Тема. Підсумковий урок на тему « Що я знаю про природу восени?»
Мета: поглибити, узагальнити знання учнів з теми «Що я знаю про природу восени»; повторити, що від неживої природи залежить стан живої природи, а також діяльність людей восени; збагачувати словниковий запас учнів;
розвивати пізнавальну активність дітей, допитливість,самостійність,спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; вчити розуміти, у чому полягає краса і багатство осені; правильно поводитися в природі восени; розвивати вміння знаходити інформацію з додаткових джерел;
виховувати повагу і любов до природи та турботливе ставлення до її мешканців; формувати навички охорони природи.
Учні знатимуть: як від неживої природи залежить стан живої природи; групи птахів; правила збирання грибів; як допомогти тваринам взимку.
Учні вмітимуть: наводити приклади перелітних і осілих птахів своєї місцевості; тварин, які змінюють забарвлення хутра і які готуються до зимової сплячки; розрізняти види рослин; відрізняти їстівні гриби від отруйних.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь, навичок
Обладнання: роздатковий матеріал, картки із завданнями та ілюстраціями для групової роботи, ребуси, «горішок знань», квітка «сподівань», таблиця «Будова шапинкового гриба», «скринька» ідей, осінні листочки, мультимедійна презентація.
Методи, прийоми, форми, вправи: розповідь, бесіда, ілюстрація, демонстрація, пошукова діяльність учнів.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
І.1. Організаційний момент
Повітря, земля і вода – це природа
Природа – це я, і ти – це природа,
пустелі і гори, поля і ліси,
і ми – тільки частка цієї краси.
І.2.Психологічна розминка.
- Діти, перед тим, як розпочати наш урок візьміть люстерка, і, дивлячись на своє обличчя, відтворіть свій настрій. Я відчуваю ваш настрій. У когось - радість на обличчі, хтось чимось здивований, бачу також спокій та смуток. Для того, щоб настрій у всіх дітей став добрим та радісним...
Усміхніться всім навколо: небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде.
- А зараз всі разом скажемо : „ Я сьогодні кращий, ніж учора!”
ІІ. Ціле визначення і планування
ІІ.1.Повідомлення теми уроку
- Сьогодні у нас підсумковий урок на тему «Що я знаю про природу восени». Ми здійснимо уявну подорож в чарівну країну Осінь. Пригадаємо, які зміни відбулися в неживій природі восени та зустрінемося з представниками живої природи.
А що саме вас чекає сьогодні на уроці, ви дізнаєтесь, ознайомившись з завданням від красуні осені.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
ІІІ.1. Вправа «Очікування». Робота в динамічних парах: учні говорять сусідові по парті, що очікують від сьогоднішнього уроку.
- Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Я дарую вам квітку сподівань. Зірвіть пелюстку і на вушко сусідові промовте своє очікування, затуливши пелюстку долонькою.
ІІІ.2. Бюро погоди. Підсумок фенологічних спостережень.
- Почнемо з повідомлень про погоду.
Черговий учень. Доброго дня! З вами бюро погоди. Ось і настала пізня осінь. Небо вкрите сірими хмарами, за якими не видно сонечка. Часто ідуть дощі. Дні стали коротші. Незабаром настане зима. Нехай проблеми та незгоди не роблять нам в житті погоди. Нехай вам щастить і будьте здорові.
Фронтальне опитування.
- Яке розташування Сонця на небосхилі?
- Як змінилась температура повітря?
- Що таке рівнодення?
- Який стан неба переважає?
- Чи змінилась тривалість дня і ночі? ( Запис спостережень у календарі природи)
ІІІ.5. Вправа «Асоціативний кущ». Робота в парі.
- То з якими словами асоціюється у вас слово «осінь»? Що ви уявляєте при вимові цього слова? ( У кожної дитини на парті аркуш паперу із зображенням асоціативного куща. Діти працюють в парі, зачитують свої асоціації.) Н – д:
Дощ вітер листопад похмуре небо
Осінь
Зів’ялі квіти осінні місяці збір урожаю відліт птахів
ІІІ.6. Презентація роботи дослідницьких груп.
- А зараз ми переходимо до роботи в групах. Разом з нами будуть працювати улюблені герої наших уроків: Синьокрила Сойка, Сонечко Семикрапочка, Їжачок Хитрячок, Карасик Золотенко . Кожна група готувала нам повідомлення і завдання своєї теми.
Група «Рослини»
Синьокрила Сойка цікавиться:
- Як змінюється вигляд рослин восени? Що таке листопад?
1учень. У живій природі з настанням осені теж відбуваються помітні зміни. Рослини змінюють зелене забарвлення. Спочатку починає жовкнути листя на березі. З кожним днем все більше і більше стає жовтого листя на деревах і кущах. У вишні і горобини листя стає червоним, а в дуба – брунатним.
2 учень. Після зміни забарвлення листя починається листопад – пора опадання листя. А ще листопад – це осіннє явище природи. Таким чином дерева і кущі рятуються від снігопадів, які можуть зламати їх гілки. Найбільший листопад починається після перших заморозків.
3 учень. Листя, що впало, теж приносить користь. Розкладаючись, воно збагачує грунт добривами. А ще щільний килим служить хорошою перешкодою для дощової та паводкової води, не дає струмкам розмити родючий шар. Опале листя також є ковдрою для тих, хто лишився зимувати на поверхні грунту.
4 учень. Я хочу розказати про калину. Калина - улюблений кущ українського народу. А ще – це символ України. Мабуть тому я так люблю калину. Восени її червоні кетяги видно здалеку. . Прибіг зайчик, ягідку з'їв, краплинку роси випив, подякував і побіг далі. Калинові ягоди смакують і лісовим птахам. Калина щедро дарує всім свої ягоди. Найсмачніші вони після першого морозу. . Цвіт і ягоди калини є чудовими ліками від простуди.
5 учень. А ще ми підготували для вас корисні поради щодо приготування цілющих напоїв з трав, плодів дерев та кущів, що ростуть у наших лісах. Ось деякі з них, що згодяться вам у зимовий час.
- 1 склянку шипшини змолоти. Одержаний порошок всипати в сухий посуд. Брати по 1 ст. ложці і заливати 1 скл. окропу. Пити 2-3 рази на день. Це додасть вам сили і наповнить ваш організм вітаміном С.
- Візьміть 10 бруньок ялини, залийте 1 скл. окропу, охолодіть і полощіть горло чи пийте від кашлю.
- З сухих квіток липи заваріть чай, додайте сухі ягоди і листя малини і залишіть настоятись 30 хв.
- Група «Рослини» приготувала вам завдання. На розданих зображеннях вам потрібно визначити, до якого виду рослин відносяться дані об’єкти: до дерев, кущів чи трав’янистих рослин. ( Діти називають і обґрунтовують відповідь)
- Молодці, діти. Дякуємо групі «Рослини» за цікаві і корисні повідомлення.
Група «Гриби»
- Діти, пригадайте, які ознаки мають живі організми ? (Всі живі організми народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають).
- Які ви знаєте царства живих організмів? (Рослини, тварини)
- Але це ще не все. Є ще одне окреме царство живих організмів, а як воно називається, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
В теплий дощик народився,
Парасолькою накрився,
Може б з лісу пострибав,
Якби другу ногу мав!
- То що це за окреме царство організмів? (Це гриби)
- Правильно! Це гриби!
- А з яких частин складається гриб? (шапки, ніжки, грибниці)
- Яку роль, на вашу думку, виконує грибниця? (вона живить гриб поживними речовинами)
- Живляться гриби відмерлими рослинами і тваринами. Вони перетворюють відмерлі рештки рослин і тварин на поживні речовини, сприяють родючості грунту. Тому їх ще називають санітарами лісу.
- Вдома групі «Гриби» потрібно було скласти пам’ятку для грибників – початківців. Їжачок-хитрячок хоче послухати ваші повідомлення.
1 учень. Збір грибів – це ціла наука, яка має свої закони. Ранок грибників починається з 6-7 год., тому що в цей час в грибах міститься найбільша кількість корисних речовин. Якщо напередодні ввечері пройшов теплий дощ – наступний ранок буде вкрай врожайним. Тому в народі кажуть: «Літо з дощами – осінь з грибами».
2 учень. Після тривалої посухи гриби, навпаки, втрачають масу корисних якостей і стають токсичними. При зрізанні гриба не зруйнуйте його корінь, а прикрийте місце зрізу хвоєю, мохом або листям. В таких умовах гриб швидше відновиться. Принісши додому, не забудьте відразу почистити, відварити, а лише тоді смажити і споживати.
