Клас: 4 клас
Урок: Природознавство.
Тема. Підсумковий урок за розділом «Природа материків і океанів»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів за темою «Природа материків і океанів»; розвивати спостережливість, пам’ять, мислення; виховувати самостійність, охайність під час написання перевірної роботи.
Обладнання: карта півкуль, індивідуальні картки, карти, контурні карти, підручник, таблиці, мультимедійна презентація, лист формату А3, фото тварин, клей, ножиці.
Хід уроку
І. Етап орієнтації
Створення емоційного настрою
- Чим ви милувалися по дорозі до школи? –
Про що цвірінькали птахи?
- Про що шепотіли дерева?
Ви справжні друзі природи, якщо вона з вами спілкується.
- Давайте її пригадаємо(діти читають висловлювання).
*Я придивляюсь
*Я прислухаюсь
*Я досліджую
*Я милуюся
*Я бережу природу!
- Я вірю у вас, знаю, що у вас все вийде і бажаю вам успіху!
- Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатися, якою буде погода.
-Люди якої професії повідомляють нам погоду?
-Надаємо слово працівнику гідрометеоцентру.
1-й синоптик:
- Вітаю усіх, кого цікавить, якою буде погода.
Сьогодні …( день, число).
Надворі сьогодні …(холодно, тепло)
Температура повітря …
Опадів немає / опади є …(дощ, сніг, роса тощо)
На небі …(ясно, похмуро, хмарно)
Вітер …(сильний, слабкий, тихо)
- Та у нашому класі переважатимуть хороший настрій і присутність
усмішок.
З вами була синоптик….
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за картою півкуль
- Що ви бачите на карті півкуль? (Материки і океани)
- Що таке материк? (Материки — це величезні ділянки суші, оточені з усіх боків водою. Острови теж оточені водою, але мають менший розмір.)
- Скільки материків на Землі? (6)
«Відповідай швидко!»
- Я — найбільший материк, що складається з двох частин. (Євразія)
- Я — материк, розташований у східній півкулі, мої береги омиваються водами Індійського та Атлантичного океанів. (Африка)
- Я — материк, на якому знаходиться Південний полюс. (Антарктида)
- Я — невеликий найсухіший материк, розташований у східній півкулі. (Австралія)
Там дивні рослини, там міднії гори, А річка тече, широченна, як море. (Південна Америка)
- Відкритий був він випадково — Той світ, що називають новим. (Північна Америка)
- Давайте позначимо їх на своїх картах.
ІІІ.Основна частина
- Вирушаємо у кругосвітню подорож, починаючи її від найменшого материка. Щоб дізнатися якомога більше, ми об’єднані у п’ять експедицій, кожна з яких робитиме свої позначки на карті. Протягом уроку ми з вами виготовимо власні карти своєї подорожі, які вам допоможуть запам’ятати найцікавіші факти. Як ви вважаєте, яким транспортом нам потрібно буде скористуватися, щоб відвідати усі материки?
Вам необхідно визначити час, який ви проведете у дорозі. Дізнавшись відстань до кожного з материків за допомогою карти та масштабу, швидкість літака зазначена у вас у таблиці.
Робота з таблицями. Додаток 1.
Кожна група виходить до карти і за допомогою лінійки визначає приблизну відстань до материків.
Гра «Зберемо валізу для подорожі»
- На який із материків нам потрібно взяти подані речі? (Парасольку, тепле взуття , літак, пляшку з водою, панаму)
Назви речей Назва материка Ми знаємо
парасолька Південна Америка Найвологіший материк
валянки Антарктида Найхолодніший материк
літак Євразія Найбільший материк
вода Австралія Найсухіший материк
панама Африка Найспекотніший материк
Фізкультхвилинка
- Під час нашої подорожі океанськими просторами нам будуть зустрічатися не лише великі ділянки суші, але й маленькі? Хто знає, як називаються маленькі ділянки суші, що з усіх боків омиваються водою?
- Правильно, острови.
- Чи далеко від материків знаходяться острови? (Ні)
- Що ви можете розповісти про остів Мадагаскар?
- Пропоную зупинитися на цьому прекрасному острові та виконати завдання для того, щоб заповнити карту подорожі.
Робота в групах.Правильні відповіді діти фіксують на своїх картах.
Експедиція 1.
1)На якому материку протікає найдовша річка у світі, як вона називається?
а) Африка, Ніл; б) Євразія, Янцзи; в) Південна Америка, Амазонка; г) Північна Америка, Міссісіпі.
Експедиція 2.
1)Як називається найвища вершина світу, на якому материку вона розташована? а) Кіліманджаро, Африка; б) Мак-Кінлі, Північна Америка; в) Аконкагуа, Південна Америка; г) Джомолунгма, Євразія.
Експедиція 3.
1) На якому материку знаходиться наша країна? а) Євразія; б) Північна Америка; в) Антарктида; г) Австралія.
Експедиція 4 .
Об’єднайте материк та океани, що його омивають.
1)Євразія – Північний Льодовитий, Тихий,Атлантичний, Індійський,
2) Африка – Атлантичний, Індійський,
3) Північна Америка – Північно-Льодовитий,Тихий,Атлантичний,
4) Південна Америка- Атлантичний, Тихий,
5) Австралія – Тихий, Індійський 6)Антарктида –Північно-Льодовитий, Тихий.
Перевірка виконаних завдань. Нанесення умовних позначок на загальну карту подорожі.
ІV. Закріплення знань.
Наша кругосвітня подорож добігає кінця.
Ваші карти зараз допоможуть вам дати відповідь на запитання вікторини
1.Вікторина
• Найвища гора у світі (Еверест)
• Найсухіший материк (Австралія)
• Найбагатоводніша річка світу (Амазонка)
• Найглибше озеро світу (Байкал)
• Найвологіший материк ( Південна Америка)
• Найбільше озеро світу (Каспійське море)
• Найбільший материк (Євразія)
• Найбільший океан ( Тихий)
• Найхолодніший океан (Північний Льодовитий)
2. Робота над проектами.
А зараз я пропоную кожній з команд відкрити конверти із проектними завданням.
(Кожна команда отримує конверт із інформацією про фауну материка та формує карту з фотографіями тварин та місцем їхнього проживання на материку)
Презентація проектів.
V. Контрольно - оцінювальний етап
Підсумок уроку.
- Чи вдалося успішно впоратися з усіма завданнями?
- Отже, який розділ ми з вами закінчили вивчати?
- Чи поповнилися ваші знання по цій темі?
- А що цікавого найбільше запам’яталося?