ТЕМА: «Писанка. Кольори та візерунки, традиції» (воркшоп)
Мета: формувати у дітей уявлення про українську народну писанку. Розширювати знання дітей пов’язані з культурою, ремеслом і побутом українців у минулі часи. Пояснити дітям, яку роль відігравала писанка в житті людей у давнину. Викликати у дітей бажання емоційно сприймати народну писанку, розвивати чутливість до гармонії, кольору, форми народної писанки. Учити дітей бачити і відчувати чарівний світ мистецтва, милуватися і захоплюватися ним. Розвивати інтерес і повагу до народної писанки, до минулого свого народу. Прищеплювати зацікавленість щодо вивчення історії рідного краю, витворів мистецтв українського рукоділля. Виховувати почуття захопленості й вдячності до людей творчої праці.
Обладнання: писанки, писачок, віск, свічка, розведена фарба , глина, тканина, трава, дерев’яний брусок, нитки, яєчна шкаралупа, лоза.
Хід заняття:
Педагог: Діти, сьогодні ми помандруємо у далеке минуле нашого краю, дізнаємось багато цікавого про те, як жили наші прадідусі і прабабусі. Україна славиться різними майстрами –справжніми умільцями будь-якої справи: килими барвисті на верстаті ткати, на гончарнім крузі з глини чаклувати, сорочки та скатертини гарно вишивати, кошики та стільчики із лози сплітати, вироби із дерева вправно вирізати, диво із заліза в кузні виробляти.
Мовленнєва гра „ Якби я був майстром…”
Діти, подивіться уважно на стіл і скажіть мені, що ви бачите (На столі лежать: глина, солома, трава (сіно), тканина, дерев’яний брусок, нитки, яєчна шкарлупа, лоза. Діти розповідають.
А зараз я пропоную вам погратися в гру «Якби я був майстром…» Вам потрібно вибрати матеріал на столі, уявити себе майстром і розповісти яку іграшку з нього ви б зробили. (Наприклад: з дерев’яного бруска – сопілку, з глини – пташку, з нитки – мотанку, з яйця – писанку). Діти розмірковують, як саме можна виготовити предмети, як їх прикрасити.
Педагог: - Діти, а яке свято наближається? (Великдень) А які атрибути цього свята ви знаєте? ( відповіді дітей)
Зараз я вам розповім, як саме прийшла до нас писанка.
Писанки розписували дуже давно. Писанка народжується не з дерева, не з металу, а зі звичайнісінького яйця. Яйце було символом сонця у багатьох народів, а без сонця не існує життя.
Яйце було символом весняного пробудження та оновлення світу, символом перемоги життя над смертю. Тому ще дотепер серед народу живуть перекази про те, що саме з писанки світ почався.
Писанка, як саме яйце, є знаком життя. Тому фарбовані, мальовані яйця вважали оберегами, їх намагалися зберегти якомога довше.
– А хто розписував писанки? (Жінки, бабусі, мами, дівчатка)
– А як називали жінок, які писали писанки? (Писанкарки)
Існує декілька різновидів фарбованих яєць:
Крашанки – варені яйця, зафарбовані в один колір: жовтий, червоний, зелений, синій, фіолетовий. Їх вживали до їжі, коли розговлялися на Великдень, і використовували у великодніх забавах. Ви напевно бачили їх і їли .Писанки – сирі яйця, з нанесеним на них символічним рисунком і зафарбовані у три – чотири кольори. Вони мали обрядове значення і в їжу ніколи не вживались. Писанку освячують в церкві і дарують, або зберігають на почесному місці протягом багатьох років. Якщо писанка випадково розбилась, рештки слід закопати. Мальованка – це розписане яйце, малюнок та колір якого, на відміну від писанки, не підкоряється традиціям, а наноситься майстром на власний розсуд. Можна використовувати для декору Різниця між ними полягає в тому, що писанка традиційно має магічне, обрядове значення, а мальованка – ні. В писанкарстві існує певний, віками вироблений набір символів, кожен з яких має своє значення. Існують також правила поєднання символів та символіка кольорів. Символічне значення писанки складається з трьох складових частин:
1) із значення самого яйця, у якому є живий зародок півня (сонячної птиці);
2) із значення написаних на ньому символічних знаків;
3) із значення кольору писанки.
Діти, а які кольори найбільше використовують для писанок? (Чорний, коричневий, червоний, жовтий, синій, зелений)
Гра «Назви колір і що він означає»
Показати кольорове яйце, діти називають:
Чорний, коричневий — символізує землю, її родючість.
Червоний — радість, життя, надію на любов.
Жовтий — врожай, небесні світила.
Синій, блакитний — небо, повітря, воду.
Зелений — весну, воскресіння природи, багатства рослинного світу.
– Діти, а які орнаменти, символи малювали на писанках? (Рослинні, тваринні, християнські, символи сонця, безконечник, геометричні) Так, діти, всі ці символи зустрічались на писанках.
Знаки на писанці розміщують у певному порядку. Наприклад, ми не пишемо на одній писанці оленя (довголіття) і грабельки(дощик). Бо це виходить: «На городі бузина, а в Києві дядько», всі знаки писанки повинні нести одну інформацію. Чи може, наприклад, бути сонце зеленого або синього кольору? Звичайно ні. Олень завжди пишеться білий або жовтий, бо цей знак пов’язаний з сонцем. А тепер ми ознайомимось з традиційною технікою виконання писанки. Інструмент яким ми пишемо писанку називається писачок. Він може бути різної форми, пропоную вам оглянути три різні варіанти.(Діти роздивляються три різних писачки) Але це завжди маленька лієчка, краще з міді або бронзи, закріплена на дерев’яній паличці. Писачок нагрівається над полум’ям свічки, в нього набирається розтоплений віск і починаємо роботу. Писати писачком не складніше ніж олівцем. У нас на столі є все необхідне: віск, писачок, олівець, свічка і яйце на підставці. Зараз вона вам покаже як намалювати квітку.
Техніка безпеки.
1. Розповісти дітям про небезпеку , яку може принести полум’я свічки при неправильному поводженні.
2. На заняттях писанкарства повинна панувати спокійна, доброзичлива атмосфера, обов’язкова дисципліна..
3. Діти повинні бути уважними і зосередженими, щоб не підштовхнути один одного, не перекинути свічку, не вибити яйце, бо воно має гладку поверхню і легко може вислизнути з рук. Шкода, коли розбивається майже готова писанка.
4. Свічку діти ні в якому разі не повинні запалювати самостійно. Обов’язково слід проконтролювати відстань від дитини до свічки. Чим вища свічка, тим далі її слід тримати від одягу та волосся дитини.
5. Необхідно обережно працювати з гарячим воском, тому що він при нагріванні має температуру 60-65˚С. Дитина може отримати опіки.
6. Дітям бажано передягтися в змінний одяг, обов’язково прибрати волосся .
7. Дотримуватися акуратності в роботі, щоб віск не капнув на одяг, тому що його важко прати.
Процес написання писанки виглядає так (педагог виконує разом з дітьми):
1. Нанести олівцем на яйце вибраний малюнок.
2. Розтопленим воском за допомогою писачка намалювати все, що за задумом повинно бути білим.
3. Опустити в, наприклад, жовту фарбу. Вийняти яйце і обсушити паперовою серветкою
4. Писачком намалювати все, що повинне бути жовтим.
5. Пофарбувати, наприклад, в зелений колір.
6. Повторювати малювання і фарбування, доки всі кольори не будуть нанесені. Кольори наносити від найсвітлішого (найчастіше жовтий) до найтемнішого за задумом. Слід враховувати наслідки поєднання кольорів – кожна наступна фарба не змиває попередню, а зливається з нею. Саме тому, якщо вам потрібно, наприклад, лише пару дрібних деталей пофарбувати в зелений колір, краще не опускати все яйце в фарбу, а нанести краплі фарби в потрібних місцях сірником.
7. Коли фарбування закінчене, писанку промокнути серветкою, обсушити декілька хвилин і обережно нагріваючи над полум’ям свічки восковий малюнок, зняти віск паперовою серветкою.
8. Писанка готова, можна помилуватися і показати друзям.