Тема. Узагальнення і систематизація знань учнів. Підсумковий урок за темою «Цікавий та різноманітний тваринний світ».
Мета. Закріпити, розширити, узагальнити знання дітей з даної теми. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, доводити свою думку. Виховувати любов до природи, турботливе ставлення до тварин.
Тип уроку: урок узагальнення знань, вмінь, навичок.
Обладнання: малюнки тварин, загадки, ребуси, плакат на якому діти прикріплюють тварин.
Хід уроку
І. Організація класу.
Любі діти, у наш клас Завітали люди щирі, Привітайте в добрий час Гостей посмішкою й миром. Учень: Ми вам раді, люди добрі І вітаєм щиро вас, І запрошуємо ласкаво На урок у третій клас.
ІІ. Хвилинка спостережень. - Яка зараз пора року? - Який місяць настав? - Що вам відомо про назву місяця? - Які зміни сталися в неживій природі? - Що сталося в живій природі? - Подивіться і скажіть, який стан неба. - Чи були зранку опади? - Яка температура повітря? - Чи є вітер?
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Тваринний світ дуже різноманітний. Наука, яка вивчає тварин називається зоологією. Тварини живуть усюди: в океанах і морях, у лісах, на луках, у пустелях, горах, в землі. Тварини відрізняються між собою за формою тіла, розміром, забарвленням, зовнішнім виглядом. Для життя їм потрібно тепло, світло, рослини, повітря, кисень, вода. Тварини переміщуються: плавають, літають, повзають, стрибають, бігають.
Ми підготовили міні – проект «Цікавий і різноманітний тваринний світ». Перед нами було поставлене завдання дізнатися , як найбільше про різноманітність тваринного світу.
- Давайте пригадаємо, які групи тварин ви знаєте? (Звірі, птахи, комахи, риби, плазуни, земноводні, черви, молюски, раки, павуки.)
ІV. Узагальнення знань, умінь, навичок.
Перша пара дітей працювали над певною групою тварин, ви здогадаєтесь над якою, коли відгадаєте до якої групи належать ці тварини: бджола, павук, комар, коник – стрибунець, муха, оса, метелики, мурашки, таргани, блохи, воші… Це комахи. 1. Робота в парах. Перша пара.
Комахи - одна з найчисленніших груп тварин на Землі. Їх нараховується більше півтора мільйона видів. Це невеликі за розмірами тварини. Серед комах є дуже дрібні і більші за розмірами. В Україні найбільші комахи - це жук – олень і метелик велике павиче око. Живуть комахи поодинці або великими сім’ями. Шість ніг - це істотна ознака комах. Більшість комах мають крила. Вони мають гарний слух, зір і нюх. Багато видів комах - жуки, мухи, бджоли - живляться пилком квіткових рослин. Комах називають « санітарами» природи, бо вони живляться рештками рослин і тварин - очищають грунт і воду. Комахи, які живуть у грунті, розпушують грунт своїми ходами, сприяють його зволоженню. Запилюють квіти, сприяють поширенню насіння рослин. Завдяки жуку шовкопряду отримуємо шовкові нитки. Метелики своєю красою зачаровують людину і дарують їй радість.
Цікаві факти про мурах. Мурахи - найбільш близькі до людини істоти на Землі. Мурашки майже всеїдні і нападають на будь - яку здобич, з якою можуть впоратися. Вони ніколи не сплять. Мураха може підняти вантаж приблизно в 100 разів важчий власної ваги. У мурашнику діє своя система покарань. Наприклад, якщо здоровий мураха – фуражер (займається пошуком їжі) кілька разів поспіль повертається в мурашник ні з чим, його «стратять» - вбивають. Зовсім по іншому поводяться з тими мурахами, хто втратив працездатність в наслідок каліцтва. Їх годують до тих пір, поки ті здатні просити їжу, тобто постукувати вусиками по певних ділянках голови здорової мурахи. Мурашки активні хижаки, але разом з тим вони тримають «домашню худобу». У його ролі виступає попелиця, причому поїдають мурашки не тільки її саму, а й її виділення. Мурахи пасуть попелиць на рослинах, оберігають їх. І на першу вимогу попелиця виділяє їм надлишки нектару. Щоб «видоїти» попелицю, мураха лоскоче вусиками її черевце. Після зими мураха, щоб зігріти свій мурашник, починають вилазити з нього і приймати сонячні ванни. Потім вони повертаються назад в мурашник, приносячи на собі тепло.
(Діти прикріплюють комашок на плакаті)
Вчитель. Ось ми з вами познайомились з однією групою тварин. Молодці. Пофантазуйте і уявіть, щоб сталося б на Землі, якби зникли комахи. (Зникли б і квіткові рослини). Чому? (Багато комах запилюють квіткові рослини, після чого утворюється плід і насіння ). Щоб сталося б з тваринами, які живляться квітковими рослинами? ( Вони теж би зникли, їм нічого було б їсти.) Щоб сталося б з хижими тваринами? (Зникли б.) З часом Земля перетворилася б на пустелю.
2. Друга пара. Птахи. А зараз я вам загадаю загадку і ви здогадаєтесь над якою групою тварин працювала друга група дітей. Загадка. Вони світ наш звеселяють, дзвінко, весело співають, гнізда діточкам будують, від комах ліси рятують. Відгадайте, дітлахи, хто це…(птахи). Так, це птахи. Отже, друга пара розповість нам про птахів.
Птахи дуже різноманітні. Вони відрізняються за розміром тіла, забарвленням. Найбільший птах африканський страус заввишки до 3 метрів, найменший птах бджолина колібрі, довжина до 6 сантиметрів. Істотною ознакою птахів є те, що їх тіло вкрите пір’ям. На ногах у більшості птахів є чотири пальці, три з них спрямовані вперед, а один - назад. Це дає змогу охоплювати гілки дерев та створює опору під час пересування землею. Птахи, які живляться комахами і личинками називають комахоїдними, це зозулі, ластівки, шпаки, солов’ї. Хижими називають птахів, які живляться лише тваринами. Дрібними птахами і звірами. Це орли, яструби, сови, шуліки. Є птахи, які живляться переважно рослинною їжею. Це глухарі, дикі гуси, лебеді. Також є всеїдні птахи. Які живляться і рослинною, і тваринною їжею. Це горобець, крук, сіра ворона, сорока. Птахи, які живуть у нас цілий рік називають осілими. Це горобець, синиця, сорока. А птахи, які прилітають до нас навесні, називають перелітними. Це ластівки, солов’ї, шпаки, лелеки, стрижі. Є ще кочові птахи - граки, синиці, сороки, галки. Восени вони збираються у зграї і кочують у пошуках їжі.
Легенда про дятла
Одного разу на Великдень чоловік пішов до лісу зрубати дерево. Тільки він почав рубати, як до нього прийшов старий дід і сказав: « Не рубай дерево. Іди додому, у тебе буде достатньо грошей, щоб купити дрова і жити без злиднів.» Чоловік так і зробив. Жив він добре, але наступного року він подумав : «Піду до того дерева, попрошу ще грошей.» Прийшов чоловік до лісу і почав рубати дерево.
Тут і з’явився старий дід. Він зрозумів, що чоловіка до лісу привела жадібність. Тоді дідусь мовив: «За твою жадібність перетворю тебе у птаха, стукай усе життя по деревах.» Так і з’явився птах дятел.
Які ви знаєте птахи символи України?
Лелека - ці великі, красиві і довірливі птахи вірні тим самим місцям гніздування, є символом щастя, оберегом родинного вогнища. Лелеку ще називають чорногуз, бузько, бусол.
Журавель - названий «Божою птицею» або «Птахом Сонця».
Зозуля - символ суму, нещастя, туги. Вона має віщий дар, кує людині літа. «Кує» зозуля тільки навесні. Вперше почувши зозулю, треба мати в кишені гроші, то будеш при грошах цілий рік. Вона першою відлітає у вирій і останньою звіти повертається. За легендою ключі від вирію Бог доручив саме зозулі.
Ластівка - символ добра і зла, весни, відродження, щастя. Вона Божа птаха, тому вбивати її великий гріх. Зруйнувати гніздо накликати біду. Ластівка - символ матері.
Соловейко - співець добра й кохання, символ весни, волі. Він найкращий співочий талант пташиного світу.
(Діти прикріплюють на плакат птахів.)
Діти, ви добре попрацювали, тож час відпочити.
3. Фізкультхвилинка.
Розпочнемо фізкультхвилинку, організмові розминку. Озирніться всі навкруг, Нас вітає весняний луг. Ми травичку не зімнемо, На носочках всі підемо, Ноги вище піднімемо. Кущики ми не ламаємо, І квіточки ми не рвемо, ми квіточки обійдемо. Красу луків збережемо То йдемо, то біжимо, \ 2 рази. У лісочок спішимо. Щоб познайомитись з третьою групою тварин потрібно розгадати ребус.
Риби живуть у воді. Одні мешкають у солоних водоймах - морях і океанах . Це морські риби: акула, скат, оселедці. Інші в прісних водоймах - річках, озерах, ставках, (карась, лящ, щука, окунь). Істотною ознакою риб є те, що тіло в більшості вкрите лускою . Також тіло вкрите слизом. Цей слиз захищає рибу від проникнення у шкіру хвороботворних організмів і полегшує плавання. Дихають риби киснем, розчиненим у воді за допомогою особливих органів дихання - зябер. Риби рухаються за допомогою плавців. Хвіст, що закінчується хвостовим плавцем, - головний орган руху риби. У більшості видів риб є плавальний міхур, який заповнений газами і допомагає рибам триматися у воді. Завдяки йому риби можуть перебувати на різній глибині. Акула і скат немає плавального міхура, вони мають постійно рухатися, щоб не потонути. М'ясо та ікра риб - це корисні продукти харчування для людей, а також джерело потрібних вітамін.
Чому акули бояться дельфінів?
Акула є однією з найбільш хижих риб на Землі. Існує версія, що акула побачивши дельфінів рятується втечею, таким чином зберігає своє життя. Про те, що дельфіни не чіпають людей, а навіть навпаки завжди їм допомагають, це не означає що дельфіни м’які, нешкідливі істоти. Вони чудово вміють, оборонятися і нападати. Дельфіни на великій швидкості б’ють акулу своїм носом в її живіт або зябра, це найбільш вразливі місця хижачки. А величезна швидкість і потужний удар дельфінячого носа, може стати для акули смертельним. При вигляді агресивної акули дельфіни атакують її і б’ють до повного знищення. Якщо акула вчасно зуміла врятуватися втечею, то не втратить життя. Ця війна акул і дельфінів спостерігається досить часто, і акула вже не робить спроб нападу на людей, яка б не була голодна, якщо поблизу знаходяться дельфіни. Заслуговує особливої уваги ставлення дельфінів до людей. Вони нерідко є їх рятівниками від акул, і коли людина тоне в морі.
Вчитель. Є риби, наприклад, камбала, що мешкають у Чорному морі, які можуть змінювати своє забарвлення залежно від навколишнього середовища. Багато риб змінюють своє забарвлення під час розмноження.
(Діти прикріплюють на плакат рибок)
Я вам покажу малюночки, вам потрібно назвати цих тварин і сказати до якої групи вони належать . Так це звірі.
Учень. Усі звірі вигодовують малят молоком, тому їх називають ссавцями. Майже всі звірі вкриті волоссям, яке захищає тіло від холоду. Кількість волосся в різних звірів неоднакова. У китів і дельфінів - лише кілька щетинок біля рота, а в більшості звірів - товста хутряна «шуба». Звірі добре пристосовані до місць проживання. Для спілкування вони використовують різні сигнали. Видають звуки, якими попереджують про небезпеку. Розміри звірів різні. Найменший звір - землерийка, вагою усього 2 грами. Маса тіла найбільшого звіра - синього кита - до 150 тон. Звірі по різному добувають корм. Тваринам, які живляться іншими тваринами, потрібно підстерігати, ловити і утримувати здобич. Хороші і спритні мисливці це вовки, лисиці, ведмеді. Кити та дельфіни живляться рибою, ракоподібними. У крота поганий зір, зате добре розвинений нюх, за допомогою якого він шукає їжу - дощових черв’яків, комах та їх личинок. Лось поїдає молоді гілки і листя осоки, верби, берези, взимку живиться корою дерев і кущів. Дуже сильна тварина, задніми ногами може вбити вовка або відігнати ведмедя. Звірі сприяють поширенню плодів і насіння рослин. Одні звірі слугують їжею для інших тварин. Полюючи на інших тварин, вони знищують слабких і хворих, виконують роль «санітарів» в природі. Звірі дають людям молоко, м'ясо, жир, шкіру, шерсть, хутро. Їх використовую як робочу силу. Потрібно турбуватися про звірів, підгодовувати їх взимку, влаштовувати для них годівнички. Не можна полювати на звірів під час розмноження та вигодовування малят, лякати їх.
Я вам розповім про найбільшого звіра. А найбільшим звіром є зубр, маса якого може перевищувати 1 тонну. Висота досягає 2 – 3 метри, а тривалість життя до 27 років. Живуть зубри в мішаних лісах, де є галявини і узлісся. Харчуються рослинною їжею: гілки, листя, кора дерев, чагарники, трави. На випас виходить вранці, вдень і ввечері відпочивають. Восени вони линяють, їх хутро стає густішим, довшим і теплішим. Взимку багато сімей об’єднуються в стадо до 50 голів, так легше захищатися від ворогів. Самка народжує маля вагою до 25 кілограм, інколи двох. Маля відчуває самку за запахом. Першу рослинну їжу спробують у віці трьох тижнів. Молоком самки харчуються до року. Найбільше стадо зубрів на Волині 130 голів, у Карпатах близько 100 голів. Зубр - це дуже сильна тварина, якщо він розлючений, то легко валить дерева, викорчовує їх з корінням, якщо його не тривожити то він має спокійний характер. Зубр занесений до Червоної книги України.
(Діти прикріплюють звірів на плакаті.)
Вчитель. Ще 500 - 600 років тому зубри були найчисленнішими жителями України. Куди ж вони зникли? Єдиним ворогом для зубрів стала людина. Зубрів знищували, безжально вбиваючи заради смачного м’яса і гарної шкіри.
Учень. Плазуни - це тварини, у яких тіло вкрите сухими лусочками, а в деяких ще й панциром. До них належать черепахи, ящірки, змії, крокодили. Вони рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі. Плазуни дуже різноманітні за зовнішнім виглядом, будовою, забарвленням тіла. Ящірка, черепаха, крокодил мають чотири ноги, а у змій немає ніг. У черепах тіло вкрите міцним панциром, який захищає від ворогів. Спільною ознакою для всіх плазунів є те, що шкіра у них суха, вкрита роговими лусочками, які надійно захищають від пересихання. Більшість плазунів живе на суші, в лісі, степу, пустелях, горах. Немає плазунів лише там, де холодно. Ящірки і змії, поїдають комах, мишей, слимаків. Більшість черепах живляться рослинами. Крокодили полюють на птахів і звірів.
Розповідь про змій
В Україні водяться 5 видів отруйних змій: гадюка звичайна, гадюка степова, гадюка Нікольського, гадюка Ренарда, гадюка Носата. Серед неотруйних вирізняють водяного та звичайного вужів, мідянку, лісового і жовточеревого полозів. Отрута гадюк є дуже небезпечною і за своїми властивостями та дією прирівнюється до отрути гримучої змії, проте укус гадюки не є смертельним і тільки в надзвичайних випадках може призвести до смерті. У разі безпосередньої навмисної провокації з боку людини, або якщо людина випадково наступила на цю тварину, вона застосовує останній рубіж оборони — смертоносну отруту.
Гадюки люблять грітися на сонці, можуть це робити і просто на стежці, на пеньках, каменях. Полюють зазвичай уночі. Харчуються переважно дрібними гризунами, жабами, комахами. Різких рухів при зустрічі з гадюкою робити не слід. Не можна брати змію за хвіст, оскільки не виключена можливість укусу.
Ідучи в місця, де мешкають плазуни, необхідно одягати відповідний одяг та взуття.
(Діти прикріплюють на плакат плазунів.)
Вчитель. Діти, коли ви підете до лісу по ягоди чи гриби будьте уважні і обережні. Одягайте високі чобітки, необтягуючі штани, заправлені з напуском на взуття. Під час збирання ягід і грибів краще користуватися палицею, відповідної довжини, щоб перевірити зарості.
Ось ми з вами познайомились з п’ятьма видами тварин. - Як ви гадаєте, чому тварин потрібно охороняти? - І що їм може загрожувати? (Люди вирубують ліси, повітря забруднюють заводи і фабрики, в річки і озера потрапляють стічні води, не можна рвати квіти, полювати на тварин). Вчені зібрали відомості про стан та охорону різних видів рослин і тварин. Рослини і тварини, які можуть зникнути назавжди з нашої планети, занесли до Міжнародної Червоної книги.
Червона книга України - це офіційний документ про сучасний стан рослин і тварин України, що перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їх збереження і відтворення. ( У 1980 р. видано). Заповідник Асканія – Нова (Херсонщина), ботанічний сад ім. академіка Фоміна, ботанічний сад ім. академіка Гришка ( м. Київ), нині в Україні 17 державних заповідників.
V. Контроль, корекція та оцінювання знань.
Так, ви молодці, кожен з вас гарно працював і ми досягли гарного результату, і бачимо, що тваринний світ цікавий і різноманітний.
VІ. Підсумок уроку.
Давайте пограємо у гру « Хто зайвий ?» - Собака, білка, корова, кіт, кріль. – Вовк, олень, кінь, лисиця, лось. – Щука, карась, ведмідь, лящ. – Сонечко, синиця, комар, бджола. – Голуб, сова, ластівка, крокодил. VІ. Домашнє завдання.
Описати і намалювати тваринку з нашого уроку, яка найбільше вам сподобалась.
Світ прекрасний навколо тебе -
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки -
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить -
Бо світ навколо любові просить.