Тема. Узагальнення й систематизація знань із теми
«Складносурядне речення».
Мета уроку: Навчальна: Систематизувати та узагальнити знання учнів про складносурядне речення та засоби зв’язку між його частинами. Розвивати вміння аргументовано використовувати розділові знаки, а також застосовувати теоретичні знання на практиці, використовуючи виразні можливості складносурядних речень.
Розвиваюча: Підвищувати комунікативні навички, увагу, творче мислення учнів. Формувати соціальну, комунікативну та загальнокультурну компетентності. Виховна: Сприяти формуванню загальнолюдських цінностей, виховувати почуття відповідальності та самоорганізації.
Тип уроку: Узагальнення й систематизація вивченого.
Формування компетентностей: Комунікативної – Здатність будувати висловлювання та розвивати вміння аргументовано висловлювати свою думку. Соціальної – Вироблення вміння адаптуватися та визначати особисті цілі в комунікаціях.
Загальнокультурної – Розвиток вміння аналізувати та оцінювати досягнення в різних сферах життя.
Соціокультурна змістова лінія: Сфера відношень – «Я як особистість». Обладнання: Роздатковий матеріал, візуалізація матеріалу..
Перебіг уроку:
І. Організація навчальної діяльності учнів.
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Зимовий час завжди наповнений чарами та загадковістю. Так само, як ми вплітаємо слова в складні речення, так і зимова природа має свої власні переплетені та складні вирази. Сьогодні ми розглянемо "граматичні візерунки" складносурядних речень та вивчимо, як правильно їх "розшивати" засобами пунктуації. Давайте відкриємо для себе чарівний світ мови, такий же, як чарівність зимового пейзажу!
Слово вчителя.
Які цілі ставимо на уроці ? Сформулюйте їх ( учні формулюють цілі уроку).
Навчальна ціль: Узагальнити та систематизувати знання про складносурядне речення та його частини. Вдосконалити вміння застосовувати розділові знаки в складносурядних реченнях. Закріпити та використати теоретичні знання на практиці, створюючи виразні можливості складносурядних речень.
Розвиваюча ціль: Розвивати комунікативні навички учнів через взаємодію та обговорення матеріалу. Підвищувати рівень уваги та творчого мислення. Виховна ціль: Сприяти формуванню в учнів почуття відповідальності за власне навчання та самоорганізації. Заохочувати загальнолюдські цінності через розуміння важливості вивчення мови та граматики.
Соціальна ціль: Виробляти в учнів навички адаптації та визначення особистих цілей у процесі комунікації.
Загальнокультурна ціль: Розвивати аналітичне та оціночне мислення учнів, вчачи їх аналізувати досягнення в різних сферах життя через вивчення мови. Соціокультурна змістова лінія: Взаємодія у сфері відношень – «Я як особистість».
Такі цілі дозволять нам не лише узагальнити та закріпити знання, але й розвивати важливі навички та цінності, які корисні для особистісного та соціального розвитку учнів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Учні дістають із зимової скриньки питання, відповідають так чи ні, свій вибір пояснюють ( наприклад):
Чи є речення на ілюстрації складносурядним? Чому?
- Якщо частини речення виражають одночасність, ставимо кому.
- Якщо частини речення виражають швидку зміну подій, ставимо тире.
- Якщо частини речення значні за обсягом, наявна кома.
- Якщо частини речення далекі за змістом, доречною буде кома.
- Якщо у другому реченні висновок або наслідок дії першого, обов’язково тире.
V. Етап організації навчально-пізнавальної діяльності.
Живі робочі аркуші ( робота в групах або колективна)
https://www.liveworksheets.com/w/uk/ukrainska-mova/233078
https://www.liveworksheets.com/w/uk/ukrainian-language/7502722
Флешмоб "Зимова Казка в Словах": Учасники отримують завдання написати складносурядне речення на тему "Зима". Кожен учасник публікує своє речення у власному профілі в соціальних мережах, використовуючи хештег #ЗимоваКазкаВСловах.
Використовуйте сурядні та підрядні сполучники, а також слова-зв'язки, щоб зробити свої речення виразними та літературними.
Запросіть своїх друзів та підписників долучитися до флешмобу, розповідаючи про чарівність та красу зими у власних словах.
Виставляйте власні фото чи ілюстрації, що відображають ваш погляд на зимову казку. Зберіть усі речення разом у великий літературний колаж та поділіться ним з усіма учасниками.
Таким чином, флешмоб буде не лише цікавим способом використання складносурядних речень, але й створить спільну зимову атмосферу серед учасників мережі.
Під час уроку ми успішно досягли поставлених цілей, провівши систематизацію та узагальнення знань учнів про складносурядне речення та засоби зв'язку між його частинами. Навчальна мета була досягнута через активне використання різноманітних вправ та завдань, що сприяли формуванню вмінь аргументовано використовувати розділові знаки та застосовувати теоретичні знання на практиці, використовуючи виразні можливості складносурядних речень. Розвивальна мета уроку була також досягнута через активну роботу учнів, які виявили свої комунікативні навички, увагу та творче мислення. Учні активно взаємодіяли, висловлювали свої думки та аргументували їх, що сприяло формуванню соціальної, комунікативної та загальнокультурної компетентностей. Виховна мета уроку виявилася ефективною в контексті сприяння формуванню загальнолюдських цінностей, виховання почуття відповідальності та самоорганізації учнів. Отже, урок виявився результативним і відповів поставленим завданням щодо навчання, розвитку та виховання учнів
Домашнє завдання
Напишіть короткий твір на тему "Зимовий вечір". Використовуйте різні види речень, зокрема складносурядні. Підготуйте коротку презентацію на тему "Види розділових знаків у складносурядних реченнях". Використовуйте слайди та ілюстрації.