3 учень. Не варто забувати про те, що гриби впродовж багатьох років ростуть в одних і тих же місцях..
Зрозуміло, не варто збирати старі й червиві гриби. Також немає сенсу і у зборі грибочків, що тільки-но пробилися з-під землі, оскільки відрізнити їх від отруйних досить важко. . Не знищуйте неїстівних грибів! Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців - ліки і пожива. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший, тим краще і швидше ростуть дерева.
4 учень. Я хочу розповісти про дуже цікавий гриб трюфель.
Найдорожчими грибами у світі вважаються трюфелі. Ці гриби, схожі на невеликі картоплини, ростуть під землею на глибині до 30 см і знайти їх дуже важко. Це справжній їстівний шедевр природи, який славиться незвичайним ароматом.
У природі поширені два види трюфелів – білий та чорний. Білий трюфель більше ціниться в Італії, а чорний трюфель, або його ще називають «чорним діамантом», у Франції.
Для пошуку цих грибів використовують спеціально навчених свиней або собак. А для того, щоб тварини не з’їдали знайдений гриб, їм перев’язують рот.
Трюфеля вважаються найдорожчими грибами у світі. Так, в 2008 році на одному із аукціонів мільярдер Стенлі Хоу, за білий трюфель заплатив 200 тисяч доларів
- А ще ми пограємо з вами гру «Так чи ні» про їстівні та отруйні гриби.
Учень. Підберезовик назвався,
Загорів, дивіться як!
У руденьку шапку вбрався:
«Мене можна брати?»
Діти. ТАК!
Учень. Я такий красноголовий,
Шапочка горить, як мак.
І на смак я теж чудовий
Ви мене візьмете?
Діти. ТАК!
Учень. На моїй червоній шляпці
Білі цяточки ясні.
Я красивий, мов у казці.
Мене хочете ви?
Діти. НІ!
Учень. Сироїжки кольорові
Розрослися гарно як!
І зелені, й пурпурові.
Чи візьмете ви нас?
Діти. ТАК!
Учень. Ми коричневі маслята,
Шляпки в нас блищать, мов лак.
Йдіть сюди мерщій, хлоп’ята,
Нас візьмете в кошик?
Діти. ТАК!
Учень.
Білий гриб міцний і дужий,
Як справжнісінький козак.
І мене всі хвалять дуже.
Справді я найкращий?
Діти. ТАК!
Білий Гриб.
Ви впізнали нас, хлоп’ята,
І, звичайно, молодці!
Можете іти збирати
Ви тепер грибочки ці!
- Дякуємо групі «Гриби» за повчальні розповіді і корисні поради. Я думаю, що Їжачок-хитрячок задоволений.
Фізкультхвилинка
Група «Комахи і риби»
- Щоб дізнатися, яка наступна група, розгадайте ребус.
Вчитель. Отже, наступна група – «Комахи і риби». Важко знайти на Землі таке місце, де б не було комах. Одні літають, інші повзають, комахи живуть у водоймах, ґрунті, на рослинах. Учені встановили, що налічується понад мільйон комах різних видів. Живляться вони по-різному. Більшість із них живиться рослинами (листям, корінням, деревиною. плодами і насінням). Деякі з них завдають шкоди культурним рослинам. Дуже шкідливою для людини є муха. Вона – переносник багатьох хвороб, розповсюджувач яєць глистів, різних мікробів. Тільки одна муха може за літо привести мільйонну кількість нащадків. До хижих комах належить і сонечко, яке полює на попелиць, і мурашки – санітари лісу.
- Давайте, діти, пригадаємо, яка істотна ознака комах? ( 6 ніг)
- Сонечко – семикрапочка запитує, як змінюється життя комах восени, де вони ховаються?
1 учень. Восени зменшується активність і комашок. З настанням холодів їх можна побачити все менше. Ховаються вони в щілини кори дерев, залізають у глиб грунту, в опале листя, під пеньки і каміння. А ще вони ховаються в підвалах будинків.
2 учень. Я хочу розповісти про мурашок. Мурашки живуть працьовитими сім’ями. Вони знищують за добу 10-30 тис. комах, більшість з яких є шкідниками. Тому не слід завдавати шкоди цим комахам. Адже якщо їх не турбувати, то домівка на одному місці може існувати майже 100 років. Мурахи не замерзають навіть при 30-ти градусному морозі. А знаєте, чому? Бо в тілі вони накопичують рідину – гліцерин, яка рятує їх від морозу.
