ПІДСУМКОВИЙ УРОК ЗА ТЕМОЮ «ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ»
Мета: навчити поєднувати математичну і нематематичну інформацію, удосконалювати знання учнів про звичайні дроби; розвивати логічне мислення, навички усної лічби, математичну мову; виховувати інтерес до нових знань і прагнення їх набувати.
Обладнання: планшети, тести.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Ш.Історичні повідомлення ( готують учні )
1. Дробові числа в Єгипті були відомі ще 4000 років потому. Записували їх тоді тільки одиничними дробами( тобто такими ,чисельники яких дорівнюють одиниці) або сумами одиничних дробів. Наприклад, дріб 2/5 єгиптяни писали 1/3 + 1/15 , а дріб 2/13 у вигляді суми 1/8 , 1/52 і 1/104.
2.ажливими і найбільш вживаними були дроби .Такі дроби відіграли визначну роль у музиці. І сьогодні в загальноприйнятому запису найдовша за звучанням ціла нота ділиться на половини, чверті, восьмі, шістнадцяті.
3 Давньогрецькі математики розглядали числа, які зараз записують у вигляді дробів, але називали їх відношеннями. Римляни користувалися дробами із знаменниками 12, які називали унціями. Коли казали «5 унцій» або «13 унцій» , то мали на увазі 5/12 або 13/12.
4.У Китаї дроби називали , користуючись словом «половина» : .У Греції та Єгипті довгий час користувались дробами з чисельником 1, вавілоняни із знаменником 60.
5. Слова «чисельник» і «знаменник» вперше з’явились в ХІІІ ст., «скорочення дробу» і «зведеня дробів до спільного знаменника» - в ХV ст.., а «правильні» і «неправильні» дроби – в ХVІІІ. В Україні спочатку використовували тільки одиничні дроби. Але й зараз дроби називають «половиною», «третиною», «четвертиною» . Числа 1 - півтора, 2- пів третина, 4- пів п’ята.
IV. Актуалізація опорних знань
А) Фронтальне опитування учнів :
1.Які числа називаються звичайними дробами?
2.Що позначає риска дробу?
3 Що називається знаменником дробу і на що він вказує?
4.Що називається чисельником дробу і на що він вказує?
5.Який дріб називається правильним?
6.Який дріб називається неправильним?
7. записати у вигляді правильного дробу.
8. записати у вигляді неправильного дробу.
Б) Робота на планшетах:
1. Записати неправильний дріб із знаменником 5.
2. Виконати дії :
а) г)
б) д)
в)1-
V. Тестування.
а) 9 б) 15 в) 24 г)
2. Який із написаних дробів є неправильним?
а) б) в) г)
3. На 3 і 5 ділиться число:
а) 205 б) 710 в) 925 г) 405
4. Яка з нерівностей є правильною:
а) > б) < в) < г) <
5. =
а) б) в) 2 г)
6. ++=
а) б) в) г)
7. - =
а) б) в) 1 г) 1
8. =
а) б) в) 1 г)
9. 2=
а) б) 1 в) 2 г)
10. :=
а) б) 13 в) 6 г)
11.6:2=
а) 3 б) 6 в) 3 г) 3
12.Якщо 5 : х = , то х дорівнює:
а) 6 б) 294 в) 4 г) 60
Клас розбиваємо на групи:
1-а група: фахівці (перевірка виконання тестових завдань) ;
2-а група: філологи (завдання « Чи правильно ми говоримо?»);
3-я група: веселуни ( веселі задачі) ;
4-а група: розумники ( розгадування кросворду) ;
5-а група: практики (розв’язування практичних задач) ;
6-а група: кодувальники (задачі клоуна).
VI. Чи правильно ми говоримо?
Прийшов тато з міста, дає сину медівника та й каже:
- На, Васильку, та поділися з Петриком по щирості!
- А як діляться по щирості? – запитує Василько.
- Отак, сину, - каже тато, - більшу половину даси Петрику, а меншу – візьмеш собі.
- То дайте Петрику медівника, нехай він ділиться по щирості.
Чи правильно тут використовується термін «половина»?
Чи може бути одна половина меншою, а друга – більшою?
Слід говорити: більша частина, менша частина, оскільки половини мають бути однаковими. Адже дріб означає половину.
Назвіть дроби, які дорівнюють .
.
VII. Веселі задачі
1.Скільки буде, якщо ми цілий пиріг поділимо на 2 частини?
На 64 частини? (Або крихти).
2.У мами дві доньки й один синок. Донечці пиріжечок, другій теж пиріжечок. А синочку? Ой, забула? Хай кожна сестриця дасть братові половинку. Так і зробили. То кому краще?
3.Великий російський письменник Л. М. Толстой писав, що людину можна оцінювати дробом, знаменник якого складає те хороше, що вона думає про себе сама, а чисельник – те хороше, що думають про неї інші! Як ви вважаєте, чи правильно це?
(Учні висловлюють свою думку.)
VІІІ. Кросворд (ключове слово виділене – Буняковський)
1.Закінчити речення:
«Числа ; ; ; називають….
2. Одиниця вимірювання кутів.
3. Найменше натуральне число.
4. Дробову риску можна розуміти, як знак…
5. Ділення чисельника і знаменника дробу на їх спільний дільник.
6. Результат множення.
7. Дріб, у якому чисельник менший від знаменника.
8. Число записане над рискою дробу.
9. Знаменник, до якого зводять дроби при додаванні з різними знаменниками.
10. Компонент дії додавання.
12. Відстань між кінцями відрізку.
13. Закон множення для трьох множників.
Розповідь вчителя.
Віктор Буняковський один з провідних математиків 30 – 50 років 19 століття народився 3 грудня 1804 року в містечку Бар Подільської губернії. У 1921 році Віктор опинився у Парижі. В Сорбоні і в коледжі Буняковський вивчив математику під керівництвом Лапласа, Пуассона, Фур’є, Ампера та ін. Але найбільше він займався математикою у Коші. Буняковський зробив численні відкриття в теорії ймовірностей, з якою ми познайомимся при вивченні наступної теми.
IХ Задачі клоуна.
Через два дні до нас у місто приїжджають артисти цирку. Ви, мабуть, хочете дізнатись трохи про гостей, які незабаром завітають до нас. Вони прислали розповідь про себе, але її треба розшифрувати.
Я веселий клоун . Мій зріст ( назви його в метрах). Мій друг важить годинах).А після вистави ви зможете з’їсти у кафе морозива (назви у кілограмах). Ми продали 576 білетів, що становить усіх білетів. Скільки всього білетів ми продали?
Х. Розв’язування практичних задач.
1. Галина Василівна залишила дітям на столі сливи. Прокинувся Микола, з’їв 9 слив, що становить усіх слив. Потім Володя з’їв того, що було, а Катя - того, що залишилося. Скільки слив на тарілці залишилось?
2.Відстань від дому до школи 1км 300м . 1км Василь пройшов за од. До дзвінка залишилось 8 хвилин . Чи встигне дійти до школи Василь з тією самою швидкістю?
3. Маса слона 5т. Маса миші – 50г. Отже , миша більша від слона у 50:5 =10 разів? Яку частину становить маса миші від маси слона ?
4. Назвати дроби менші за .
5. Чи можна назвати найбільший дріб ?
ХІ. Оцінювання учнів.
ХІІ. Підсумок уроку.
У давнину дії зі звичайними дробами викликали великі труднощі. Вавілоняни пояснювали це «втручанням злих духів». Англійський чернець Бєда , який був досить освідченню людиною свого часу, писав:»У світі є багато речей , але немає нічого важчого, як чотири дії арифметики.». Тоді ж , мабуть виникло німецьке прислів’я :«Потрапити у дроби», що означало – опинитися у скрутному становищі. А причина цих труднощів, полягала в тому, що не було відповідної теорії.
Я думаю ,що ви не потрапите в скрутне становище через дроби, оскільки вмієте виконувати дії над ними, і ваші знання з кожним роком будуть поповнюватися. Спасибі вам за урок, ви гарно на ньому попрацювали.