Розробка уроку призначена для вчителя 1 класу, який може використати ці матеріали для первинного ознайомлення учнів із літерою Хх, її алфавітною назвою, звуковим значенням; учити учнів правильно артикулювати звук [х]; виробляти навички читання складів, слів із літерою X («ха»).
Тема. Звуки [х], [х’]; буква Хх.
Мета: ознайомити учнів із літерою Хх, її алфавітною назвою, звуковим значенням; учити учнів правильно артикулювати звук [х]; виробляти навички читання складів, слів із літерою X («ха»); розвивати вміння робити звуко-буквений аналіз слів; читати деформовані речення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до рідного краю, до тварин.
Обладнання: фішки на позначення голосних і твердих та м’яких приголосних звуків; таблиця з друкованими великою і малою буквами Хх; предметні малюнки із зображенням хом’яка і ховраха, гороху і горіха; плакат із зображенням хом’ячка, який несе зернятка до своєї нірки, для читання складів, надрукованих на стежці.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Повторення вивчених звуків і букв.
— Подивіться на букви, надруковані на дошці. Назвіть літери, які ми вже вивчили.
а е и і о у б в г ґ д з
й к л м н п р с т ч ь
— Назвіть літери, що позначають голосні звуки, приголосні звуки.
— Яка буква не позначає жодного звука? (ь)
— Яка буква позначає один приголосний м’який звук? (й)
2. Читання речень.
— Прочитайте речення, вставляючи букви, яких не вистачає.
За..чик стрибав по березовому га..очку.
Він зустрів зна..ому лисоньку у старі.. норі.
Співучи.. солове..ко сидів на калиновому гіллі.
— Яку літеру ви додавали в слова?
— Який текст нагадали вам ці речення? (Народну пісеньку «Зайчику, зайчику».)
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, що позначає приголосні звуки. Це допоможе нам наблизитися до мети — вивчити всю українську абетку і навчитися самостійно читати.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виділення звуків [х], [х’] із мовлення.
Учитель вивішує на дошці зображення хом’яка і ховраха.
— Чи знайомі вам ці тваринки? Як вони називаються? Чим схожі хом’як і ховрах?
— Послухайте про пригоду двох друзів.
Одного разу Хом’ячок і Ховрашок збирали зерна в полі. Вони старанно засовували за щічки зернятко за зернятком. Довго трудилися друзі. Нарешті зібралися нести зерна до своїх хаток. Але раптом звірятка подивилися одне на одного. І такі вони були кумедні з напханими щоками, що не втрималися друзі і почали сміятися.
— Ха-ха-ха! — сміявся Ховрашок.
— Хі-хі-хі! — бурмотів йому Хом’ячок.
І всі зерна в них розсипалися. Довелося друзям знову братися дороботи.
Запитання:
— Чому звірятка розсипали зерна? Як сміявся Ховрашок? Який перший звук він вимовляв при цьому?
— А як сміявся Хом’ячок? Чим його перший звук відрізняється від того, що вимовляв Ховрашок?
Учні вимовляють окремо хором звуки [х], [х’]. З’ясовують, що це приголосні звуки, один із яких твердий, а другий — м’який. (Під час вимови звука [х] задня частина язика зближується із заднім краєм твердого піднебіння і суміжною з ним частиною м’якого піднебіння, у результаті чого утворюється щілина. Унаслідок тертя повітря об краї цієї щілини виникає шум. Голосові зв’язки не напружені, голос не утворюється. Тому звук [х] — глухий; він має пару — дзвінкий звук [г].)
2. Артикуляція звуків [х], [х’], порівняння зі звуками [г], [г’].
— Вимовте парами звуки [г] — [х], [г’] — [х’]. Прослідкуйте за роботою язика і губ.
Діти уточнюють, що приголосні звуки [х] — [х’] творяться так само, як і звуки [г] — [г’], тільки вимовляються без участі голосу, глухо.
3. Упізнавання звуків [х], [х’] у словах.
— Послухайте слова. Якщо в них є твердий приголосний звук [х], то плесніть у долоні, якщо м’який приголосний [х’], то не плескайте.
Слова для роботи: хом’як, ховрах, хіхікати, хатка, вхід, слухати, ходити, вихід, хліб.
— Послухайте слова і скажіть, де в них чується звук [х]: на початку, в середині, у кінці слова?
Слова для роботи: хвиля, похід, халат, муха, мох, горох, хмара, сміх, мухомор.
4. Ознайомлення з буквою Х.
Учитель повідомляє, що приголосні звуки [х], [х’] на письмі познача ються великою і малою буквами Х. Назва букви нібито теж сміється. Показує велику і малу букви на таблиці.
— Роздивіться букви. Чим вони схожі, а чим відрізняються? (Однакові за формою, різні за розміром.)
— Порівняйте букви Х і К, Х і М. Що між ними спільного?