–А Карасик Золотенко запитує, як поводяться риби в осінній період?
3 учень. Короп, лящ, сом залягають спати в глибокі зимувальні ями на дні водойм, зарившись у мул. Жаби також опускаються на дно до весни. Не втрачають активності щука, окунь, плітка. Деякі риби менш рухливі, тому риба восени клює погано.
– Які цікаві відомості про життя риб восени ви дізналися?
4 учень. .Я хочу розповісти про щуку. Щука – це хижак. Її часто називають прісноводною акулою. Має видовжене тіло, половину голови займає рот, озброєний сильними зубами. Довжина тіла цієї риби досягає 1,5 м, маса – 30 кг. Живе понад 20 років. Вона є рибою-санітаром, тому що поїдає переважно малоцінних і хворих риб.
- Дякуємо за цікаві повідомлення нашим знавцям комах і риб.
Група «Птахи» ( Звучить мелодія «Голоси птахів».)
- То яка наступна група буде працювати?(Птахи)
- Назвіть, за якими ознаками цих тварин об’єднують у групу «птахи»? (Тіло вкрите пір’ям, мають крила, дзьоб, літають).
- А чи є птахи, які не літають? ( Так. Пінгвіни, ківі, страуси)
- Чи плавають птахи? (Так. Качки, гуси, пінгвіни)
Вчитель. Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси, є окрасою парків і садів. Це наші помічники, захисники наших лісів, полів, городів від шкідників. Кожна людина повинна охороняти птахів. Синьокрила Сойка цікавиться,чому ж птахи відлітають від нас?
1 учень. Причиною відльоту є не холод, а голод унаслідок зменшення кормових запасів. Узимку зникають комахи, втрачають зелене „вбрання” рослини. Та й часу, щоб знайти щось попоїсти у пташок обмаль. Адже зимовий день короткий, а ніч – довга. Тому першими відлітають комахоїдні птахи: стрижі, ластівки, солов’ї. Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи. Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються перелітними. До перелітних пташок належать ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі.
2 учень. Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який треба буде витратити багато сил і енергії. Перед тим як відлетіти, птахи довго кружляють у піднебессі, роблячи коло за колом. В такий спосіб вони вибирають собі вожака, лідера, який би повів їх у далеку дорогу. А мені здається, що, кружляючи над певною місциною, вони ще й прощаються з нами, зі своїм гніздом.
3 учень. А чи всі пташки відлітають у теплі краї? Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть знайти собі поживу. Птахи, які не відлітають — це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало. А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі та омелюхи.
- Сьогодні, коли я йшла на роботу, підслухала розмову двох горобчиків. Вони розповідали, що у нашому класі на уроці присутній якийсь загадковий хлопчик. Хто ж він такий? (Виходить хлопчик з годівничкою)
- Я – володар птахів. Захочу – прилетять до мене снігурі й горобці, а захочу – з’являться омелюхи чи синички.
- Можливо ти чарівник?
- Ні, я не чарівник. І у мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд – проста хатка, та у ній чарівна сила.
- Цікаво, що ж це за хатка?
- Ну гаразд, я відкрию свій секрет(показує годівничку). Це годівничка. І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння у годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.
- Спасибі тобі, хлопчику, за таку цікаву пораду. Ми обов’язково скористаємось нею і зимуючі птахи будуть нашими постійними гостями.
- То які корисні справи ви можете зробити, щоб пташкам узимку було що їсти біля пташиних їдалень? (Виготовити їдальні для птахів та підгодовувати їх взимку; назбирати якнайбільше крихт білого хліба і обов’язково сушити.)
- Дякуємо групі «Птахи» за цікаві повідомлення.
Група «Звірі»
- А зараз відгадайте загадки:
1. Я веселенький звірок, плиг з ялинки на дубок. (Білка)
2. Сірий, ікластий, хоче вівцю вкрасти. (Вовк)
3. Довгі ноги скік та скік…
Ми погнались – він утік… (Заєць)
- То яка наступна група працює? (Звірі)
- Яка істотна ознака звірів? (Тіло вкрите шерстю, 4 ноги, вигодовують потомство молоком
- На які групи діляться звірі? (Дикі і свійські)
- Сьогодні ми поговоримо про те, як дикі звірі готуються до зими.
1 учень. З настанням осені звірі починають готуватися до зими. Лісові миші збирають жолуді, насіння різних рослин і ховають їх у норі або у дуплах повалених дерев.
Кроти, хом’яки риють зимові комори і заповнюють їх зерном. В одній такій коморі може виявитися близько 5 кілограмів зерна. Білки в дуплах ховають горіхи і шишки, гриби розвішують на гілках дерев. Буває, що одна білка запасає на зиму 10-15 кілограмів горіхів. Бобри роблять запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризають і складають у воді біля своїх хатинок.
2 учень. У середині осені в багатьох звірів змінюється забарвлення хутра, відростає пухнаста густа шерсть. Зміни забарвлення і густоти хутра у тварин називають линянням. У білки влітку хутро руде, не помітне поміж стовбурів хвойних дерев. До зими хутро стає густішим і довшим, набуває сірого кольору. У зайця-русака до зими шубка стає сірою, схожою на пеньок чи камінь, припорошений снігом.
3 учень. У бурого ведмедя, борсука, їжака за літо під шкірою відкладається багато жиру. Жир для цих тварин - зимовий запас їжі.
Багато тварин переживають холод, залігши у зимову сплячку. Одні тварини сплять у норах, інші - в дуплах, гніздах, у розщелинах між камінням. Наприклад, їжак заривається в сухе листя, мох, траву.
Бурий ведмідь облаштовує барліг з повалених дерев. Вимощує його сухим листям, травою, мохом, а потім накриває гілками дерев. Ведмідь залягає в барліг ще до того, як випаде сніг. Борсуки зимують у норах. Коли випадає сніг і починаються морози, вони закривають вхід в нору травою і землею і залишаються в ній до весни.
Скринька ідей
- А зараз виконаємо завдання «Скринька ідей». Які ідеї ви хочете запропонувати людям щодо охорони та допомоги взимку звірям? На осінньому листочку напишіть свою ідею і киньте листочок до скриньки.
Н – д:
- Не розкопувати нори і не турбувати лісових мешканців.
- Не вмикати на повну потужність музику, не піднімати крик і шум. Від цього звірі і птахи залишають свої нори.
- Не залишати в лісі після себе безлад.
- Виготовити годівниці для птахів.
- У лісі ходіть стежками, щоб не пошкодити траву і грунт і т. д.
- Діти,всі ваші ідеї ми прочитаємо і я думаю, що вони обов’язково комусь пригодяться і будуть втілені в життя. А зараз підсумуємо наші знання і виконаємо тести.
Рефлексія. Тести.
1. Назви рядок із правильно записаними осінніми місяцями:
а) жовтень, листопад, грудень;
б) серпень, вересень, жовтень;
в) вересень, жовтень, листопад;
2. Як комахи готуються до зими?
а) ховаються під корою дерев;
б) милують око на квітках;
в) активно літають у садах і парках;
3. Осілими птахами називають:
а) птахів, які залишаються зимувати на батьківщині;
б) птахів, які відлітають у теплі краї;
в) птахів, які прилітають до нас з інших місць;
4. Як називається зміна забарвлення і густота хутра у тварин?
а) переодягання;
б) заміна;
в) линяння;
5. Які тварини змінюють хутро восени?
а) лисиця і вовк;
б) заєць – русак і білка;
в) миша польова і бобер;
6. Склади ланцюжок живлення зі слів: лисиця, колосок, миша.
VI. Підсумок уроку. Метод «Мікрофон». Оцінювання.
- Діти, ми сьогодні здійснили уявну мандрівку по чарівних стежинах осені, відвідали найпотаємніші її куточки, дізналися багато нового і цікавого.
- Про що захотілося розповісти своїм друзям?
- Що тебе вразило?
- Які знання ти зможеш використати в повсякденному житті?
- А чи здійснилися ваші очікування? Якщо так, то вийдіть до дошки і прикріпіть свою пелюсточку до серединки квіточки.
- Я думаю, що після сьогоднішнього уроку ми впевнено вирушаємо у гості до матінки-зими.
А щоб сади у нас цвіли,
Щоб літали метелики і журавлі,
Щоб пташки у нас співали
І дерева підростали,
І щоб земля була у квітах,
- Бережіть природу, діти!
VII. Домашнє завдання ( на вибір)
- Підготувати прикмети про зиму;
- Намалювати ілюстрацію « Прихід зими»;
- Скласти розповідь « За що я люблю зиму?»