, залігши у зимову сплячку. Одні тварини сплять у норах, інші - в дуплах, гніздах, у розщелинах між камінням. Наприклад, їжак заривається в сухе листя, мох, траву.

Бурий ведмідь облаштовує барліг з повалених дерев. Вимощує його сухим листям, травою, мохом, а потім накриває гілками дерев. Ведмідь залягає в барліг ще до того, як випаде сніг. Борсуки зимують у норах. Коли випадає сніг і починаються морози, вони закривають вхід в нору травою і землею і залишаються в ній до весни. 

                                                       Скринька ідей

- А зараз виконаємо завдання «Скринька ідей». Які ідеї ви хочете запропонувати людям щодо охорони та допомоги взимку звірям? На осінньому листочку напишіть свою ідею і киньте листочок до скриньки.

                                                         Н – д:

- Не розкопувати нори і не турбувати лісових мешканців.

- Не вмикати на повну потужність музику, не піднімати крик і шум. Від цього звірі і птахи залишають свої нори.

- Не залишати в лісі після себе безлад.

- Виготовити годівниці для птахів.

- У лісі ходіть стежками, щоб не пошкодити траву і грунт і т. д.

- Діти,всі ваші ідеї ми прочитаємо і я думаю, що вони обов’язково комусь пригодяться і будуть  втілені  в життя. А зараз підсумуємо наші знання і виконаємо тести.

                           Рефлексія.  Тести.

 

1. Назви рядок із правильно записаними осінніми місяцями:

а) жовтень, листопад, грудень;

б) серпень, вересень, жовтень;

в) вересень, жовтень, листопад;

2. Як комахи готуються до зими?

а) ховаються під корою дерев;

б) милують око на квітках;

в) активно літають у садах і парках;

3. Осілими птахами називають:

а) птахів, які залишаються зимувати на батьківщині;

б) птахів, які відлітають у теплі краї;

в) птахів, які прилітають до нас з інших місць;

4. Як називається зміна забарвлення і густота хутра у тварин?

а) переодягання;

б) заміна;

в) линяння;

5. Які тварини змінюють хутро восени?

а) лисиця і вовк;

б) заєць – русак і білка;

в) миша польова і бобер;

6. Склади ланцюжок живлення зі слів: лисиця, колосок, миша.

      VI. Підсумок уроку. Метод «Мікрофон». Оцінювання.

- Діти, ми сьогодні здійснили уявну мандрівку по чарівних стежинах осені, відвідали найпотаємніші її куточки, дізналися багато нового і цікавого.

- Про що захотілося розповісти своїм друзям?

- Що тебе вразило?

- Які знання ти зможеш використати в повсякденному житті?

- А чи здійснилися ваші очікування? Якщо так, то вийдіть до дошки і прикріпіть свою пелюсточку до серединки квіточки.

- Я думаю, що після сьогоднішнього уроку ми впевнено  вирушаємо у гості до матінки-зими.

А щоб сади у нас цвіли,

Щоб літали метелики і журавлі,

Щоб пташки у нас співали

І дерева підростали,

І щоб земля була у квітах,

- Бережіть природу, діти!

 

 VII. Домашнє завдання ( на вибір)

- Підготувати прикмети про зиму;

- Намалювати ілюстрацію « Прихід зими»;

- Скласти розповідь « За що я люблю зиму?»

 

 

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку