Урок музики в 4 класі
Тема: пісні козацької слави.
Мета:
Обладнання: ілюстративний матеріал, картки з поняттями: історичні пісні, українські думи; відеоряд про історичні пісні та думи; магнітофон.
Хід уроку.
Музичне вітання.
Вчитель: Діти! Сьогодні я ласкаво запрошую вас на урок, тема якого: «Пісні козацької слави». Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось із такими поняттями , як українські думи, історичні пісні, дізнаємось, хто і про кого їх складав; розспіваємось на прикладі поспівки «Сурма»; повторимо, поспіваємо в ролях українську народну пісню «Їхав козак за Дунай»; будемо розучувати українську народну пісню «Будем козаками»; послухаємо «Думу», ну і звичайно будемо говорити про музику, малювати в своїй уяві малюнки до слухання.
З народного напившись джерела,
Як із Дніпра бере веселка воду,
О рідна пісня, знову ти прийшла
від матері , від батька – від народу.
Так, від народу, бо мова наша піде сьогодні саме про пісні козацької слави.
Вчитель: У ХУ-ХУІ столітті східнослов’янські землі звільняються від двохсотлітнього монголо-татарського гніту, але народ продовжує боротьбу за свою незалежність з турками, татарами та польською шляхтою. В цей час зароджується і досягає свого розквіту новий народно-пісенний жанр – це думи, історичні пісні.
Особливе місце серед національного пісенного фольклору посідають славетні українські думи - музикально-поетичні роздуми про мужніх козаків, про історію, минуле України.
Думи складали і виконували народні музиканти – кобзарі, бандуристи. Ці пісні називають джерелом народної творчості, а українську бандуру в усьому світі вважають музичним символом України.
Вчитель: Діти! А може хто із вас знає вірш про бандуру?
Учень:
У кожній бандурі –
Коштовна перлина:
Душа кобзаря –
Співця України.
Бо пісня про волю
Навік зостається,
Із серця у серце
Вогнем переллється.
А струни бандури
Сумують і плачуть.
В них наше минуле
Озветься неначе.
І ділиться болем,
І душу лікує
Хто серцем багатий
Той спів цей почує.
Вчитель: Дякую, сідай.
Творцем і виконавцем дум були кобзарі. Це народні музиканти, що мандруючи Україною, оспівували доблесть і славу героїв, красу рідного краю.
В історичних піснях розповідається про важливі події, відомих народних героїв. Найдавніші пісні пов’язані з добою Туреччини, що оспівували українських козаків-патріотів. Поводирями в козаків були діти, бо частіше всього кобзарі були незрячими. Вони брали активну участь у національних рухах, супроводжували козаків в походах, складали думи і пісні про події, свідками або учасниками яких вони були. За це їх переслідували, забороняли з’являтись у місто , знищували інструменти , і навіть позбавляли їх зору, та незважаючи на все це вони продовжували кочувати з бандурою по Україні, піднімали бойовий дух Запорізького війська , співали про подвиги героїв, людське горе.
Прикладами таких дум є: «Ой п’є Байда», «Максим козак Залізняк», Ой з-за гори чорна хмара», «Ой, Мороз-Морозенку» та інше.
А тепер я запрошую вас до нашої «Чарівної кімнати», в якій ми послухаємо «Думу».
А до слухання вам будуть такі завдання.
3. Слухання музики. « Дума» (4-й СД І №10)
1) Який характер твору? Прийом «Логічний ланцюжок»
2) Який настрій у вас виражає ця музика?
3) Які ілюстрації ви уявляєте в своїй уяві, слухаючи цей твір?
4) Які інструменти виконують?
(відповіді учнів)
Після слухання
4. Фізхвилинка («Гарний танець гопачок»)
5. А тепер, я пропоную вам перейти до співу. Згадаємо нашу поспівку про Сурму. Учні виконують з рухами поспівку «Сурма».
Вчитель: Молодці, розспівались.
Діти! Пригадаємо з вами, а яку пісню про козака ми з вами вчили? Як вона називається? (Так, «Їхав козак за Дунай»). Давайте її пригадаємо.
(співають всім класом)
А тепер, я запропоную вам виконати її на оцінку біля дошки.
(викликаю до дошки в ролях: хлопців – слава козака; дівчат – слава дівчини.)
А тепер поглянемо на малюнки, які учні намалювали до цієї пісні. Подивіться, які гарні! (Називаю найкращі роботи, оцінюючи; потім всі інші – оцінюючи). Молодці, гарно справились з цією роботою.
6. Вчитель: А наступним нашим завданням буде розучування нової пісні: «Будем козаками» (показ пісні вчителем, характер, настрій, малюнки.) Розучую по фразах, слідкуючи за чистотою інтонування, диханням, характером пісні. (робота в групах, в парах)
7. Висновок уроку. Метод «Мікрофон».