Підсумковий урок за темою»
«Літературні казки»
Тема: поглибити, закріпити та систематизувати знання учнів про літературну казку; розвивати логічне мислення, вміння висловлювати власну думку, творчі здібності; навички роботи в парах; виховувати в них найкращі особистісні якості.
Обладнання: кросворд, виставка книжок, малюнки учнів; мультимедійна презентація, уривок з фільму «Хлопчик-зірка», костюми.
2 слайд.
Землю прикрашає казка – блискуче,
найкраще у світі золото, що блистить
вогником у дитячих оченятах, дзвенить
сміхом з дитячих вуст і вуст батьків.
Г.К. Андерсен
Хід уроку
I– міні-модуль
1.Мотивація навчальної діяльності. Робота з епіграфом.
- Чому письменник порівнював казку з дорогоцінним металом?
2.Вступне слово вчителя.
«Що за розкіш, що за диво ці казки!» - писав видатний російський поет О.Пушкін. Так ми і назвемо наш підсумковий урок за темою «Літературні казки».
Світ казки захоплює нас ще з дитинства. В ньому панує атмосфера чарівності, а добро і любов завжди перемагають. Інколи казки залишають у наших душах легкий смуток і роздуми. В них, мов зірок, розсипано мудрих істин, які щоразу ми відкриваємо для себе. Сьогодні ми знову зустрінемося з героями літературних казок, згадаємо тих, хто їх написав, пошукаємо мудрі думки для нашого розуму і серця.
Мета нашого уроку – систематизувати і узагальнити ваші знання про літературні казки, які ви отримали і здобули самостійно.
3.Розвя’зяння кросворду.
Уявимо, що Кіт учений вирішив перевірити знання з теми, створивши кросворд у вигляді загадкового зеленого дуба, під яким він розповідає свої казки. Ви побачите на стовбурі цього дерева , розв’язавши кросворд, ключові слова.
Кросворд від ученого кота.
1.Перенесення людських якостей і стосунків на конкретні образи.
2.Казковий зачин – вступ О.Пушкін дописав до поеми.
3.Протиставлення протилежних життєвих явищ, понять, почуттів, думок, характерів.
4.Прізвище письменника, в честь якого засновано міжнародну літературну премію.
5.Текст, створений тією мовою, якою володіє і яку обрав автор.
6.Назва квітки, з якою порівнюється головний герой казки «Хлопчик-зірка».
7.Творець художнього твору.
8.Формування літературної казки розпочалося після видання Шарлем Перро збірки «Казки матінки моєї…».
9.Передача змісту усного висловлювання чи писемного тексту засобами іншої мови.
10.Сили зла в казці Андерсена «Стійкий олов’яний солдатик» втілює … .
11.Казкова героїня, що спить в гіллі зеленого дуба.
12.Країна, в якій відбуваються події казки Андерсена «Соловей».
13.Любов матері Хлопчику-Зірці повернуло… .
14.Спів солов’я викликав на очах імператора … .
15.Герой казки Андерсена, якого зачарувала Снігова Королева.
16.У казці «Соловей» Андерсен стверджував, що справжнє мистецтво має служити … .
Відповіді. 1.Алегорія. 2. «Руслан і Людмила». 3.Антитеза. 4.Андерсен. 5.Оригінал. 6.Нарцис. 7.Гуски. 9.Переклад. 10.Гном. 11.Русалка. 12.Китай. 13.Покаяння. 14.Сльози. 15.Кай. 16.Народу.
Ключове слово: Літературна казка.
4. Завдання «Хто ж він, автор?»
Казки прийшли до нас з далекого минулого. Голос казкарів лунає з проникливою вірою в дива, а доля кожного із них неповторна. Наступне завдання допоможе перевірити, що запам’ятали ви про авторів літературних казок.
1. Цей письменник довго шукав щастя. Пройшов через злидні , але кінець його життя щасливий як і кінець його казки «Гидке каченя», в якій воно перетворюється на прекрасного лебедя. Нині вища міжнародна премія за кращу дитячу книгу носить ім’я ( Г. К. Андерсена)
2. Народився в Росії, прожив коротке життя, загинув на дуелі, вигадав золоту рибку, країну Лукомор’я.
3. Цей письменник є національною гордістюі Ірландії, і Англії, а його ім’я назавжди ввійшло до золотої книги Оксфордського університету, як і імена королев, митців, які також закінчили цей заклад. (Оскар Уайльд)
4. Ці брати залишили нащадкам не тільки збірку «Казки для дітей і родини», а й «Німецьку граматику», «Словник німецької мови» (Брати Грімм).
5. Її називають «першою жінкою Швеції», «Андерсеном нашого часу», вона – володар Великої Золотої медалі Шведської академії, а також найпочеснішої нагороди – Міжнародної Золотої медалі Ганса Крістіана Андерсена (двічі). (А. Ліндгрен)
5. Завдання «Калейдоскоп казок, або впізнай казку»
Казки, які ви вивчали, ніби блискітки чарівного скла у калейдоскопі – такі різні, такі неповторні. Хіба можна не впізнати казку, - скажете ви. Зараз ми це перевіримо.
1) Ця казка змушує нас замислитися над дуже важливою проблемою: в чому справжня краса людини? («Хлопчик-Зірка»)
2) Ця казка навіює сум і спонукає до роздумів, адже від головних героїв залишились тільки олов’яне серце й почорніла, як вугілля, троянда.(«Стійкий олов’яний солдатик»)
3)Героя цієї казки може схарактеризувати японське прислів’я: «Колосок спіє – голову донизу хилить, людина багатіє – голову догори задирає.» («Казка про рибалку і рибку»)
4) Ця казка відповідає на дуже важливе питання: яким має бути справжнє мистецтво? («Соловей»)
5) Героїня цієї казки обійшла півсвіту в пошуках свого друга, їй допомагали і люди, і тварини. Сльози її розтопили серце хлопчика. («Снігова королева»)
6) Кожна дівчина мріє мати таку долю, як головна героїня цієї казки. («Попелюшка»)
7) В цій казці на віллі «Хованка» разом із конем і мавпочкою живе дивна дівчинка, яку звуть… . («Пеппі Довгапанчоха»)
5. Робота в групах «Шукаємо творчу ідею».
Завдання: підібрати зображення рослини, з якими асоціюються герої казок, та пояснити свій вибір (Попелюшка, баба – дружина рибалки, стійкий олов’яний солдатик, Соловей, Герда.
6.Підсумкова бесіда
Затишно дітям у пазусі казок…
І хто б там не говорив,
А злине зло. І правда переможе.
Л.Костенко
- Чому дітям «затишно у пазусі казок»?
- За що ми любимо казки?
Другий міні-модуль
Слово вчителя.
Які ж вони герої літературних казок? Благородні, мудрі, добрі, інколи їм доводиться багато пережити, щоб стати такими.
Мета уроку – глибше зрозуміти характери героїв, віджати зерна мудрості, посіяні в літературних казках. В цьому вам допоможуть ваші однокласники, адже сьогодні вони автори.
Отже, зустрічайте наших героїв, вони вже з нетерпінням чекають зустрічі з вами (звучить мелодія).
Кіт учений
Друзі, я впевнений, що ви впізнали мене. Так, я той самий кіт учений, що живе край Лукомор’я під дубом зеленим і розповідає казки. Одного разу до мене завітав навіть сам поет Олександр Пушкін, і я розповів йому про справжні дива, які там відбуваються. А він вже створив такий прекрасний вступ до поеми «Руслан і Людмила». Подивіться на мене! Я не простий кіт, адже я вмію говорити, співати пісні і розповідати казки. А ще, вибачте за нескромність, я дуже мудрий, таємничий. Ой, щось я заговорився, час мені поспішати до свого дуба. Там на мене чекають казкові герої.
Соловей
Привіт, друзі! Сподобався вам мій спів? Так, це я співав, Соловейко із казки Андерсена. Жив я при дворі китайського імператора, та хіба може пташка жити у неволі? І я полетів до свого старого-старого дерева. А імператор навіть видав указ, що мене назавжди вигнали із китайської держави. Та коли я дізнався, що він захворів, я прилетів, щоб його втішити і підбадьорити. Моя пісня прогнала від нього смерть. Імператор просив мене залишитись у нього, та я не можу жити тільки у палаці, адже маленька співуча пташка залітає і в бідну селянську хатинку, і в робітничий будиночок. Я буду співати про щасливих і нещасних, про добро і зло, і коли на очах людей з’являтимуться сльози від мого співу, сльози радості – це найбільша нагорода для мене!
Коли почуєте спів Соловейка, згадаєте про мене.
Баба із «Казки про рибалку і рибку»
Горе, горе мені! Все було у мене: і палац, і слуги, і золоті персні, бо була я царицею. Всі служили мені: і бояри, і дворяни, заморських вин наливали. Та захотілось мені стати володаркою морською, щоб золота рибка мені служила. Та мабуть, ви позаздрили мені, чи може старий дурень погано просив у рибки.
Горе, горе мені. Нема вже нічого, лиш розбиті ночви біля розвалюхи, а було все, було все…Це все старий винен…
Попелюшка
Доброго дня, друзі! Я так рада зустрітись з вами. Впізнали мене? Зараз правда, я зовсім не схожа на Попелюшку, але ж ви знаєте мою історію. Жила я з мачухою і сестрами, які знущалися наді мною, змушували виконувати найбруднішу і найважчу роботу. Ввечері я сідала біля каміна на ящик з попелом, тому всі мене стали називати Попелюшкою. Та доля зглянулася наді мною і нагородила мене за мої страждання моя хрещена фея допомогла мені потрапити на королівський бал, а що було далі, ви уже знаєте. Я вийшла заміж за принца. Знайшов він мене за допомогою, може підкажете чого? Так, соболевий, а не кришталевий черевичок приміряв принц на моїй ніжці.
Тож у мене є порада для дівчаток: ніколи не падайте у відчай, як би важко не було, будьте добрими, чуйними і працьовитими, і доля обов’язково усміхнеться вам.
Пеппі Довгапанчоха
Привіт, пані вчителько! Привіт, діти!
Ви тут навчаєтесь? Здається повітря таке густе від знань, що у мене запаморочилось у голові. А що ви вчите сьогодні? А мені такого гарного дня ну зовсім не хочеться гратися! Я знаю одну школу, де вчать тільки грання, більше нічого. У розкладі так і написано:«Всі уроки – грання». Урок починається з того, що стрибають крізь вікно на подвір’я, тоді з вереском мчать знов до класу, а в класі стрибають по партах, аж поки не втомляться.
Що каже? Стрибає разом із ними. Гірше за дітей, але нічого. Потім діти півгодини б’ються, а вчителька стоїть збоку і заохочує їх.
Гм! У вас тут теж цікаво, можна я посиджу у вас на уроці? Дякую!
Тарас Шевченко так писав:
«Той хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того люди цураються,
В хату не пускають»
Про це говориться і в четвертій Божій заповіді:
«Шануй отця свого й матір свою, як наказав тобі Господь, Бог твій, щоб довгі були твої дні і щоб було тобі добре на землі».
Скільки мудрих думок мислить кожна із казок! Але казки не тільки навчають але й змінюють нас.
Ось як про це сказав О. Уайльд:
«Багато, що дарує нам мистецтво, не в тому, чого ми в нього навчились, а в тому, якими ми завдяки йому стаємо».
Приклади порад:
Оцінювання роботи учнів на уроці.
Вчитель. Ось і закінчилась наша мандрівка у світ літературної казки.
«.. глибина казок оманлива, здається, що ти вже сягнув дна, а перед тобою ще не відкриті підводні країни», - говорив Євген Богат.
Тож будемо відкривати для себе незвідані підводні країни літературних казок.