Тема: Підсумковий урок за темою «Іменник»
Урок-гра «До іменника на гостину»
Мета:
-формування предметних компетентностей:закріпити та узагальнити знання учнів про іменник,його граматичні категорії; вдосконалювати вміння розпізнавати іменники в тексті серед інших частин мови; розвивати спостережливість за мовними явищами, зв’язне мовлення,творче мислення; виховувати любов до рідної країни та її мови;
-формування ключових компетентностей:
-уміння вчитися:формувати навички визначати мету , підбивати підсумки роботи,оцінювати себе,здатність виконвати мисленнєві операції,здатність переключатися з одного виду робои на інший
-здоров’язбережувальної:учити дотримувати норм гігієни читання і письма;
-загальнокудьтурної:учити дотримувати норм мовленнєвої культури,культурної поведінки;
-інформаційної:формувати здатність знаходити потрібну інформацію на карті України;
-соціальної:удосконалювати навички продуктивної співпраці з унями у парах;
-комунікативної:удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування,уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі;
-громадянської:учити усвідомлювати свою належність до українського народу,виховувати почуття гордості .
Обладнання: мультимедійна презентація,картки для індивідуальної роботи,предметні малюнки,роздатковий матеріал,смайлики
Інтерактивні технології: «Робота в парі», «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Інтелект-карта».
Тип уроку: підсумковий урок
Форма уроку: інтерактивний мультимедійний урок-гра
Хід уроку
І.Організаційний момент
Вчитель. Добрий день!У добрий час радо я вітаю вас!
З миром зустрічаю, щастя вам бажаю.
ІІ.Оголошення теми уроку. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка псих.настрою.
-Перед вами лежать смайлики настрою.Покажіть,з яким настроєм ви пришли на урок(підімають смайлики).
2.Оголошення теми уроку.
Вчитель. Настрій у вас гарний і це добре,бо сьогодні ми йдемо у гості до нашого друга – іменника,повторимо все те,що вивчили про нього та подякуємо за знання,які отримали.
3.Вправа «Очікування».
-Яким буде наш урок?
-Якими ви будете на уроці?
Діти,ви любите ходити у гості? Перш,ніж вирушити,давайте пригадаємо правила поведінки у гостях. У вас на партах народні прислів’я і приказки про гостини ,але вони роз’єднані. Складіть ,будь ласка, прочитайте їх та назвіть іменники.
4. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (По рядам зачитують складені прислів’я та приказки,називають іменники).
Діти.
1 ряд - Веселий гість - дому радість(назвіть іменники);
2 ряд - Гостя по одежі стрічають,а по розуму проводжають(назвіть іменники);
3 ряд - Чим хата багата,тим гостям рада(назвіть іменники).
-Тепер ми готові вирушити в путь.
Відкриваємо зошити(число,кл.робота).
5. Хвилинка каліграфії
Вчитель.
Дорогих гостей завжди зустрічають з радістю.Тому я пропоную для хвилинки каліграфії записати слово радість(записує учень на дошці).
Радість – (в Р.в.) радості (що відбувається з голосним і ?); (в Ор.в.) радістю , (в Кл. в.) радосте (де використовують іменники у кличному відмінку?)
ІІІ. Основний зміст роботи
1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (Слайди 4-8).
Вчитель.
-Поки ми в дорозі,давайте пригадаємо все,що ми знаємо про іменник.
-Яка частина мови називається іменником?(Слайд 4)
-Які іменники належать до істот,а які до неістот?(Слайд 5)
-Які іменники називаються власними,а які загальними?(Слайд 6).
-До яких родів може належати іменник?
-Як визначити рід іменника?(Слайд 7).
-Як змінюється іменник за числами?(Слайд 8).
-Як ще змнюється іменник?(за відмінками).Разом повторимо відмінки.
-Чим іменник виступає у реченні?(голов.членом-підметом,другоряд.чл.речення).
2.Робота з реченнями.
- Ми вже на місці.За звичаєм іменник зустрічає гостей з хлібом-сіллю. Запишемо речення про хліб. Ваше завдання: визначити відмінок іменника «хліб». Готові?
Завжди люди дякують хлібові.
Гостей зустрічають хлібом.
Кетяги калини лежать на хлібині ( в останньому реченні підкреслити граматичну основу)
3. Гра «Знайди іменники» (Слайд 9)
Вчитель.
- Наш господар полюбляє жарти та різні ігри. Вам треба знайти іменники серед інших частин мови і записати їх.(на дошці)
Перевірка.
( Діти називають слова:край,земля,мова,багатство)
4. Словникова робота (Слайд 10)
-Діти,що означає слово багатство?
Багатство-це матеріальні та духовні цінності. Для одних людей багатство-це гроші,красиві будинки та автомобілі. Для других-рідна земля,здоров’я,сім’я.
5. Творча робота (Слайд 11)
Вчитель.
-Діти,напишіть у зошити 5 слів,що називають предмети,які є багатством для вас.
Самостійна робота. Перевірка.
6. Акровірш (Слайд 12)
Вчитель.
-Діти,прочитайте загадку-акровірш. Відгадавши її,ви дізнаєтесь,що є багатством для усіх нас,для українців.
У мене є єдина
Країна-Батьківщина.
Радію їй й бажаю
Аби цвіла, як рай.
Їй я пісень складаю,
Навіки прославляю…
А ти назви цей край…
(Україна).
7.Гра «Моя Україна» (Слайд 13)
Вчитель.
- У вас на партах карта України і зразок ,за яким будете виконувати цю вправу:
загальна назва власна
село…
місто……..
річка ……….
море………..
гори……….
(Перевірка)
-Як пишуться ці іменники? Чому?
8. Фізкультхвилинка (Слайд 15)
Школярі всі дружно встали,
Фізхвилинку розпочали
Руки гарно розім’яли,
Як Клички побоксували,
Як Шевченко у футболі
Забиваємо ми голи.
Всі як Бубка пострибали,
Як Руслана станцювали.
І за парти посідали.
Прізвища яких відомих українців ви почули ?А чи знаєте ви ,чим вони прославили Україну?
9.Розподільний дктант «Проціди крізь сито».
- Своїх гостей треба розважати,щоб не сумували.Іменник пропонує розподільний диктант .
Записати слова в 3 колонки(три учні –на дошці).За допомогою яких слів можна визначити рід іменників?
Чоловічий рід Жіночій рід Середній рід
батько земля добро
олівець книга сонце
соловей дошка відро
10. Гра «Істота - неістота» (Слайд 16)
Вчитель.
-Іменник пропонує вам веселу гру.Я буду показувати картинки.Якщо зображено предмет,що означає назву істоти – ви плескаєте в долоні,якщо неістоти – розводите руки.
11. Гра «Зіпсований телефон» «Слайд 18)
Вчитель.
-Пограємо у гру «Зіпсований телефон». Один учень називає іменник в однині,а другий повинен назвати цей іменник у множині. Потім другий учень називає свій іменник в однині. Гра продовжується.
ІV. Підсумок уроку.
Інтелект-карта(складаємо разом на дошці)
Вчитель.
-Ось підійшла наша гостина до кінця. Закінчити її хочу словами народного прислів’я «У гостях добре,а вдома краще». Повертаємося додому.
-Чи сподобався вам урок? Що найбільше запам’яталося?
-Я хочу сказати,що ви гарно сьогодні працювали,були активними та старанними, давали правильні відповіді.А як ви оцінете свою роботу?
-Перед кожним з вас лежить драбинка зі сходами,їх 12.Позначте,будь ласка,на якій ви сходинці стоїте,на який бал ви засвоїли тему «Іменник»?
(показують)
-Давайте подивимося,яким став ваш настрій в кінці уроку? Покажіть смайлики.
(показують)
-Всі сьогодні молодці. Гарно засвоїли тему «Іменник».
V. Домашнє завдання.