— На що схожа буква Х? Послухайте, як про це говориться у віршах.
Уявіть собі малюнки до них.
Хрестиком хустинку
Мама вишивала.
Букву Х Христинка
Вишиту впізнала.
Ось обценьки розійшлися,
Розсміялись: — Ха-ха-ха!
І веселі ці обценьки
Схожі з літерою Х. І. Січовик
5. Читання складів із буквою Х.
(Вивішую плакат із зображенням хом’ячка, який несе зернятка до своєї нірки. На стежці надруковані склади).
— Допоможіть хом’ячку донести зернятка до нірки. Прочитайте склади.
6. Фізкультхвилинка.
7. Читання слів із буквою Х за променеподібною схемою (с. 96 букваря).
— Розгорніть букварі. Роздивіться малюнки вгорі сторінки 96. Що на
них зображено? Проаналізуйте звукові схеми під малюнками.
(Наприклад, учні з’ясовують, що в слові МУХОМОР три склади, останній
із яких наголошений. У перших двох складів є злиття приголосного твердого
звука з голосним. Останній склад має три звуки: приголосний твердий, го-
лосний і приголосний твердий.)
— Прочитайте слова, додаючи звук [х] за схемою з промінцями. Що таке
МОХ, ПУХ? Складіть речення з цими словами.
8. Читання-інтонування вигуків.
— Роздивіться наступне завдання. На яке питання треба дати відповідь?
(Коли ми так говоримо?)
— Прочитайте перший вигук (Ох-ох-ох!) Коли так говорять? З яким настроєм,
інтонацією? (Коли людина сумує, або коли їй важко, вона втомилася.)
Прочитайте вигук хором, передайте голосом настрій сумної людини.
— Прочитайте другий вигук. (Ах-ах-ах!) А тут який настрій можна передати? Коли ми так говоримо? (Коли захоплюємося чим-небудь.)
Прочитайте цей вигук так, ніби-то ви побачили щось дуже красиве.
Аналогічно опрацьовуються інші вигуки. (УХ-УХ-УХ! читається так, ніби-то робляться різкі важкі рухи, наприклад людина рубає дрова сокирою.
ХА-ХА-ХА! читається радісно, весело.)
— Роздивіться дівчинку, намальовану біля надрукованих вигуків. Який саме з них підходить до її настрою? Прочитайте його хором.
9. Читання слів із буквою Х.
— Прочитайте слова в першому стовпчику. Чим відрізняються слова
ГОРОХ і ГОРІХ? Хто такий ХОВРАХ? Де розташована буква Х у цих словах?
— Прочитайте слова другого стовпчика. Що спільного в словах МУХА
і МУХОМОР? Чи є однаковий склад у словах МУХА і ЧЕРЕПАХА?
— Прочитайте третій стовпчик слів. Чим відрізняються значення слів
ХАТА і ХАТИНКА?
Ці слова називають хату по різному: звичайна ХАТА, маленька хата — ХАТИНКА.)
— Хто зображений унизу с. 96? Що незвичайного в цій черепасі? (У неї на голові – капелюх.)
— Прочитайте вірш про черепаху. Як ви розумієте слово чепуруха? (Чепурний – старанно вдягнений, акуратний, охайний.)
10. Опрацювання колискової пісеньки (с. 97 букваря).
— Чи подобаються вам українські пісні? Які саме?
— Чи співали вам мами і бабусі колискові пісні? Пригадайте які.
— Навіщо і як співають колискові? (Тихо, протяжно, лагідно, щоб заколисати дитинку.)
— Послухайте колискову, що надрукована в букварі. Які саме слова навіюють у ній сон?
Учитель читає текст повільно, ніжно. Після цього діти читають текст напівголосно самостійно.
— Хто збирається колихати дитину? (Сон і дрімота.)
— Знайдіть у тексті добрі, лагідні слова. (Хатинка теплесенька, дитина
малесенька.)
— Підготуйтеся до виразного читання вголос.
11. Відгадування загадок (с. 97 букваря).
— Прочитайте загадку. Про яку це корову і якого це вола йдеться?
— Що може бути чорним і побороти всіх людей, тобто змусити їх кинути
всі справи і лягти поспати. (Ніч.)
— Тоді що це за білий віл, який звів, підняв усіх людей? (День.)
— Які ще загадки про день і ніч ви знаєте? Що в них є спільне?
Аналогічно аналізується загадка про місяць і зорі.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
— Із якими звуками ми працювали сьогодні на уроці?
— Якими буквами вони позначаються?
— Спробуйте назвати якомога більше слів зі спільною частинкою —словом ХЛІБ. (Хлібний, хлібець, хлібороб, хлібопекарня, хліборізка,
хлібосол.)
— Відгадайте ребуси.
(Вата.) (Горох (горіх).)