28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Пісні козацької слави

Про матеріал
Мета: 1. Закріпити вміння визначати характер музики й виразно передавати його в музикально-виконавчій діяльності; формувати вокально-хорові навички, закріпити знання про хор, вчити учнів користуватись різними виконавськими прийомами. 2. Розвивати навички слухового контролю й оцінки власного співу, розвивати музичний слух, пам'ять. 3. Виховувати почуття любові до рідного краю, національних коренів свого народу, повагу до традицій українського мистецтва.
Перегляд файлу

Урок музики в 4 класі

Тема: пісні козацької слави.

Мета:

  1. Закріпити вміння визначати характер музики й виразно передавати його в музикально-виконавчій діяльності; формувати вокально-хорові навички, закріпити знання про хор, вчити учнів користуватись різними виконавськими прийомами.
  2. Розвивати навички слухового контролю й оцінки власного співу, розвивати музичний слух, пам'ять.
  3. Виховувати почуття любові до рідного краю, національних коренів свого народу, повагу до традицій українського мистецтва.

Обладнання: ілюстративний матеріал, картки з поняттями: історичні пісні, українські думи; відеоряд про історичні пісні та думи; магнітофон.

Хід уроку.

  1.               Вхід учнів до класу під пісню «Козачата».

Музичне вітання.

Вчитель: Діти! Сьогодні я ласкаво запрошую вас на урок, тема якого: «Пісні козацької слави». Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось із такими поняттями , як українські думи, історичні пісні, дізнаємось, хто і про кого їх складав; розспіваємось на прикладі поспівки «Сурма»; повторимо, поспіваємо в ролях українську народну пісню «Їхав козак за Дунай»; будемо розучувати українську народну пісню «Будем козаками»; послухаємо «Думу», ну і звичайно будемо говорити про музику, малювати в своїй уяві малюнки до слухання.

  1.               А почати наш урок мені дуже хочеться такими словами:

 

З народного напившись джерела,

Як із Дніпра бере веселка воду,

 О рідна пісня, знову ти прийшла

 від матері , від батька – від народу.

 

Так, від народу, бо мова наша піде сьогодні саме про пісні козацької слави.

 

Вчитель: У ХУ-ХУІ столітті східнослов’янські землі звільняються від двохсотлітнього  монголо-татарського гніту, але народ продовжує боротьбу за свою незалежність з турками, татарами та польською шляхтою. В цей час зароджується і досягає свого розквіту новий народно-пісенний жанр – це думи, історичні пісні.

Особливе місце серед національного пісенного фольклору посідають славетні українські думи -   музикально-поетичні роздуми про мужніх козаків, про історію, минуле України.

Думи складали і виконували народні музиканти – кобзарі, бандуристи. Ці пісні називають джерелом народної творчості, а українську бандуру в усьому світі вважають музичним символом України.

 

Вчитель: Діти! А може хто із вас знає вірш про бандуру?

 

Учень:

У кожній бандурі –

Коштовна перлина:

Душа кобзаря –

Співця України.

Бо пісня про волю

Навік зостається,

Із серця у серце

Вогнем переллється.

А струни бандури

Сумують і плачуть.

В них наше минуле

Озветься неначе.

І ділиться болем,

І душу лікує

Хто серцем багатий

Той спів цей почує.

 

Вчитель: Дякую, сідай.

Творцем і виконавцем дум були кобзарі. Це народні музиканти, що мандруючи Україною, оспівували доблесть і славу героїв, красу рідного краю.

В історичних піснях розповідається про важливі події, відомих народних героїв. Найдавніші пісні пов’язані з добою Туреччини, що оспівували українських козаків-патріотів. Поводирями в козаків були діти, бо частіше всього кобзарі були незрячими. Вони брали активну участь у національних рухах, супроводжували козаків в походах, складали думи і пісні про події, свідками або учасниками яких вони були. За це їх переслідували, забороняли з’являтись у місто , знищували інструменти , і навіть позбавляли їх зору, та незважаючи на все це вони продовжували кочувати з бандурою по Україні, піднімали бойовий дух Запорізького війська , співали про подвиги героїв, людське горе.

Прикладами таких дум є: «Ой п’є Байда», «Максим козак Залізняк», Ой з-за гори чорна хмара», «Ой, Мороз-Морозенку» та інше.

А тепер я запрошую вас до нашої «Чарівної кімнати», в якій ми послухаємо «Думу».

А до слухання вам будуть такі завдання.

 

3. Слухання музики. « Дума» (4-й СД І №10)

1) Який характер твору? Прийом «Логічний ланцюжок»

2) Який настрій у вас виражає ця музика?

3) Які ілюстрації ви уявляєте в своїй уяві, слухаючи цей твір?

4) Які інструменти виконують?

(відповіді учнів)

 

Після слухання

4. Фізхвилинка («Гарний танець гопачок»)

 

5. А тепер, я пропоную вам перейти до співу. Згадаємо нашу поспівку про Сурму. Учні виконують з рухами поспівку «Сурма».

 

Вчитель: Молодці, розспівались.

Діти! Пригадаємо з вами, а яку пісню про козака ми з вами вчили? Як вона називається? (Так, «Їхав козак за Дунай»). Давайте її пригадаємо.

(співають всім класом)

А тепер, я запропоную вам виконати її на оцінку біля дошки.

(викликаю до дошки в ролях: хлопців – слава козака; дівчат – слава дівчини.)

А тепер поглянемо на малюнки, які учні намалювали до цієї пісні. Подивіться, які гарні! (Називаю найкращі роботи, оцінюючи; потім всі інші – оцінюючи). Молодці, гарно справились з цією роботою.

 

6. Вчитель: А наступним нашим завданням буде розучування нової пісні: «Будем козаками» (показ пісні вчителем, характер, настрій, малюнки.) Розучую по фразах, слідкуючи за чистотою інтонування, диханням, характером пісні. (робота в групах, в парах)

 

7. Висновок уроку. Метод «Мікрофон».

 

 

 

 

docx
Додано
19 квітня
Переглядів
99
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку