«Підвищення мотивації у учнів на уроках англійської мови»

Про матеріал

Мотивація, її формування і корекція лежать в основі шкільних успіхів та негараздів. Є. Ільїн під мотивом навчальної діяльності розуміє всі фактори, що обумовлюють виявлення навчальної активності: мотиви, мета, настанови, почуття обов'язку, інтереси. Найзначущім, найдієвішим і найефективнішим внутрішнім стимулом є прагнення до пізнання нового, що ґрунтується винятково на інтересі до предмета пізнання.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 «Підвищення мотивації у учнів

 на уроках англійської мови»

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

Вчитель англійської мови

Сидір К.О

 

 

2017-2018 н.р.

 

Чому одні учні охоче йдуть до школи, а інші відмовляються вчитися й прогулюють уроки? Чому хтось успішно вписується в шкільний соціум, а в когось у школі суцільні проблеми? Мотивація, її формування і корекція лежать в основі шкільних успіхів та негараздів. Є. Ільїн під мотивом навчальної діяльності розуміє всі фактори, що обумовлюють виявлення навчальної активності: мотиви, мета, настанови, почуття обов’язку, інтереси

Щодо навчальної діяльності, то зовнішніми факторами стають усі види підкріплення, які ми використовуємо як заходи педагогічного впливу (покарання, заохочення, похвала…) 

Найзначущім, найдієвішим і найефективнішим внутрішнім стимулом є прагнення до пізнання нового, що ґрунтується винятково на інтересі до предмета пізнання. 

Яка ж мотивація до навчання є найкращою?

Процес формування навчальної діяльності набуває ряду специфічних особливостей відповідно до певного вікового періоду. В початковій школі дитина може досить успішно вчитися, орієнтуючись на оцінку вчителя або думку батьків. Якщо домінуючим мотивом у цьому віці у більшості дітей є прагнення зробити приємність дорослому, що є авторитетним для дитини, порадувати його своїми успіхами або небажання вислуховувати докори, то в старших класах вплив такого мотиву втрачає свою актуальність.

На перший план виходить прагнення бути кращим або хоча б не гіршим за інших. Звичайно, і такі мотиви мають місце, але вони не повинні бути основними, визначальними в навчальній діяльності дитини. Такі мотиви мають відігравати вторинні, допоміжні ролі, надаючи шкільному життю учнів яскравості, привабливості. Умовою успішного навчання все ж є мотивація, котра спонукає дитину до певної діяльності з метою розширення і поглиблення своїх знань, підвищення впевненості та незалежності від зовнішніх факторів.

Великий французький письменник Анатоль Франс сказав: "Мистецтво викладання є ніщо інше, як мистецтво збуджувати цікавість юних душ, а потім задовольнити її". Викладання є мистецтво, а не ремесло – у цьому суть учительської справи. Перепробувати десятки методів і вибрати свій, переглянути десятки підручників і не додержуватися жодного з них неухильно – це єдиний можливий спосіб живого викладання. Саме такий підхід рекомендується застосовувати в роботі, щоб уникнути штампів, стереотипів, повторів та одноманітності в навчанні.

Великим досягненням сучасної системи освіти є право вчителя іноземної мови на вільний вибір засобів навчання. Не можна досягти головної мети в навчанні іноземних мов – оволодіти іншомовним між культурним спілкуванням через формування і розвиток між культурної комунікативної компетенції, використовуючи один підручник. Наблизити навчальну ситуацію на уроці до реального спілкування – таке завдання кожного вчителя іноземної мови. 

ВИДИ МОТИВАЦІЇ ПРИ ВИВЧЕННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ:

 

 І. Широка соціальна мотивація.

1. Кожна освічена людина повинна знати англійську мову (для загального розвитку; її необхідно знати як найпоширенішу у світі).

2. Вивчаю як програмний предмет, хочу мати хорошу оцінку.

3. Не хочу бути гірше товаришів.

4. Не хочеться засмучувати мого вчителя.

Практичний мотив:

5.Без знання англійської неможливо прочитати жодної іноземної вивіски, реклами, пакувального ярлика.

6. Англійська подобається більше, ніж будь-яка інша, тому що в ній більше цікавого, незнайомого.

ІІ. Мотивація пов'язана з перспективним розвитком особистості.

1. Вивчаю, так як це обов'язково знадобиться в житті.

Практичний мотив:

2. Англійська мова може стати в нагоді в інституті (у роботі, у житті), може стати предметом гордості.

 ІІІ. Комунікативна мотивація.

1. Подобається спілкування в класі на іноземній мові.

2. На уроці англійської цікаво. А про інші мотиви я не замислююся.

3. Англійська мова служить засобом задоволення моїх позаурочних інтересів (комп'ютер, електронний зв'язок інтернет , сучасна музика, відео).

Практичний мотив:

       4. Хочу навчитися писати листи англійською мовою.

      5. Подобається, коли читаємо листи з англомовних країн.

     6. Хочу листуватися з однолітками - іноземцями, як сусід - старшокласник.

 

IV. Мотивація, породжена самою навчальною діяльністю.

1. Цікавлюся англійською як предметом: подобається перекладати тексти, вивчати нові слова, виконувати вправи, відчувати успіх у навчанні.

Практичний мотив:

2. Подобається, коли ми граємо.

3. Мені легко запам'ятовуються англійські слова.

4. Подобається вивчати вірші.

5. Люблю готувати картки  до уроку, малюнки.

 

Тому викликати мотивацію можна тільки зацікавленим навчанням, де вчитель і учні є партнерами в спілкуванні. Зацікавлене навчання має місце там, де враховуються вікові та психологічні особливості учнів. Оскільки для кожної вікової групи характерний свій вид провідної діяльності. Згідно з даними сучасної вікової психології для учнів 5 – 6 класів ведучою є ігрова діяльність, у 7–9-х – найважливішою є пізнавальна і цілісно-орієнтована діяльність, у старших класах, крім цього, великого значення набуває комунікативна діяльність.

На початковому етапі навчання особлива увага приділяється ігровій діяльності. Саме гра значною мірою сприяє створенню на уроках сприятливого психологічного клімату, атмосфери розкутості та спілкування. Однак, гра не є самоціллю. Необхідно проводити такі ігри, які мають навчальну функцію, сприяють закріпленню в пам’яті учнів мовного матеріалу. Ось кілька прикладів таких ігор:

Організація гри «Fortune Teller». Впр. 3 (с. 65).

Вчитель поділяє клас на групи по чотири-п`ять учнів у кожній і просить прочитати інструкцію подану у підручнику.

Проведення гри.

Кожний учень пише на картці, що чекає його сусіда по парті у майбутньому, після чого вони обмінюються картками, та читають пророцтва.

 

2.Введення в iншомовну атмосферу.

Мовленнєва розминка.

Read the rhyme.

I MUST

I mustn`t say «I can`t»

I mustn`t say «I won`t»

I mustn`t say «I`m not»

I mustn`t say «I don`t»

I must say «I will»

I must say «I am»

I must say «I do»

I must say «I can».

Учні хором повторюють за вчителем римування, потім читають його по черзі.

 

2. Тренування учнiв у мовленнi

Анкетування учнiв:

ARE YOU A PARTY PERSON?

Read the questions and point out the correct one of you.

1. Do you like parties?

a) yes, they are fantastic

b) they are ok

c) no, I don’t like them

2. When you go to the party, who do you talk to?

a) different people

b) one or two friends

c) nobody

3. When the music starts, do you dance?

a) yes, with different people

b) yes, with a friend

c) no, I sit down

4. When people play games, what do you do?

a) I play these games

b) I watch other people playing games

c) I go home

 

Add up the number of times you score A, B or C.

How many As have you got?

How many Bs have you got?

How many Cs have you got?

Now find out whether you are a party person if you get mostly:

As- you love parties. You are a real party person.

Bs- you quiet like parties.

Cs- you don’t like parties.

Учнi iндивiдуально працюють з анкетою, потiм кожний каже свiй результат.

 

 

 

 

 

 

 

Доводячи тезу, що висуває час та новий стиль життя: без нових інформаційних технологій вже не можливо уявити сучасну школу й бути вчителем сучасного учня.

Завдання вчителя — активізувати пізнавальну діяльність учнів, залучаючи сучасні педагогічні технології — інформаційні, а саме комп'ютерні інновації, Інтернет-ресурси.

Головним є не втратити почат­кову мотивацію, а навпаки, всіляко підсилювати її. Цього можна досягати двома способами.

   Перший спосіб — бачити успіхи і не помічати невдачі. Адже невдача веде до розчарування — розчарування веде до браку мотивації — брак мотивації веде до прямої відмови зробити ще одну спробу. І навпаки, успіх веде до перемоги — перемога веде до мотивації — мотивація веде до бажання перемагати — і до нових успіхів.

   Другий спосіб— «навчати, граючись» або «граючись, навчати». Бо гра — це спосіб життя і діяльності дитини. Гратися — це завжди весело, цікаво. Під час гри дитина позасвідомо, без напруги засвоює, і закріплює надзвичайно багато інформації.

Останнім часом дедалі більшого поширення набуває метод позасвідомого вивчення іноземних мов — метод так званого «25-го кадру», за яким інформація подається часто, але ненав’язливо, між іншим, майже непомітно для свідомості. Гра створює подібні умови, коли іноземні слова, літери, правила читання, звороти засвоюються мимоволі за рахунок частого повторення в той час, коли дитина захоплена самим процесом гри.

Найбільш ефективними методами формування мотивації учення служать: інтегровані уроки, ігрові технології, формування пізнавальної мотивації через зв’язок що вивчається з життям, показу наслідку вчинків, формування відчуття довга, відповідальності, профорієнтації, навчання з комп’ютерною, використання повчальних програм: підручники, наочно-орієнтовані середовища, залучення учнів до участі в управлінні учбовим процесом (науково-дослідні проекти), оцінна діяльність як прийом формування соціальної мотивації, та інші.

При проведення уроку я часто використовую наочність, як засіб підвищення інтересу і один з прийомів формування мотивації. Наочність кожного виду виконує свої функції як засіб пізнання, ілюстрації думки, розвитку спостережливості, кращого запам’ятовування матеріалу

Важливо також спонукати учнів до накопичення мовного матеріалу. Для цього рекомендую застосовувати різні мовні ігри, ігри-змагання та використання англомовних короткометражних мультфільмів та фільмів, органічно їх включати в уроки. Це допоможе краще засвоїти всі сторони мовного матеріалу. Наприклад гра: «Який ряд згадає більше слів на тему …», « Який ряд швидше зробить переклад…» і т.д. 

Слід також розвивати і мотивацію колективних досягнень. Цього можна добитися шляхом включення дітей в парну і групову роботу. Результат колективної діяльності залежить від готовності кожного члена колективу включити власні зусилля в досягнення загальної мети.

Але що ж робити з тими учнями, які, не дивлячись на всі вчительські старання, не прагнуть ні до яких досягнень. Невмотивований учень стане мотивованим, якщо вчитель стане спілкуватися з ним, сприймаючи його в позитивному світлі. Не випадково психологи називають цей метод методом прогнозів, що само виконуються.

Залежно від мети уроку і форм організації навчальної діяльності учнів використовую різноманітні типи інтерактивних технологій:

1)      інтерактивні технології кооперативного навчання:

  -‘‘Карусель’’;      

- ‘‘Коло ідей ’’;

- ‘‘Акваріум ’’ та ін. ;

2) інтерактивні технології колективно-групового навчання:

- ‘‘ Мікрофон ’’;

- ‘‘ Мозковий штурм ’’;

-  ‘‘ Мозаїка ’’ та ін. ;

3) інтерактивні технології ситуативного моделювання:

- ‘‘Імітаційні ігри’’;

- ‘‘ Рольові ігри ’’ та ін. ;

4) дискусії, диспути .

  Залюбки грають учні і в рольові ігри: ‘‘продавці’’ продадуть ‘‘клієнтові’’ все, що вони захочуть; «шеф-повар» ознайомить з рецептами традиційних українських страв,‘‘поліцейські’’ відшукають ‘‘загублену дитину’’ за описом зовнішності; на ‘‘сімейній раді’’ ‘‘батьки’’ вам дадуть пораду, яку краще професію обрати у майбутньому; ‘‘експерти з екології’’ дадуть відповіді на запитання стосовно забруднення навколишнього середовища, а при вивченні теми ‘‘Видатні діячі науки, культури, літератури’’ до вас ‘‘завітають’’ самі ‘‘герої’’, із задоволенням поспілкуються з вами, розкажуть про свою біографію та творчість, ‘‘майбутні президенти’’ України захистять свої передвиборчі програми.  

Для дискусій, диспутів, ‘‘круглих столів’’ намагаюсь обирати теми, які дійсно можуть викликати інтерес у учнів:‘‘Чи легко бути молодим?’’, ‘‘Чи можна купити щастя за гроші?’’, ‘‘Чи варто бути знаменитим?’’, ‘‘Що таке ідеальна дружба?’’, ‘‘Де краще жити: у місті чи у селі?’’, ‘‘Переваги та недоліки ТБ (інтернету)’’, ‘‘Навіщо потрібна освіта?’’ та ін..

    Окрім інтерактивних форм і методів навчання застосовую на уроках та у позакласній роботі проектні технології.

    У молодших класах я пропоную учням підготувати проект на тему ‘‘Світ, у якому я живу’’. Учні пишуть про себе, про свою сім’ю, свої іграшки, домашніх тварин, про спорт та ігри у їхньому житті, про своїх друзів.

    У середніх класах діти отримують завдання розробити проект ‘‘Суперіграшка XXI сторіччя’’, накреслити план ‘‘ідеальної’’кімнати, описати робочий день Робота, скласти план ідеального робочого дня учня, намалювати та описати вулицю своєї мрії, взяти участь у ‘‘Параді улюблених книжкових героїв’’.

    З цікавістю описують діти створених власною уявою незвичайних тваринок та втішних чоловічків. Одним із видів проектної роботи є твори учнів на теми: ‘‘Моя улюблена тварина’’, ‘‘Як я буду святкувати свій день народження?’’, ‘‘ Моя улюблена пора року’’, ‘‘Мій улюблений вид спорту’’, ‘‘Мій найкращий друг’’, ‘‘Як я буду святкувати Новий рік через 30-50 років’’, ‘‘Поради однокласникам, як краще вивчати іноземну мову’’; реферати учнів 11-го класу на тему ‘‘Великі винахідники та винаходи’’,  ‘‘Видатні діячі України                               (Великобританії)’’; складання лексико-семантичних опор для усного тематичного повідомлення; тематичних словників; вікторин, тестів, кросвордів при вивченні тієї чи іншої теми (‘‘Що ти знаєш про відомих англійських письменників?’’, ‘‘Що вам відомо про англомовні країни?’’); підготовка номеру художньої самодіяльності для концерту любителів англійської мови, літературні дайджести .

    На уроках, присвячених вивченню екологічних проблем в Україні та у світі, учні працюють над проектами врятування людства від екологічної катастрофи.

При вивченні теми ‘‘Поговоримо про дружбу’’класі діти підбирають прислів’я , приказки про дружбу, пишуть оголошення до шкільної газети ‘‘Шукаю друга’’, проводять невеличке тестування з метою визначення чи є учні класу справжніми друзями, ‘‘хвастаються’’своїми товаришами на сторінках творів ‘‘Мій найкращий друг’’.                                                      

Учні ‘‘захищають’’ проекти свого майбутнього життя. Готуючись до роботи над проектом  ‘‘Моє майбутнє життя’’,  знайомляться з різними видами професій та спеціальностей, з якостями, яких вимагає від людини та чи інша професія, за результатами опитування дають пораду однокласникам, яку професію найкраще обрати; знайомляться з газетними статтями, присвяченими проблемам взаємовідносин між батьками та дітьми, обговорюють принципи , за якими збираються будувати свої взаємовідносини з майбутніми дітьми; за допомогою запропонованих газетних статей учні знайомляться з думками своїх однолітків за кордоном на проблеми, які існують у світі.

    На уроках учні презентують проекти свого майбутнього життя. На сторінках проектів вони розповідають про свої плани на майбутнє, свою майбутню професію, навчальний заклад, у якому б вони хотіли навчатись,чому вирішили обрати саме цю професію, про свої мрії, про те, чого б вони хотіли досягти у дорослому житті, в яких країнах хотіли б побувати, з якими людьми зустрітися, про сім’ю, яку б вони хотіли створити, про відносини з майбутніми дітьми, у якому б світі вони хотіли жити, які проблеми, на їхню думку, будуть вирішені людством у XXI сторіччі, а які ще необхідно буде вирішувати.

  Учні займають активну позицію під час проектної роботи. Виконуючи проект, учні часто щось вирізають, зафарбовують, про щось пишуть, шукають інформацію у книгах, спілкуються з іншими людьми, знаходять ілюстрації, роблять фотографії.

    Учні різного рівня мовленнєвого розвитку можуть зробити свій власний проект - великий чи маленький, простий чи складний - і зможуть пишатися ним.

    Проектна робота має загальноосвітню цінність: вона сприяє розвитку в учнів ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці з іншими учнями і корисних дослідницьких навичок.

     Отже, використання проектних технологій на уроках іноземної мови є дійсно одним із ефективних засобів розвитку пізнавальної діяльності, індивідуальних і творчих здібностей школярів, їх мотиваційної сфери, нахилів, умінь, уподобань, інтелекту.

Вивчення англійської неможливе без застосування комп'ютерних технологій (презентацій Power Point,використання мережі Інтернет, матеріалів сайту www.youtube.com,електроннихконспектів уроків).

Мотивацію як етап уроку виділяють умовно, бо вона здійснюється  протягом всього заняття, на кожному з його етапів, різними способами залежно від дидактичної мети, логіки процесу засвоєння знань, типу уроку.

Також проводимо  тиждень англійської мови; олімпіади, квести

 

Висновки

Підсумовуючи сказане, хотілося б підкреслити ще раз важливість розвитку позитивної мотивації в навчанні у дітей. Саме вона дозволяє придбати дітям через учбову працю ті навики співпраці, які можуть стати для них необхідними в подальшому житті. Прагнення дітей до колективних досягнень важливе для гармонійного виховання особи.

 

Вважаю, що формування позитивної мотивації в учнів в процесі навчання англійській мові є в даний час перспективним і актуальним і приводить до позитивних результатів.

Tell me – and I shall forget;

Show me – and probably I shall remember;                                                                             

Involve me – and I shall learn !

Скажи мені – і я забуду;    Покажи мені - і, можливо, я запам'ятаю                                    

Залучи мене до діяльності – і я вивчу!

Отже, як бачимо, мотивувати дитину до вивчення англійської, як і до любого іншого предмету, досить складно, але ж мати справу з мотивованим учнем набагато легше та цікавіше. Бажаю успіхів, шановні колеги,у вирішенні цього питання. 

docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
6643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку