ПІДСУМКОВИЙ УРОК-ПРАКТИКУМ В 6 КЛАСІ З ТЕМИ «ВІДНОШЕННЯ І ПРОПОРЦІЇ»
Метою цього уроку є закріплення основних знань з теми «Відношення і пропорції», осмислення значення цієї теми в житті людини на прикладі інтеграції з предметом мистецтвознавства при розв’язуванні задач практичного змісту. В ході проведення уроку використовуються інтернет ресурси, які дають можливість урізноманітнити урок, зробити його більш насиченим, цікавим.
Під час вступної частини можна використати деякі відео із запропонованих, а деякі можна переглянути учням самостійно дома, а також запропонувати учням знайти цікаву інформацію з даної теми і поділитись з однокласниками на сторінці «Мій 6 клас» у Viber, на своїй сторінці в Instagram. До уроку додається презентація на Google Диск:
https://drive.google.com/open?id=1n5Izqb0OHQe9-HRSnnZs307YHUcdFyje
Хід уроку
І Вступ- мотивація
Учні школи Піфагора гордо іменували себе піфагорійцями. Цим вони показували любов і повагу до свого учителя. У цій школі основою і девізом були “Порядок і гармонія”. Слова порядок, гармонія сумірність, узгодженість замінились сучасним терміном пропорція, який в математиці став означати рівність двох відношень. А от слова – гармонія, сумірність, узгодженість – до цього часу побутують в мистецтві, архітектурі.
Учні можуть подивитись відеофільм про визначні архітектурні і скульптурні пам’ятки України за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=fYp92F8czWc
Вчення про відношення і пропорції древні греки ще називали музикою. Мало хто знає, що Піфагор був видатним математиком, а також і прекрасним музикантом. Він першим здогадався про залежність між струною і мелодією. На створеному однострунному інструменті монохорді він провів багато експериментів і встановив , що чим довша струна, тим звук нижчий, чим коротша – вищий, або чим товща струна, тим звук нижчий, чим тонша – тим вищий (демонструється на струнному інструменті). Арфи, домри, цимбали, гітари, бандури, органи, піаніно - за допомогою цих інструментів люди створюють чарівні мелодії, які поліпшують нам настрій.
Можна запропонувати учням відеоролики на вибір із звучанням бандури або цимбал за посиланнями:
https://www.youtube.com/watch?v=9fDEwTqGWGw
https://www.youtube.com/watch?v=FWPKUotbBUQ
Художники приділяють увагу вивченню пропорцій людського тіла і умовно поділили постать людини на пропорційні відрізки. Цей поділ допомагає художникам і скульпторам відтворювати людину на полотні і в скульптурі достовірно, правдиво, пропорційно. У своїх роботах художники використовують математичну задачу про пропорційний поділ.
Пропонується перегляд відповідного слайду з презентації та відеоролика «Роботи вже малюють портрети»: https://www.youtube.com/watch?v=NWj8Kowj3iU
ІІ Актуалізація опорних знань
Для початку перед практичною роботою повторимо основні теоретичні відомості. Для цього перейдемо до вправ на сторінці LearningApps https://learningapps.org/
Якщо учні в класі мають телефони з функцією зчитування QR кодів, тоді ці завдання можуть виконуватись індивідуально сильнішими учнями, (відповіді можна проконтролювати на цій платформі у створеному власному кабінеті налаштуванні «Мої класи»), а з рештою учнів працювати на екрані інтерактивної дошки за посиланнями:
https://learningapps.org/display?v=p39virs7320
|
2. Утворити з пар відношень пропорцію:
https://learningapps.org/display?v=p6typ6ya320
|
3. Знайди невідомий член пропорції:
https://learningapps.org/display?v=p80u812n520
|
ІІІ. Розв’язування задач з практичним змістом
Учні поділяються на групи по 4 особи. Розв’язують запропоновані задачі, результати на листках подають учителю, а хід розв’язання представники груп озвучують і висловлюють своє відношення щодо важливості даної задачі в житті людини. (Умови та ілюстрації до задач на слайдах презентації)
Задача 1. Для створення скульптурних робіт використовують різні види сплавів (бронза, силумін, чавун, цинковий сплав…). Як визначити чи з одного металу виготовлені два схожі за виглядом металеві бруски, якщо відомо, що маса одного 800г і об’єм 250см3, а другий має масу 1640г і об’єм 550 см3? (Підказка: кожна речовина має свою густину, масу 1 см3 ).
Задача 2. Сплав під назвою мельхіор використовують для виготовлення посуду, художньої чеканки. Це сплав двох металів – нікелю і міді у відношенні 2:9. Скільки потрібно взяти кожного металу окремо, щоб виготовити 979кг мельхіору?
Задача 3. Для підвезення матеріалів на будівництво нової архітектурної споруди було зроблено 32 ходки КамАЗами вантажністю 8 т. Скільки ходок для перевезення цього ж вантажу можна зробити, якщо вантажність збільшити на 0,5т?
Задача 4. Суміш, яку використовують для грунтування полотна перед написанням картини олійними фарбами, виготовляють із таких компонентів - вода, олія, крейда, желатин у пропорції 20:2:15:1. Скільки грамів кожного компоненту потрібно взяти, якщо крейди взяли 450г?
V Домашнє завдання
Створити сувенірні ляльки – мотанки (дитину і маму) за пропорціями, які пропонують художники: висота голови немовляти становить 1\4 всієї постаті, у дворічної дитини – 1\5 , у семирічної – 1\6, у чотирнадцятирічної – 1\7, а в дорослої людини –1\ 8 .
Використані джерела:
https://www.youtube.com/watch?v=9fDEwTqGWGw
https://www.youtube.com/watch?v=dwGelpiEJG0