Підсумковий урок за темою» «Літературні казки»

Про матеріал
поглибити, закріпити та систематизувати знання учнів про літературну казку; розвивати логічне мислення, вміння висловлювати власну думку, творчі здібності; навички роботи в парах; виховувати в них найкращі особистісні якості.
Перегляд файлу

Підсумковий урок за темою»

«Літературні казки»

 

Тема: поглибити, закріпити  та систематизувати знання учнів про літературну казку; розвивати логічне мислення, вміння висловлювати власну думку, творчі здібності; навички роботи в парах; виховувати в них найкращі особистісні якості.

Обладнання: кросворд, виставка книжок, малюнки учнів; мультимедійна презентація, уривок з фільму       «Хлопчик-зірка», костюми.

2 слайд.

Землю прикрашає казка – блискуче,

найкраще у світі золото, що блистить

 вогником у дитячих оченятах, дзвенить

сміхом з дитячих вуст і вуст батьків.

 Г.К. Андерсен

Хід уроку

I– міні-модуль

1.Мотивація навчальної діяльності. Робота з епіграфом.

- Чому письменник порівнював казку з дорогоцінним металом?

2.Вступне слово вчителя.

«Що за розкіш, що за диво ці казки!» - писав видатний російський поет О.Пушкін. Так ми і назвемо наш підсумковий урок за темою «Літературні казки».

Світ казки захоплює нас ще з дитинства. В ньому панує атмосфера чарівності, а добро і любов завжди перемагають. Інколи казки залишають у наших душах легкий смуток і роздуми. В них, мов зірок, розсипано мудрих істин, які щоразу ми відкриваємо для себе. Сьогодні ми знову зустрінемося з героями літературних казок, згадаємо тих, хто їх написав, пошукаємо мудрі думки для нашого розуму і серця.

Мета нашого уроку – систематизувати і узагальнити ваші знання про літературні казки, які ви отримали і здобули самостійно.

3.Розвя’зяння кросворду.

Уявимо, що Кіт учений вирішив перевірити знання з теми, створивши кросворд у вигляді загадкового зеленого дуба, під яким він розповідає свої казки. Ви побачите на стовбурі цього дерева , розв’язавши кросворд, ключові слова.

Кросворд від ученого кота.

1.Перенесення людських якостей і стосунків на конкретні образи.

2.Казковий зачин – вступ О.Пушкін дописав до поеми.

3.Протиставлення протилежних життєвих явищ, понять, почуттів, думок, характерів.

4.Прізвище письменника, в честь якого засновано міжнародну літературну премію.

5.Текст, створений тією мовою, якою володіє і яку обрав автор.

6.Назва квітки, з якою порівнюється головний герой казки «Хлопчик-зірка».

7.Творець художнього твору.

8.Формування літературної казки  розпочалося після видання Шарлем Перро збірки «Казки матінки моєї…».

9.Передача змісту усного висловлювання чи писемного тексту засобами іншої мови.

10.Сили зла в казці Андерсена «Стійкий олов’яний солдатик» втілює … .

11.Казкова героїня, що спить в гіллі зеленого дуба.

12.Країна, в якій відбуваються події казки Андерсена «Соловей».

13.Любов матері Хлопчику-Зірці повернуло… .

14.Спів солов’я викликав на очах імператора … .

15.Герой казки Андерсена, якого зачарувала Снігова Королева.

16.У казці «Соловей» Андерсен стверджував, що справжнє мистецтво має служити … .

Відповіді. 1.Алегорія. 2. «Руслан і Людмила». 3.Антитеза. 4.Андерсен. 5.Оригінал. 6.Нарцис. 7.Гуски. 9.Переклад. 10.Гном. 11.Русалка. 12.Китай. 13.Покаяння. 14.Сльози. 15.Кай. 16.Народу.

Ключове слово:  Літературна казка.

4. Завдання «Хто ж він, автор?»

Казки прийшли до нас з далекого минулого. Голос казкарів лунає з проникливою вірою в дива, а доля кожного із них неповторна. Наступне завдання допоможе перевірити, що запам’ятали ви про авторів літературних казок.

1. Цей письменник довго шукав щастя. Пройшов через злидні , але кінець його життя щасливий як і кінець його казки «Гидке каченя», в якій воно перетворюється на прекрасного лебедя. Нині вища міжнародна премія за кращу дитячу книгу носить ім’я       ( Г. К. Андерсена)

2. Народився в Росії, прожив коротке життя, загинув на дуелі, вигадав золоту рибку, країну Лукомор’я.

3. Цей письменник є національною гордістюі Ірландії, і Англії, а його ім’я назавжди ввійшло до золотої книги Оксфордського університету, як і імена королев, митців, які також закінчили цей заклад. (Оскар Уайльд)

4. Ці брати залишили нащадкам не тільки збірку «Казки для дітей і родини», а й «Німецьку граматику», «Словник німецької мови»    (Брати Грімм).

5. Її називають «першою жінкою Швеції», «Андерсеном нашого часу», вона – володар Великої Золотої медалі Шведської академії, а також найпочеснішої нагороди – Міжнародної Золотої медалі Ганса Крістіана Андерсена (двічі). (А. Ліндгрен)

5. Завдання «Калейдоскоп казок, або впізнай казку»

Казки, які ви вивчали, ніби блискітки чарівного скла у калейдоскопі – такі різні, такі неповторні. Хіба можна не впізнати казку, - скажете ви. Зараз ми це перевіримо.

1) Ця казка змушує нас замислитися над дуже важливою проблемою: в чому справжня краса людини? («Хлопчик-Зірка»)

2) Ця казка навіює сум і спонукає до роздумів, адже від головних героїв залишились тільки олов’яне серце й почорніла, як вугілля, троянда.(«Стійкий олов’яний солдатик»)

3)Героя цієї казки може схарактеризувати японське прислів’я: «Колосок спіє – голову донизу хилить, людина багатіє – голову догори задирає.» («Казка про рибалку і рибку»)

4) Ця казка відповідає на дуже важливе питання: яким має бути справжнє мистецтво? («Соловей»)

5) Героїня цієї казки обійшла півсвіту в пошуках свого друга, їй допомагали і люди, і тварини. Сльози її розтопили серце хлопчика. («Снігова королева»)

6) Кожна дівчина мріє мати таку долю, як головна героїня цієї казки. («Попелюшка»)

7) В цій казці на віллі «Хованка» разом із конем і мавпочкою живе дивна дівчинка, яку звуть… .  («Пеппі Довгапанчоха»)

5. Робота в групах «Шукаємо творчу ідею».

Завдання: підібрати зображення рослини, з якими асоціюються герої казок, та пояснити свій вибір (Попелюшка, баба – дружина рибалки, стійкий олов’яний солдатик, Соловей, Герда.

6.Підсумкова бесіда

Затишно дітям у пазусі казок…

І хто б там не говорив,

А злине зло. І правда переможе.

     Л.Костенко

- Чому дітям «затишно у пазусі казок»?

- За що ми любимо казки?

 

Другий міні-модуль

Слово вчителя.

Які ж вони герої літературних казок? Благородні, мудрі, добрі, інколи їм доводиться багато пережити, щоб стати такими.

 Мета уроку – глибше зрозуміти характери героїв, віджати зерна мудрості, посіяні в літературних казках. В цьому вам допоможуть ваші однокласники, адже сьогодні вони автори.

Отже, зустрічайте наших героїв, вони вже з нетерпінням чекають зустрічі з вами (звучить мелодія).

  1.              Рольова гра (учні у ролі героїв літературних казок)

 

Кіт учений

Друзі, я впевнений, що ви впізнали мене. Так, я той самий кіт учений, що живе край Лукомор’я під дубом зеленим і розповідає казки. Одного разу до мене завітав навіть сам поет Олександр Пушкін, і я розповів йому про справжні дива, які там відбуваються. А він вже створив такий прекрасний вступ до поеми «Руслан і Людмила». Подивіться на мене! Я не простий кіт, адже я вмію говорити, співати пісні і розповідати казки. А ще, вибачте за нескромність, я дуже мудрий, таємничий. Ой, щось я заговорився, час мені поспішати до свого дуба. Там на мене чекають казкові герої.

 

Соловей

Привіт, друзі! Сподобався вам мій спів? Так, це я співав, Соловейко із казки Андерсена. Жив я при дворі китайського імператора, та хіба може пташка жити у неволі? І я полетів до свого старого-старого дерева. А імператор навіть видав указ, що мене назавжди вигнали із китайської держави. Та коли я дізнався, що він захворів, я прилетів, щоб його втішити і підбадьорити. Моя пісня прогнала від нього смерть. Імператор просив мене залишитись у нього, та я не можу жити тільки у палаці, адже маленька співуча пташка залітає і в бідну селянську хатинку, і в робітничий будиночок. Я буду співати про щасливих і нещасних, про добро і зло, і коли на очах людей з’являтимуться сльози від мого співу, сльози радості – це найбільша нагорода для мене!

   Коли почуєте спів Соловейка, згадаєте про мене.

Баба із «Казки про рибалку і рибку»

Горе, горе мені! Все було у мене: і палац, і слуги, і золоті персні, бо була я царицею. Всі служили мені: і бояри, і дворяни, заморських вин наливали. Та захотілось мені стати володаркою морською, щоб золота рибка мені служила. Та мабуть, ви позаздрили мені, чи може старий дурень погано просив у рибки.

Горе, горе мені. Нема вже нічого, лиш розбиті ночви біля розвалюхи, а було все, було все…Це все старий винен…

 

Попелюшка

Доброго дня, друзі! Я так рада зустрітись з вами. Впізнали мене? Зараз правда, я зовсім не схожа на Попелюшку, але ж ви знаєте мою історію. Жила я з мачухою і сестрами, які знущалися наді мною, змушували виконувати найбруднішу і найважчу роботу. Ввечері я сідала біля каміна на ящик з попелом, тому всі мене стали називати Попелюшкою. Та доля зглянулася наді мною і нагородила мене за мої страждання  моя хрещена фея допомогла мені потрапити на королівський бал, а що було далі, ви уже знаєте. Я вийшла заміж за принца. Знайшов він мене за допомогою, може підкажете чого? Так, соболевий, а не кришталевий черевичок приміряв принц на моїй ніжці.

Тож у мене є порада для дівчаток: ніколи не падайте у відчай, як би важко не було, будьте добрими, чуйними і працьовитими, і доля обов’язково усміхнеться вам.

 

Пеппі Довгапанчоха

Привіт, пані вчителько! Привіт, діти!                 

Ви тут навчаєтесь? Здається повітря таке густе від знань, що у мене запаморочилось у голові. А що ви вчите сьогодні? А мені такого гарного дня ну зовсім не хочеться гратися! Я знаю одну школу, де вчать тільки грання, більше нічого. У розкладі так і написано:«Всі уроки – грання». Урок починається з того, що стрибають крізь вікно на подвір’я, тоді з вереском мчать знов до класу, а в класі стрибають по партах, аж поки не втомляться.

Що каже? Стрибає разом із ними. Гірше за дітей, але нічого. Потім діти півгодини б’ються, а вчителька стоїть збоку і заохочує їх.

Гм! У вас тут теж цікаво, можна я посиджу у вас на уроці? Дякую!

 

  •                  Хто із ваших однокласників найкраще зіграв героя літературної казки?
  1.              Інсценізація уривка із казки О. Уайльда «Хлопчик-Зірка»
  2.              Бесіда з учнями
  •                  Що сталося із хлопчиком після цих жорстоких слів до матері?
  •                  Яким ми бачимо героя?
  •                  Який найважливіший гріх він здійснив? (образа матері, зречення – це великий гріх).

Тарас Шевченко так писав:

«Той хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того люди цураються,

В хату не пускають»

  •                  Як покарав Бог хлопчика за його жорстокість?
  •                  Чи змінився він, чи покаявся?
  •                  Як потрібно ставитися до своїх батьків?

Про це говориться і в четвертій Божій заповіді:

«Шануй отця свого й матір свою, як наказав тобі Господь, Бог твій, щоб довгі були твої дні і щоб було тобі добре на землі».

  •                  А чому вас навчила історія Хлопчика-Зірки?
  1.              Слово вчителя.

Скільки мудрих думок мислить кожна із казок! Але казки не тільки навчають але й змінюють нас.

Ось як про це сказав О. Уайльд:

«Багато, що дарує нам мистецтво, не в тому, чого ми в нього навчились, а в тому, якими ми завдяки йому стаємо».

  •                  А ви б хотіли стати творцями свого життя?
  •                  Що потрібно для цього? (зрозуміти своє призначення на землі, самореалізуватись, тобто здійснити свої життєві плани і мрії)
  •                  Як ви думаєте, поради літературних героїв можуть допомогти вам у цьому?
  1.              Творча робота в групах: діти на листівках пишуть поради від літературних героїв, читають їх і прикріплюють на дошці.

Приклади порад:

  •                  Від Попелюшки: будь працьовитим, терплячим добрим, не пам`ятай зла.
  •                  Від Стійкого олов`яного солдатика: ніколи не здавайся перед труднощами, будь стійким і мужнім.
  •                  Від Солов`я: цінуй свободу, твори для людей, будь корисний людям, даруй людям щастя.
  •                  Від Хлопчика-Зірки: роби добро для інших, будь красивий душею, оцінюй вчинки людей, а не її зовнішність, не знущайся над слабшими і хворими, шануй і люби своїх батьків.
  •                  Від Золотої рибки: знай міру у всьому, не бажай більшого, ніж ти заслуговуєш, не зазнавайся.
  1.              Підсумки уроку

Оцінювання роботи учнів на уроці.

Вчитель. Ось і закінчилась наша мандрівка у світ літературної казки.

  •                  Чим запам`яталась вона вам?
  •                  Чи змінились ви завдяки прочитаним казкам? Як саме?

«.. глибина казок оманлива, здається, що ти вже сягнув дна, а перед тобою ще не відкриті підводні країни», - говорив Євген Богат.

Тож  будемо відкривати для себе незвідані підводні країни літературних казок.

 

 

 

 

docx
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку