Письмовий докладний переказ художнього тексту, що містить опис природи.

Про матеріал
Мета: формувати вміння складати письмові перекази текстів розповідного характеру з елементами опису природи; розвивати писемне та усне мовлення, логічне мислення, творчу уяву, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Українська мова. 6 клас. НУШ

 

Діагностична (контрольна) робота. Письмовий докладний переказ художнього тексту, що містить опис природи. 

 

Тема.  Письмовий докладний переказ художнього тексту, що містить опис природи.

 

Мета: формувати вміння складати письмові перекази текстів розповідного характеру з елементами опису природи; розвивати писемне та усне мовлення, логічне мислення, творчу уяву, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

 

Обладнання: Заболотний О.В., Українська мова : підручник для 6-го кл.закл.заг.серед.освіти/Олександр Заболотний, Віктор Заболотний.-Київ:Генеза,2023.-272с.:іл.. ; текст переказу, аудіозапис  А.Вівальді « Весна»,ілюстрації терена, ожини, шипшини.

 

                                                                      Хід  уроку

 

 І. Організація класу на роботу.

       1.Створення психологічного настрою.

                                                                                         Скликав нас усіх дзвінок,

Починаємо урок.

Один до одного повернулись,

Щиро й радо посміхнулись.

Привітались, закивали,

«Лайк» рукою показали.

І тепер в країну знань

                                                                                                                        Вирушаєм без вагань!

 

 

 

      2. Перевірка готовності учнів до уроку.

 

      3. Створення емоційної атмосфери уроку.

  Слухання музики. А.Вівальді. Весна.

https://www.youtube.com/watch?v=zL9zjWR5UFQ

-          Яким настроєм пройнята мелодія? Опишіть свої почуття одним словом.

Читання вірша вчителем.

 

 Ліна Костенко

СОНЦЕ СИПЛЕ КВІТИ

Уже в дітей порожевіли личка,

Уже дощем надихалась рілля.

І скрізь трава,

Травиченька,

Травичка!

І сонце сипле квіти,

як з бриля!

 

 

ІІ.    Актуалізація опорних знань.

 

 1.Бесіда за змістом поезії.

 

- Яку картину ви уявили, слухаючи вірш?

- Які барви, кольори переважають в поезії?

- Яким настроєм наповнені рядки цього твору?

- До якого типу мовлення можна віднести текст поезії? Чому?

 -  Яку будову мають тексти-описи?

 -  Які види описів вам відомі? З якими видами ви найчастіше зустрічаєтесь у процесі читання художньої літератури, під час опрацювання наукової літератури? (с.264)

- Пригадайте основні види переказів. Чим, на ваш погляд, вибірковий переказ відрізняється від детального ( докладного )?

 

 

ІІІ.   Оголошення теми, мети і завдань  уроку.

 

Слово вчителя . Перш ніж розпочати роботу над самим переказом, онайомтесь з правилами роботи.

2. Читання та обговорення пам’ятки « Як працювати над переказом ».

                                   Пам’ятка « Як працювати над переказом ».

 1. Прочитай (послухай) текст повністю.

2. Розділи його на частини (абзаци).

3. Склади план у вигляді заголовків до абзаців (частин).

4. Перекажи зміст кожної частини тексту за абзацами.

5. Запиши коротко зміст тексту за планом.

6. Пиши уважно, красиво; кожну частину починай з абзацу.

7. Перевір написане.

 

 ІV Робота з текстом переказу.

                    Читання тексту вчителем

 

ПРИГАДАЙМО. Чим розповідь відрізняється від опису?

1  Прослухайте текст. Визначте його тему й основну думку. Які типи

мовлення поєднано в ньому?

У ЛІСІ

Павло легко вистрибнув із кабіни й вільно побіг убік,одразу знайшовши ледве помітну в сутінках стежину, що вела до лісу.

Гуде ліс, сухо подзвонюють мідним листом дуби, співають сосни у високості, під ногами вислизають тугі, мов литі, жолуді. Солодко пахне прілим листом і травами, пізніми

грибами, що їх уже торкнулися перші приморозки.

У рову аж чорно від тернових ягід на колючих і густих кущах. Коли терен* зацвітає весною, то весь рів і лісові кущі по горбах наче обсипані снігом. Сила терну в лісі. Може, від того й назви: Тернавка, Тернова. Поміж терном, на видноті, гойдає колючими батогами шипшина, красується червоними твердими ягодами.

По землі, в ровах і ямах, повзе ожина, тьмяно поблискує чорною ягідкою-намистинкою, наче оком у перепілки.

 Скільки вилазив малий Пашка за тією ожиною по ровах і проваллях, скільки лайки й стусанів мав від матері за порвані штани й пізнє вертання з лісу. Все те минуло, як перші дитячі мрії, але зосталося в пам’яті на все життя (За В. Кучером).

 

* Терен – колючий кущ; ягоди цієї рослини.

2. Знайдіть опис природи.  Чи допомагає він зрозуміти внутрішній світ

Павла, його настрої, почуття? Які художні засоби використав автор, щоб

відтворити картину природи? Яка пора року описана у творі?

3.Колективно складіть план тексту. Докладно перекажіть прочитане за

складеним планом (усно). Складання орієнтовного плану.

        План

1.Стежина до лісу.

2. Звуки лісу.

3. Тернові ягоди.

4. Ожина.

5.Пам'ять на все життя.

 

4.Мовностилістичний аналіз частин тексту.

-Які художні засоби додають опису образності?

-Знайти  в тексті прикметникові означення (епітети) і метафори.

 -Пояснити правопис слів: подзвонюють, приморозки,тьмяно, ягідкою – намистинкою,проваллях, пам'яті.

 

5. Повторне читання вчителем тексту.

6.Усний переказ тексту за планом.

7.Колективне обговорення переказів, їх рецензування.

8.Робота над чернетками переказів.

9.Корегування робіт

10.Написання переказів начисто.

 

 

 

V.  Підбиття підсумків уроку.

 

VІ.      Домашнє завдання:  повторити теоретичний матеріал с.264 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\mslob\OneDrive\Рабочий стол\Терен3.jpg

Терен

 

 

 

 

 

 

C:\Users\mslob\OneDrive\Рабочий стол\Ожина.jpg

Ожина

C:\Users\mslob\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe\TempState\ShareServiceTempFolder\Шипшина.jpegШипшина

docx
Додано
7 травня
Переглядів
738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку