Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратний тричлен. Розв'язування рівнянь, що зводяться до квадратних рівнянь та їх використання для розв'язування текстових задач»
Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання і вміння учнів щодо можливості та способів застосування розв'язання квадратного рівняння для розкладання квадратного тричлена на лінійні множники, розв'язування біквадратних та дробово-раціональних рівнянь, а також текстових задач фізичного та геометричного змісту.
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань і вмінь.
Наочність та обладнання: опорні конспекти.
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Щоб зекономити час, ретельній перевірці підлягають лише вправи на застосування алгоритму, вивченого на попередньому уроці.
III. Формулювання мсти і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів
Основна дидактична мета та завдання на урок цілком логічно випливають з місця уроку в темі — оскільки урок останній, підсумковий, то важливим є питання про повторення, узагальнення та систематизацію знань та вмінь, набутих учнями в ході вивчення теми. Таке формулювання мети створює відповідну мотивацію діяльності учнів.
IV. Повторення та систематизація знань
Залежно від рівня підготовки учнів, їх роботу вчитель може організувати різними способами: або як самостійну роботу з теоретичним матеріалом (наприклад, за підручником або за конспектом теоретичного матеріалу повторити зміст основних понять теми або ж скласти схему, що відображає логічний зв'язок між основними поняттями теми, тощо), або традиційно провести опитування (у формі інтерактивної вправи) за основними питаннями теми.
Виконання усних вправ
а) більше від нуля; б) дорівнює нулю; в) менше від нуля?
а) х4 – 3х2 + 2 = 0; б) (х – 3)2 + 2(х – 3) + 1 = 0; в) .
V. Повторення та систематизація вмінь
Зазвичай цей етап уроку проводиться у формі групової роботи, мета якої полягає в тому, щоб учні самі сформулювали та випробували узагальнену схему дій, якої вони мають дотримуватись у розв'язуванні типових завдань, подібні до яких будуть винесені на контроль.
Наприклад, типовими завданнями теми «Квадратний тричлен. Розв'язування рівнянь, що зводяться до квадратних рівнянь та їх використання для розв'язування текстових задач» є завдання:
Після складання списку основних видів завдань учитель об'єднує учнів у робочі групи (за кількістю видів завдань) і завдання кожної з груп формулюється як «Скласти алгоритм розв'язування завдання...» (кожна з груп отримує індивідуальне завдання). На складання алгоритму кожній із груп відводиться певний час, за який учасники групи мають скласти алгоритм, записати його у вигляді послідовних кроків, підготувати презентацію своєї роботи. По закінченні відбувається презентація виконаної роботи кожною з груп. Після презентації — обов'язкове випробування алгоритмів: причому бажано, щоб групи обмінялись алгоритмами і перевірили їх застосування не на одному, а на кількох завданнях. Після випробування — обов'язкова корекція та підбиття підсумків.
VI. Підсумки уроку
Підсумком уроку узагальнення - та систематизації знань і вмінь учнів є, по-перше, складені самими учнями узагальнені схеми дій під час розв'язування типових завдань, по-друге - здійснення учнями необхідної частини свідомої розумової діяльності — рефлексії — відображення кожним учнем особистого сприйняття успіхів, та найголовніше — проблем, над якими слід ще попрацювати.
VII. Домашнє завдання
Домашня контрольна робота
б) (х2 – 2x)2 – 3(х2 – 2х) – 4 = 0; в) (х – 4)(х – 3)(х – 2)(х – 1) = 24;
г) ; д)* х2 – 7|х| + 6 = 0.