Урок вивчення нової букви "Звуки [х], [х’]; буква Хх."

Про матеріал

Розробка уроку призначена для вчителя 1 класу, який може використати ці матеріали для первинного ознайомлення учнів із літерою Хх, її алфавітною назвою, зву­ковим значенням; учити учнів правильно артикулювати звук [х]; виробляти навички читання складів, слів із літерою X («ха»).

Перегляд файлу

Тема.  Звуки [х], [х’]; буква Хх.

Мета:  ознайомити учнів із літерою Хх, її алфавітною назвою, зву­ковим значенням; учити учнів правильно артикулювати звук [х]; виробляти навички читання складів, слів із літерою X («ха»); роз­вивати вміння робити звуко-буквений аналіз слів; читати деформо­вані речення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати лю­бов і бережливе ставлення до рідного краю, до тварин.

Обладнання:  фішки на позначення голосних і твердих та м’яких приголосних звуків; таблиця з друкованими великою і малою буквами Хх; предметні малюнки із зображенням хом’яка і ховраха, гороху і горіха; плакат із зображенням хом’ячка, який несе зернятка до своєї нірки, для читання складів, надрукованих на стежці.

ХІД УРОКУ

І.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.  Повторення вивчених звуків і букв.

— Подивіться на букви, надруковані на дошці. Назвіть  літери, які ми вже вивчили.

а е и і о у б в г ґ д з

й к л м н п р с т ч ь

— Назвіть літери, що позначають голосні звуки, приголосні звуки.

— Яка буква не позначає жодного звука? (ь)

— Яка буква позначає один приголосний м’який звук? (й)

2.  Читання речень.

— Прочитайте речення, вставляючи букви, яких не вистачає.

За..чик стрибав по березовому га..очку.

Він зустрів зна..ому лисоньку у старі.. норі.

Співучи.. солове..ко сидів на калиновому гіллі.

— Яку літеру ви додавали в слова?

— Який текст нагадали вам ці речення? (Народну пісеньку «Зайчику, зайчику».)

ІІ.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, що позначає приголосні звуки. Це допоможе нам наблизитися до мети — вивчити всю українську абетку і навчитися самостійно читати.

 

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Виділення звуків [х], [х’] із мовлення.

Учитель вивішує на дошці зображення хом’яка і ховраха.

— Чи знайомі вам ці тваринки? Як вони називаються? Чим схожі хом’як   і ховрах?

— Послухайте про пригоду двох друзів.

Одного разу Хом’ячок і Ховрашок збирали зерна в полі. Вони старанно засовували за щічки зернятко за зернятком. Довго трудилися друзі. Нарешті зібралися нести зерна до своїх хаток. Але раптом звірятка подивилися одне на одного. І такі вони були кумедні з напханими щоками, що не втрималися друзі і почали сміятися.

— Ха-ха-ха! — сміявся Ховрашок.

— Хі-хі-хі! — бурмотів йому Хом’ячок.

І всі зерна в них розсипалися. Довелося друзям знову братися дороботи.

Запитання:

— Чому звірятка розсипали зерна? Як сміявся Ховрашок? Який перший звук він вимовляв при цьому?

— А як сміявся Хом’ячок? Чим його перший звук відрізняється від того, що вимовляв Ховрашок?

Учні вимовляють окремо хором звуки [х], [х’]. З’ясовують, що це приголосні звуки, один із яких твердий, а другий — м’який. (Під час вимови звука [х] задня частина язика зближується із зад­нім краєм твердого піднебіння і суміжною з ним частиною м’якого піднебіння, у результаті чого утворюється щілина. Унаслідок тер­тя повітря об краї цієї щілини виникає шум. Голосові зв’язки не на­пружені, голос не утворюється. Тому звук [х] — глухий; він має па­ру — дзвінкий звук [г].)

2.  Артикуляція звуків [х], [х’], порівняння зі звуками [г], [г’].

— Вимовте парами звуки [г] — [х], [г’] — [х’]. Прослідкуйте за роботою язика і губ.

Діти уточнюють, що приголосні звуки [х] — [х’] творяться так само, як і звуки [г] — [г’], тільки вимовляються без участі голосу, глухо.

3.  Упізнавання звуків [х], [х’] у словах.

— Послухайте слова. Якщо в них є твердий приголосний звук [х], то плесніть у долоні, якщо м’який приголосний [х’], то не плескайте.

Слова  для  роботи: хом’як, ховрах, хіхікати, хатка, вхід, слухати, ходити, вихід, хліб.

— Послухайте слова і скажіть, де в них чується звук [х]: на початку, в середині, у кінці слова?

Слова  для   роботи: хвиля, похід, халат, муха, мох, горох, хмара, сміх, мухомор.

4.  Ознайомлення з буквою Х.

Учитель повідомляє, що приголосні звуки [х], [х’] на письмі познача ються великою і малою буквами Х. Назва букви нібито теж сміється. Показує велику і малу букви на таблиці.

— Роздивіться букви. Чим вони схожі, а чим відрізняються? (Однакові за формою, різні за розміром.)

— Порівняйте букви Х і К, Х і М. Що між ними спільного?

— На що схожа буква Х? Послухайте, як про це говориться у віршах.

Уявіть собі малюнки до них.

Хрестиком хустинку

Мама вишивала.

Букву Х Христинка

Вишиту впізнала.

Ось обценьки розійшлися,

Розсміялись: — Ха-ха-ха!

І веселі ці обценьки

         Схожі з літерою Х. І. Січовик

 

5.  Читання складів із буквою Х.

ивішую плакат із зображенням хом’ячка, який несе зернятка до своєї нірки. На стежці надруковані склади).

— Допоможіть хом’ячку донести зернятка до нірки. Прочитайте склади.

6.  Фізкультхвилинка.

7.  Читання слів із буквою Х за променеподібною схемою (с. 96 букваря).

— Розгорніть букварі. Роздивіться малюнки вгорі сторінки 96. Що на

них зображено? Проаналізуйте звукові схеми під малюнками.

(Наприклад, учні з’ясовують, що в слові МУХОМОР три склади, останній

із яких наголошений. У перших двох складів є злиття приголосного твердого

звука з голосним. Останній склад має три звуки: приголосний твердий, го-

лосний і приголосний твердий.)

— Прочитайте слова, додаючи звук [х] за схемою з промінцями. Що таке

МОХ, ПУХ? Складіть речення з цими словами.

8.  Читання-інтонування вигуків.

— Роздивіться наступне завдання. На яке питання треба дати відповідь?

(Коли ми так говоримо?) 

— Прочитайте перший вигук (Ох-ох-ох!) Коли так говорять? З яким настроєм,

інтонацією? (Коли людина сумує, або коли їй важко, вона втомилася.)

Прочитайте вигук хором, передайте голосом настрій сумної людини.

— Прочитайте другий вигук. (Ах-ах-ах!) А тут який настрій можна передати? Коли ми так говоримо? (Коли захоплюємося чим-небудь.)

Прочитайте цей вигук так, ніби-то ви побачили щось дуже красиве.

Аналогічно опрацьовуються інші вигуки. (УХ-УХ-УХ! читається так, ніби-то робляться різкі важкі рухи, наприклад людина рубає дрова сокирою.

 ХА-ХА-ХА! читається радісно, весело.)

— Роздивіться дівчинку, намальовану біля надрукованих вигуків. Який саме з них підходить до її настрою? Прочитайте його хором.

9. Читання слів із буквою Х.

— Прочитайте слова в першому стовпчику. Чим відрізняються слова

ГОРОХ і ГОРІХ? Хто такий ХОВРАХ? Де розташована буква Х у цих словах?

— Прочитайте слова другого стовпчика. Що спільного в словах МУХА

і МУХОМОР? Чи є однаковий склад у словах МУХА і ЧЕРЕПАХА?

— Прочитайте третій стовпчик слів. Чим відрізняються значення слів

ХАТА і ХАТИНКА?

Ці слова називають хату по різному:  звичайна ХАТА,  маленька хата — ХАТИНКА.)

— Хто зображений унизу с. 96? Що незвичайного в цій черепасі? (У неї на голові – капелюх.)

— Прочитайте вірш про черепаху. Як ви розумієте слово чепуруха? (Чепурний – старанно вдягнений, акуратний, охайний.)

10. Опрацювання колискової пісеньки (с. 97 букваря).

— Чи подобаються вам українські пісні? Які саме?

— Чи співали вам мами і бабусі колискові пісні? Пригадайте які.

— Навіщо і як співають колискові? (Тихо, протяжно, лагідно, щоб заколисати дитинку.)

— Послухайте колискову, що надрукована в букварі. Які саме слова навіюють у ній сон?

Учитель читає текст повільно, ніжно. Після цього діти читають текст напівголосно самостійно.

— Хто збирається колихати дитину? (Сон і дрімота.)

— Знайдіть у тексті добрі, лагідні слова. (Хатинка теплесенька,  дитина

малесенька.)

— Підготуйтеся до виразного читання вголос.

11. Відгадування загадок (с. 97 букваря).

— Прочитайте загадку. Про яку це корову і якого це вола йдеться?

— Що може бути чорним і побороти всіх людей, тобто змусити їх кинути

всі справи і лягти поспати. (Ніч.)

— Тоді що це за білий віл, який звів, підняв усіх людей? (День.)

— Які ще загадки про день і ніч ви знаєте? Що в них є спільне?

Аналогічно аналізується загадка про місяць і зорі.

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

— Із якими звуками ми працювали сьогодні на уроці?

— Якими буквами вони позначаються?

— Спробуйте назвати якомога більше слів зі спільною частинкою —словом ХЛІБ. (Хлібний, хлібець, хлібороб, хлібопекарня, хліборізка,

хлібосол.)

— Відгадайте ребуси.

 (Вата.)                                                                                            (Горох (горіх).)

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бикова Ірина Анатоліївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Литвинець Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
16940
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку