Підсумковий урок з молекулярної фізики та основ термодинаміки. Фізика шоколадних цукерок

Про матеріал
Підсумковий урок з молекулярної фізики та основ термодинаміки. Фізика шоколадних цукерок. online - екскурсія для учнів 10 класів.
Перегляд файлу

Підсумковий урок з молекулярної фізики та основ термодинаміки

 

Тема: Фізика шоколадних цукерок.

Мета: 

навчальна: узагальнити та систематизувати знання учнів з молекулярної фізики та основ термодинаміки. Показати зв’язок технологічних процесів виготовлення шоколадних цукерок з фізичними явищами.

розвивальна: розвивати аналітичне мислення; продовжити формування математичної та інформаційно-цифрової компетентності учнів. виховна: сприяти розвитку мовленнєвої компетентності учнів, розвивати інтерес до вивчення фізики.

Тип уроку: комбінований урок. Вид уроку: online - екскурсія.

Обладнання: ПК, мультимедійна установка, відео – фрагменти: «Репортаж - екскурсія на Львівську кондитерську фабрику «Світоч»»;   виготовлення шоколадних цукерок у Львівській майстерні шоколаду.

 

ХІД  УРОКУ.       І. Організаційний етап.

      Привітання, перевірка готовності учнів до уроку. 

      Доброго дня! Сьогодні ми  з вами відвідаємо Львівську кондитерську фабрику «Світоч» та побуваємо у Львівській майстерні шоколаду – online. На цій екскурсії ми познайомимося з технологією виготовлення шоколадних цукерок та дізнаємось, які фізичні явища використовуються при виготовлені шоколаду…   

      ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Учні за комп’ютерами виконують міні тест.

Міні – тест

1.     Ви приготували склянку кави, але вас просять відлучитися на кілька хвилин. Що потрібно зробити, щоб після повернення кава була більш гарячою: налити в неї холодне молоко перед тим, як піти, чи після, коли ви повернетесь?

А: налити перед;   Б: налити після;   В: однаково

2.     Вода при температурі 0 0С кристалізувалась і перетворилась у лід. Як змінились при цьому: 1 – об’єм, 2 – маса, 3 – густина, 4 – внутрішня

енергія. ( – збільшилась, – зменшилась) 

                А: 1, 2, 3, 4 – ;    Б: 1, 2, 3 ,4 – ;     В: 1, 2 – , 3, 4 –

Г: 1 – , 3, 4 – , 2 – не змінилась; Д: 3, 4 – , 1 – , 2 – не змінилась.

3.     Чи можна закип’ятити воду, впускаючи в неї водяну пару, температура якої дорівнює 100 0С? А: так; Б: ні; В: залежить від маси пари;  

Г: залежить від атмосферного  тиску

 

 

 

4.     Яка власна (при відсутності зовнішніх сил) форма рідини?

А: форма посудини;  Б: довільна;  В: сферична;  Г: еліптична;           Д: її не існує.

5.     Відомий вислів «як мокра курка». Чому немає вислову “ як мокра гуска ”? Це пов’язано з явищем…

А: дифузії; Б: в’язкості;  В: змочування;  Г: конденсації.

6.     Стоматологи не радять їсти дуже гарячу їжу. Це пов’язано з явищем… 

А: броунівського руху; Б: дифузії; В: лінійного розширення;             Г: відбивання світла.

7.     Які властивості відрізняють кристал від аморфного тіла?

А: міцність; Б: твердість; В: прозорість; Г: анізотропність; Д: відрізнити неможливо.

8.     Яке з наведених твердих тіл кристалічне?

                А: віск;  Б: сіль;  В: парафін;  Г: смола;     Д: пластмаса.

9.     Які прилади потрібні для визначення середньої кінетичної енергії молекул  води в склянці?

А: барометр; Б: лінійка; В: мензурка; Г: термометр; Д: секундомір.

10.В якому стані густина більша? 

А. газоподібному; Б. твердому; В. рідкому; Г. ефірному.

Ключ до тесту: 1–А, 2– Г, 3– Г, 4– В, 5– В, 6– В, 7– Г, 8– Б, 9– Г, 10– Б.       ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів. 

1. Демонстрація відео – фрагментів «Репортаж – екскурсія на Львівську кондитерську фабрику «Світоч»»;   виготовлення шоколадних цукерок у Львівській майстерні шоколаду. 

 Перед демонстрацією відео – фрагментів  вчитель ставить перед учнями декілька проблемних питань, на які учні повинні відповісти після перегляду відео:

1)    чи існує зв’язок фізичних і технологічних процесів?

2)    чи використовується в технології приготування цукерок зміна агрегатного стану речовини?

3)    що ми знаємо про процес приготування цукерок?

4)    як змінюється внутрішня енергія речовини?

5)    де застосовують явище змочування? Для перегляду відео скористаємося посиланнями:

https://www.youtube.com/watch?v=z-FVcIT6ViM ( репортаж - екскурсія на Львівську кондитерську фабрику «Світоч»);

https://www.youtube.com/watch?v=9MBrCCCrvDA  (Львівська майстерня шоколаду).

Після перегляду відео – фрагментів учні відповідають на питання вчителя, які були задані перед демонстрацією відео. 

Далі   учні   діляться      на      2        команди      та      виконують завдання запропоноване вчителем. Та команда, яка швидше і правильно виконає завдання отримує оцінку 10 балів.

Завдання: Уявіть собі цукерки у вигляді пляшечок з шоколаду, наповнених густим малиновим сиропом. А чи не замислювалися ви над тим, як виготовляють такі цукерки? Спробуйте запропонувати спосіб їх виготовлення. 

Очікувана відповідь: Спочатку можна заморозити залитий у відповідну форму сироп, а потім занурити його на деякий час в розплавлений шоколад.

     Прослідкуйте за фізичними явищами даного технологічного процесу: змінивши агрегатний стан рідини (сиропу), ми дали їй можливість зберегти на деякий час форму ємкості (пляшечки). Зануривши заморожений сироп в розплавлений шоколад, ми змочили їм поверхню майбутнього кондитерського виробу. Після того, як цукерку вийняли на поверхню, шоколад віддав частину своєї внутрішньої енергії сиропу і перетворив його в рідину. Сам же в результаті цього, став твердим тілом – шоколадною пляшечкою .

2. Повідомлень учнів по темі «Світ шоколаду» . 

Доповіді учнів:

а)  Шоколадна цукерка;

б) Музей шоколаду;

в) Великі можливості маленьких шоколадок.

Свої доповіді учні оформили у вигляді газети, яку назвали «Світ шоколаду».

image 

IV.   Підведення підсумків уроку.

Підведення підсумків уроку проходить в невимушеній атмосфері. За чаєм з шоколадними цукерками учні роблять висновок, що фізика може бути не лише цікавою, а й смачною. 

Під час цього уроку  учні побачили, як можна використовувати знання з фізики в технології приготування шоколадних цукерок. На цьому прикладі, вони  зрозуміли, що знання з фізики широко використовуються в професії «Кондитер». 

V.      Домашнє завдання. Повторити §§ 17 – 30.  

pdf
Додано
17 квітня
Переглядів
24
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку