Дана розробка уроку допоможе вчителю організувати урок навчання грамоти та підсумувати знання учнів з вивченого про літеру Б (б), її звукового значення, повправлятися у зіставленні вимови слів зі звуками [б] – [п], а також використати цікаві форми і методи роботи з учнями на своїх уроках.
Урок навчання грамоти
Тема. Підсумковий урок на опрацювання звука [б], літери «б». Вправи на зіставлення вимови слів зі звуками [б] – [п].
Мета: закріпити артикуляцію звука [б], зіставити вимову звуків [б] – [п], вчити читати слова з буквою «б»; розвивати навички читання, збагачувати словник, розвивати мовлення учнів, виховувати повагу до старших, бережливе ставлення до здоров’я.
Обладнання: квітка-семицвітка, таблиці для читання, картки із скоромовками, зі словами і відповідними звуковими схемами до них, кольорові пелюстки-призи.
Тип уроку: урок узагальнення знань.
Форма проведення: урок-гра.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Продзвенів дзвінкий дзвінок,
Нам пора вже на урок.
Час роботи вже настав,
Біля парти кожен став.
І за неї тихо сядемо,
В двері знань разом заглянемо.
Будемо старатися,
Вчитися, навчатися.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні я йшла до вас на урок і поштар мені передала лист для учнів нашого першого класу. Цікаво, напевно, від кого ж він? Від однієї казкової героїні, про яку ви неодноразово читали казку чи дивилися мультфільм, від Білосніжки. Давайте відкриємо цей лист і прочитаємо.
«Пелюстку ми дружно дістаємо,
Завдання вправно виконуємо». (Вчитель розміщує пелюстки на дошці). За гарну роботу я даватиму вам маленькі пелюсточки.
Таким чином, діти, ми з вами підсумуємо всі знання, які отримали про букву «б», зіставимо вимову звуків [б] – [п] і складемо гарну та ще й загадкову квітку-семицвітку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1-а пелюстка (червона)
Зі мною ви будете читати, грати,
Добавляти, порівнювати, визначати.
1). Яку букву вивчали на попередніх уроках? Які звуки вона позначає? Назвіть слова, в яких зустрічаються ці звуки.
2). Вправи на зіставлення вимови слів зі звуками [б] – [п].
- Читання складової таблиці з букваря, ст.. 78.
- Читання пар слів з буквами б-п.
- Гра «Додай слово з дзвінким чи глухим приголосним звуком [б] – [п] ».
В лісі виріс білий… (гриб);
А Петро хворий на… (грип);
У собаки гострий… (зуб);
На сніданок буде… (суп);
У ставку багато… ( жаб);
В кошеняти скільки… (лап)?
Завдання першої пелюстки виконано ( діти отримують червоні пелюсточки). ІV. Повторення та закріплення вивченого матеріалу.
2-а пелюстка (оранжева)
Дружно чистомовки вимовляй,
Вправно всі слова читай,
Швидко скоромовки промовляй.
1. Вправи для розчитування.
1). Чистомовка
Ба, ба, ба – на березі цвіте вер-ба.
Бо, бо, бо – Богдан малює не-бо.
Бі, бі, бі – білка грає на тру-бі.
Бу, бу, бу – де ж вона взяла тру-бу?
Бу, бу, бу – у бобра болять зу-би.
Бе, бе, бе – він побачив те-бе.
2). Робота в парах
Читання піраміди
Б БЛИСКАВКА
БО БАЛЕРИНА
БУК БУРАТІНО
БРАТ БУЗИНА
БУКВА БЕРЕЗА
БІЛИТИ БУЗОК
БУБОНИТЬ БІБ
БАСКЕТБОЛ БИ
БІБЛІОТЕКА Б
3) Конкурс на кращого скоромовця (робота в групах)
Завдання: яка група краще вивчить одну і ту ж скоромовку? Хто найкраще в групі вивчить скоромовку, представляє свою групу.
Бором брів бобер до брата
борошна собі набрати,
бо бобриха й бобренята
будуть бублики вчиняти.
Завдання другої пелюстки виконано ( діти отримують оранжеві пелюсточки).
3-а пелюстка (голуба)
Все про звуки пригадай,
До слів схему підбирай.
2. Фронтальна робота. Підбір звукових схем до слів.
З’єднай схему зі словом (діти по черзі на дошці з’єднують слова з відповідними схемами).
Біб білка хліб труба брат дуб
[= o - - o ] [ = o = ] [ - - o - ] [ - o -] [ - = o - ] [ - - o - o ]
Завдання третьої пелюстки виконано ( діти отримують голубі пелюсточки).
4-а пелюстка (зелена)
Любимо усі ми грати,
А також відпочивати.
Фізкультхвилинка
Завдання четвертої пелюстки виконано ( діти отримують зелені пелюсточки).
5-а пелюстка (жовта)
Читаємо ми гарно,
Бо працюємо не марно.
3. Опрацювання текстів із Супутника Букваря «Незабаром зима» і «Мамине спасибі» у групах.
Робота Помилка
Спасибі Постелила
Прибрали Поставила
Завдання п’ятої пелюстки виконано ( діти отримують жовті пелюсточки).
6-а пелюстка (фіолетова)
Пару з однокласником утвори
І слова з літерою Б (бе) підбери.
4. Робота в парах
Перша пара
Добери слово
Б.. (бак, бік, бук, бар, бій, бал...)
Друга пара
Добери слово
.. б (зуб, куб, дуб,лоб,чуб...)
Третя пара
Збери слова зі звуком «б» (бегемот, буйвіл, Буратіно, будильник, букет, бузина, барвінок, блискавка, барабан, білка...)
Завдання шостої пелюстки виконано ( діти отримують фіолетові пелюсточки).
7-а пелюстка (салатова)
Творчість свою проявіть,
Казкову букву зобразіть.
(Діти розказують і показують, що зобразили на аркушах паперу).
Завдання сьомої пелюстки виконано ( діти отримують салатові пелюсточки).
Урок підходить до кінця, пелюсток уже нема. Ми склали таку гарну квітку.
V. Підсумок уроку
1. Запитання від Білосніжки. Вправа «Мікрофон»
— Про який звук ми багато говорили на уроці?
— Якою літерою позначається цей звук?
— Який це звук за звучанням?
— Що для вас на уроці було найцікавішим?
Порахуйте свої пелюсточки, вдома складете свої квітки-семіцвітки і скажете на наступному уроці, скільки у кожного вийшло таких квіток.
Гарна наша квіточка? А чому ж вона загадкова?
З іншого боку на ній для вас «Б-гра»
2. Пофантазуймо! «Б-гра»
• Ким ти хочеш бути?
• Яке ім’я ти собі обрав би? .
• Яких звірів ти завів би?
• Що ти їв би?
• Куди ти їздив би відпочивати?
• Що ти робив би?
3. За що ми подякуємо нашому уроку?
Дякую дітям за старанну роботу на уроці. Пропонує дітям продемонструвати свій настрій картками настрою.