Урок української мови "Іменник як частина мови"

Про матеріал
Конспект уроку української мови "Іменник як частина мови" містить цікаві завдання. Використані уривки з творів В. О. Сухомлинського
Перегляд файлу

 

Іменник як частина мови

українська мова

 6 клас

Мета. Розглянути основні морфологічні ознаки іменника,    навчати знаходити їх в реченні, використовувати в мовленні, визначати синтаксичну роль іменників; розвивати зв’язне мовлення, мислення учнів; виховувати любов до рідних , до природи, повагу до творчості

В. О. Сухомлинського

Хід уроку

  1.   Вступне слово вчителя

Перш, ніж розпочати урок, я хочу прочитати вам ось цього листа.

Дорогі шестикласники!

Запрошую вас в гості до країни Морфології.

Як приїдете, питайте короля, до мене вас приведе будь0який громадянин моєї країни. Бо я найважливіший, найголовніший. Без мене ніхто не мав би імені. Я даю назви всім істотам, предметам, подіям, які одягаю у свої сім відмінків, два числа, три роди і чотири відміни. А  ще я можу бути будь-яким членом речення.

З повагою до вас КОРОЛЬ МОРФОЛОГІЇ

  1.   Бесіда:
  •       Що вам відомо про країну Морфологію?
  •       Які «народи» населяють її?
  •       Яка частина мови має право називатись королем Морфології? Чому? Яких частин мови найбільше?
  1.   Повторення відомостей про іменник

Щоб поїхати в гості, слід найбільше взнати про жителів цієї країни, знати, як поводитися з ними. Тому почнемо вивчати родослівну цього короля.

  •       Які назви іменник дає істотам, предметам, подіям?
  •       Які відмінки має?
  •       Числа?
  • Роди?
  • Відміни?

Приклади запишіть в зошити. Спробувати вивести (або пригадати) визначення іменника. При цьому в пригоді нам стануть казки та оповідання, а також мудрі вислови В.О. Сухомлинського

4. Спостереження над мовою (Робота в групах)

Прочитайте вислови видатного педагога. Визначте синтаксичну роль іменників.

Кожний твій крок, кожний твій вчинок – і хороший і поганий – відгукується в материнському і батьківському серці радістю або болем, щастям або стражданням.

Пам’ятай, що ти – сенс життя, мета життя, радість і горе твоїх батьків.

(В. О. Сухомлинський).

Висновок: іменник може виконувати будь-яку синтаксичну роль.

  • Прокоментуйте вислови В.Сухомлинського. як ви дбаєте про своїх батьків?

5. Робота з підручником

Визначення іменника, морфологічні ознаки, синтаксична роль – порівняти зі своїми висновками

6. Вибірковий диктант

Випишіть іменники. Визначте  їх рід і число

Берегти матір - значить піклуватися про чистоту джерела, з якого ти пив з першого свого подиху й питимеш до останньої миті свого життя: ти живеш людиною і дивишся в очі інших людей як людина лише остільки, оскільки ти назавжди лишаєшся сином своєї матері              (В. О. Сухомлинський).

7. Розподільний диктант

Запишіть іменники в І колонку, прикметники – в ІІ, дієслова – в ІІІ.

Мама, мамин, материнство; любов, любити, улюблений; син, синок,  синівський; родина, рідний, народитися, сім’я, сімейство, сім’янин; дитинча, дитячий, здитиніти

8. Робота в групах

Спишіть, поставивши іменники в потрібній формі

Наїлися, встали і пішли

 У старенької (бабуся) біля (хата) росте велика яблуня. Рясно вона вродила цього (рік). Аж гілля гнеться.

 Прийшла осінь. Доспіли яблука. Ідуть зі (школа) три веселі хлопці – Петро, Микола та Іван. Бачать, на (дерево) (яблуко) висять – пахучі, червонобокі. Петро й каже:

 - Давайте попросимо в (бабуся) яблук.

 Попросили. Бабуся й запрошує:

 - Ідіть, діти, нарвіть собі (яблуко), їжте. 

 Нарвали хлопці повне відро яблук. Сіли, їдять. А недогризки біля (хата) кидають.

 Наїлися, встали й пішли собі додому. І подякувати забули, а про недогризки вже й казати нічого: лежать. Устала старенька, зітхнула та й пішла недогризки збирати. Позбирала й (коза) віддала.

  • О-о, невдячність за добро - то потворно (В. О. Сухомлинський).
  • Як треба було вчинити хлопчикам?

9. Самостійна робота з картками (додаток)

10. Цікавинка

Відгадайте загадки.

Яке місто літає?

Яку країну носять на голові?

Яку річку легко переломити?

Яка річка знаходиться в роті?

Яке ім’я чоловік позичає у звіра?

11.Відгадайте

  -  І -

- - м -

  -  е - - - -

  -  н - -

     н - -

  -  и - -

      к - -

1. Синонім до слова хата.

2. Синонім до слова родина.

3. Білокоре листяне дерево.

4. Вид опадів.

5. Орган дихання.

6. Столиця України.

7. Домашня тварина.

12. Підсумок уроку

Лист-відповідь королю Морфології (про те, що дізнались про нього, що згодні прибути в гості, щоб ближче познайомитись, а ще про те, чому навчає нас видатний учитель і письменник В.О.Сухомлинський.

13. Домашнє завдання

Скласти усне повідомлення про іменник як частину мови.     

Записати уривок із будь-якої казки В.О.Сухомлинського, визначити рід, число, відмінок іменників

Картки:

1. Спишіть, визначте іменники.

Як визволити джмеля?

 Залетів у клас джміль – жовтий, як мед, волохатий. Довго літав, припав до вікна. Бився в шибку, плакав,  а вилетіти не зміг. Коли діти прийшли до школи, він тихо лазив по шибці. Час від часу пробував злетіти, та не було сили. От повзає він по шибці. Ніхто не звертає уваги на бідного джмеля, тільки найменша дівчинка дивиться на нього пильно-пильно.

 Хочеться Ніні підійти до волохатого, взяти його на долоню, підняти до відчиненої кватирки й випустити.

 Жде Ніна перерви, не діждеться.

 Хоч би скоріше час ішов.

  Хоч би швидше пролунав дзвоник (В. О. Сухомлинський)

2. Спишіть уривок з вірша про Сухомлинського. Підкресліть іменники  як члени речення. Визначте їх рід і число.

Дітям життя присвятив,

Все їм віддав без вагання,

Він їх безмежно любив,

Знав їх сердець поривання.

В спадщину нам залишив

Чисті джерела науки,

Нас з тих джерел напоїв

Духом незмірно високим.

пробачте …Не було нікого дома…а воно боїться дома само залишатись 

3.Спишіть уривок з вірша про Сухомлинського, підкресліть іменники, визначте рід і число

У Сухомлинського була магічна сила.

Бо серце дітям віддане сповна

Любов – його довершене визнання,

Одна любов і гуманізм один.

За таємниці виховання і навчання

Нетлінна пам’ять і низький уклін.

4.Спишіть. Визначте рід, число, відмінок іменників

Він залишив назавжди

Слід після себе у світі,

Слід той не можуть знести

Сиві і славні століття.

Шану творцю віддає

Юних творців покоління.

Як в Сухомлинського, є

В нього талант і горіння.

5.Випишіть іменники. Визначте  їх рід і число

 

Кошеня за пазухою

 У класі тихо… Третьокласники самостійно розв’язують задачу.

 Марія Миколаївна підійшла до Зіни. Дивним здалося їй, чому це  дівчина заглядає собі за пазуху, щось ніби перекладає там з місця на місце.

 Учителька аж зворушилася, як на неї глянула маленьке – маленьке кошеня. Визирнуло, побачило вчительку й заховалось.

 Марія Миколаївна лагідно торкнулася Зіниного плеча й по – змовницькому підморгнула .Дівчина зрозуміла вчителька знає про її таємницю. Вона почервоніла , засоромилася, глянула вчительці у вічі .Марія Миколаївна приклала палець до вуст і похитала головою. Мовляв, мовчи. Зіна зраділа…

 Наступного дня Марія Миколаївна підкликала  до себе Зіну в куток коридору й питає:

  • Навіщо ти його вчора приносила до школи ?

6.Спишіть уривок із казки Сухомлинського, поставивши іменники в потрібній формі

  У літню (спека) вивела Гуска своїх маленьких жовтеньких (гусеня) на (прогулянка). Вона вперше показувала (дітки) великий світ. Цей світ був яскравий, зелений, радісний: перед (гусенята) розіслалася величезна лука .

Гуска почала вчити (діти) щипати ніжні стеблинки молодої (трава). Стеблинки були солодкі, сонечко тепле й ласкаве, трава м’яка, світ затишний, добрий, що співав безліччю (голоси) (бджола), жучків, джмелів, метеликів. Гусенятка були щасливі.

7.Спишіть уривок із казки Сухомлинського, поставивши іменники в потрібній формі

Як білочка дятла врятувала

Серед (зима) потепліло, пішов дощ, а потім знову замерзло. Вкрилися льодом дерев(о), обледеніли шишки на (ялинки). Немає чого їсти (дятел): стукає об лід, а до (кора) не достукається. Б’є (дзьоб) (шишка), а зернята не вилущуються.

    Сів дятел на (ялина) й плаче. Падають гарячі сльоз(а) на сніг, замерзають.

    Дивиться білка з (дупло) – дятел плаче. Стриб, стриб, прибігла до (дятел).

 - Чого це ти, дятле, плачеш?

 - Немає чого їсти, білочко.

  Жаль стало (білочка) дятла. Винесла вона з (дупло) велику ялинкову (шишка). Поклала між стовбуром і (гілка). Сів дятел біля (шишка) та й ну її молотити (дзьоб).

    А білочка сидить біля дупла й радіє. І білченята в (дупло) радіють. І сонечко в (небо) радіє. 

8. Придумайте закінчення оповідання Сухомлинського. Підкресліть  іменники.

 Найкрасивіше і найпотворніше

Марія Іванівна сказала нам:

- Діти, подумайте, що вам здається найкрасивішим у світі й що — найпотворнішим. Подумайте й напишіть про це твір…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
19 жовтня
Переглядів
78
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку